Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » ma 27 okt 2014 11:00

Ik maak eerst een uitstapje naar de trein. De stoptreinen Deventer-Almelo en Doetinchem-Winterswijk rijden tegenwoordig met subsidie op werkdagen ook 's avonds elk half uur. In mijn ogen geldverspilling omdat de meeste mensen overdag reizen (in Nederland zijn de A-wegen na 7 uur 's avonds al duidelijk rustiger. In Duitsland kun je er zelfs de klok op gelijk zetten: na 9 uur 's avonds zijn de Autobahnen gewoon leeg).
Dat de halfuurdienst 's avonds niet aanslaat, zie je sterk terug in de bezuinigingsvoorstellen van Arriva. De lijn Groenlo-Doetinchem wordt 's avonds opgeheven omdat er genoeg ruimte is in de treinen tussen Varsseveld en Doetinchem, ook al wordt een reis Groenlo-Doetinchem hierdoor 15-30 minuten langer en waarschijnlijk ook duurder omdat de nieuwe opzet meer kilometers kost. Falend beleid omdat niet wordt gereden wanneer er passagiers zijn maar wanneer de prov.Gelderland vindt dat er gereden moet worden. Beter lijkt mij de laatste 2-3 extra ritten op werkdagen te schrappen, zodat je ook in het weekend overdag elk half uur een trein kunt laten rijden. Deze wijziging maakt het het hele OV-netwerk in het weekend aantrekkelijker.

Bij je lijnen negeer je de concessiegrenzen. Daarom eerst meer aandacht voor de verdeling Syntus/Arriva rond Haaksbergen. Arriva rijdt op werkdagen overdag tussen Haaksbergen en Enschede, Syntus elke dag tussen Haaksbergen en Borculo. De basisritten, die het hele jaar door rijden, houden elkaar in evenwicht: Arriva rijdt net zo vaak naar Enschede als Syntus naar Borculo op werkdagen overdag. De extra spitsritten kun je omrekenen naar een weekgemiddelde en dan blijkt dit ook een uitruil te zijn: de DRU's van Arriva in de spits zijn net zoveel als de avond/weekend DRU's van Syntus. Zo is die verdeling tot stand gekomen.

Dat de afspraken tussen Overijssel/Twente en Gelderland niet waterdicht zijn, zie je terug in Arriva's voorstellen voor 2015. De lijn Zutphen-Rijssen wordt ingekort tot Zutphen-Laren en merkwaardig genoeg heeft Overijssel/Twente hier geen invloed op. Ik ben benieuwd of Syntus vanaf december 2014 Holten-Rijssen gaat rijden, daar heb ik nog niets over gehoord of gelezen terwijl er op zich voldoende passagiers zijn voor de route tussen Rijssen en Holten om daar een buslijn aan te bieden. Oorspronkelijk was deze lijn Zutphen-Almen (GVM-Oostnet) en Holten-Rijssen-Almelo (OAD).

Waarmee ik maar wil zeggen: besteed in je stuk ruim aandacht aan de concessiegrenzen en geef duidelijk aan waarom je er soms er anders mee omgaat. In het algemeen: als jij in je verhaal de provincie Gelderland 'hobbyïsme' verwijt, dan haal je de krant wel... Feit is gewoon dat inwoners van Gelderland duurder uit zijn qua OV dan inwoners van Brabant of Overijssel omdat Gelderland het fenomeen 'regiotaxi' heeft, weinig haltes buiten de bebouwde kom en het gevoerde beleid op lange termijn leidt tot opheffing van het OV buiten de steden omdat trein en bus niet rijden waar verwacht wordt dat ze rijden.

Je kaart:

In Apeldoorn/Ede/Zutphen/Nijmegen kies je voor ringlijnen. Hierdoor maak je veel kilometers terwijl er geen passagiers zijn. Je kunt een bus alleen een route Centrum - wijk 1 - wijk 2 - wijk 3 - Centrum geven, wanneer er een sterke relatie tussen de wijken bestaat. In andere gevallen heb je meer reizigers met een directe lijn tussen centrum en een wijk. Kijk voor de argumenten in het discussiestuk over de stadsdienst Enschede: geen routes in 1-richting en graag snelle routes tussen de wijken en het centrum. Het nadeel van ringlijnen: op zondagmorgen is de rijtijd altijd sneller dan in de spits. Bij een ringlijn leidt de snellere reistijd tot langer wachten op het busstation, daarmee tot minder passagiers omdat de overstaptijden buiten de spits te lang zijn.

Lochem en Hengelo Gld: in Lochem hou je de route om het dorp in plaats van door het dorp en langs het station. In Hengelo Gld hou je de bus op de rondweg. Twee voorbeelden waar je met een route door het dorp weliswaar een langere rijtijd krijgt, maar de bus ook meer reizigers kan trekken. Een bus moet rijden waar de passagiers leven/wonen/werken. In dorpen betekent dat de snelste route door het dorp en nooit eromheen.

Kaartstaar/Netwerk: als je de route Ruurlo-Borculo inruilt voor Ruurlo-Barchem, krijg je dan ruimte om de buurtbus Borculo-Groenlo op te waarderen tot streekdienst? Ik heb het idee dat Ruurlo-Barchem-Borculo niet veel langer is dan de directe route. Wel kan ik je garanderen, dat je met zo'n voorstel meer aandacht voor je andere ideeën trekt.

Doetinchem: waarom laat je de streeklijnen na het station niet verder rijden als stadsdienst? In Doetinchem heb je nu al wisselende routes voor de streeklijnen en dat is onduidelijk/verwarrend. Op de routes, die afwijkend worden bediend, mis je hierdoor reizigers.

Emmerich: afgezien van concessiegeneuzel kun je de provincie/vervoerder alleen overtuigen van een lijn naar Emmerich, wanneer je hiervoor geen extra materieel nodig hebt en alleen meer kilometers maakt. Dat betekent:
- In 's-Heerenberg een snelle route door het dorp
- In Doetinchem de lijn koppelen aan een andere lijn, waarvan de bussen anders ca. 20 minuten stil zouden staan.
Zelf denk ik als eerste aan Vorden-Doetinchem-Emmerich, als op deze lijnen standaard bussen rijden.

De lijnen, die jij eruit hebt gehaald:

Lijn 20: Enschede Winkelcentrum Zuid - Doetinchem Station
Laat de lijnen uit de Achterhoek in Enschede bij het station eindigen en in Haaksbergen moet je rond het hele/halve of rond kwart voor/over het hele uur zijn. Overigens is deze lijn niet geknipt in Borculo vanwege de concessie maar vanwege de passagiersaantallen: Borculo-Enschede werd met gelede bussen gereden, terwijl Borculo-Doetinchem soms met taxibusjes werd uitgevoerd. Tussenvraag: hoeveel minuten extra vraagt een route door het dorp Rietmolen?

Lijn 21: Hengelo Centraal Station - Varsseveld Station
Qua tijden inefficiënt en daardoor kostenverhogend. Qua route onmogelijk, de overstap in Haaksbergen is verplicht en ook nodig zodat Hengelo-Haaksbergen altijd met standaard bussen kan worden gereden en op Haaksbergen-Varsseveld ook kleiner materieel kan worden ingezet.

'Stadslijn' 1: Groenlo Het Blik - Winterswijk Station
Zo'n lijn moet je niet willen. Groenlo heeft nog geen 10.000 inwoners en is gewoon te klein voor een eigen lijn. Station Lievelde-Groenlo-Winterswijk of Winterswijk-Groenlo-Borculo-Laren-Deventer zijn de enige twee mogelijkheden om door het hele dorp te rijden. Basistijden moeten elke dag hetzelfde zijn, andere tijden op zondag leiden tot minder passagiers gedurende de hele week.

Lijn 321: Enschede Universiteit - Doetinchem Station
Het enige eindpunt in Enschede is het station.

Lijn 66 Hengelo Station - Neede Busstation
Wat voegt deze lijn toe? Je kunt beter met hogere frequenties op de bestaande lijnen rijden.

Lijn 621: Haaksbergen Busstation - Enschede Universiteit
Een lijn die alleen op lesdagen van scholen rijdt, is totaal zinloos voor forenzen. De aparte ritten naar de Universiteit moet je als service zien, het zijn eigenlijk versterkingsritten tussen Borculo/Haaksbergen en station Enschede. Juist de route via station Enschede zorgt ervoor dat de bussen met passagiers rondrijden in plaats van halfleeg of helemaal leeg.

Lijn 67: Holten Station - Haaksbergen Het Wiedenbroek
Onmogelijke combinatie. De lijn Goor-Holten heeft groter materieel dan de lijn Goor-Haaksbergen. Verder zag ik op je kaart, dat je wel een lijn Goor-Neede hebt, maar bij jou Delden, Bentelo, Geesteren Gld en Gelselaar hun bus verliezen. Voor de lijn Neede-Hellendoorn heb je hetzelfde probleem als bij Holten-Haaksbergen: er zit verschil in het materieel op deze route.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » ma 27 okt 2014 16:21

Dank je voor de feed-back, ik zal er commentaar bij geven:

Stootblok schreef:Bij je lijnen negeer je de concessiegrenzen. Daarom eerst meer aandacht voor de verdeling Syntus/Arriva rond Haaksbergen. Arriva rijdt op werkdagen overdag tussen Haaksbergen en Enschede, Syntus elke dag tussen Haaksbergen en Borculo. De basisritten, die het hele jaar door rijden, houden elkaar in evenwicht: Arriva rijdt net zo vaak naar Enschede als Syntus naar Borculo op werkdagen overdag. De extra spitsritten kun je omrekenen naar een weekgemiddelde en dan blijkt dit ook een uitruil te zijn: de DRU's van Arriva in de spits zijn net zoveel als de avond/weekend DRU's van Syntus. Zo is die verdeling tot stand gekomen.
Het liefst zou ik zien dat Gelderland en Overijssel samen zouden werken en één concessie Achterhoek-Twente zouden opzetten. Dan ben je van dat hele vraagstuk af natuurlijk. Maar ik denk niet dat de beide provincies dit gaan doen.

Wat dan een oplossing kan zijn: op de grensoverschrijdende lijnen gezamenlijk rijden, waarbij elk uur 1 rit door de vervoerder van de Achterhoek gereden wordt en 1 rit door de vervoerder van Twente. Dit is al gebruikelijk bij de SAN en werd vroeger ook gedaan op lijnen 73 en 74 (al was het dan maar enkele ritten per dag die door de Twentse vervoerder werden gereden).

Wat mij betreft moet men eerst kijken naar het belang van de reizigers en niet eerst naar concessierechten en dan pas naar of en hoe een grensoverschrijdende dienst mogelijk is. Beide vervoerders hebben hier ook belang bij, omdat het aantal reizigers zal toenemen. Als vervolgens de lijn gereed is op papier, dan kan gekeken worden naar een oplossing waarbij de beide vervoerders financieel niet benadeeld wordt ten opzichte van de ander. Het gezamenlijk rijden van lijnen is hierbij een makkelijke oplossing die vaak ook zeer goed mogelijk is.

Met deze oplossing voorkom je ook dat dat de vervoerder van de ene concessie een aanpassing doet die gevolgen heeft voor het OV in de andere concessie, aangezien er aan beide opdrachtgevers advies gevraagd moet worden.

Stootblok schreef:Je kaart:

In Apeldoorn/Ede/Zutphen kies je voor ringlijnen. Hierdoor maak je veel kilometers terwijl er geen passagiers zijn. Je kunt een bus alleen een route Centrum - wijk 1 - wijk 2 - wijk 3 geven, wanneer er een sterke relatie tussen de wijken bestaat. In andere gevallen heb je meer reizigers met een directe lijn tussen centrum en een wijk. Kijk voor de argumenten in het discussiestuk over de stadsdienst Enschede: geen routes in 1-richting en graag snelle routes tussen de wijken en het centrum. Het nadeel van ringlijnen: op zondagmorgen is de rijtijd altijd sneller dan in de spits. Bij een ringlijn leidt de snellere reistijd tot langer wachten op het busstation, daarmee tot minder passagiers omdat de overstaptijden buiten de spits te lang zijn.
Apeldoorn is nogal van de ringlijnen ja. Ik had dit idee nog instant gehouden. Overigens heeft elke wijk in dit idee een directe lijn naar het station (hetzij omdat het aan het 'eind' van een stadsringlijn zit, hetzij omdat er een streeklijn door heen rijdt). Ik ga er nog wel naar kijken.

Stootblok schreef:Lochem en Hengelo Gld: in Lochem hou je de route om het dorp in plaats van door het dorp en langs het station. In Hengelo Gld hou je de bus op de rondweg. Twee voorbeelden waar je met een route door het dorp weliswaar een langere rijtijd krijgt, maar de bus ook meer reizigers kan trekken. Een bus moet rijden waar de passagiers leven/wonen/werken. In dorpen betekent dat de snelste route door het dorp en nooit eromheen.
Lochem: een andere route zal leiden tot minder reizigers, omdat de halte in het zuidwesten van Lochem (Staring College) juist voor veel reizigers zorgt (scholieren uit Borculo en Laren naar die school).
Tegelijkertijd is de route door het dorp heen niet geschikt voor grote bussen, tenzij je via de Tramstraat gaat, maar dat zorgt er weer voor dat Lochem-Zuid zeer slecht bediend wordt en bediend eigenlijk niet veel meer woningen. Overigens rijdt in Lochem ook nog een stadsdienstje (lijn 52) van Lochem-Zuid naar het station, die wel door de wijken rijdt. Deze heb ik (nog) niet ingetekend.
Tijdens werkzaamheden een paar jaar geleden moest lijn 56 (Borculo-Deventer) wel via Lochem-Noord rijden, omdat de route via Lochem-Zuid gestremd was. Dit leidde direct tot grote problemen, omdat de vraag van/naar Lochem-Zuid veel groter is dan die naar Lochem-Noord en het stadsbusje (8 persoonsbus) de vraag niet aan kon en reizigers achter moest laten, terwijl die normaal daar nooit problemen mee heeft.
Wat er wel zou moeten veranderen: op de Rondweg-West zouden er wat mij betreft haltes mogen komen ter hoogte van de Kijksteeg en de Larenseweg, zodat Lochem-West wat beter bediend wordt.

Hengelo GLD neem ik mee, ik ga kijken of een route door het dorp mogelijk is zodra ik aan die tijden ga werken.

Stootblok schreef:Lijn 20: Enschede Winkelcentrum Zuid - Doetinchem Station
Laat de lijnen uit de Achterhoek in Enschede bij het station eindigen en in Haaskbergen moet je rond het hele/halve of rond kwart voor/over het hele uur zijn. Overigens is deze lijn niet geknipt vanwege de concessie maar vanwege de passagiersaantallen: Borculo-Enschede werd met gelede bussen gereden, terwijl Borculo-Doetinchem soms met taxibusjes werd uitgevoerd. Tussenvraag: hoeveel minuten extra kost een route door het dorp Rietmolen?
Laten eindigen op Enschede CS zal reizigers kosten, omdat een (zeer) belangrijk deel van de reizigers naar het centrum moet en dat bedien je dan niet meer. Dat is ook de reden van deze doorkoppeling. Tegelijk kost deze doorkoppeling geen extra bus t.o.v. keren op het Van Heekplein

Wat betreft de businzet: er rijden al een hele tijd geen taxibusjes meer op Borculo-Doetinchem en ook geen gelede bussen meer op Borculo-Enschede. Op die laatste lijn heeft men ervoor gekozen om in de spitsrichting 4x p/u te gaan rijden op Neede-Enschede. Materieelinzet is dus geen belemmering.

Antwoord op je tussenvraag: ik denk dat dat al snel minimaal zo'n 4 minuten zal zijn. Probleem is echter dat deze weggetjes erg smal zijn en niet geschikt zijn voor grote bussen. Verder is dat momenteel ook zeer vertragingsgevoelig, omdat je ri. Enschede zeer lastig de N18 op komt.

Wat betreft de doorkomst Haaksbergen: Je roept nu wel steeds dat die om .15/.45 zou moeten zijn, maar ik zie geen verdere argumentatie. Dit terwijl ik al duidelijk heb gemaakt dat dat voor de tak ri. Groenlo onmogelijk is, aangezien je dan alle aansluitingen op de stations (Lievelde, Winterswijk, Doetinchem, Varsseveld) onmogelijk maakt. Niet voor niets vertrekken de bussen ri. Groenlo nu al om .08/.22/.38/.52 vanaf Haaksbergen. Deze verschuiven naar .15/.45 leidt tot zeer lange overstaptijden op de stations en gaat zeer veel reizigers kosten.

Tegelijk kun je op de tak naar Ruurlo prima om .22/.52 vertrekken en aansluiten op de trein. Dat is geen probleem.

Ook voor de lijn uit Goor is een knoop om .15/.45 onwenselijk, want bij versnelling komt die op het nieuwe busstation juist rond .51 aan (nu op het oude busstation met de omreis om .59). Bij een knoop om .22/.52 krijg je dus overdag in alle richtingen goede aansluitingen en begin van de avond/zaterdag ri. Eibergen/Neede een aansluiting van 1 min. en ri. Enschede/Hengelo van 15 minuten.
Met een knoop van .15/.45 zou je dus overdag aansluitingen van 8 minuten in alle richtingen krijgen en begin van de avond/zaterdag van 22 minuten in alle richtingen. Ten alle tijden ben je voor deze lijn dus slechter af met een knoop rond .15/.45 waar die nooit in kan komen als je in Goor op het station wil aansluiten.

Dus ik ben nu wel eens benieuwd naar waarom die knoop in Haaksbergen perse op .15/.45 moet zijn, waardoor je de lijnen naar Groenlo mag opofferen (lees: nergens in de Achterhoek meer fatsoenlijk op een station laten aansluiten)

Stootblok schreef:Lijn 21: Hengelo Centraal Station - Varsseveld Station
Qua tijden inefficiënt en daardoor kostenverhogend. Qua route onmogelijk, de overstap in Haaksbergen is verplicht en ook nodig zodat Hengelo-Haaksbergen altijd met standaard bussen kan worden gereden en op Haaksbergen-Varsseveld ook kleiner materieel kan worden ingezet.
Je opmerking 'de overstap in Haaksbergen is verplicht' snap ik niet. Die overstap is er namelijk keurig, zowel van/naar Borculo als van/naar Groenlo. Dat laatste is momenteel echter helemaal niet het geval, de overstap Hengelo->Groenlo wordt niet geboden, want de bussen uit Hengelo komen pas 5 tot 7 minuten na vertrek van de bussen ri. Groenlo aan in Haaksbergen.
Op lijn 72 rijdt nu inderdaad ook kleiner materieel (waar ik overigens geen logica in kan ontdekken, want 's avonds laat is het een mix van groot en klein materieel. Volgens mij rijdt lijn 72 alleen op zondag met uitsluitend kleiner materieel). De vraag is echter of dat ook straks nog kan, aangezien de reizigers van lijn 74 straks ook met lijn 72 mee moeten en lijn 74 rijdt wel de gehele dag met een grote bus. Het zou dus goed kunnen zijn dat lijn 72 straks sowieso al met grote bus moet blijven rijden in de daluurtjes.

Stootblok schreef:Lijn 67: Holten Station - Haaksbergen Het Wiedenbroek
Onmogelijke combinatie. De lijn Goor-Holten heeft groter materieel dan de lijn Goor-Haaksbergen. Verder zag ik op je kaart, dat je wel een lijn Goor-Neede hebt, maar bij jou Bentelo, Geesteren Gld en Gelselaar hun bus verliezen.
Is dat grotere materieel ook nodig op Goor-Holten? Je moet namelijk niet groot materieel erin gaan zetten met als enige reden 'het reed er nu eenmaal altijd in'. Als er geen noodzaak toe is, dan moet het ook met een kleiner busje kunnen. Ik krijg namelijk de indruk dat lijn 80 helemaal niet zo druk is op Goor-Holten, maar misschien weet jij dat beter. Als Goor-Holten wel te druk is, dan komt er uiteraard wel een knip.

Wat betreft bediening Bentelo, Geesteren en Gelselaar: de bus Borculo-Goor heb ik nog niet ingetekend. Deze behoud ik dus wel en wil ik overdag een halfuursdienst met de bus Neede-Goor laten rijden op Diepenheim-Goor.

Wat betreft het weghalen van Neede-Delden: de vraag tussen Bentelo en Neede is zo goed als niet bestaand. Daar kun je geen buslijn van overeind houden. De overstap in Hengevelde is zo ingericht dat hij alleen slechts een overstap Goor-Neede mogelijk maakt. Dan kun je net zo goed de bus daar heen sturen. Hierdoor krijg je een busknoop in Goor, waardoor er meer verbindingen geleverd kunnen worden via 1 overstap in Goor.
Daar komt bij dat Eibergen-Goor wel past met een korte kering in Eibergen en aansluiting op de trein in Goor, maar dat voor Eibergen-Delden dat niet past. Je zult dan dus zeer lang moeten keren (ruim 45 minuten) wat extra bussen kost. Eibergen-Neede als losse busdienst laten rijden lost daarbij niets op, wat dan moet die alsnog lang keren in een van beide plaatsen.
Tegelijk durf ik ook vraagtekens te zetten bij de buslijn Delden-Almelo, aangezien die verbinding sneller is per trein via Hengelo. Tussen Bornerbroek en Delden kun je verder ook weinig bedienen. Het idee voor een bus Almelo-Bornerbroek-Goor vind ik een logischere verbinding om de bediening van Bornerbroek instant te houden, omdat ook de grotere kern Enter mee genomen wordt.

Hiermee wordt Bentelo inderdaad van regulier OV verstoten. Hier past denk ik ook veel beter een buurtbus. Bentelo is een zeer kleine plaats die eigenlijk ook niet langs een OV-waardige route ligt. De huidige bus Delden-Neede rijdt qua frequenties al als een buurtbus (slechts 1x p/u, niet 's avonds en zondags) en heeft de reizigersaantallen van een buurtbuslijn, maar bediend Bentelo wel als reguliere bus (slechts 1 halte en net buiten het dorp) en heeft de kosten van een reguliere buslijn. Ik denk dat Bentelo daarom ook veel beter bediend zou kunnen worden met een buurtbus.
Zo'n buurtbus zou dan op 3 manieren vormgegeven kunnen worden:
1. Delden - Bentelo - Beckum - Boekelo: 26 minuten, 1x p/u (in Delden aansluiting op de trein, in Boekelo aansluiting op de Enschedese stadsbus)
2. Delden - Bentelo - Hengevelde - Goor: 25 minuten, 1x p/u (in Delden en Goor aansluiting op de trein)
3. Delden - Bentelo: 11 minuten, 2x p/u
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » ma 27 okt 2014 17:44

SuperGhost schreef:Dank je voor de feed-back

Graag gedaan. Lees nog wel even terug. Je was aan 't antwoorden en ik nog aan het editten ;)

Het liefst zou ik zien dat Gelderland en Overijssel samen zouden werken en één concessie Achterhoek-Twente zouden opzetten. Dan ben je van dat hele vraagstuk af natuurlijk. Maar ik denk niet dat de beide provincies dit gaan doen.
Ik hoop dat het er nooit van komt. De gebieden worden te groot en er zijn grote verschillen in het OV-beleid. Twente/Overijssel gebruiken het CVV niet als Regiotaxi maar echt als doelgroepvervoer voor wie niet het gewone OV kan gebruiken. Verder probeert men in Twente/Overijssel meer forensen en minder scholieren/studenten in de bus te krijgen en dit beleid begint langzaam maar zeker te werken.

Wat mij betreft moet men eerst kijken naar het belang van de reizigers en niet eerst naar concessierechten en dan pas naar of en hoe een grensoverschrijdende dienst mogelijk is.
In de praktijk blijken alle oplossingen niet te werken. Samenwerken met je concurrent is lastig. Twee vervoerders op 1 lijn geeft problemen bij het kaartassortiment, bij de rapportages aan de opdrachtgevers en bij de communicatie met de verkeersleiders. De huidige oplossing met een uitruil van DRU's is het meest realistisch. Het belang van doorgaande lijnen moet je ook niet overschatten: bij het streekvervoer zijn de reisafstanden wel groter, maar de meeste passagiers zijn niet langer dan een half uur tot drie kwartier onderweg.

Lijn 20: Enschede Winkelcentrum Zuid - Doetinchem Station
Laten eindigen op Enschede CS zal reizigers kosten, omdat een (zeer) belangrijk deel van de reizigers naar het centrum moet en dat bedien je dan niet meer. Dat is ook de reden van deze doorkoppeling. Tegelijk kost deze doorkoppeling geen extra bus t.o.v. keren op het Van Heekplein
Als het echt belangrijk zou zijn, dan heb je een route nodig, die eerst langs de centrumhalte rijdt en daarna naar het station. Op de route Enschede-Haaksbergen stappen de meeste passagiers op het station in-/uit, terwijl de huidige route eerst langs de centurmhalte komt.

Antwoord op je tussenvraag: ik denk dat dat al snel minimaal zo'n 4 minuten zal zijn. Probleem is echter dat deze weggetjes erg smal zijn en niet geschikt zijn voor grote bussen. Verder is dat momenteel ook zeer vertragingsgevoelig, omdat je ri. Enschede zeer lastig de N18 op komt.
Meenemen als suggestie/verbetervoorstel. Rietmolen heeft nu een buurtbus, maar bij een verbeterd wegennet is dat overbodig.

Wat betreft de doorkomst Haaksbergen: Je roept nu wel steeds dat die om .15/.45 zou moeten zijn, maar ik zie geen verdere argumentatie.
(oh) Ik dacht dat het wel duidelijk was. De drukste routes zijn Haaksbergen-Hengelo en H'bergen-Enschede. Met een doorkomst in H'bergen op de hele kwartieren heb je in beide steden goede door-aansluitingen op de stadslijnen en in H'bergen zelf een korte kering. Kortom: maximaal efficiënt. Kies je andere tijden, verlies je reizigers op deze routes. Wanneer je de basislijn Achterhoek-Oost via Neede laat rijden, heb je tijdens de daluren minder bussen nodig en hou je goede aansluitingen op de stations in de Achterhoek. Ander voordeel is niet zichtbaar in de dienstregeling, maar telt wel mee bij Arriva: minder materieelritten (de busgarage zit in Neede).

Lijn 21: Hengelo Centraal Station - Varsseveld Station
Wanneer lijn 72 Varsseveld-Neede de enige noord-zuid-buslijn is, dan zal er een standaardbus rijden. De overstap in Hengelo is verplicht omdat je nu eenmaal met twee regio's zit. Het is niet voor niets, dat de doorgaande lijn ter ziele is gegaan.

Lijn 67: Holten Station - Haaksbergen Het Wiedenbroek
Is dat grotere materieel ook nodig op Goor-Holten?
Absoluut, anders zou deze lijn allang een ander nummer hebben gekregen. In Holten, Rijssen, Goor, Delden vind je naast een kerk ook een middelbare school. Of meerdere. Hengevelde: de overstap is Neede<->Goor en Haaksbergen<->Delden.

Tegelijk durf ik ook vraagtekens te zetten bij de buslijn Delden-Almelo
De lijn rijdt weliswaar niet op zondag, maar wel twee keer per uur op werkdagen, zelfs tussen de spitsuren.

Het idee voor een bus Almelo-Bornerbroek-Goor vind ik een logischere verbinding om de bediening van Bornerbroek in stant te houden, omdat ook de grotere kern Enter mee genomen wordt.
Het gaat niet om Bornerbroek of Enter, maar om de bedrijfsterreinen in Almelo. T.o.v. de route Goor-Rijssen-Wierden-Almelo is hier geen overlap met de trein, de route korter (sneller) en ontstaan rond Almelo drie routes, waar meerdere streeklijnen rijden, zodat ook buiten de spitsuren minstens 2 bussen per uur rijden. Wel alleen overdag, want door falend beleid in het verleden is er geen geld om ook 's avonds te rijden.

Als je al wilt rommelen met de lijnen tussen Borculo, Goor, Delden en Haaksbergen, zoek een oplossing, waarbij je geen extra kosten veroorzaakt. Er is weinig speelruimte. Kansrijk vind ik Borculo-Goor en Neede-Goor als uurdiensten met klein materieel via Diepenheim plus Haaksbergen-Delden, ook met klein materieel, maar in de spits elk half uur.

Nog laatste punten:

Frequenties. Je kunt beter je eigen keuze maken dan klakkeloos volgen wat de vervoerder nu doet. Uurdienst als minimum en verder per regio bepalen wat overdag is, wat 's avonds is en van wanneer tot wanneer de spitsuren lopen. Vanuit marketing-oogpunt communiceert het makkelijker, wanneer je per regio kunt aangeven wanneer er een bus rijdt en wanneer niet.

Routes. Spitslijnen hebben alleen op industrieterreinen een eigen route nodig. In de bewoonde wereld loopt een spitslijn beter wanneer de route samenvalt met een reguliere buslijn.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » ma 27 okt 2014 20:43

Stootblok schreef:Wat betreft de doorkomst Haaksbergen: Je roept nu wel steeds dat die om .15/.45 zou moeten zijn, maar ik zie geen verdere argumentatie.
(oh) Ik dacht dat het wel duidelijk was. De drukste routes zijn Haaksbergen-Hengelo en H'bergen-Enschede. Met een doorkomst in H'bergen op de hele kwartieren heb je in beide steden goede door-aansluitingen op de stadslijnen en in H'bergen zelf een korte kering. Kortom: maximaal efficiënt. Kies je andere tijden, verlies je reizigers op deze routes. Wanneer je de basislijn Achterhoek-Oost via Neede laat rijden, heb je tijdens de daluren minder bussen nodig en hou je goede aansluitingen op de stations in de Achterhoek. Ander voordeel is niet zichtbaar in de dienstregeling, maar telt wel mee bij Arriva: minder materieelritten (de busgarage zit in Neede).
Je hebt gelijk dat de kering in Hengelo langer wordt, echter staat daar dus tegenover dat je dan juist in Enschede kort kan keren (aangezien je op CS wil eindigen).
De reistijd Enschede->Haaksbergen is nu al met lijnen 73 en 74 slechts 20 minuten en dat zou zelfs iets sneller moeten kunnen straks (kortere route, minder verkeerskruisingen/-lichten, hogere maximumsnelheden, etc.). Lijnen 73 en 74 keren nu in Enschede ook kort, terwijl die toch echt om .08/.22/.38/.52 in Haaksbergen aankomen.
Andersom hebben deze lijnen een rijtijden van 24 minuten, maar dit komt deels ook doordat de benodigde speling om de files op Groenlo->Eibergen op te vangen ook op het stuk Haaksbergen->Enschede verwerkt zit. Dit is bewust zo gedaan doordat als er geen files bij Eibergen zijn, er niet lang gewacht hoeft te worden in Haaksbergen en er eerder in Enschede aangekomen kan worden (op het Van Heekplein mag ri. CS toch niet ingestapt worden). Ook hier zou 20 minuten dus al moeten kunnen.

Het probleem is echter dat lijn 62 nu juist een zeer filegevoelige en langzame route heeft door Enschede (door de vele kruisingen en verkeerslichten), waardoor die een vrij lange rijtijd heeft (24-26 minuten).
Met name lijn 62 zou dus veel voordeel hebben in rijtijd met de nieuwe N18, omdat die dan een flink aantal minuten kan winnen. Ik denk dat straks de rijtijden straks ook zo'n 20 minuten zullen zijn. 18 minuten is al meer dan genoeg, maar rekening houden met het spitsverkeer in Enschede zal dat wel 19 ri. Haaksbergen en 21 ri. Enschede worden. Overigens zou ik hopen dat Enschede (op termijn) busstroken op de Westerval aan legt. Op deze route rijden straks namelijk meer bussen in de spits (8 per uur) dan op Enschede-Gronau, waar wel een busbaan ligt en waar minder bussen rijden (6 per uur in de spits).

Terugkomend in Haaksbergen:
Bij een knoop in Haaksbergen rond .15/.45 kun je weliswaar kort keren in Hengelo (.41-.49 en .11-.19), maar daar staat dus tegenover een lange kering in Enschede (.05-.25 + .35-.55), en bovendien 's avonds na 22:00/zondags (bij uursdiensten) lang moet keren in beide plaatsen: Hengelo .41-.19 en Enschede .05-.55

Met de knoop die ik heb, moet je weliswaar lang keren in Hengelo (.33-.56 + 03-.26), maar kun je juist kort keren in Enschede (.27-.33 + .57-.03). Bij uursdiensten kun je bovendien kort blijven keren in Enschede (.57-.03), al keer je dan ook langer in Hengelo (.03-.56).

Voor de keringen in Enschede en Hengelo maakt het overdag dus geen reet uit of je de knoop in Haaksbergen ligt op .15/.45 of op .22/.52, maar ben je 's avonds juist duurder uit met een knoop rond .15/.45.

Bovendien: een knoop rond .15/.45 kost bij jou in de Achterhoek ook nog eens extra tijd, omdat je de lijnen naar Groenlo via Neede wil laten omrijden (2-4x p/u) en dat kost ook extra bussen. Een knoop rond .15/.45 in Haaksbergen levert dus alles bij elkaar helemaal geen goedkopere dienstregeling op, maar juist een duurdere.
Tel daarbij op dat het omrijden via Neede ook nog veel reizigers zou kosten, omdat dat zo'n 10 minuten om is. Dat moet je op zo'n drukke verbinding (waar niet voor niets een groot deel van de dag 4x p/u gereden wordt) absoluut niet willen. Sinds de bussen op die verbinding niet meer via Neede zijn gaan rijden, zijn die lijnen aanzienlijk drukker geworden, waardoor Arriva nu ook serieus nadenkt om aanhangers achter deze bussen te plakken in de spits om de capaciteit uit te breiden (nu rijden er bijvoorbeeld al een paar versterkingsbussen op Groenlo-Enschede bovenop de normale bussen). Iets wat vroeger nooit nodig was toen er via Neede gereden werd.

Over die busgarage in Neede: die is toch van Syntus? Dat is volgens mij ook de reden dat de spitsritten van lijn 62 in Neede beginnen.
Arriva heeft al een eigen stalling in Groenlo (schuin tegenover het busstation) voor de bussen. Volgens mij worden daar ook de bussen van lijn 56 daar gestald (ik zie wel eens lege Arriva-bussen over de Deventerkunstweg rijden, de weg tussen Groenlo en Borculo).

Stootblok schreef:Lijn 21: Hengelo Centraal Station - Varsseveld Station
Wanneer lijn 72 Varsseveld-Neede de enige noord-zuid-buslijn is, dan zal er een standaardbus rijden. De overstap in Hengelo is verplicht omdat je nu eenmaal met twee regio's zit. Het is niet voor niets, dat de doorgaande lijn ter ziele is gegaan.
Volgens mij ligt dat anders:
Lijn 53 is juist ontstaan doordat Connexxion (vervoerder Twente) en Syntus (vervoerder Achterhoek) met hun lijnen (resp. 53 en 58) beiden moesten keren in Haaksbergen en besloten samen te werken met een volledige lijn, die door beide vervoerder werd gereden.

Echter besloot in 2003 Syntus om hun deel van de lijn (Haaksbergen-Neede-Varsseveld) te schrappen ten behoeve van uitbreiding van lijnen 73 en 74:
- Lijnen 73 en 74 gingen in de spits samen een kwartiersdienst vormen op Groenlo-Enschede (daarvoor was het net als ze nu doen in het dagdal)
- Lijn 74 ging in de avonduren en zaterdags ook doorrijden naar Haaksbergen en vormde een halfuursdienst met lijn 73 (i.p.v. aan te sluiten op lijn 73)
- Om lijn 53 te vervangen ging lijn 74 via de station in Varsseveld en Lievelde rijden.
- Lijn 92 werd vanuit Neede doorgestuurd naar Eibergen ter vervanging van lijn 53.

Het had dus weinig te maken met dat het twee regio's waren (want die werkten juist uit eigen overweging samen), maar omdat de dienstregeling uitgebreidt en versneld werd.

Stootblok schreef:Frequenties. Je kunt beter je eigen keuze maken dan klakkeloos volgen wat de vervoerder nu doet. Uurdienst als minimum en verder per regio bepalen wat overdag is, wat 's avonds is en van wanneer tot wanneer de spitsuren lopen. Vanuit marketing-oogpunt communiceert het makkelijker, wanneer je per regio kunt aangeven wanneer er een bus rijdt en wanneer niet.
Dat doe ik ook niet zomaar hoor, de frequenties wijken wel af. Soms iets hoger, soms iets lager:
Hengelo-Haaksbergen heb ik bijvoorbeeld in het dagdal gewijzigd van 4 naar 2 bussen per uur en 's avonds van 3 naar 2 bussen per uur.
Haaksbergen-Enschede heb ik in de brede spits verlaagd van 6 naar 4 bussen per uur (in de spits ben ik nog aan het puzzelen)
Groenlo-Eibergen heb ik in de tegenspits en brede spits omlaag gebracht van 6 naar 4 bussen per uur.
Eibergen-Neede heb ik overdag en zaterdags omlaag gebracht van 2 naar 1 bus per uur.

Er zijn twee verbindingen die ik heb verhoogd:
Winterswijk-Groenlo: ik wil wel eens zien of met een goede aansluiting op het station deze bus wel 2x p/u kan rijden op doordeweekse dagen tot 19:00. Kan in het dagdal echter wel met een kleine bus rijden om kosten te besparen.
Eibergen-Haaksbergen: deze is tussen 9:00 en 13:30 ook 4x per uur gaan rijden. Hier staat tegenover dat in de brede spits en tegenspitsrichting 2 van de 4 bussen in Haaksbergen eindigen en aan de lijn naar Hengelo gekoppeld worden. Per saldo levert dit een besparing op, terwijl de dienstregeling wel meer helder wordt door het handhaven van een kwartiersdienst tot 18:30 (ri. Enschede/Hengelo) en 19:30 (vanaf Enschede/Hengelo).
In de spitsrichting wordt de frequentie op Eibergen-Haaksbergen uitgebreidt naar 6 per uur (kwartiersdienst met 2x per uur 2 ritten achter elkaar. Dit is echter in praktijk al regelmatig het geval, aangezien lijn 73-74 vaak een versterkingsbus krijgt op dat deel van het traject i.v.m. de grote drukte).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » ma 27 okt 2014 22:47

Haaksbergen.

Ergens ben je teveel met details bezig.
Je basisnet in de Oost-Achterhoek bestaat maar uit een paar routes, een handvol bussen. Dan kan het nooit moeilijk zijn met een symmetrietijd op hele uur:
Varsseveld .00 - Lichtenvoorde - Lievelde .30 - Groenlo - Eibergen - Neede .00 - Borculo .15 - Doetinchem .00
Deze route is precies 2 uur, zodat je een omloop van 4 uur hebt en dat mag nog net volgens de CAO.
Winterswijk .42 - Groenlo - Eibergen - Haaksbergen .29
Lange keertijd in Winterswijk, maar korte aansluiting in Haaksbergen naar Hengelo/Enschede en in H'bergen 2 minuten keertijd.
Syntus rijdt Neede-Haaksbergen-Hengelo/Enschede. De exacte dienstregeling is niet interessant, omdat de bussen na aankomst op de station in Enschede en Hengelo toch direct verder rijden.

De lijn Doetinchem-Groenlo-Enschede wordt grotendeels wegbezuinigd. Daarom wordt dit de extra lijn voor de route Groenlo-Enschede met een doorkomst in Haaksbergen om kwart voor/over het hele uur omdat de lijn uit Winterswijk daar al rond het hele/halve uur is. Oftewel: Doetinchem .07 - Groenlo .49/51 - Haaksbergen .14/.15 - Enschede .37 op werkdagen overdag. Dit vraagt niet meer materieel dan in 2014. Voor de spitsuren hoef je alleen nog de frequenties te verhogen en de lijn uit Winterswijk te verlengen naar Enschede.

Bovenstaande opzet is niet mijn persoonlijke voorkeur. Zelf zie ik meer in Neede-Hengelo + Haaksbergen-Enschede door Syntus en als basis voor de Achterhoek Varsseveld-Neede + Winterswijk-Eibergen-N18-Enschede, dus niet via Haaksbergen maar wel elke dag tenminste elk uur. Als extra lijn voor werkdagen overdag komt er nog Doetinchem-Groenlo-Haaksbergen-Enschede bij en in de spits gaan de frequenties omhoog.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » ma 27 okt 2014 23:55

Hierin verschillen wij dus wezenlijk van mening.

Reizigers willen niet omreizen, laat staan daar ook nog eens extra voor betalen (moet namelijk dankzij de chipkaart). Je moet reizigers uit de oostelijke Achterhoek dus geen omreis via Neede laten maken, dan haken ze af. Niet voor niets is het aantal reizigers op dit traject behoorlijk toegenomen nadat de omreis via Neede geschrapt werd.

Dat straks die verbinding 's avonds niet meer geboden wordt door Arriva komt doordat ze moeten bezuinigen en lijn 72 in de huidige dienstregeling van lijn 62 niet in Haaksbergen kan aansluiten op die bus. Echter is hier vanuit de provincie en ook het adviesorgaan zeer veel kritiek op, omdat de omweg en de extra reistijd als buitenproportioneel wordt gezien. Ik denk dan ook dat er 's avonds en in het weekend veel reizigers gaan wegvallen. Ook omdat de reis 's avonds niet alleen veel langer is, maar ook nog eens duurder.

Ter vergelijking de reis Eibergen Viersprong - Haaksbergen Busstation:
Rechtstreeks: 12 minuten, €2,23
Via Neede: 24 minuten, €3,07

Als je al een van beide diensten (Eibergen-Haaksbergen of Neede-Haaksbergen) wil afschaffen in de avonduren en in het weekend, dan zou ik zelfs ervoor kiezen om Neede-Haaksbergen te schrappen, dat is namelijk een veel kleinere omweg. Eibergen-Neede-Haaksbergen levert namelijk dus een omreis van 12 minuten op (+100%), terwijl Neede-Eibergen-Haaksbergen een omweg van 4-5 minuten is (+27%). Dat maakt nogal een verschil dus.

Het enige wat je ermee bereikt door Eibergen-Haaksbergen te schrappen is dat je de verbinding Eibergen-Neede kunstmatig vergroot, aangezien je reizigers die verbinding op stuurt, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen. Het aantal reizigers op die verbinding is zeer gering. Je kunt beter die verbinding schrappen 's avonds en in het weekend, want er zit toch vrijwel niemand in. Het is niet zeldzaam dat lijn 72 uit Neede leeg binnenkomt in Eibergen of lijn 72 richting Neede leeg weg rijdt uit Eibergen. Lijn 72 moet het nu vooral hebben van het stuk Eibergen-Lichtenvoorde. Dat er op Eibergen-Neede 2 bussen per uur rijden heeft vooral ermee te maken dat die frequentie op Eibergen-Lichtenvoorde wel te rechtvaardigen valt.

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » di 28 okt 2014 00:30

SuperGhost schreef:Hierin verschillen wij dus wezenlijk van mening.

:D
En vervolgens kom je met dezelfde argumenten, die ik al eerder heb gebruikt.
:)

Voor de concessiegrens Haaksbergen geef ik je een oplossing met een directe lijn Haaksbergen-Eibergen. Niets aan de hand. Ik geef alleen aan dat mijn eigen voorkeur totaal anders is: voor een minderheid van de reizigers 's avonds en in het weekend omreizen via Neede, zodat je altijd een grotere groep reizigers nonstop Eibergen-Enschede kunt aanbieden. Pas als die lijn winstgevend is (en dat kan echt, ook al is het openbaar vervoer), dan kun je weer gaan denken over uitbreidingen of het ongedaan maken van eerdere bezuinigingen.

Provincie Gelderland is hypocriet bezig. Als men een directe route zo belangrijk vindt, dan kan men ook daar het budget voor leveren (wat nu in rook opgaat aan de gebruikers van de RegioTaxi of wordt verspild rond Arnhem-Nijmegen). Als de prijs het verschil uitmaakt, dan kan de provincie daar ook een oplossing voor verzinnen door afwijkende kilometerafstanden voor de driehoek Neede-H'bergen-Eibergen vast te stellen. Die bevoegdheid heeft men op het provinciehuis in Arnhem...
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » di 28 okt 2014 11:25

Dan heb ik je denk ik verkeerd begrepen.

Alleen zou ik die directe route dan ook niet non-stop doen, maar gewoon via het busstation in Haaksbergen, zodat ook de overstap naar Hengelo altijd zonder omreis kan (want ook Enschede is daarbij natuurlijk een omreis).

De verbinding Eibergen-Neede is wat mij betreft een verbinding die gelijk staat aan Neede-Delden, Borcul0-Goor, Haaksbergen-Goor, etc.: erg rustig en verdient niet meer dan 1 bus per uur en kun je over twijfelen of je die 's avonds na ... uur en zondags moet bieden, aangezien er dan vrijwel geen reizigers zijn. Die verbinding instant houden is te duur. De lijn Eibergen-Haaksbergen een stop geven op de kruising oude N18/N315 zorgt ook al voor een acceptabele omreis voor die verdwaalde reiziger die nog 's avonds/zondags met die lijn wil. Dit is natuurlijk ook niet volledig helder, maar anders is het niet betaalbaar (bovendien: overdag loopt die reis ook al 1 tot 2x per uur via dat kruispunt). Ik zie daarom liever de bus uit Lievelde naar Haaksbergen gaan, omdat dat de basislijn is en die moet je zo veel mogelijk de gewenste route geven en dat is dus naar Haaksbergen. Om keringen uit te sparen heb ik er dan voor gekozen om die verder te koppelen naar Hengelo. Dan zit je daarna wel met de concessierechten: wat mij betreft het liefst zoals vroeger (tot 2003) gebeurde: gezamenlijk rijden, maar anders laat je desnoods die lijn geheel door Syntus rijden. Met gunning aan Syntus zorg je er wel voor dat die in Hengelo doorgekoppeld kan worden en niet lang hoeft te keren buiten de spits. Bovendien zou je zelfs nog ervoor kunnen kiezen om de lijnen in de Achterhoek-Oost gewoon allen onder Twente te laten vallen, aangezien ze vooral daar op gericht zijn. Alleen de huidige lijn 74 (als aanvulling overdag) zou je dan nog bij Achterhoek-Rivierenland kunnen laten vallen.
De lijn naar Winterswijk zou je dan evt. kunnen gebruiken om 's avonds op Groenlo-Haaksbergen een halfuursdienst te kunnen blijven bieden, zodat je met hetzelfde aantal bussen een hogere frequentie kan krijgen. Dat trekt meer reizigers dan effectief maar een uursdienst, omdat de andere bus te veel om reist.

Wat mij betreft rijdt je dus in de daluren (gezien vanaf de stations Lievelde en Ruurlo: 's avonds na 20:30 en zondags, dus op de momenten dat de trein 1x p/u rijdt):
1x Enschede - Haaksbergen - Ruurlo - Doetinchem
1x Hengelo - Haaksbergen - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde - Varsseveld
1x Enschede - Haaksbergen - Groenlo - Winterswijk

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » di 28 okt 2014 13:07

Met jouw opzet los je het probleem van de ruime aansluitingen niet op. Ergens in het gebied hou je overstaptijden, die 6-8 minuten te lang zijn omdat jij vasthoudt aan een bus Lievelde - Haaksbergen. Aangezien er meerdere lijnen rijden, waarom zou je vasthouden aan een lijn met een te ruime jas?

Neede-Eibergen-Haaksbergen is inderdaad beter dan Eibergen-Neede-Haaksbergen, maar lastig vanwege de twee vervoerders en twee concessies. Grootste nadeel aan de route Eibergen-Neede is de korte route in Neede. Je bent ter plaatse bekend, je kunt vast wel een betere route door dit dorp verzinnen, die meer is dan een halte direct na het bordje 'bebouwde kom'. Je kunt er evt. losse lijn van maken, zodat hier klein materieel kan rijden.

Een overstaphalte op de N315/Twenteroute? Kan prima, lost veel aansluitingsproblemen op. Ik schat de rijtijd op 6 minuten naar Neede ZOB, Haaksbergen ZOB en Garage Grooters in Eibergen. Met deze halte wordt een route door Rietmolen wel onmogelijk en een ander nadeel is het ontbreken van leven in de buurt. Als je dit voorstelt in combinatie met een tankstation, dan heb je de sociale onveiligheid al afgedekt.
Hm ... jij komt nu met deze overstap. Dan is de grote vraag waarom Arriva, Syntus en voorgangers niet eerder op het idee zijn gekomen. Absoluut een aparte paragraaf van maken in je verhaal richting provincie. Of zou deze halte er niet zijn omdat de kruising net buiten de provinciegrens ligt in de gemeente Haaksbergen? Naam: Halte Assinkbos?
Dienstregelingstechnisch lost deze halte het probleem van de extra minuten overigens niet op. Daarvoor kun je beter andere routes kiezen of andere combinaties maken.

Qua lijnplanning: hou het binnen de bestaande concessies. Je kunt beter in je verhaal ingaan op de het onderwerp, dat er meer verbeteringen mogelijk zijn wanneer de concessiegebieden beter worden afgestemd op de vervoersvraag en minder op bestuurlijke eenheden. Zinnetje 'passagiers kunnen niet samenwerken, overheden wel'. De kansen op een lijn Hengelo-Varsseveld is namelijk nul omdat Gelderland nu eenmaal niet weet wat het wil en Twente wel.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » di 28 okt 2014 13:54

Die halte bestaat voor lijn 62 allang: Vloedsteegweg.
Dat lijnen 73 en 74 hier niet stoppen heeft denk ik met de concessies te maken, net zoals dat lijnen 73 en 74 op de hele route vanaf dat kruispunt tot de A35 vrijwel nergens stops (slechts de 4 drukste haltes in Haaksbergen worden bediend).

Bij die halte ligt het vroegere Danspaleis (discotheek die al jaren failliet is en waar nog geen nieuwe bestemming voor is gevonden)

Dat de lijn Eibergen-Neede nog altijd bediend werd nadat de bussen Groenlo-Haaksbergen allen rechtstreeks zijn gaan rijden heeft te maken met de voormalige gemeente Neede. Die bood een subsidie om die verbinding in stand te houden. Ik weet niet of de gemeente Berkelland (waar de gemeente Neede in is opgegaan) die subsidie nog altijd betaald, maar anders vermoed ik dat de vervoerders sindsdien niet meer aangedurfd hebben om die verbinding te schrappen. Van mij hoeft die verbinding ook niet geheel te verdwijnen (in de spits zijn er wel reizigers te vinden, al is 1x p/u dan meestal wel voldoende), maar 's avonds en zondags is dat een ander verhaal.

Die route kun je ook niet anders maken, aangezien je niet later op het busstation in Neede wil aankomen. Meer haltes bedienen in Neede kan alleen door de lijn vast te maken aan de lijn naar Delden/Goor (welke richting je dan ook kiest).

Ik snap overigens niet waarom de kansen op Hengelo-Varsseveld 0 zouden zijn aangezien Gelderland (volgens jou) niet weet wat het wil en Twente wil. Als Gelderland echt niet zou weten wat het wil zou dat eerder de kans groter maken, omdat je ze kan overtuigen van de bedoelingen van Twente. Deze lijn past denk ik juist ook prima in het beeld van Twente voor een forenzenlijn.
Gelderland heeft nu inderdaad niet echt een idee wat ze willen, het enige idee dat ze hebben is 'bezuinigen'. Als je dan kan bezuinigen door samen te werken met Twente, maar tegelijkertijd wel een betere verbinding kan krijgen, dan heb je denk ik de aandacht van Gelderland.

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » di 28 okt 2014 16:53

Het busstation in Neede ligt op de verkeerde plek, net zoals in Groenlo en andere dorpen in Gelderland, waardoor het busgebruik achter blijft. Daar kun je nog een apart item van maken. Rijtijden zijn niet het belangrijkste, al zijn vlotte routes natuurlijk wel prettig. Busstation = Centrumhalte = bij voorkeur middenin de bebouwing en niet op de plek, die de gemeente of het busbedrijf toevallig handig uitkomt. Klopt de locatie, heb je meer reizigers en geen excuusroutes nodig om een dorp te voorzien van OV.

Assinkbos/Vloedsteegweg: de voorgangers van lijn 73/74 zijn als sneldienst begonnen. Daarom vind je op de Twenteroute geen haltes op dit stuk, er heeft nooit een gewone buslijn gereden. Ik noem het halte Assinkbos omdat de halte bij de kruising moet liggen, onderdeel van de kruising moet zijn. als je aan Vloedsteegweg vasthoudt, wek je de indruk dat de bussen even omrijden en dat lijkt mij niet je bedoeling.

Gelderland en Twente: de verschillen zijn te groot. Gelderland heeft de voorbije 20 jaar met alle modes in OV-land meegedaan, Twente is daar een stuk terughoudender in. Zelfs een concessie als ZHO kunnen de twee overheden niet eens samen beheren. Als je inzet op twee lijnen, die strak op elkaar aansluiten in Haaksbergen, en daarbij de opmerking maakt, dat dit een doorgaande lijn zou moeten zijn, dan is het aan de busbedrijven om daar 1 lijn van te maken.

Als je overheden in beweging wilt krijgen, moet je nooit met een compleet uitgewerkt plan komen, maar ruimte overlaten om zelf er wat aan te knutselen. BAM kwam indertijd met een volledig uitgewerkt plan voor een spoorlijn Utrecht-Breda. Omdat dit zonder NS, ProRail en Rijkswaterstaat was opgesteld, voelden die organisaties zich overvallen en kwam de tegenreactie op gang. Het resultaat ken je: op de lange termijn spooragenda staat geen spoorlijn Utrecht-Breda.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » di 28 okt 2014 19:24

Daar heb je dan wel gelijk in.

Alleen is het niet verkeerd als ik voor mezelf wel tijden gebruik om te kijken of het mogelijk is en het een mooie verknoping kan opleveren.

Om weer over die doorkoppeling te beginnen: klopt, Twente is daar niet in meegegaan. Dat kunnen ze echter niet vol houden, aangezien daar ook fors bezuinigd moet worden. Nu is Gelderland te ver doorgeslagen (komt men langzaam aan geloof ik ook een beetje achter), dus daar moet een tussenweg in gevonden worden. Maar ik laat de lijn Hengelo-Haaksbergen dan ook wel net doorkoppelen aan een van de weinige lijnen in de Achterhoek die niet zo strak mogelijk is en dus nog meer op het Twentse idee lijkt. Daarbij heb ik die lijn Haaksbergen-Varsseveld in Lichtenvoorde nog iets verder gebracht in het Twentse idee door hem via industrieterrein De Kamp te laten rijden in Lichtenvoorde. Dus tussen die twee lijn(delen) zit dat verschil nog niet zozeer. Daarom dat ik ook denk dat dat wel mogelijk is.

Dat het busstation in Neede verkeerd ligt maakt in dit geval geen moer uit. De lijnen naar Eibergen en Goor/Delden zullen sowieso weinig reizigers houden, waar je het busstation ook plaatst en als je die twee zou koppelen komen ze alsnog door het centrum van Neede. Dit terwijl de drukke lijn (Doetinchem/Borculo-Enschede) sowieso al dwars door Neede gaat. Het is dus niet zoals in Haaksbergen dat daardoor een groot deel van het dorp overgeslagen wordt.

Overigens ben ik wel van mening dat we af moeten van bushaltes die de naam van een commercieel bedrijf dragen. Zo geef je gratis reclame aan een bedrijf en daar is het OV niet voor bedoeld. En bedrijven gaan vragen om per jaar geld hiervoor te betalen moet je niet willen, omdat haltenamen dan opeens elk jaar anders kunnen zijn en het zeer verwarrend wordt voor reizigers. Voor zorg- en onderwijsinstellingen ligt dat wat mij betreft anders, omdat die haltes vaak juist bedoeld zijn voor bezoekers van die instellingen en het dus niet als reclame is bedoeld.
Zo moet in Eibergen bijvoorbeeld de halte 'Garage Grooters' dan hernoemd worden, want dat is een commercieel bedrijf. Die halte kan prima 'Grotestraat' heten (staat namelijk op de kruising N18/Grotestraat/Hondevoort)

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » di 28 okt 2014 22:16

SuperGhost schreef:Alleen is het niet verkeerd als ik voor mezelf wel tijden gebruik om te kijken of het mogelijk is en het een mooie verknoping kan opleveren.
Altijd doen. Je wilt tenslotte geen onzin verkopen, geen klaagzang neuriën, maar serieus genomen worden. ;)

Om weer over die doorkoppeling te beginnen: klopt, Twente is daar niet in meegegaan. Dat kunnen ze echter niet vol houden, aangezien daar ook fors bezuinigd moet worden.
Een koppeling kan een mooie bezuiniging opleveren en tegelijk reizigersgroei veroorzaken, maar een verkeerde koppeling kan ook reizigers kosten en dan schiet je je doel voorbij. Twente hoeft minder te bezuinigen dan Gelderland, dus dat argument gaat 'm niet worden. Aangezien de Syntusbussen na aankomst in Hengelo en Enschede al verder rijden, zal jouw koppeling echt forse reizigersgroei moeten opleveren voordat dit realiteit wordt.

Neede
Wanneer je de lijn Eibergen-Neede schrapt (de haltes tussen de dorpen zijn al verdwenen), heeft Neede dan nog een busstation nodig? In Westerhaar-Vriezenveensewijk is er ook een halte 'busstation' voor ... twee lijnen, waarvan er één alleen nog op werkdagen overdag rijdt.

Namen van bushaltes
Wat mij betreft moeten haltenamen duidelijk zijn. Garage Grooters kan prima, als op die plek de afgelopen 50 jaar al een garage zat met die naam. Namen van zorg- en onderwijsinstellingen veranderen tegenwoordig ook om de 5 jaar, vallen daarmee af als haltenaam. Straatnamen veranderen minder vaak, maar zijn alleen in combinatie helder. Ik zou eerder kiezen voor Grotestraat-Hondevoort in plaats van Garage Grooters, zodat je direct weet dat deze halte bij de kruising van deze straten ligt. Mooie haltenamen zijn uniek, bijvoorbeeld een halte Eibergen, Het Wievenveld.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 29 okt 2014 00:34

Stootblok schreef:Twente hoeft minder te bezuinigen dan Gelderland
Twente is dan ook dichter bevolkt dan Gelderland, doordat Twente voor een groot deel verstedelijkt is, terwijl bij 'Gelderland' de verstedelijke regio niet mee telt (want die hoort bij de SAN). Met name de Veluwe is voor een zeer groot deel zeer dun bevolkt: de bevolking woont vooral aan de randen, want het voor het OV zeer onaantrekkelijk is, zeker als de dwarsspoorlijn die er is (Amersfoort-Apeldoorn) van de NS geen station in Barneveld mag om twee van die randen (de strook Nijkerk-Ede met Apeldoorn en omgeving) niet bediend kan worden met de treinen die er toch al rijden en er een bus moet rijden die tussendoor (vrijwel) niets bediend. Eigenlijk zou NS in dit soort gevallen verplicht moeten worden om zo'n soort station te accepteren, omdat daarmee het OV aanzienlijk goedkoper kan worden. Naast Barneveld-Noord heb je Staphorst bijvoorbeeld ook als zo'n voorbeeld.
De Veluwe is overigens ook weer een gebied in Gelderland waar er nog niet met de OV-mode is meegegaan, het stikt daar van een hele spaghetti vol met laagfrequente buslijnen om maar elke plaats met elke andere plaats te verbinden zonder dat een (kleine) omreis wordt getolereerd. Daar valt denk ik ook de grootste bezuiniging te maken. Mijn eerste opzet voor de Veluwe is dan ook heel anders dan het huidige busnetwerk.

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » wo 29 okt 2014 13:33

De Veluwe heeft al sinds jaar en dag restricties waar gebouwd mag worden en waar niet. Het gevolg is een sterke vergrijzing in de midden-Veluwe en tegelijkertijd groeien de dorpen om de Veluwe uit tot halve steden. Daarnaast zie je sporen van plaatselijk politiek hobbyïsme terug in het lijnennet plus de verkooppolitiek van CN-Midnet-Connexxion: stouw de kaart vol met gekleurde lijntjes, zodat het lijkt alsof er overal openbaar vervoer is. Klopt het, dat je met aantal lijnen zonder meer halveren zonder noemenswaardig verlies in de bediening?

Bezuinigen: Gelderland geeft gewoon voorrang aan Arnhem-Nijmegen ten koste van de rest van de provincie.

OV-modes zie ik ook in de lijnvoering op de Veluwe terug. Het valt alleen minder op, maar ook hier zijn er veel haltes opgeheven, routes verlegd wegens 'duurzaam veilig'. De dorpen zijn alleen groter dan in de Achterhoek, zodat de oplossing 'halte-aan-de-rondweg' minder toegepast is. De Veluwe had vroeger veel militaire objecten, maar dat is een stuk minder tegenwoordig. Toch zijn er nog buslijnen, die langs voormalige kazernes en schietterreinen rijden.
Check voor jouw voorstellen de dorpen op de aanwezigheid van bejaardenbunkers, dagverblijven voor pubers en andere doelgroepbestemmingen. Ik ben wel benieuwd of je basisgedachte daaruit naar voren komt.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 29 okt 2014 19:27

Stootblok schreef:Bezuinigen: Gelderland geeft gewoon voorrang aan Arnhem-Nijmegen ten koste van de rest van de provincie.
Die krijgen toch gewoon eigen potjes van het rijk (nog nog althans)?

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » wo 05 nov 2014 12:17

De financiering van de Stadsregio's is altijd via de provincies en gemeentes gegaan. Heel veel maakt het niet uit, de OV-subsidie is opgegaan in de Brede Doel Uitkering, zodat lagere overheden uiteindelijk zelf kunnen beslissen hoeveel geld waar naar toe gaat. Blijkbaar legt Gelderland de prioriteiten anders dan Overijssel/Twente.

Nog een keer terug naar Haaksbergen oftewel de overloop tussen Twente en Achterhoek.

Eerst de kilometers voor de route Enschede-Haaksbergen via de nieuwe N18 vanaf Station Enschede:
Einde bebouwde kom Enschede 2,5 km - Grolsch Hoog 5,4 km - afrit Haaksbergen 12 km - halte Veldmaterstraat/Aaweg 14,3 km - via Wiedenbroeksingel 17,2 km en via Hengelosestraat/Goorsestraat 16,0 km tot aan het nieuwe busstation bij het museumspoor.
De reistijd Station Enschede-Busstation Haaksbergen komt hiermee overdag op 22 minuten via de Wiedenbroeksingel en 20 minuten via de kortere route.

Interessanter is de directe route Enschede-Eibergen via de nieuwe N18. Vanaf station Enschede zijn de afstanden:
Einde bebouwde kom Enschede 2,5 km - Grolsch Hoog 5,4 km - afrit Rietmolen 20,5 km - begin bebouwde kom Eibergen 23,8 km - Garage Grooters 24,5 km.
De reistijd overdag tussen station Enschede en Garage Grooters in Eibergen is 23 minuten oftewel 11 minuten sneller dan de bestaande route. Het gebeurt niet vaak, dat een lijn 33% sneller wordt en alleen al de snellere rijtijd zorgt ervoor, dat deze lijn winstgevend kan worden.

Voor de ochtendspits in Enschede moet je rekenen met 5 tot 10 minuten extra reistijd. Deels door de extra passagiers, maar vooral omdat bij de eerste verkeerslichten van de stad wordt gedoseerd zodat in de rest van de stad er weinig vertraging is en de hoeveelheid fijnstof in de stadslucht binnen de EU-normen blijft.

Met jouw overstaphalte Assinkbos - goede vondst, promoot dat ding bij het rocov/arriva/provincie - zijn dit de beste routes rond de ster van Twente:
- Twente: Hengelo-Haaksbergen-Neede/Borculo plus Enschede-Haaksbergen.
- Achterhoek: Haaksbergen-Eibergen-Groenlo plus Enschede-Eibergen-Groenlo.

Toegevoegd aan de openingspost: een kaart met de busroutes rond Enschede om de bestaande routes te vergelijken met de nieuwe opzet. Het schijnt nogal verrassend te zijn dat de ochtendspits met minder bussen uitgevoerd kan worden. Tja, efficiënte routes ... :D Google Maps
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 05 nov 2014 15:19

Hoe kan Enschede-Eibergen nu slechts 1 minuut langzamer zijn dan Enschede-Haaksbergen?

De precieze afstanden heb ik nog niet berekend, dus kan zo niet zeggen of de door de jou genoemde getallen kloppen.
Ik denk dat de nieuwe route niet veel langer (ik denk juist korter) zal zijn dan de huidige route van lijnen 73 en 74. Echter is de nieuwe route wel met veel minder gelijkvloerse kruisingen en verkeerslichten, waardoor de Vgem juist hoger kan liggen. Tel daarbij op dat ook de gemiddelde Vmax van de wegen hoger liggen.
Ik kan met dus niet voorstellen dat de reistijd Enschede-Haaksbergen dan juist 2 minuten toe zal nemen. Lijnen 73 en 74 hebben nu namelijk maar 20 minuten nodig voor die reis.

Hierbij blijf ik ook maar eens herhalen dat Haaksbergen overslaan absoluut onwenselijk is. Zeker in de ochtendspits is er ook een hele grote groep (scholieren) die juist in Haaksbergen moeten zijn, die kun je niet in 2 bussen per uur kwijt. Juist vanwege die groep moet er nu in de ochtendspits zelfs een versterkende bus meerijden.
In het verleden hebben ze het al eens geprobeerd met een buslijn die niet in Haaksbergen stopte (nog wel aan de rand van Haaksbergen), maar die bus was absoluut geen succes, omdat bijna iedereen met de bus wilde die wel via Haaksbergen reed (en die reed in die tijd zelfs nog om via Neede!).

Zo'n buslijn die Haaksbergen overslaat is alleen een optie als topspitsversterker die evt. naar de universiteit door rijdt (zodat je de studenten uit de reguliere bus weg kan trekken), anders is die gedoemd te mislukken.

SuperGhost

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland