Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Werkdruk in bus hoog door martkwerking

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Werkdruk in bus hoog door martkwerking door Nieuws » za 08 nov 2014 15:41

Werkdruk in bus hoog door martkwerking

8 november 2014

UTRECHT - In het regionaal openbaar vervoer zijn de winstmarges kleiner geworden door marktwerking en daardoor staan de arbeidsvoorwaarden onder druk. Dat staat in een rapport dat Regioplan maakte in opdracht van de FNV. De werkgevers in het regionaal vervoer weigerden mee te werken aan het onderzoek.

Provincies en gemeenten zijn verplicht om het regionaal vervoer aan te besteden. Dit moet leiden tot meer efficiency, waardoor de overheid minder geld hoeft toe te leggen op openbaar vervoer.


Busmaatschappijen hebben vooral geschrapt in werkgelegenheid buiten de bus, maar ook chauffeurs ondervinden de gevolgen. Minder mensen moeten meer kilometers maken en de werkdruk is toegenomen, aldus het rapport.

Minder binding
De contracten in het openbaar vervoer worden veelal aanbesteed voor een periode van acht jaar. Werknemers houden er rekening mee dat ze na die periode van baas moeten veranderen. Daardoor voelen ze minder binding met hun bedrijf en daardoor zijn ze minder bereid zich extra in te zetten.

Bron: NU.nl

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Werkdruk in bus hoog door martkwerking door John » za 08 nov 2014 16:09

Is het ook niet een beetje de eigen schuld van de vakbonden door jaar op jaar de loonontwikkeling te prefereren boven de werkdruk? De vervoerders met hun geavanceerde software zijn prima in staat om alle lucht uit de omloopschema's te halen zodat er geen onproductieve minuut meer overblijft.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Werkdruk in bus hoog door martkwerking door wauwthur » za 08 nov 2014 16:21

Ik ben super blij dat Syntus dat soort computerprogramma's niet heeft. Over pauzes mogen we in Twente niet klagen.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Werkdruk in bus hoog door martkwerking door John » za 08 nov 2014 16:22

Is er een groot verschil merkbaar met de Connexxion-tijd?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Werkdruk in bus hoog door martkwerking door wauwthur » zo 09 nov 2014 02:26

Ja. De chauffeurs hebben het idee dat het compleet inefficient is allemaal. Veel pauzes, lange pauzes en veel MAT ritten. Management blijft volhouden dat het allemaal wel meevalt.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Werkdruk in bus hoog door martkwerking door Stootblok » zo 09 nov 2014 12:23

John schreef:Is het ook niet een beetje de eigen schuld van de vakbonden door jaar op jaar de loonontwikkeling te prefereren boven de werkdruk? De vervoerders met hun geavanceerde software zijn prima in staat om alle lucht uit de omloopschema's te halen zodat er geen onproductieve minuut meer overblijft.
Indirect zijn de vakbonden juist de reden, dat er marktwerking is gekomen in het OV.
De software, die jij bedoelt, is meestal 'zelf ontwikkeld' of afkomstig van het moederbedrijf. Stervensduur spul, zeker als het van SAP komt.
wauwthur schreef:Ja. De chauffeurs hebben het idee dat het compleet inefficient is allemaal. Veel pauzes, lange pauzes en veel MAT ritten. Management blijft volhouden dat het allemaal wel meevalt.
Dan is de actuele vacature op de site van Syntus - een planner - wel relevant.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Werkdruk in bus hoog door martkwerking door wauwthur » zo 09 nov 2014 13:27

Die vacature is zeker relevant. Maar als je zo'n persoon alles met de hand laat doen, zal er nog weinig veranderen.

Syntus hoopt op uitbreiding in het land om kosten te kunnen delen over meerdere concessies. Een programma om efficiente omlopen en diensten te kunnen maken is een van de dingen die er nu niet uit kunnen.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Werkdruk in bus hoog door martkwerking door John » ma 10 nov 2014 15:51

Dan doet Syntus of andere dingen heel goed, of ze schrijven rode cijfers :p

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Werkdruk in bus hoog door martkwerking door wauwthur » ma 10 nov 2014 21:57

Het laatste.

Weer een geweldig voorbeeld: vanaf december rijdt er een extra late bus naar van Enschede naar Haaksbergen. Deze rijdt MAT van Haaksbergen naar stalling Oldenzaal. Dat terwijl de bus op steenworp afstand van stalling Haaksbergen klaar is.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron