Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

FNV presenteert Zwartboek losse kaartverkoop Streekvervoer

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: FNV presenteert Zwartboek losse kaartverkoop Streekvervo door wauwthur » zo 23 nov 2014 15:54

Ik denk ook dat er meer speelt in het busvervoer dan dit.

Reizigers hebben het idee dat ze niet krijgen waar ze op zitten te wachten. Regels zijn overal verschillend (of dat wordt gedacht), lijnen gaan net niet naar waar je wilt zijn en moet je alsnog ver lopen, routes zijn onbetrouwbaar door omleidingen, tijden zijn onbetrouwbaar door chauffeurs zie zich niet houden aan tijdhaltes en verkeerde rijtijdverdeling. En zo is er wel meer.

Ik denk dat het goed is dat het hele systeem eens bekeken wordt van begin tot eind. Van de routes die je rijdt als bedrijf tot de kaartverkoop en bijsturing van niet functionerende chauffeurs.

Ik stel in elk geval de volgende dingen voor:

Routes bekijken op nut, noodzaak en verbeteringen.
Routes moeten sneller en comfortabeler.
Routes beter geschikt maken zodat bussen makkelijk op tijd kunnen rijden, ook in de spits. Dus kijken naar parkeren op de weg langs een route, doorstroming op kruispunten, spoorwegovergangen, smalle straten met veel fietsers of tegenliggende bussen.
Het instapregime aanpassen. Abonnementen en chipkaarthouders altijd toestaan de achterdeur te gebruiken om in te stappen.
Kaartverkoop op de halte, in de voorverkoop of bij een automaat in de bus. Niet bij de chauffeur.
Meer controle door controleteams.
Prijzen baseren op afstand in rechte lijn, niet op afstand in route.
Reizigers beter op de hoogte brengen van reisregels. Hand opsteken bij de halte bijvoorbeeld.
Haltes duidelijker inrichten en met meer comfort en informatie.

En eentje die al jaren verdeelt: De chauffeur geheel afsluiten van de bus. Meer het trein idee dus. Ik merk dat ik in het donker, door weerspiegeling van binnen de bus, minder en zelfs te weinig zicht naar buiten heb. De chauffeur een afgesloten en donkere ruimte bieden lost dit op. We rijden in Twente rond met een goed dimbare binnenverlichting, maar nog heb ik er last van.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: FNV presenteert Zwartboek losse kaartverkoop Streekvervo door SuperGhost » zo 23 nov 2014 16:01

Dat laatste wordt wat lastig, aangezien de chauffeur ook zich moet houden op de bus én ook verantwoordelijk is voor de reizigers.

Een bus kun je nu eenmaal niet vergelijken met een trein. Een trein kan makkelijk optrekken als er nog mensen staan/lopen, zelfs bij minder validen. Dat is voor een bus alweer een ander verhaal.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: FNV presenteert Zwartboek losse kaartverkoop Streekvervo door wauwthur » zo 23 nov 2014 16:53

Installeer een camerasysteem en dat is opgelost.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: FNV presenteert Zwartboek losse kaartverkoop Streekvervo door John » ma 24 nov 2014 02:14

SuperGhost schreef:verantwoordelijk is voor de reizigers.

Op welke verantwoordelijkheid doel je hier?

Ik zou overigens best een voorstander zijn van een open instap regime, mits er vaker controleteams komen en de boete voor zwartrijden fors omhoog gaat. Wat mij betreft mag dat wel 200 euro of meer worden.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: FNV presenteert Zwartboek losse kaartverkoop Streekvervo door wauwthur » ma 24 nov 2014 12:36

De boete van 35 euro vind ik zelf ook karig in bepaalde gevallen. Op een buskaartje van 1,50 vind ik hem prima, op een treinreis van 20 euro komt schiet hij echt tekort.

Meer controle en hogere boetes krijg je politiek misschien nog wel voor elkaar.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland