Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Tram Maastricht-Hasselt

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Tram Maastricht-Hasselt door seinhuis » wo 25 jun 2008 18:30

Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt

AMSTERDAM - Tussen Maastricht en het Belgische Hasselt gaat een tram rijden. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) en zijn Vlaamse collega tekenen hiertoe maandag een overeenkomst.

De tram moet medio 2012 in gebruik worden genomen, zegt een woordvoerder van de provincie Limburg. De tram moet op een bestaande spoorlijn gaan rijden. "Die wordt op dit moment opgeknapt, zodat straks de tram erop kan rijden." Over de financiën zijn de partijen het volgens de woordvoerder al eens.

De provincie, de gemeente Maastricht, de Nederlandse en de Belgische overheid steken een onbekend bedrag in het project. De keuze voor een vervoersbedrijf staat nog niet vast.

Nu.nl

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door sweek » do 26 jun 2008 09:51

Yay! Mijn oude woonplaats. glimlach Er zijn hier al heel lang plannen voor natuurlijk, maar ik ben benieuwd hoe het gaat gaan.

Avatar gebruiker
sweek
Berichten: 395
Geregistreerd: do 03 jun 2004 20:49
Woonplaats: Londen
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door Hemmen-Dodewaard » do 26 jun 2008 11:25

Ik snap niet zo goed waarom dit onder bus en tramnieuws staat, want we hebben het toch echt over de exploitatie van de spoorlijn van Hasselt naar Maastricht, waar dus waarschijnlijk light-rail of tram-materieel gaat rijden.

seinhuis schreef:De keuze voor een vervoersbedrijf staat nog niet vast.


Want de exploitatie moet waarschijnlijk conform Europese richtlijnen openbaar worden aanbesteed? Is een beetje sneu dat De Lijn al deze plannen ontwikkelt (maar aan de andere kant ook wat naief), en dat er wellicht een andere vervoerder met het plan vandoor gaat. Ik kan me zo voorstellen dat Veolia ook interesse heeft in de exploitatie van deze verbinding.

Het bericht is verder onduidelijk of deze tram over een nieuw spoor door de Maastrichtse binnenstad gaat rijden (zoals in eerste instantie het idee was), of wordt het gewoon een verbinding tussen station Hasselt en station Maastricht?

Hemmen-Dodewaard
Berichten: 320
Geregistreerd: ma 31 maart 2008 11:11
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door seinhuis » do 26 jun 2008 12:07

Hemmen-Dodewaard schreef:Ik snap niet zo goed waarom dit onder bus en tramnieuws staat, want we hebben het toch echt over de exploitatie van de spoorlijn van Hasselt naar Maastricht, waar dus waarschijnlijk light-rail of tram-materieel gaat rijden.
Je geef zelf de andwoord. Het gaat over een tram, dus zet ik hem neer bij tram-nieuws. Al vind ik dat een tram door een stad moet rijden en niet van plaats naar plaats, en zeker niet van land naar land. Maar de hoge pieten denken daar anders over.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door Bloemkooltje-Waldo » do 26 jun 2008 12:15

Al vind ik dat een tram door een stad moet rijden en niet van plaats naar plaats, en zeker niet van land naar land.
Wat doet de sneltram van Utrecht naar Nieuwegein/IJsselstein dan? Welke bezwaren heb je tegen een grensoverschrijdende tramverbinding. De stad Maastricht grenst namelijk zelf grotendeels aan Belgisch grondgebied. Grensoverschrijdend wil niet zeggen dat je verbindingen over honderden kilometers gaat aanleggen. Het station van Maastricht ligt circa 5 km van de grens af. En voor omliggende dorpen, in zowel Nederland als België heeft de stad een regionale verzorgingsfunctie qua faciliteiten.
Weekendreiziger :)"

Avatar gebruiker
Bloemkooltje-Waldo
Berichten: 3971
Geregistreerd: di 18 nov 2003 18:33
Woonplaats: Tiel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door Hemmen-Dodewaard » do 26 jun 2008 12:50

Ja, maar dit plan is een vervolg op de renovatie van het baanvak Hasselt-Maastricht, welk geschikt gemaakt wordt voor heavy-rail en weer een integraal onderdeel wordt van het Nederlandse en Belgische spoorwegnet.

Dat er light-rail materieel over gaat rijden doet hier niets aan af. Dit topic zou beter op zijn plaats zijn onder het treinennieuws.

Maar heeft iemand meer details over de selectieprocedure voor een vervoerder?

Hemmen-Dodewaard
Berichten: 320
Geregistreerd: ma 31 maart 2008 11:11
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door Matthijs » do 26 jun 2008 13:05

Zolang het nieuws over een tram gaat staat hij hier goed, als er nieuws is over heavy rail kunnen we het altijd nog ergens anders naar toe gooien. duim omhoog

Matthijs
Berichten: 1722
Geregistreerd: zo 12 nov 2006 01:04
Woonplaats: Utrecht
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door Vinny » do 26 jun 2008 19:25

Als het een tramverbinding wordt, dan is het wel uniek. Er zijn maar weinig grensoverschrijdende tramlijnen (ik ken er geen) knipoog

De plannen die ik het meest recent heb gelezen gaan uit van een stadstram binnen de grenzen van Maastricht en daarbuiten als 'lightrail' op conventioneel spoor. Vergelijkbaar met de sneltram Alphen a/d Rijn - Gouda...

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door Grunnen » do 26 jun 2008 20:21

Vinny schreef:Als het een tramverbinding wordt, dan is het wel uniek. Er zijn maar weinig grensoverschrijdende tramlijnen (ik ken er geen) knipoog

De Saarbahn rijdt als tram door Saarbrücken en dan over gewoon spoor de Franse grens over. glimlach

Grunnen
Berichten: 655
Geregistreerd: za 25 maart 2006 01:25
Woonplaats: Groningen / Amsterdam
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door Nieuws » zo 07 dec 2008 00:04

GroenLinks begint campagne voor meer trams

25 november 2008

GroenLinks-leider Femke Halsema opent donderdag in Maastricht een fictieve tramhalte op de Markt. De symbolische opening van deze tramhalte markeert het begin van de GroenLinks-campagne om rijksgeld beschikbaar te krijgen voor kansrijke tramprojecten in Nederland, liet de partij dinsdag weten.

,,Wat hebben diverse middelgrote steden in België, Spanje, Frankrijk en Duitsland wat Nijmegen, Maastricht, Groningen of Zwolle niet hebben? Een tram”, aldus GroenLinks in een verklaring.

In een tramtour trekt GroenLinks door het land om meer aandacht te vragen voor de tram. De geplande tramlijn tussen Maastricht en Hasselt is volgens de partij een goed voorbeeld van zo'n kansrijk tramproject.

ANP via Engineering Now

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding tussen Nederland en België door Nieuws » zo 07 dec 2008 00:28

Meerderheid Maastrichtenaren wil tramverbinding met Vlaanderen

25 november 2008

Een meerderheid van de inwoners van Maastricht is voor een tramverbinding met Vlaanderen. Dit blijkt uit een peiling van de gemeente, waarin 55% van de Maastrichtenaren dit aangeeft. Zo’n 30% zegt dat de verbinding er misschien moet komen. 8% is tegen de tramverbinding, zo blijkt uit het onderzoek. Bewoners vinden dat de geplande tram positief zal bijdragen aan de bereikbaarheid van de stad en dat de tram tevens zal bijdragen aan de economische structuurversterking in de regio. Ook denken veel Maastrichtenaren dat de tram minder overlast zal veroorzaken dan de bussen. De gemeenteraad zal begin 2009 beslissen over een eventuele tramverbinding.

Blik Op Nieuws

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » wo 24 dec 2008 13:35

Europees geld voor sneltram Maastricht-Hasselt

24 december 2008

Er komt bijna 1,5 miljoen euro Europese subsidie voor de sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Het geld wordt onder meer gebruikt om Belgische en Nederlandse spoorsystemen goed op elkaar af te stemmen.

Maastricht zegde eerder een kleine 8 miljoen euro toe voor de tramverbinding. Naar verwachting gaan er dagelijks zo'n 4000 mensen gebruik van maken.Begin volgend jaar buigt de gemeenteraad zich over het tracé van de tram. Over vier jaar moet hij rijden.

Gwwkrant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Vlaanderen - De Lijn (Bus, Tram) door Nieuws » di 16 feb 2010 13:43

Sneltram Hasselt-Maastricht rijdt wellicht niet voor 2014

16 februari 2010

Hasselt - De sneltram Hasselt-Maastricht zal vrijwel zeker niet volgens de oorspronkelijke planning in 2012 tot in Maastricht rijden. Daarvoor moet er aan Nederlandse kant nog te veel gebeuren.

Veolia-directeur Frank van Setten, de Nederlandse partner van De Lijn in het sneltramproject, vindt de streefdatum onhaalbaar. Ook gedeputeerde Bert Kersten van Nederlands-Limburg noemt de oorspronkelijke planning van 2012 “op zijn zachtst gezegd ambitieus.” Bij de gemeente Maastricht wordt er overigens wél nog gewoon vanuit gegaan dat 2012 haalbaar is, laat woordvoerster Carla Wetzels weten. Dit jaar moet de gemeenteraad daar een definitief tracé voor de sneltram kiezen. Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits wil ook niets weten van vertraging. Ze zegt dat alles nog volgens planning verloopt.

Gouverneur Herman Reynders heeft er wel zijn twijfels bij en denkt aan 2014: “Toen ik nog burgemeester van Hasselt was, had ik gehoopt in het verkiezingsjaar 2012 met de tram Hasselt te kunnen binnenrijden. Maar dat zit er niet in, daar moet je realistisch in zijn.” De Lijn zelf reageert niet op de vraag of uitstel dreigt.

Maastricht moet dit jaar nog het tracé voor de tram kiezen. De voorkeursvariant via de Bassingbrug, Maasboulevarrd, Wilhelminabrug en Centraal Station is volgens Veolia-directeur Van Setten “een historische vergissing.” Van Setten, die zegt ook namens De Lijn te spreken, vindt het totaal verkeerd dat het tracé via de Markt niet meer in beeld is.

Bron: Het Belang van Limburg

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door AlexNL » di 16 feb 2010 23:19

Een tramverbinding... heel leuk, maar het lijkt me nuttiger als een groot deel als spoorweg wordt uitgevoerd: meerdere vervoerders (waaronder cargo) kunnen er dan gebruik van maken, en je zou zelfs een lijn richting Duitsland aan kunnen leggen.

Als je dan toch vanuit Maastricht per sé een tram wil hebben, kan dat nog steeds, als je lightrailmaterieel gebruikt wat een redelijke topsnelheid heeft en zowel onder 1500 als 3000 V kan rijden... misschien een meerspanningsuitvoering van het SGMm :idee:

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Vlaanderen - De Lijn (Bus, Tram) door koosmaterieel64 » di 16 feb 2010 23:39

Nieuws schreef:Sneltram Hasselt-Maastricht rijdt wellicht niet voor 2014


Geweldig, meteen uitgesteld nee
Overigens heb ik eens in een RailMagazine gelezen (weet niet welke) dat ze de tram ook naar Maastricht Randwyck wilde laten rijden. Omdat daar de Universiteit van Maastricht lag.
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

Avatar gebruiker
koosmaterieel64
Berichten: 1452
Geregistreerd: zo 27 sep 2009 22:10
Woonplaats: Heerlen
Bericht Re: Vlaanderen - De Lijn (Bus, Tram) door John » wo 17 feb 2010 00:38

Nieuws schreef:Daarvoor moet er aan Nederlandse kant nog te veel gebeuren. [...] Maastricht moet dit jaar nog het tracé voor de tram kiezen.

Als er nog geen tracékeuze is gemaakt voor die paar honderd meter in Nederland dan is het ook haast onmogelijk om over 2 jaar te gaan rijden. Nederlandse besluitvormingsprocessen emo. Gaat de aanleg van de lijn in België wel volgens plan zonder vertragingen?

koosmaterieel64 schreef:de tram ook naar Maastricht Randwyck wilde laten rijden. Omdat daar de Universiteit van Maastricht lag.

Klopt. De Universiteit van Maastricht en de Universiteit van Hasselt zijn nauw met elkaar verbonden in het samenwerkingsverband Transnationale Universiteit Limburg en gaat dan ook via de campus in Diepenbeek van de Universiteit Hasselt lopen. De lijn is daarom ook vooral symbolisch doordat ze deze 2 universiteiten fysiek met elkaar gaat verbinden.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door groentje » wo 17 feb 2010 03:13

In principe zou het dan perfect mogelijk moeten zijn om al de rijden tusen Hasselt en Lanaken, lijkt me, maar ik vermoed dat men bij De Lijn ook niet helemaal ontevreden is dat het allemaal een beetje later mag zijn. Het kost hen immers ook een lieve duit.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » ma 01 maart 2010 16:33

Tram Vlaanderen-Maastricht kan worden aangelegd

1 maart 2010

Zuid-Limburg kan binnenkort vier grote ov-projecten realiseren. Er zijn afspraken gemaakt tussen de provincie Limburg, Maastricht en Heerlen (Parkstad) over de rol en kostenverdeling van deze vier projecten. Het gaat om een tram tussen Hasselt en Maastricht, verbetering van de ov-as Maastricht Oost en doorstromingsmaatregelen in Parkstad en tussen Maastricht, Vaals en Aken.

Het project Tram Vlaanderen-Maastricht verbindt de steden Hasselt en Maastricht met elkaar. De tramverbinding levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van Maastricht. De reistijd met openbaar vervoer tussen beide steden halveert van 71 naar 36 minuten. In de stad ontstaat een nieuwe ov-verbinding tussen Belvedere, het centrum en het station. Door de bijdrage van het rijk van 18 miljoen euro is de financiering rond. De Gemeente Maastricht en de Provincie Limburg leveren ook een belangrijke financiële bijdrage. De totale kosten bedragen € 45 miljoen.

Het project Openbaar Vervoer-as Spoorkruising Maastricht Oost en Doorstroming Maastricht – Vaals – Aken omvat het realiseren van de stationstraverse Maastricht (het verkorten van de rijtijd voor openbaar vervoer in de directe stationsomgeving in samenhang met het verbeteren van de oost-westverbinding ‘over het station heen’ voor langzaam verkeer) en het nemen van doorstromingsmaatregelen op de as station – Wittevrouwenveld – Geusselt – Amby – Meerssen en op de as Maastricht – Vaals – Aken (grensoverschrijdende snelbus). Indien mogelijk en noodzakelijk wordt eveneens de frequentie op deze verbindingen verhoogd. De totale kosten zijn € 18,55 miljoen. Het rijk betaalt hiervan 8,2 miljoen euro.

Het vervoer tussen de kernen Brunssum, Heerlen en Kerkrade (Parkstad) wordt gebundeld op één centrale as en het nemen van doorstromingsmaatregelen op deze as wordt een sneller alternatief gerealiseerd dat reizen over grotere afstanden ten goede komt. Het verhogen van de frequentie op deze as voegt extra kwaliteit toe. Op termijn is uitbreiding van dit concept naar andere verbindingen binnen Parkstad denkbaar. Kosten € 7,1 miljoen.

Bron: Verkeersnet

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron