Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Utrecht] Renovatie en uitbreiding Sneltram

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Utrecht] Renovatie en uitbreiding Sneltram door Nieuws » ma 31 maart 2008 10:15

Comfortabel en snel naar De Uithof

Door RENÉ CAZANDER

UTRECHT - Komt er een tram naar De Uithof? Utrecht neemt over deze al jaren slepende vraag dit najaar een besluit. Het moet wel heel raar lopen, wil een sneltram niet de geplande bus om de Zuid vervangen.
De kans is groot dat de sneltram in de toekomst tevens gaat rijden naar station Driebergen/Zeist, Vianen en Leidsche Rijn.

De Nieuwegeinse wethouder Lubbinge, portefeuillehouder Openbaar Vervoer van het Bestuur Regio Utrecht (BRU): ,,We zetten de komende jaren in op hoogwaardige trams als dragers van het openbaar vervoer.''

Hij meent dat er inmiddels genoeg draagvlak is voor een tram. ,,De mensen die langs de hov-baan (hoogwaardig openbaar vervoer) wonen en die ik gesproken heb, zijn allemaal voor een tram.'' Het BRU gaat over het openbaar vervoer in de regio.

De Utrechtse politiek voelt in meerderheid wel wat voor een schoner en comfortabeler alternatief voor een bus naar het universiteitscentrum. Ze moet nog wel het groene licht geven. Dat gebeurt op basis van een nader onderzoek, dat rond deze zomer klaar is.

Hierin staat wat de aanleg van de trambaan met zich meebrengt en wat het allemaal gaat kosten. Opdrachtgever zijn het BRU en gemeente Utrecht.

Sommige fracties willen niet dat de keuze voor een tram de uitbreiding van het openbaar vervoer naar De Uithof vertraagt. De nood is hoog. Lijn 12 zit elke dag mudvol.

Prima dat er een tram komt, vindt ook professor Evers, emeritus hoogleraar logistieke systemen van de TU-Delft. Evers heeft zich in de Utrechtse materie verdiept en komt op de valreep met een nieuwe variant op de bus en 'gewone' tram: een tram op luchtbanden.

Een alternatief dat niet onderzocht is en waar BRU-portefeuillehouder Lubbinge ook geen behoefte aan heeft, zo laat hij in een reactie weten. ,,We hebben de tram onderzocht. Deze trein rijdt nu. Die gaan we niet stoppen.''

Jammer, oordeelt professor Evers. Hij beschuldigt Lubbinge en de andere Utrechtse bestuurders van een 'verkokerde' visie.

Evers wijst op de zogeheten phileas, een soort tram die in de regio Eindhoven rijdt. De phileas rijdt grotendeels over een vrije busbaan. De geleiding bestaat uit een voorgeprogrammeerde route, die geverifieerd wordt door middel van in het wegdek verwerkte magneten. Evers: ,,De wielen worden (via een intelligent mechanisme) zódanig gestuurd, dat deze elkaars spoor volgen. Het principe wordt al decennia toegepast bij het vervoer van containers in het Rotterdamse havengebied.'' De phileas heeft voordelen boven de conventionele tram, zegt Evers. ,,De bestaande busbanen zijn in principe toereikend. Dus weinig kosten en geen desastreuze afsluiting van de binnenstad tijdens de ombouw tot rails. Een tweede voordeel is dat deze tram niet gebonden is aan rails. Tijdens de daluren kan men de tram parkeren en de dienst laten overnemen door kleine bussen. Dat is gunstig voor de exploitatie.'' De verwachting is dat de sneltram tussen 2012 en 2014 naar De Uithof zou kunnen rijden. De kosten worden globaal geschat op 150 miljoen euro. De kosten voor de bus zijn begroot op 50 miljoen. Een van de problemen is hoe de tram moet worden ingepast in de nieuwe plannen voor het Stationsgebied.

Het tracé om de Zuid is al eerder vastgesteld. De tram komt te rijden op de hov-baan, waarvan een deel nog moet worden aangelegd. De bedoeling is dat hij aansluit bij de bestaande, te moderniseren sneltram naar Nieuwegein/IJsselstein.

Bron: AD Utrecht
__________

Phileas slecht alternatief voor tram

UTRECHT, vr 28-03-08 11:50, BLOGGER DD-04

De VVD-fractie van de Utrechtse gemeenteraad ziet de Phileas als een goed en goedkoper alternatief voor een tramverbinding naar universiteitscentrum De Uithof. De aanleg van een Phileas zal echter zorgen voor veel vertragingen en ergenis.

De Phileas is een enkel- of dubbelgeleed voertuig dat op gewone rubberbanden rijdt, maar via een mechanisme een ingebouwd spoor in de weg volgt. De aanleg van een Phileas-route zal volgens professor Evers, die 27 maart in het AD/Utrechts Nieuwsblad over dit systeem berichtte, ongeveer 50 miljoen euro gaan kosten. Een tramtracé aanleggen zou driemaal duurder zijn.

In Eindhoven, waar men als eerste stad aan het Phileas-project begon, is het systeem een geldverslindende mislukking geworden. Het geleidingssysteem werkte niet en de bussen waren onbetrouwbaar. Jarenlang zijn er extra dieselbussen achter de hand gehouden, die defecte Phileassen moesten vervangen. Van de in totaal 12 bussen die er in Eindhoven waren besteld, reden er gemiddeld maximaal 3 op dienst. De overige bussen stonden ofwel met een defect in de garage, ofwel bij de fabrikant APTS in Helmond voor aanpassingen. Vanwege de vele defecten aan de motoren zijn deze onlangs allemaal vervangen door dieselmotoren. Kosten: 0,5 miljoen euro. Per bus. De bussen zelf kostten bij aanschaf 1,2 miljoen euro, ook niet erg voordelig dus.

De aanleg van een nieuw openbaar vervoersysteem in een stad zorgt altijd voor afsluitingen en omleidingen. Het is dan beter om direct te kiezen voor een tram, zodat men niet over een aantal jaren, als gebleken is dat de Phileas niet werkt, weer de stad moet openbreken.

Ander voordeel van een tram is dat deze gekoppeld kan worden aan de bestaande sneltramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein. De trams die daar nu rijden moeten over een aantal jaar vervangen worden en het is voordeliger om dit in één order te doen, dus gezamelijk met de trams voor de tramlijn naar De Uithof.

Wat ook voordeliger is aan een tram is de langere levensduur en de lagere kosten voor onderhoud. Een gemiddelde tram gaat 30 jaar mee, terwijl de huidige bussen al na 7 jaar vervangen worden. Zeker als een Phileas 1,2 miljoen euro kost, is een bus dus op lange termijn veel duurder.

Het is naar mijn mening het slimst om zo snel mogelijk te beginnen met de aanleg van een tram naar De Uithof. Een tramlijn heeft een veel hogere capaciteit dan een buslijn en is uiteindelijk ook goedkoper. Bij diverse Franse steden is gebleken dat een tram een beter imago dan de bus heeft en zorgt voor meer reizigers en minder autoverkeer. Een tussenvariant als de Phileas heeft in diverse steden alleen nog maar voor ellende gezorgd.

Bron: UNieuws

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht door willy84 » ma 31 maart 2008 12:25

Cool! Een nieuwe 'echte' tramstad zou wel gaaf zijn. Die tram naar Nieuwegein is natuurlijk geen echte stadstram. Als ze wat bedrijven inhuren met ervaring in de aanleg van tramsporen dan hoeft het ook niet om ellelange afsluitingen te gaan. In Amsterdam vervangen ze sommige drukbereden stukken rails in 1 nachtje, bijvoorbeeld de bogen bij het CS.

Wat ook voordeliger is aan een tram is de langere levensduur en de lagere kosten voor onderhoud. Een gemiddelde tram gaat 30 jaar mee, terwijl de huidige bussen al na 7 jaar vervangen worden.

7 Jaar voor een bus is wel heel erg overdreven kort.
30 jaar voor een tram is dan wel weer redelijk te doen. alhoewel ik niet weet of we dat in deze tijd met steeds nieuwe voertuigeisen gaan halen met de Cambino's.

willy84
Berichten: 1470
Geregistreerd: di 12 dec 2006 23:10
Woonplaats: Amsterdam
Bericht door Jetertje » ma 31 maart 2008 15:36

willy84 schreef:7 Jaar voor een bus is wel heel erg overdreven kort.

Volgens mij worden de dubbelgelede bussen in Utrecht erg snel oud. ;) Maar inderdaad, normaal gesproken zou een bus langer mee moeten kunnen gaan denk ik.
Een Phileas vind ik sowieso een raar plan in Utrecht: die zouden de huidige bussen echt (nog) niet kunnen vervangen tussen het verkeer. Maargoed, bij een echte vrije busbaan zou het een optie kunnen zijn. Maar dan inderdaad liever een trammetje ofzo, hoewel ik als student best tegen 2x 20 minuten per dag in een bus staan kan hoor :wink:
Dagelijks Gdm-Ut...

Avatar gebruiker
Jetertje
Berichten: 264
Geregistreerd: do 22 jun 2006 14:21
Woonplaats: Buurmalsen
Bericht door Thom » ma 31 maart 2008 18:25

Geweldige vergelijking ook met het Phileas project..
Dat loopt zooo goed !

Pffff.... verbaasd

Thom
Berichten: 286
Geregistreerd: ma 21 aug 2006 21:21
Bericht door Raymond » ma 31 maart 2008 20:53

De VVD heeft duidelijk haar huiswerk niet gedaan. Waarom werd die tram ook alweer voorgesteld?Omdat de dubbelgelede bussen de vraag niet aankunnen. Wat schiet je dan op met een dubbelgelede bus die zelf kan sturen..

Raymond
Berichten: 422
Geregistreerd: zo 26 nov 2006 16:59
Woonplaats: Eindhoven
Bericht door martw » ma 31 maart 2008 21:34

Misschien een goedkopere oplossing: meer dubbelgelede bussen aanschaffen?
Als er een tramlijn moet worden aangepast, zitten we in Utrecht straks minstens 8 jaar in de rommel (open straten, veel zand, omleidingen etc.) terwijl met wat extra bussen het probleem ook opgelost kan worden.

Misschien nog wel een betere oplossing: laat de studenten lekker gaan fietsen! Van een beetje regen ga je echt niet dood hoor. Ik doe het zelf ook vrijwel altijd, puur en alleen omdat het gezond is, een lekker frisse afleiding en niet in de laatste plaats omdat de bussen vaak zo vol zijn. laughing

Martijn

Avatar gebruiker
martw
Berichten: 636
Geregistreerd: do 16 nov 2006 16:13
Woonplaats: Provincie Utrecht
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht door GroenSein » ma 31 maart 2008 21:37

martw schreef:Misschien nog wel een betere oplossing: laat de studenten lekker gaan fietsen! Van een beetje regen ga je echt niet dood hoor. Ik doe het zelf ook vrijwel altijd, puur en alleen omdat het gezond is, een lekker frisse afleiding en niet in de laatste plaats omdat de bussen vaak zo vol zijn. laughing

Maar hoe lang doe je erover met de fiets, en hoe lang met de bus, als je van de Uithof naar het station moet? De meesten moeten toch een trein halen denk ik ;)

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht door Jetertje » ma 31 maart 2008 22:28

Thijs schreef:Maar hoe lang doe je erover met de fiets, en hoe lang met de bus, als je van de Uithof naar het station moet? De meesten moeten toch een trein halen denk ik ;)

Dat scheelt bar weinig ;) Afhankelijk van de drukte is de bus iets sneller, maar middenin de spits kun je beter op de fiets zitten...
Of meer bussen een serieuze optie is vraag ik me af, ze rijden nu al om de 3 minuten. Gezien de drukte (qua bussen) in de spits is dat zo'n beetje het maximum. Tenzij er een eigen busstation en -baan komt voor lijn 12(s) glimlach
Dagelijks Gdm-Ut...

Avatar gebruiker
Jetertje
Berichten: 264
Geregistreerd: do 22 jun 2006 14:21
Woonplaats: Buurmalsen
Bericht door Thom » ma 31 maart 2008 22:44

Daarnaast, weleens gezien hoeveel fietsen er staan op Ut CS? verbaasd

Thom
Berichten: 286
Geregistreerd: ma 21 aug 2006 21:21
Bericht door Matthijs » ma 31 maart 2008 23:09

Er is niet voor niks een baan bij de gemeente met de titel 'Fietsenrechtzetter', en een gemiddelde student gaat echt niet fietsen als er ook een bus gaat.
Meer dubbelgelede bussen is ook geen optie, zeker op lijn 12 gaat dat simpelweg niet meer passen. Bovendien is dat niet bevorderlijk voor de huizen, die hebben nu al scheuren door de velen bussen die er langs denderen.

Matthijs
Berichten: 1722
Geregistreerd: zo 12 nov 2006 01:04
Woonplaats: Utrecht
Bericht door Vinny » ma 31 maart 2008 23:24

De Uithof afbreken, een nieuw universteitscomplex bouwen bij Utrecht Lunetten, Lunetten opwaarderen tot IC station en je bent er ook ;)

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht door martw » di 01 apr 2008 11:20

Even een vergelijking van een ervaringsdeskundige:
- Utrecht Centraal - Uithof met bus 11: +/- 20 minuten.
- Utrecht Centraal - Uithof met bus 12(s) +/- 16 à 18 minuten, ervan uitgaande dat er geen files staan.
- Utrecht Centraal - Uithof met de fiets: 25 minuten.
Kortom, scheelt heel weinig en de fiets is nog milieuvriendelijker ook. glimlach En als je dan je fiets niet wilt neerzetten bij Centraal, heb je twee opties:
- Bewaakte fietsenstalling (helaas niet gratis, wat een bezwaar is voor veel studenten)
- De vouwfiets (moet je weer mee slepen).

Al met al kleven er dus aan alle opties zowel voor- als nadelen...

Martijn

Avatar gebruiker
martw
Berichten: 636
Geregistreerd: do 16 nov 2006 16:13
Woonplaats: Provincie Utrecht
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht door Vinny » di 01 apr 2008 11:36

Er is te weinig stallingscapaciteit voor fietsen bij Utrecht Centraal, gegeven het feit dat het station de komende jaren ook nog eens wordt opgeknapt. (Daarnaast kost een tweede fiets ook behoorlijk wat geld, indien legaal aangeschaft... )

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht door Vinny » di 01 apr 2008 11:57

Afbeelding
Mijn voorstel:
* Doorgaande IC's Amersfoort - Den Haag via de Uithof.
* Museumpendel voortaan via Utrecht Overvecht, integreren in het Utrechtse OV systeem, kopmaken Lunetten vermijden.
* Bundeling met A 27. Optie langs de komgrens van De Bilt (met station).

Voordelen:
* Spitspendel naar De Uithof wordt opgevangen met een aanzienlijke tegenspitsrichting (IC Amersfoort - Utrecht), zodat de exploitatie van het OV systeem rendabel wordt
* Reistijdverkorting voor reizigers van/naar De Uithof, eventueel voor De Bilt (zuid) indien daar een station komt
* Kopmaken op Utrecht Centraal vervalt voor doorgaande IC treinen. Dit zorgt voor een aanzienlijk grotere capaciteit van dit station.

Nadelen:
* Dure kunstwerken bij aanslutingen Lunetten, kruising van snelwegen A 27/A 28, en op de lijn naar Amersfoort.
* Verslechtering reistijd Amersfoort - Utrecht per IC. Op de relatie Den Haag/Rotterdam - Amersfoort zal de reistijd weinig tot niets uitmaken, of misschien zelfs ietsje inkrimpen.
* Aantasting open ruimte tussen Utrecht en de Bilt.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht door Thom » di 01 apr 2008 18:35

De Museumpendel via Utrecht Overvecht is leuk, maar spoortechnisch is dat niet mogelijk, daar mist een boog voor en die gaat men echt niet aanleggen vooralleen de pendel...

Daarnaast gaat zowieso emplacement Lunetten verdwijnen binnenkort..

Edit Spookje: zou je spoorse verkortingen voluit willen schrijven? Dit staat ook in de forumregels.

Thom
Berichten: 286
Geregistreerd: ma 21 aug 2006 21:21
Bericht door Brandsma » di 01 apr 2008 20:14

Je kunt bij Overvecht doorrijden. Daar buiten het perron kopmaken en zo de Maliebaan oprijden. Al weet ik niet of dit technisch mogelijk is.

@ Martw. Die tijden kloppen goed. Zelf vanuit Zeist naar de andere kant van de stad (achter de jaarbeurs) was ik met de fiets zelfs sneller (35 min) dan de doorgaande buslijn (wel via station) die er 45 minuten over deed (met 5 min lopen aan beide zijden).

Avatar gebruiker
Brandsma
Berichten: 962
Geregistreerd: vr 09 maart 2007 19:41
Woonplaats: Frjentsjer
Bericht door Vinny » di 01 apr 2008 20:23

Afbeelding

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht door Thom » di 01 apr 2008 20:30

Eu ja, en wat kost dat.. :?: verbaasd

En daarnaast, die eerder getekende licht blauwe boog ligt door een aantal natuurgebieden en een monumentaal fort..

Thom
Berichten: 286
Geregistreerd: ma 21 aug 2006 21:21
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron