Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Utrecht] Renovatie en uitbreiding Sneltram

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » vr 24 jun 2011 11:41

Lopende OV-concessies regio Utrecht met jaar verlengd

24 juni 2011

Bestuur Regio Utrecht (BRU) is zeer tevreden over de gemaakte afspraken met Connexxion/GVU over de verlenging van de huidige concessies voor het openbaar vervoer in de regio. Verlenging is nodig omdat de nieuwe concessie nog niet kan worden verleend. De lopende afspraken met Connexxion/GVU worden met een jaar verlengd tot en met 8 december 2012. Die mogelijkheid biedt de Wet personenvervoer.

Dezelfde voorwaarden, extra geld voor onderhoud
Het dagelijks bestuur van BRU heeft gebruik gemaakt van artikel 47 in de Wet personenvervoer, dat de mogelijkheid biedt de huidige concessies met maximaal twaalf maanden te verlengen indien een aanbesteding nog niet tot een concessieverlening heeft geleid. Tijdens de verlengingsperiode blijven alle geldende concessievoorwaarden onverminderd van toepassing. Ook de huidige bijdragen met betrekking tot de kiosk, sociale veiligheid en marketing blijven onder dezelfde voorwaarden en werkwijze in stand als voor de verlenging. Omdat de bussen een jaar langer mee moeten, draagt BRU wel bij aan de kosten voor extra onderhoud zodat de bussen blijven voldoen aan de wettelijke eisen en bestek.

Partijen op 20 juni voor de rechter geweest
Vorig jaar schreven vervoerbedrijven Qbuzz en Connexxion in op de Europese aanbesteding van de concessie Regio Utrecht. BRU verklaarde op 1 maart 2011 echter beide inschrijvingen ongeldig omdat de inschrijvingen van beide partijen niet voldeden aan de bestekseisen. Dit besluit volgde op de rechterlijke schorsing van de eerdere concessieverlening aan Qbuzz van 4 oktober 2010.

Beide inschrijvers maakten bezwaar tegen het besluit van 1 maart 2011, maar het dagelijks bestuur volgde op 16 mei 2011 het advies van de onafhankelijke Adviescommissie Aanbesteding en wees de inschrijvingen definitief af.

Op 20 juni 2011 stonden BRU, Qbuzz en Connexxion opnieuw voor de rechter bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven omdat beide vervoerders bezwaar hebben ingediend tegen het BRU-besluit van 16 mei 2011. De uitspraak van de rechter wordt in de zomer verwacht.

Bron: Radiostad Montfoort

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » wo 29 jun 2011 14:37

Groen licht voor trams naar Uithof

29 juni 2011

UTRECHT - De tramverbinding tussen Utrecht Centraal en de Uithof gaat definitief door. De gemeenteraad stemde dinsdag unaniem in met het plan.

Het perron van de toekomstige tramlijn komt aan de binnenstadzijde van het station te liggen. Daardoor moeten mogelijk de ontwerpen voor de OV-terminal, de fietsenstalling en de Rabobrug nog worden aangepast.

De tramverbinding moet de verwachte groei in het openbaar vervoer opvangen en de bereikbaarheid van de stad en regio in de toekomst garanderen. Bestuur Regio Utrecht is verantwoordelijk voor de bouw van de tramlijn.

OV-NETWERK
Wethouder Frits Lintmeijer van verkeer ziet het aannemen van het voorstel als een eerste stap naar een breder ov-netwerk in Utrecht.

Eerder stemde het college en het dagelijks bestuur van de regio al in met de aanleg van de Uithoflijn. Het Rijk zegde in mei 110 miljoen euro subsidie toe voor de aanleg.

Bron: RTV Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » ma 22 aug 2011 13:25

Tijdelijk geen spitstram

22 augustus 2011

Tot nader bericht rijden er tijdelijk geen spitstrams tussen Utrecht CS en Nieuwegein-Zuid.

Tijdens een reguliere inspectie werden bij de toegang tot de Leidseveertunnel overmatige slijtagesporen aan de baan vastgesteld. De slijtage blijkt verband te houden met de inzet van een of meer tramstellen van de spitstrams. Diverse tests met spitstrams, afgelopen vrijdag, hebben nog niet geleid tot zekerheid over de precieze oorzaak en daarmee over de beste oplossing. Bestuur Regio Utrecht wil kunnen garanderen dat de spitstram steeds veilig en comfortabel kan rijden. Daarom zullen tijdens het nadere onderzoek de spitstrams helaas niet rijden, ook om verdere slijtage aan materieel en baan te voorkomen.
De reguliere sneltram heeft geen invloed op de slijtage en ondervindt er ook geen hinder van.

Infrabeheerder BRU zal vanaf 2012 de trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein overigens geheel vervangen, aangezien de trambaan bijna dertig jaar oud is en daarmee aan het einde van de technische levensduur.

Bron: Regio Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » vr 23 sep 2011 13:57

Bestuur Regio Utrecht kiest Voith voor onderhoud trams

23 september 2011

De 45 trams in de regio Utrecht worden de komende acht jaar onderhouden door Voith Railservices bv. Trambeheerder Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft voor het bedrijf gekozen na een openbare aanbesteding.

BRU verlangt dat het onderhoud - inclusief schadeafhandeling en revisie - van de trams goed, bedrijfszeker en kostenefficiënt gebeurt. Uit de inschrijving blijkt dat Voith daar als beste toe in staat zal zijn. De meeste trams krijgen overigens de komende maanden eerst nog een complete levensduurverlengende revisie.

Europese procedure leidt naar Voith Railservices
In de regio Utrecht maken jaarlijks zo’n 12 miljoen mensen gebruik van de sneltram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Bestuur Regio Utrecht (BRU) is de eigenaar en beheerder van de trambaan, de remise, de haltes en de 45 trams. Het onderhoudscontract voor de trams is deze zomer aanbesteed via een Europese openbare procedure. BRU koos daarbij voor een aanbestedingsmethodiek die sterk gericht is op de kwaliteit, de zogeheten prestatie-inkoop. Drie partijen deden een aanbieding. De beoordeling vond plaats op basis van ingediende documenten en interviews met medewerkers van het inschrijvende bedrijf die daadwerkelijk betrokken zijn bij het voorgenomen onderhoudswerk. Dat leidde tot de keuze voor Voith Railservices in Twello (NL).

Regulier onderhoud tot eind 2019
Voith diende een ambitieus plan in met een duidelijke visie op onderhoud, de aanbieding was specifiek en het bedrijf toont commitment. Inmiddels heeft Voith de inschrijving uitgewerkt naar een plan van aanpak. BRU heeft daarmee het volste vertrouwen dat Voith de komende jaren het onderhoud goed weet uit te voeren. BRU exploiteert 27 sneltrams die in 1983 werden geleverd. Deze trams krijgen de komende maanden eerst nog een complete technische revisie en een nieuw uiterlijk. De overige trams zijn spitstrams van een ander type, die gemiddeld jonger zijn. Voor het regulier onderhoud tot eind 2019 van de sneltrams is jaarlijks maximaal 2,7 mln. euro excl. BTW gereserveerd.

Prestatie-inkoop, gericht op kwaliteit
De aanbesteding vond plaats volgens de methode van prestatie-inkoop. De filosofie achter prestatie-inkoop is dat alle partijen - opdrachtgever én opdrachtnemer - zouden moeten doen waar ze zelf het beste in zijn. Doel is met name een opdrachtnemer te vinden die risico´s weet te beperken die door toekomstige onzekerheden kunnen optreden, een bedrijf dat tegelijkertijd kansen benut om het onderhoud te verbeteren. De opdrachtgever geeft aan welke doelen moeten worden behaald, maar niet tot in detail hoe de opdrachtnemer dat zou moeten doen. Dat komt de kwaliteit van de processen en van de resultaten ten goede, zo is de ervaring. Prestatie-inkoop is de Nederlandse benaming van Best Value Procurement.

Bron: Infra Site

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » vr 07 okt 2011 14:25

Trams voor make-over naar Heerenveen

7 oktober 2011

[center] Afbeelding[/center]

UTRECHT - De trams die rijden tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein worden compleet gerenoveerd. De trams worden heldergeel met zilvergrijs, dezelfde kleuren als de bussen in de regio Utrecht. De rode spitstrams worden niet aangepast.

De trams worden door busbouwer VDL in Heerenveen onder handen genomen. Daar zal behalve de kleuren ook het interieur en de carrosserie aangepakt. De trams krijgen ook nieuwe technische installaties en draaistellen.

De operatie is in 2014 afgerond. Bestuur Regio Utrecht, de eigenaar van de trams, hoopt dat de trams dan nog zo'n tien jaar meekunnen. Daarna moeten er in de hele regio nieuwe lagevloertrams gaan rijden.

Bron: RTV Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » do 13 okt 2011 12:07

Plan voor tram van Utrecht naar Bilthoven

13 oktober 2011

ZEIST - De sneltram van Utrecht Centraal naar De Uithof wordt mogelijk doorgetrokken naar station Bilthoven. Die plannen duiken op in de lange termijnplanning voor het openbaar vervoer in de regio.

Dat zou slecht nieuws betekenen voor Zeist, dat de tram ook graag ziet komen. Het Bestuur Regio Utrecht is op dit moment bezig met het ontwikkelen van plannen voor het openbaar vervoer in de toekomst. In de plannen voor de periode rond 2020 duikt sinds kort het idee op om de sneltram via De Uithof naar Bilthoven te laten rijden.

Zeist is erg verbaasd over die optie. De gemeente vindt het voor de economische ontwikkeling erg belangrijk dat zij als eerste wordt aangesloten op het netwerk van sneltrams.

Bron: RTV Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door SuperGhost » do 13 okt 2011 18:11

Het kan ook gewoon allebei.

Voorbeeld:
4x per uur een tram IJsselstein - Zeist
4x per uur een tram Nieuwegein Zuid - Bilthoven
tussen Nieuwegein en De Uithof krijg je dan om de 7 a 8 minuten een tram.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Wheely » vr 09 dec 2011 23:04

De nieuwe Look van de trammetjes.

Avatar gebruiker
Wheely
Berichten: 116
Geregistreerd: do 12 feb 2004 00:05
Woonplaats: Bilthoven
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door candelaer » vr 09 dec 2011 23:58

Ik mis het kleine beetje oranje, zoals ze op de bussen wel hebben.

candelaer
Berichten: 29
Geregistreerd: ma 10 okt 2011 16:07
Woonplaats: Utrecht
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Broodtrommel » za 10 dec 2011 00:35

Heeft iemand ergens foto's van het interieur?
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » vr 16 dec 2011 01:06

Eerste gerenoveerde tram terug in Utrecht

16 december 2011

De eerste gerenoveerde sneltram is donderdagmiddag vanuit Heerenveen per dieplader teruggekeerd op de remise in Nieuwegein.

De tram heeft de nieuwe huisstijlkleuren van het Utrechtse regionale openbaar vervoer, helder geel met zilvergrijs, net als de streekbussen die rijden onder verantwoordelijkheid van het Bestuur Regio Utrecht (BRU).

Het BRU laat de komende tijd het in- en exterieur van alle sneltrams compleet renoveren bij busbouwer VDL in Heerenveen. Het gaat om alle trams die tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein rijden, met uitzondering van de rode spitstrams. In de herfst van 2012 zal de laatste groene tram geel zijn geworden.

Vanaf eind 2012 worden de technische installaties en de draaistellen gerenoveerd. Die hele operatie, inclusief de vernieuwing van de elektrische installatie, is voorjaar 2014 afgerond. Dankzij de renovatie kunnen trams, die na bijna 30 jaar afgeschreven waren, nog tien jaar mee. De totale kosten van de opknapbeurt bedragen ruim 10 miljoen euro.

Bron: De Nieuwe Utrechter

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » di 27 maart 2012 12:30

Sneltram rijdt deze zomer niet naar Nieuwegein

27 maart 2012

UTRECHT - Deze zomer zal de sneltram in Utrecht niet naar Nieuwegein Centrum rijden.

Het spoor en de bovenleiding worden vervangen op het stuk tussen Westraven en Nieuwegein. Reizigers zullen dus bij Westraven de bus moeten pakken. Het Bestuur Regio Utrecht, dat verantwoordelijk is voor het tramvervoer, zet bussen in om de circa 20.000 reizigers op te vangen.

In de zomer van 2013 zal het spoor tussen Utrecht CS en Westraven worden opgeknapt.

Bron: RTV Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door busfotodotnl » wo 28 maart 2012 23:48

Volgens de huidige inzichten wordt de lijn in de zomer als volgt geëxploiteerd (situatie dagdienst doordeweeks):

8x per uur sneltram Utrecht Centraal - P+R Westraven
4x per uur lijn 361 IJsselstein Zuid - alle haltes (excl. Antonius) - Nieuwegein Stadscentrum - P+R Westraven (geleed)
4x per uur pendelbus Antoniusziekenhuis - Nieuwegein Stadscentrum
4x per uur lijn 374 Utrecht Centraal - Nieuwegein Stadscentrum (geleed) (lijn 74 rijdt niet tussen Utrecht en Nieuwegein)
6x per uur lijn 377 Utrecht Centraal - Nieuwegein Waterbies (geleed) (lijn 77 rijdt niet tussen Utrecht en Nieuwegein.

busfotodotnl
Berichten: 33
Geregistreerd: zo 25 jun 2006 15:11
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » di 17 apr 2012 14:34

Uithoflijn in 2018 in gebruik

17 april 2012

In 2018 moet er een tramverbinding bestaan tussen Utrecht Centraal Station en de Uithof.

Daarover hebben de gemeente Utrecht en het Bestuur van de Regio Utrecht definitief overeenstemming bereikt. Er bestond al een principe besluit maar het wachten was nog op de inpassing van de tram in het stationsgebied en de ov-terminal. Deze week neemt het algemeen bestuur van de Regio Utrecht een definitief besluit over de aanleg van de lijn. De Uithoflijn is nodig om de verwachte groei in het openbaar vervoer op te vangen.

Bron: RPL FM

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Nieuws » wo 06 jun 2012 12:44

Nieuwe vertraging voor Uithoftram

6 juni 2012

GroenLinks beschuldigt minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu van chantage door haar plannen voor de ringweg rond Utrecht te koppelen aan de plannen voor een tramlijn naar De Uithof in Utrecht. Schultz heeft de Tweede Kamer gemeld dat haar plannen met de A27 bij Utrecht vertraagd worden, omdat de Kamer het dossier controversieel heeft verklaard en pas na de verkiezingen wil behandelen. Als gevolg daarvan wordt ook de aanleg van de Uithoftram vertraagd, aldus de VVD-minister.

GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent is daar boos over. 'De minister suggereert een verband tussen de besluitvorming rond de tram naar de Uithof en de verbreding van de A27 door Amelisweerd. Onzin, want alle cruciale besluiten rond de tram zijn al genomen. Het is gewoon chantage.' Ook in Utrecht zelf zijn partijen kwaad over het uitstel van de tramlijn. D66-raadsleden zeggen dat Schultz handelt uit wrok omdat haar plannen voor een verbreding van de A27 vertraging oplopen.

De plannen voor de A27 houden in dat de weg die bij Amelisweerd door een betonnen bak loopt, wordt verbreed. Dat kost 400 miljoen euro extra. Hierover waren nog geen definitieve besluiten genomen, wat volgens GroenLinks wel het geval was in het dossier van de Uithoftram. Het Rijk zou 110 miljoen euro bijdragen aan de bouw.

AD

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door llama » vr 08 jun 2012 20:48

Niet de eerste keer dar Schultz een OV project om zeep helpt door het om allerlei merkwaardige redenen aan een wegenproject te koppelen. Die zien we hopelijk niet meer terug na de verkiezingen.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door groningen » vr 08 jun 2012 23:58

Tja; 400 miljoen voor een paar kilometer of 700 voor 60 kilometer van Heerenveen naar Groningen. In Groningen weten we tenminste waar de ware prioriteiten liggen. Mocht Schultz minister blijven dan is er voor het openbaar vervoer (waarschijnlijk) geen hoop meer.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Utrecht] Nieuws en Uitbreidingsplannen Sneltram door Gereke » za 09 jun 2012 11:23

De spoorlijn Groningen-Heerenveen is al afgeblazen. Door de provincies zelf.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron