Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

KiM: Zelfrijdende voertuigen

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht KiM: Zelfrijdende voertuigen door wauwthur » vr 16 okt 2015 13:04

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft een interessant stuk gepubliceerd over de mogelijkheden van een toekomst met zelfrijdende voertuigen.

Over deze studie
In deze studie presenteert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid vier verschillende scenario’s voor een toekomstig verkeer- en vervoersysteem met zelfrijdende voertuigen.
Daarbij kijken we expliciet naar de bredere maatschappelijke effecten: wat betekent zo’n systeem voor het gebruik van verschillende vervoerwijzen, en wat zijn de sociale, ruimtelijke en economische implicaties?
De scenario’s in deze studie zijn het resultaat van exploratief en kwalitatief onderzoek.
Eerst hebben we de belangrijkste onzekerheden in kaart gebracht en ingedeeld naar de mate van onzekerheid en de impact. Hierbij zijn twee onzekerheden maatgevend: het niveau van automatisering en de mate van delen van autobezit en -ritt€en. Daarna zijn de scenario’s getoetst en bijgesteld in vier expertsessies met specialisten van kennisinstellingen, overheden en marktpartijen. Uiteindelijk zijn er vier scenario’s gedeƒfinieerd, die in dit document worden toegelicht.

http://www.kimnet.nl/sites/kimnet.nl/fi ... -stuur.pdf
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: KiM: Zelfrijdende voertuigen door wauwthur » vr 16 okt 2015 13:11

Wat voor medewerkers in het OV vooral belangrijk is om te lezen, is de mate waarin voertuigbestuurders in de toekomst het risico lopen hun baan te verliezen. In elk van de scenario's is eigenlijk wel duidelijk dat veel tram-, metro- en treinbestuurders hun baan gaan verliezen door de automatisering. Voor buschauffeurs lijkt iets vaker nog een taak weggelegd te zijn.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: KiM: Zelfrijdende voertuigen door groningen » vr 16 okt 2015 22:08

Voor elke reiziger zijn eigen auto met dus meer verkeer op de weg. Meer parkeerplaatsen nodig. Wat gebeurd er als je weer weg wilt en er is geen auto ter beschikking. Heb je als reiziger vertrouwen in het systeem. Prijzen? Hoop dat het niet zo ver komt.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: KiM: Zelfrijdende voertuigen door wauwthur » vr 16 okt 2015 23:07

Ik zie minder problemen en hoop juist dat we snel die kant op gaan. Zelfsturende deelauto's en taxi's zullen de wereld positief beïnvloeden.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: KiM: Zelfrijdende voertuigen door SuperGhost » za 17 okt 2015 03:44

Ik denk dat 'groningen' toch echt wel wat goede punten benoemd.

De parkeerproblemen zullen denk ik wel meevallen, want zo'n zelfsturende auto kan na afzetten van zijn passagier natuurlijk naar elke parkeerplaats waar dan ook verder rijden, zodat je grote parkeerterreinen aan de rand van de steden (waar wel ruimte is) kunt aanleggen i.p.v. midden in de steden.

Maar je krijgt natuurlijk wel veel meer wegverkeer (als dat immers de opvolging van het OV wordt), aangezien je dan niet meer te maken hebt met een bussen van tientallen reizigers of treinen van honderden tot anderhalf duizend, maar met even zoveel losse autootjes. Dat betekend dat je wegen flink moet gaan uitbreiden om dat allemaal aan te kunnen, zeker in binnensteden van de grote steden waar het OV-aandeel toch van groot belang is.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: KiM: Zelfrijdende voertuigen door wauwthur » za 17 okt 2015 10:12

Natuurlijk zijn er problemen op te lossen en aspecten te bezien. Maar nu al hopen, zoal Groningen doet, dat het er niet van komt vind ik jammer. Jammer omdat een systeem zonder bestuurders in het meest vergaande scenario zoveel voordelen met zich mee zal brengen.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: KiM: Zelfrijdende voertuigen door MichaBen » za 17 okt 2015 15:25

Zelfrijdende auto's kunnen natuurlijk veel compacter parkeren. En niet alleen omdat ze nauwkeuriger zijn en kleinere parkeervakken kunnen gebruiken, maar ook omdat ze rustig vijf rijen dik bumper op bumper kunnen staan. Als de middelste auto wordt opgeroepen rijden de twee erachter gewoon even opzij immers. En omdat je uitstapt voor het inrijden van de parkeergarage hoeven de deuren ook niet open te kunnen en staan ze dus ook dichter op elkaar. Ik vermoed dat dit toch een aanzienlijke verdichting in parkeergarages kan betekenen zodra de techniek helemaal uitontwikkeld is en er garages volledig ingericht worden op automatische voertuigen.

Daarnaast zal in combinatie met flexibele werktijden de deelauto het aantal auto's kunnen terugdringen. Op kleine schaal bijvoorbeeld een gezinsauto die pa 's ochtends naar zijn werk brengt, leeg terug rijdt en ma en de kinderen oppikt naar school/werk. Of een aantal auto's van de zaak die langs de huizen van werknemers rijdt om hen op te pikken, in meerdere ronden afhankelijk van wie vroeg en wie laat beginnen wilt. Ik vermoed dat het leeg terugrijden om iemand anders op te pikken ervoor kan zorgen dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn, twee mensen die nu met hun eigen auto komen kunnen dan met dezelfde auto komen, zonder hun werktijden aan te passen.

Je hebt wel de kans dat het gemak van een zelfrijdende deelauto ervoor zorgt dat minder mensen het openbaar vervoer gaan kiezen. Maar aan de andere kant, het openbaar vervoer kan ook inspelen hierop en zelfrijdende bussen inzetten die in veel hogere frequentie over meer rechtstreekse routes rijden. Uiteindelijk zal net als nu het kostenplaatje en/of de reistijd gaan bepalen of je een eigen auto, een deelauto of het openbaar vervoer neemt. Indien er krapte op de weg ontstaat omdat er te veel mensen een zelfrijdende auto nemen zal de overheid kilometerheffing moeten gaan invoeren en de opbrengsten stoppen in het OV, of het OV aantrekkelijker te maken door deze prioriteit te bieden bij de verkeersafhandeling.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast