Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Amsterdam Noord-Zuidlijn

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Amsterdam Noord-Zuidlijn door Bee » do 17 apr 2008 12:00

Jaja, het is weer zover verbaasd

Noord-Zuidlijn vertraagd en duurder
Het gaat van kwaad tot erger met de bouw van de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metroverbinding in Amsterdam.

Duurder
De lijn is pas in 2015 klaar. Een eerdere, al aangepaste, planning ging uit van 2013. Bovendien wordt de lijn weer 86,5 miljoen euro duurder, zegt wethouder Herrema van Amsterdam. De kosten zijn nu al gestegen tot 2 miljard euro.

Stations
De vertraging en extra kosten zijn veroorzaakt door de aanleg van de stations aan het Rokin, de Ferdinand Bol- en de Vijzelstraat. De lijn zou volgens de oorspronkelijke plannen 1,46 miljard kosten en in 2011 klaar zijn.

Tegenvallers
Van die 1,46 miljard euro zou Amsterdam slechts 317 miljoen euro betalen en het Rijk de rest. Maar allle tegenvallers zijn voor de gemeente, waardoor de teller voor de hoofdstad de afgelopen jaren flink is opgelopen.


Bron: RTLNieuws

Bee
Berichten: 80
Geregistreerd: za 11 feb 2006 15:25
Bericht door willy84 » do 17 apr 2008 12:09

AT5 zegt er het volgende over:

Opnieuw tegenvaller Noord/Zuidlijn
De Noord/Zuidlijn heeft opnieuw te kampen met een fikse tegenvaller. Donderdag maakte de gemeente bekend dat de oplevering van de lijn tot 2015 is vertraagd en dat het project 300 miljoen euro duurder wordt.
De lijn zal minstens vier jaar later in gebruik worden genomen dan in 2002 werd gepland. Ook zijn de kosten aanzienlijk hoger dan vooraf was afgesproken.
De toename van de kosten wordt vooral veroorzaakt door tegenvallers bij het boorcontract. Zo was op het Damrak een andere manier van bouwen nodig en laten ook tegenvallers op Centraal Station de rekening verder oplopen.

bron: http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=34480


verbaasd even 300 miljoen erbij verbaasd Dat is meer dan de complete explotatie vergoeding voor 1 jaar aan het GVB.

En weer vertraging des duivels nu nog 7 jaar wachten verbaasd

willy84
Berichten: 1470
Geregistreerd: di 12 dec 2006 23:10
Woonplaats: Amsterdam
Bericht door Marko » do 17 apr 2008 19:00

En het Parool meldt iets meer :wink:

Noord/Zuidlijn bodemloze put

Van een verslaggever

AMSTERDAM - De Noord/Zuidlijn kost de stad 325 miljoen euro meer en de bouw is twee jaar vertraagd.
In totaal betaalt Amsterdam ruim 900 miljoen zelf voor de lijn, die de stad aanvankelijk niet meer dan ruim 300 miljoen euro zou kosten.
Wethouder Tjeerd Herrema maakte vanmorgen de nieuwe 'realistische' cijfers bekend. ''Dit is de dag van de harde waarheid,'' aldus Herrema. De lijn is pas in 2015 klaar.
De bouwkosten stijgen met 86 miljoen euro. Prijsstijgingen komen uit 125 miljoen. Daarnaast wordt 114 miljoen opzij gezet voor toekomstige risico's. De totale kosten van de lijn lopen op tot ruim twee miljard. Het rijk heeft een eenmalige bijdrage gegeven bij de start van de bouw. Alle risico's zijn verder voor rekening van de stad.
Technische tegenslagen bij de bouw in de binnenstad leveren een vertraging op van zeven maanden. De bodem moet daar worden bevroren. Ook blijkt het niet mogelijk om tegelijkertijd de tunnel te boren en stations te bouwen.
De opening van de lijn was na eerder uitstel gepland in 2013. Maar omdat nieuwe tegenvallers die tot nog meer vertraging leiden niet worden uitgesloten, kiest Herrema nu voor 2015. Daarbij zegt hij niet of het begin of eind dat jaar zal zijn.
Bewoners in de binnenstad zullen langer overlast houden van de bouw. Herrema verhoogt de onkostenvergoeding voor bewoners rond de bouwplaatsen van zestig naar 115 euro per maand. Bij plekken waar dag en nacht gebouwd wordt, krijgt men 184 euro per maand.
De bouw in Noord en Zuid verloopt volgens schema. Herrema denkt erover de lijn tussen Buikslotermeerplein en het Centraal Station eerder te openen.
Wethouder Lodewijk Asscher (Financiën) spreekt van een 'gigantische klap.' Hij kan zich geen ander voorbeeld van een dergelijke tegenvaller herinneren.
Hij zal voorstellen een deel van het geld te halen uit risicofondsen en de reserves. De oplopende kosten zullen er wel toe leiden dat de stad de komende jaren minder te besteden heeft.

© Het Parool, 17-04-2008, 11:57 uur

Hoorde op de radio een Amsterdamse wethouder al bepalen wie de rekening gaat betalen: of de reiziger door een hoger tarief op de Chipkaart (hij klonk er nog serieus bij ook) of alle Amsterdammers door hogere gemeentelijke belastingen. :wink:

Marko
Berichten: 3664
Geregistreerd: do 20 nov 2003 22:08
Bericht door willy84 » do 17 apr 2008 20:25

Links of rechtsom betalen we er toch wel voor. Wellicht gaan ze het geld van het Schiphol dividend gebruiken of verkopen ze de aandelen in Nuon.

willy84
Berichten: 1470
Geregistreerd: di 12 dec 2006 23:10
Woonplaats: Amsterdam
Bericht door GroenSein » do 17 apr 2008 21:11

Twee jaar extra erbij ten opzichte van de laatst bekende planning. Dat is wel fors. Erg jammer, dit gaat nu weer echt lang duren!

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht door Raymond » vr 18 apr 2008 15:13

Betekent dat nou ook dat het GVB nog 2 jaar langer gaat wachten met het bestellen van nieuw materieel voor de metro's omdat ze het materieel van de NZ en de overige lijnen tegelijk wilden bestellen? Dat gaat dus echt niet opschieten..

Raymond
Berichten: 422
Geregistreerd: zo 26 nov 2006 16:59
Woonplaats: Eindhoven
Bericht door Phantom » vr 18 apr 2008 18:38

Als het gezamelijk is besteld wel lijkt mij. Dat is voor het GVB goedkoper en het oude spul functioneert immers nog.
Reizigers, cargo en museum machinist / Wagenmeester

Phantom
Berichten: 1235
Geregistreerd: vr 11 apr 2008 16:17
Bericht door Bee » vr 18 apr 2008 21:36

0615 schreef:Als het gezamelijk is besteld wel lijkt mij. Dat is voor het GVB goedkoper en het oude spul functioneert immers nog.


Het functioneert maar daarmee is alles ook wel gezegd. Het heeft veel ouderdomsproblemen, er is te weinig capaciteit en het rijdende houden wordt duurder en lastiger omdat het ondertussen al bijna 31 jaar oud is.

Het is dus niet te hopen dat het nieuwe materieel voor de oostlijn weer wordt uitgesteld.

Bee
Berichten: 80
Geregistreerd: za 11 feb 2006 15:25
Bericht door Phantom » vr 18 apr 2008 21:38

JA het spul is inderdaad op leeftijd en vraagt misschien veel onderhoud maar als de kosten daarvan lager zijn dan het appart aanschaffen van de nieuwe metro's heeft het GVB de keuze snel gemaakt.
Reizigers, cargo en museum machinist / Wagenmeester

Phantom
Berichten: 1235
Geregistreerd: vr 11 apr 2008 16:17
Bericht door Roy » vr 18 apr 2008 21:53

En dan zulllen we maar niet het onderwerp aansnijden wanneer de verloederde stations op de andere lijnen worden aangepakt.

Roy
Berichten: 31
Geregistreerd: ma 31 maart 2008 21:51
Bericht door willy84 » vr 18 apr 2008 23:31

Voor het renoveren van de Oostlijn zijn al plannen. Dat gaat deze zomer plaatsvinden. Ben benieuwd.
Voor de duidelijkheid: Niet GVB maar de gemeente Amsterdam schaft de nieuwe metro's aan.
Het is niet te hopen dat dit nog langer wordt uitgesteld des duivels

willy84
Berichten: 1470
Geregistreerd: di 12 dec 2006 23:10
Woonplaats: Amsterdam
Bericht door diemenees » zo 20 apr 2008 14:38

Er is nu weer sprake van dat het nog niet gebouwde, vertraagde deel Amsterdam Noord (Buikslotermeerplein) - Centraal Station wel eerder open kan.
Dan gaan er veel minder bussen door de Ytunnel, is er eerder geld in het laatje, en misschien is iemand wel zo slim om de nieuwe serie heel hard nodig materieel dan wat uit te gaan proberen vooraleer een forse bestelling wordt gedaan.

Maar meestal is met de fabriek wel over geleidelijke uitsmering tot later te praten. Of neem gewoon Ansaldo weer: die kunnen niet vroeger als 2 jaar te laat leveren, toch? :wink:

diemenees
Berichten: 135
Geregistreerd: vr 25 jan 2008 14:23
Woonplaats: diemen
Bericht door willy84 » zo 20 apr 2008 23:27

Neehee! Als het dat bedrijf wordt dan kunnen de zilvermeeuwen nog een midlife beurt krijgen roffel

willy84
Berichten: 1470
Geregistreerd: di 12 dec 2006 23:10
Woonplaats: Amsterdam
Bericht door frankst » ma 21 apr 2008 03:20

Tussen 2010 en 2015 kunnen de zilvermeeuwen nog makkelijk een revisiebeurt krijgen, dan kunnen ze rustig aandoen met nieuw materieel bestellen ik was het niet
Zo tegen 2025 stroomt het nieuwe materieel dan wel in.

Ga dit grapje denk ik maar bewaren in een of ander archief, zal je zien dat het nog uitkomt ook ;)

frankst
Berichten: 1632
Geregistreerd: do 15 jan 2004 20:25
Bericht door MichaBen » ma 21 apr 2008 15:22

Ze kunnen het ook net als de RET doen. Bij de RET krijgt de 5200 serie momenteel een revisie, terwijl ze vanaf volgend jaar zomer vervangen worden door nieuw materieel roffel Het is dat het technisch niet mogelijk is, anders zouden de RET en het GVB hun materieel maar moeten omruilen. Het RET metromaterieel heeft nog enkele jaren te gaan, maar wordt nu al vervangen. Het GVB materieel is zo goed als op, maar moet nog jaren mee verbaasd

Overigens is de vertraging van de NZ-Lijn geen reden om het materieel later te bestellen. Ze moeten alleen de planning voor de levering omgooien: eerst het extra benodigde materieel voor de huidige lijnen, vervolgens de nieuwe metro's ter vervanging van die koekblikken, en vervolgens het nieuwe materieel voor de NZ-Lijn. Het lijkt ver weg, 2015, maar het is 'maar' 7 jaar. Je bent al snel 3 jaar kwijt voor het eerste rijtuig er is, en dan heb je 4 jaar om alle bakken af te leveren. Als je eerst de huidige metro's uitbreid en vervangt dan moet je dus gewoon door gaan met de huidige planning en alleen de volgorde omdraaien. De korting vanwege de grote bestelling heb je dan nog altijd.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht door Pluisje » ma 21 apr 2008 19:18

Zie ik iets over het hoofd? Treinen en metro's van 40 jaar
zijn in de westerse wereld toch doodnormaal?

Als ik een snelle ronde maak langs een paar wereldsteden,
kom ik bijna overal metrostelletjes tegen uit de jaren '60.
Ik mis de Railhopper... :-("

Pluisje
Berichten: 431
Geregistreerd: za 17 dec 2005 01:12
Woonplaats: Overijssel
Bericht door en-es » ma 21 apr 2008 19:51

Hangt ervan af hoe vaak en hoe goed ze onderhouden worden. Dat schijnt er in Amsterdam flink bij in te schieten.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht door Phantom » ma 21 apr 2008 20:02

Pluisje schreef:Zie ik iets over het hoofd? Treinen en metro's van 40 jaar
zijn in de westerse wereld toch doodnormaal?

Als ik een snelle ronde maak langs een paar wereldsteden,
kom ik bijna overal metrostelletjes tegen uit de jaren '60.


Wij zijn gewoon verwend wat OV aangaat. Om de zoveel jaar nieuwe bussen en treinen, zijn niet veel landen die het doen en het spul wat hier wordt afgeschreven tuft in andere (rijke en arme) landen nog een paar jaar verder. Wil toch wel zeggen dat het onderhoud er ook niet echt aan schort...
Reizigers, cargo en museum machinist / Wagenmeester

Phantom
Berichten: 1235
Geregistreerd: vr 11 apr 2008 16:17
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron