Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Snelheid trams in binnenstad Amsterdam

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Snelheid trams in binnenstad Amsterdam door rrustema » za 03 sep 2016 13:26

Hallo,

Het GVB schijnt absoluut geen lagere maximumsnelheid voor de trams in de Amsterdamse binnenstad te willen. Op wat belangrijke routes is dat formeel 50km/u, maar als ik als passagier over de schouder van de bestuurder meekijk op de snelheidsmeter (of kijk op mijn smartphone) dan is dat tussen haltes meestal 30 en heel soms wordt de 40 even aangetikt. Maar dan heb je geen comfortabel ritje. De tram moet dan gelijk op volle snelheid na een halte, zonder obstakels. Even de 40 aanhouden en dan vol op de remmen om tot stilstand te komen bij de volgende halte.

Mijn vraag: waarom houdt het GVB zo vast aan de 50km/u in de binnenstad? In de praktijk zal een max van 30km/u nauwelijks gevolgen hebben voor de dienstregeling, toch?

Het is ook niet comfortabel. Haltes staan dicht op elkaar, er zijn toch bijna altijd obstakels.

Er is vast over nagedacht, het is vast doorgerekend, er zijn vast rapporten over. Wie is daarmee vertrouwd en kan het me vertellen?

rrustema
Bericht Re: Snelheid trams in binnenstad Amsterdam door rrustema » do 08 sep 2016 12:11

Euh... echt niemand?

rrustema
Bericht Re: Snelheid trams in binnenstad Amsterdam door Alargule » vr 09 sep 2016 07:41

Ik denk dat dit niet het juiste forum is.

Alargule
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Snelheid trams in binnenstad Amsterdam door wauwthur » vr 09 sep 2016 10:51

Waarom geen mailtje naar het gvb?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Snelheid trams in binnenstad Amsterdam door Roberta » vr 09 sep 2016 12:56

Het wordt een ander verhaal als je bijvoorbeeld lijn 1, 2 of 5 uitrijdt. In de buitenwijken van Amsterdam heeft de tram vaak een vrije baan, en liggen de halte's veel verder uit elkaar. 30 km p/u wordt dan wel een slakkegang, en is dan nauwelijks concurrerend meer.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Snelheid trams in binnenstad Amsterdam door MichaBen » za 10 sep 2016 17:47

Een maximumsnelheid van 30km/u lijkt me erg ongewenst, zoals het woord al zegt is het een maximum en geen minimum. Oncomfortabel rijgedrag kan dus nooit aan de maximale snelheid liggen maar aan de bestuurders. Als je een maximum gaat afdwingen omdat enkele bestuurders geen goed rijgedrag kunnen vertonen kan dat tot gevolg hebben dat een tram niet meer soepel doorstroomt in het verkeer.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland