Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Tram Maastricht-Hasselt

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door John » di 25 nov 2014 02:42

Dit moet voor de Belgen toch niet als een verrassing komen? Het is een goede oud-Hollandsche gewoonte om infrastructuurprojecten in eerste instantie te laag in te calculeren om een positief politiek besluit af te dwingen. Als de schop eenmaal de grond in is gegaan is het zonde om dan nog te stoppen en komt dat extra geld vanzelf wel.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door groentje » di 25 nov 2014 02:49

Kortom, dezelfde manier van werken als bijna overal, wellicht met als uitzondering Zwitserland, omdat ook extra middelen moeten worden goedgekeurd met een referendum. En burgers, die durven al eens met hun voeten stemmen. Sta je daar met je halfafgewerkte tunnel...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door wauwthur » di 25 nov 2014 12:54

Dit zou ik wel jammer vinden. Wat mij betreft is het een mooi project met goede kansen.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door groningen » di 25 nov 2014 23:50

Wanneer zou deze tramlijn eigenlijk gaan rijden? Zie in het centrum van Maastricht nog geen bovenleiding aanwezig zijn. Tientallen miljoenen is wel heel vaag.

Van 29 oktober 2014 (Bron: Spoorpro)

Mansveld: ombouw spoorlijn Maastricht-Lanaken voor lightrail onderzoeken

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil onderzoeken of de goederenspoorlijn van Maastricht naar het Belgische Lanaken kan worden omgebouwd tot een lightrail-verbinding. Zij is hierover in gesprek met ProRail en de provincie Limburg. Deze goederenspoorlijn wordt al jaren niet meer gebruikt. De provincie Limburg heeft daarom voorgesteld om de spoorlijn om te bouwen tot een lightrail-verbinding. Mansveld meldt aan de Tweede Kamer positief tegenover het plan te staan. Zij schrijft dat in antwoorden op Kamervragen van VVD-Kamerlid Betty de Boer over de goederenspoorlijn.

De Boer wilde van de staatssecretaris weten of zij de spoorlijn nieuw leven wil inblazen. De spoorlijn is een aantal jaren geleden voor miljoenen euro’s gerenoveerd, maar is daarna nauwelijks gebruikt door spoorgoederenvervoerders. Limburg wil daarom dat de spoorlijn wordt omgebouwd tot lightrail-verbinding. De Belgische overheid wil aansluitend op deze verbinding een lightrail-railverbinding naar Hasselt realiseren.

De spoorlijn werd volgens Mansveld opgeknapt om te voorzien in de behoefte aan spoorgoederenvervoer van een ondernemer in Maastricht. Daarnaast wilde de Belgische overheid een goederenoverslag-terminal in Lanaken aansluiten op het Nederlandse spoornet. Deze terminal is echter niet aangesloten op het Belgische spoorwegnet. Volgens de bewindsvrouw is de spoorlijn nog steeds beschikbaar voor het spoorvervoer, maar er hebben na de renovatie nauwelijks goederentreinen gereden.

“Tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat zowel aan Nederlandse als aan Belgische zijde de voorspelde goederenvervoerbehoefte niet is ingelost. Omdat het spoorgoederenvervoer geliberaliseerd is staat het spoorwegondernemers vrij om van de spoorweg gebruik te maken of niet. Als de verladers geen lading aanbieden zullen er geen goederenvervoerders zijn die het traject berijden.” Ze stelt daarom ‘positief tegenover dit voorstel’ van de provincie Limburg te staan om de spoorlijn te gebruiken voor een lightrail-verbinding.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5483
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Nieuws » do 26 feb 2015 17:06

Nederland blaast contract Spartacus op, tram niet tot aan station

26 februari 2015

Een lelijke streep door de rekening. De Spartacustramlijn 1 van Hasselt naar Maastricht zal niet tot aan het station van Maastricht rijden. Dat gaat gewoon teveel kosten. Die boodschap kregen de Nederlandse provincie en gemeenteraadsleden gisterenavond te horen op een informatieavond. Maastricht wil nu twee alternatieve eindhaltes bestuderen. Die zouden eindigen in de buurt van de markt van Maastricht. Zie TV-item TV Limburg

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door John » do 26 feb 2015 17:16

Het komt wel wat amateuristisch over allemaal van Nederlandse kant. Voor je definitief tekent moet toch duidelijk zijn of zo'n brug hiervoor geschikt is?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door groningen » vr 27 feb 2015 02:15

40 miljoen voor het stabiliseren voor een brug? Zijn ze in Maastricht helemaal gek geworden. Voor dat bedrag kun je gewoon een nieuwe brug bouwen. Alleen de brug is het probleem; verder niets? Laten ze anders de tram minder snel over de Maas gaan of toch de oude spoorbrug gebruiken en gewoon de oude route gebruiken.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5483
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door John » do 05 maart 2015 18:37

Probleem met de oude spoorlijn is natuurlijk dat je dan niet meer dwars door het centrum gaat. Die spoorbrug is nu ook in gebruik voor goederenverkeer, dat zal ongetwijfeld weer wat extra veiligheidsissues (lees: kosten) betekenen.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron