Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Tram Maastricht-Hasselt

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Giuseppe » zo 07 maart 2010 11:16

Mooie foto's op Wallorail van een trein naar Lanaken:
http://www.wallorail.be/actu/0210/13.htm

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door koosmaterieel64 » zo 07 maart 2010 12:58

Zijn er al defintitieve plannen om de tram ook naar Maastricht Randwyck te laten rijden?
Mij lijkt het een goed idee. Daar liggen het Bonnefantenmuseum,het Mecc en het Academisch Ziekenhuis.
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

Avatar gebruiker
koosmaterieel64
Berichten: 1452
Geregistreerd: zo 27 sep 2009 22:10
Woonplaats: Heerlen
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Giuseppe » zo 07 maart 2010 13:36

Nee, er wordt nog op gestudeerd. Wat mij betreft zou die over Avenue Ceramique en Limburglaan rijden, maar die optie is ondertussen al afgevallen.

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » vr 12 maart 2010 12:56

Sneltram naar Maastricht tien keer duurder dan trein

12 maart 2010

[center] Afbeelding[/center]

Het is onverantwoord om 250 miljoen euro uit te geven voor een sneltram tussen Hasselt en Maastricht, als er een trein kan rijden met een investering van 25 miljoen euro." Dit zegt comité Lijn 20, een werkgroep van spoorwegdeskundigen die ijvert voor de heropening van gesloten spoorwegverbindingen in Limburg.

In het kader van het Spartacusplan moet er tegen 2012 een sneltram rijden tussen Hasselt en Maastricht. Maar Lijn 20 pleit voor een trein en vraagt daarvoor de reactivering van de spoorlijn 20 Hasselt-Maastricht. Die werd in de jaren 50 gesloten voor reizigersvervoer en in 1992 werd ook de goederenlijn afgeschaft.

Volgens de werkgroep zou de reactivering van Lijn 20 maar 25 miljoen euro kosten, tegenover 250 miljoen euro voor de sneltram. Over een treinspoor kan men bovendien reizigers en goederen internationaal vervoeren.

Nog volgens de werkgroep gaat het niet meer om een sneltram maar om een 'gewone tram' die alleen al in Hasselt drie keer zal stoppen.

Bron: Het Belang van Limburg

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door SuperGhost » vr 12 maart 2010 18:25

Zo, wel 3 keer zich iets afvragen
Hou wou je de sneltram Utrecht-Nieuwegein Zuid/IJsselstein of de RandstadRail dan noemen?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door werchter » za 13 maart 2010 16:09

Ik denk dat men doelt op het feit dat de geplande tram in Maastricht dwars door de stad gaat op nieuw spoor, terwijl een trein op het bestaande spoor talud kan rijden.
Bovendien zal een tram meer haltes hebben wat uiteraard kostbaar is.

Avatar gebruiker
werchter
Berichten: 453
Geregistreerd: zo 03 jun 2007 22:24
Woonplaats: Scherpenzeel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door lamotep » zo 14 maart 2010 11:19

Met de komende grote bezuinigingen in zowel Nederland als Belgie zou het nog wel eens geen trein en geen tram kunnen worden.

lamotep
Berichten: 2807
Geregistreerd: zo 21 jan 2007 14:59
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » ma 09 mei 2011 17:19

Inloopavond tram binnenstad

9 mei 2011

Op donderdag 19 mei wordt een inloopavond gehouden over de route van de toekomstige tram en de plannen voor de stationsomgeving.

Inlopen kan tussen 17.00 en 21.00 uur in Infocentrum Belvédère. (Boschstraat 24). De voorgestelde route van de tram en de plannen voor de stationsomgeving worden er toegelicht. Er is geen algemene presentatie, men kan dus binnenlopen wanneer men wil. Medewerkers van gemeente en provincie staan de bezoekers persoonlijk te woord.

Als alles volgens plan verloopt, rijdt er in 2016 weer een tram in Maastricht. Op 31 mei behandelt de gemeenteraad van Maastricht het voorstel voor de route van de tram door de Maastrichtse binnenstad. Ook wordt dan het raadsvoorstel over de stationsomgeving behandeld.

Stand van zaken mei 2011
Dat een grensoverschrijdende tramverbinding tussen Vlaanderen en Maastricht mogelijk is, blijkt uit een onderzoek uit april 2008. Een tramverbinding levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid en de economie van Maastricht. Het onderzoek toont aan dat vooral een route via de binnenstad kans van slagen maakt. De variant over de Markt en de variant over de Bassinbrug/Van Hasseltkade zijn het meest haalbaar. In mei kiest de gemeenteraad een van de deze twee varianten. Daarna worden de plannen voor de definitieve route verder uitgewerkt.

Veranderingen omgeving Centraal Station
De plannen voor de tram en de plannen voor de stationsomgeving zijn nauw met elkaar verbonden. Het voorlopige eindpunt van de tram is immers het Centraal Station. De plannen voor de herinrichting van de stationsomgeving moeten dus parallel lopen met de plannen voor de tram. Doordat er ruimte gecreëerd moet worden voor de tram, moet de fietsenstalling verplaatst worden. Ook wordt er bekeken hoe de huidige parkeerplaats bij de Parallelweg uitgebreid kan worden. Tenslotte wordt het busstation heringericht.

Bron: Maastricht Aktueel

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » za 14 mei 2011 16:23

Maastricht kiest voor tram over Maasboulevard

14 mei 2011

Burgemeester en Wethouders van Maastricht stellen aan de gemeenteraad voor om het tracé voor de tram uit Hasselt via het Bassin en de Maasboulevard door de binnenstad van Maastricht naar het station te leiden

Voor de route van de tram door de binnenstad zijn in totaal vijf mogelijkheden onderzocht. Deze vijf varianten liepen allen via de Maasboulevard of via de Markt.

Waarom de Maasboulevard?

Maastricht kiest voor het Maastracé over de Bassinbrug en de Maasboulevard naar de Wilhelminabrug, omdat dit door de koppeling met de bestaande openbaar vervoer as het meest gunstig is voor het totale openbaar vervoergebruik in Maastricht. Daarnaast wordt bij de route langs de Maas minder hinder verwacht voor de tram dan op de Markt met de vele activiteiten. Denk daarbij aan de weekmarkt, evenementen, maar ook het laden en lossen dat nergens op het tramtracé is toegestaan. Maastricht haalt met de keuze voor het Maastracé ook een financieel voordeel van ca. € 3 mln., omdat de aanleg van het tramtracé gecombineerd kan worden met maatregelen die al voor de bus voorzien zijn en waarvoor al budget beschikbaar is.

De Lijn onderschrijft keuze
Hoewel vervoerder De Lijn altijd haar voorkeur voor de Markt heeft uitgesproken vanwege de nadrukkelijke presentatie van de tram, heeft zij net als de provincie Limburg in de stuurgroep voor de tram op basis van de inhoudelijke afweging een keuze voor het Maastracé onderschreven. In het Maastracé wordt de centrumhalte voor de tram gecombineerd met de huidige bushalte op de kop van de Maasboulevard.

Uit een internetpeiling in opdracht van de gemeente blijkt dat 41% van de inwoners van de stad kiest voor een tram via het Maastracé, en 40% kiest voor een tracévariant over de Markt.

Vervolg van het proces
Vanuit België tot aan de Boschstraat maakt de tram gebruik van het tracé van de goederenspoorlijn. Op dit moment wordt nog onderzocht op welke wijze de tram gebruik kan maken van deze spoorlijn. Aan de andere zijde van de binnenstad, vanaf de Wilhelminabrug tot aan het station is er al sprake van één tracé. Dit tracé via de St. Maartenslaan naar het station zal samen met het nu gekozen binnenstadstracé het komende jaar verder in detail worden uitgewerkt. Eind 2012 moeten alle plannen definitief zijn, waarna na vergunningen, procedures, aanleg en een proefperiode de feitelijke ingebruikname in 2016 is voorzien.

Waarom een tram?
De tram is van belang om de vervoersstromen vanuit Belgisch-Limburg richting Maastricht in goede banen te leiden. Op dit moment zijn zowel de auto- als de openbaar vervoerverbindingen van matige kwaliteit. Veel werknemers, studenten en bezoekers van de stad staan dagelijks voor de doseerlichten om hun bestemming te bereiken. Met de tram krijgen zij een hoogwaardig alternatief, waarbij vooral de combinatie met een Park+Ride-voorziening in Lanaken (overstappen van auto op tram) kansrijk is. Daarnaast is Hasselt de enige partnerstad binnen Maastricht Culturele Hoofdstad waarmee een snelle en directe OV verbinding ontbreekt.

Projectpartners
De Nederlandse partijen gemeente Maastricht en provincie Limburg zorgen samen voor de aanleg van het spoor. De exploitatie wordt helemaal verzorgd door de Belgische vervoermaatschappij De Lijn. Over het project en de financiering ervan zijn al overeenkomsten gesloten. Zo subsidieert het Rijk met een bijdrage van € 24 mln. meer dan 50% van de aanlegkosten van deze grensoverschrijdende openbaar vervoerverbinding. De resterende € 21 mln. zijn opgenomen in de begrotingen van de gemeente en de provincie. Alle partijen onderschrijven daarmee het economische en euregionale belang van deze verbinding.

Inloopbijeenkomst op 19 mei
De gemeente organiseert op 19 mei een inloopavond in het Infocentrum Belvédère (Boschstraat 24, direct gelegen aan het Sphinxparkeerterrein) om belangstellenden te informeren over de plannen van de route van de tram door de binnenstad. Bezoekers zijn daar tussen 17.00 uur en 21.00 uur welkom. Tijdens dezelfde bijeenkomst worden ook de plannen voor de stationsomgeving door de binnenstad toegelicht.

Op 31 mei zal de gemeenteraad over het voorstel voor het tramtracé besluiten.

Bron: Maastricht Aktueel

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » zo 25 sep 2011 12:41

Elektrische sneltram Hasselt-Maastricht gaat waarschijnlijk komen

25 september 2011

De gemeente Maastricht en de Provincie Limburg zijn blij met keuze van de Vlaamse regering voor de elektrische sneltram Hasselt-Maastricht. De Vlaamse Regering heeft vrijdag op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits, hiervoor gekozen.

De gemeente Maastricht en Provincie Limburg zijn blij met het besluit van de Vlaamse regering over de verdere voortgang van de tram Vlaanderen-Maastricht. Het project is van groot belang voor de samenwerking tussen beide Limburgen en beide provinciehoofdsteden. De economische ontsluiting van de regio’s aan beide zijden van de grens wordt met de tramverbinding fors verbeterd. De regio’s komen dichter bij elkaar waardoor uitwisseling en groei op het gebied van economie, cultuur, kennisuitwisseling, toerisme en vrijetijdsbesteding gaan plaatsvinden.

Wethouder en voorzitter van de Stuurgroep Tram Vlaanderen-Maastricht Albert Nuss: ‘Dit is heel goed nieuws voor het project. Deze beslissing van de Vlaamse regering brengt de broodnodige duurzame OV-verbinding tussen Maastricht en Belgisch Limburg weer een forse stap dichterbij.’

Besluitvormingsproces aan Nederlandse zijde\
In Maastricht is voor de zomer door de gemeenteraad het besluit voor de route van de tram door de Maastrichtse binnenstad genomen. Nu wordt verder gewerkt aan de nadere planuitwerking. De oproep van de Vlaamse minister om te komen tot een samenwerkingsovereenkomst waarin afspraken over exploitatie van de tram hard worden vastgelegd, komt dan ook als geroepen. Met deze afspraken, een verdere planuitwerking en een nauwkeurigere kostenraming kunnen de gemeenteraad van Maastricht en de Provinciale Staten einde 2012 een definitief ‘go/no-go’ besluit nemen.

Bron: Maastricht Aktueel

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » wo 30 nov 2011 13:02

SBM: “Tram Hasselt-Ma?astricht loopt financieel uit de hand”

30 november 2011

Stadsbelangen Mestreech constateert opnieuw dat de kosten voor het sneltramproject Hasselt-Ma?astricht explosief blijven stijgen. Volgens de partij ontspoort het project financieel helemaal. De fractie heeft twijfels of het bij de 45 miljoen blijft voor wat betreft het Nederlands aandeel.

De beantwoording door de Vlaamse minister van Openbare Werken, Hilde Crevits, op de vragen van het Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD) bevestigt opnieuw dat het sneltramproject zich ontwikkeld als een kleine Betuwe lijn. Daarnaast vindt de partij het bedenkelijk dat de Vlaamse minister het negatieve advies van de Inspectie van Financiën niet openbaar wil maken.

Bij de presentatie van de plannen werden de kosten geraamd op ruim 50 miljoen door initiatiefnemer De Lijn. Tijdens de behandeling van de kadernota liep de schatting op tot 123 miljoen. Bij de behandeling van de gemeentelijke begroting gaven de cijfers aan dat de totale kosten ruim 200
miljoen zullen zijn.

Nauwelijks vier weken later kan de teller weer worden bijgesteld, een overzicht van Stadsbelangen Mestreech:
Kosten tramlijn: 136,6 miljoen
Aanpassingen infrastructuur, o.a. weghalen overwegen: 23,5 miljoen
Aankoop/huur elektrische tramvoertuigen: 48,0 miljoen

Kosten stelplaats Hasselt: 23,0 miljoen
Onteigeningskosten: 9,8 miljoen
Subtotaal Belgische kosten: 240,9 miljoen

Kosten project Nederland: 45,0 miljoen

Totale kosten: 285,9 miljoen euro.

Bron: Maastricht Aktueel

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » ma 19 dec 2011 17:33

Belgisch rapport schept onduidelijkheid over Tram Vlaanderen – Maastricht

19 december 2011

Een negatief advies van de Inspectie van Financiën van de Vlaamse Overheid om het project Tram Vlaanderen – Maastricht van start te laten gaan is voor Stadsbelangen Mestreech (SBM) aanleiding om dinsdag, tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar 2011, een motie in te dienen. De partij wil van het college weten of de contracten die tot op heden zijn gesloten nog wel van waarde zijn.

John Steijns, fractievoorzitter van SBM, stelt dat door de vaststellingen van de Belgische overheidsinspecties duidelijk wordt gemaakt dat dit project geen doorgang mag vinden. Hij wijst hierbij naar een passage die is opgenomen in de voorovereenkomst. Daarin staat: “Indien een der partijen door de andere partij in ernstige mate toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de verplichtingen de intentieovereenkomst met onmiddellijke ingang als beëindigd kan worden beschouwd.” Volgens de SBM is die regel van kracht geworden door een aantal feiten die uit het onderzoek van de Vlaamse inspectie naar voren zijn gekomen. Zo zegt het rapport volgens John Steijns ondermeer dat het dossier van de sneltramlijn onvolledig en niet transparant is. Ook zou uit de studie blijken dat de reizigersaantallen op speculatieve gegevens berusten. Tot slot zegt SBM uit de gegevens van het rapport te weten dat het exploitatieverlies van de tramlijn 11,5 euro per jaar gaat bedragen.

Met deze kennis in huis vindt SBM dat de Vlaamse regering, als betrokken partij, de overige partijen had moeten informeren over het advies van de inspectie. Volgens John Steijns is dat niet gebeurd. Daarnaast ziet SBM een verhoogd financieel risico zowel voor de investeringen als de exploitatie van de tramlijn Vlaanderen – Maastricht.

De SBM dient dinsdag een motie in waarin op basis van de nota van de Belgische Inspectie van Financiën, die op 8 juli 2012 werd aangeboden aan de Vlaamse regering, een aantal voor de partij prangende vragen zullen worden gesteld aan het college. SBM wil vooral weten in hoeverre de overeenkomsten die tot nu toe zijn afgesloten nog wel geldig zijn. En niet op de laatste plaats hoeveel extra geld moet worden geïnvesteerd en gereserveerd nu volgens SBM duidelijk is dat de kosten vele malen hoger liggen dat tot nu bekend.

De gemeente Maastricht zegt dat er vooralsnog geen reden tot ongerustheid is. Woordvoerder Erwin Gerardu van wethouder Albert Nuss: “Wij houden ons allereerst aan de afspraken en de besprekingen die met de bestuurlijke partners (Vlaamse ministerie en vervoerder De Lijn) zijn gemaakt. Het rapport is ons onbekend en zien wij als een dossier dat onze Belgische collega’s hebben gebruikt voor hun afwegingen te maken.” Hiermee doelt de woordvoerder op het feit dat de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken op 23 september de huidige contracten tussen Maastricht en Vlaanderen heeft gefiatteerd. Dat is ruim twee maanden nadat het rapport is gemaakt.

Bron: Maastricht Aktueel

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Nieuws » do 16 feb 2012 12:18

NMBS: "Geen nieuwe trein tussen Beverst-Maastricht"

16 februari 2012

De NMBS is niet van plan om opnieuw treinen te laten rijden tussen Beverst en Maastricht. Op die manier staat Limburg, volgens De Lijn, voor een voldongen feit en is een sneltram het enige alternatief om Hasselt en Maastricht te verbinden. Of een trein tussen Hasselt-Neerpelt kan, wordt nog onderzocht.

De Lijn Limburg reageert hiermee op het ‘nieuwe spoorplan’ dat enkele actiecomités en burgemeesters van grensgemeenten gisteren voorstelden.

“Het maakt ons echt niet uit of er treinen of trams rijden. Om Limburg goed te ontsluiten, moeten er snelle verbindingen bijkomen. We hebben de NMBS en Infrabel zelf gevraagd of ze geïnteresseerd zijn om weer een trein te laten rijden tussen Beverst en Lanaken (om de belangrijke knooppunten Hasselt en Lanaken te verbinden). Hun antwoord: neen”, zeggen directeur Heidi Roubben en Peter Van Overvelt van De Lijn Limburg. Dus hebben we sneltrams als oplossing naar voor geschoven.”

De Lijn hamert er ook op dat Spartacus meer is dan sneltrams maar een globaal plan om Limburg te ontsluiten met sneltrams, betere treinverbindingen en snelbussen.

“Het ‘nieuwe spoorplan’ van de actiecomités is in feite een perfecte kopie van Spartacus.”

Peren
Roubben noemt het ‘appelen met peren vergelijken’ als actiecomité lijn 20 de kosten van het heractiveren van de spoorlijn Beverst-Lanaken tegenover de aanleg van een volledige sneltramlijn Hasselt- Maastricht afweegt.

“Trouwens, een trein is zwaarder dan een tram: het is dan ook vreemd dat hun cijfers voor de heraanleg voor treinverkeer lager liggen dan ons prijskaartje om op diezelfde sporen een tram te laten rijden. Ze zijn sneller in Maastricht, maar dat is omdat wij onderweg stoppen: we doen belangrijke haltes aan zoals de campus. Maar in hun plan moeten die nog met bussen ontsloten worden.”

De Lijn bestrijdt ook dat er steeds nieuwe prijskaartjes voor de sneltrams opduiken. “Sneltramlijn 1 kost 193 miljoen euro heeft de Vlaamse regering meegedeeld. De actiegroepen blijven voor verwarring zorgen met steeds andere cijfers. Ook wat de andere sneltramlijnen betreft, kunnen ze blijkbaar de prijs exact inschatten. Straf, want die trajecten liggen nog niet vast.”

Ook de andere voorgestelde spoortrajecten reactiveren, zoals Genk-As-Maasmechelen, ziet de NMBS niet zitten. “We blijven bij ons bestaande standpunt: er is te weinig reizigerspotentieel”, zegt Bart Krols van de NMBS. Een trein Hasselt-Neerpelt zou eventueel wel kunnen.

De Lijn: “Hebben wij geen enkel probleem mee. Maar het is wachten op een beslissing van de bevoegde ministers of dat mogelijk is.”

Bron: Het Belang van Limburg

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Roberta » za 10 maart 2012 12:32

Maastricht - Hasselt - Neerpelt - Valkenwaard - Eindhoven / Weert ??????

Dat zou mooi zijn.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door groningen » ma 20 aug 2012 02:19

Het is wel heel stil in deze topic. Zijn er nog ontwikkelingen?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Giuseppe » ma 20 aug 2012 18:17

Er wordt gewerkt naar het definitieve go/no go moment aan Nederlandse kant, dat waarschijnlijk ergens in de komende paar maanden gaat komen. De Belgen zijn ondertussen bezig met het afhandelen van procedures.

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door werchter » do 20 dec 2012 21:05

Gemeenteraad van Maastricht zegt "Ja" tegen de tramverbinding

Op 18 december 2012 heeft de gemeenteraad van Maastricht in meerderheid besloten om "Ja" te zeggen tegen de plannen voor de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Dit besluit is gebaseerd op een uitgewerkte planstudie voor zowel het bestaande goederenspoor buiten de stad, als voor het stadstracé. Klik HIER voor de onderliggende stukken. Het "Ja" betekent dat het project nu verder wordt voorbereid richting aanbesteding en realisatie. Bij de verdere planvoorbereiding zal in 2013 de nadruk liggen op het doorlopen van de benodigde procedures (met name bestemmingsplannen), en het voorbereiden van de benodigde contracten. Mede op verzoek van de gemeenteraad zal de positie van de fietser op enkele punten in het ontwerp worden geoptimaliseerd. Tenslotte zal in overleg met het Rijk duidelijk moeten worden wat de consequenties zijn van het afschaffen van het BTW-compensatiefonds zoals dat in het landelijke regeerakkoord is opgenomen.

(bron)

Avatar gebruiker
werchter
Berichten: 453
Geregistreerd: zo 03 jun 2007 22:24
Woonplaats: Scherpenzeel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door bobke90 » vr 21 dec 2012 19:41

Nieuws schreef:NMBS: "Geen nieuwe trein tussen Beverst-Maastricht"

16 februari 2012

De NMBS is niet van plan om opnieuw treinen te laten rijden tussen Beverst en Maastricht. Op die manier staat Limburg, volgens De Lijn, voor een voldongen feit en is een sneltram het enige alternatief om Hasselt en Maastricht te verbinden. Of een trein tussen Hasselt-Neerpelt kan, wordt nog onderzocht.


Bron: Het Belang van Limburg


De NMBS wil geen treinen laten rijden. Waarom kan de NS dit niet doen? Of geef de mogelijkheid aan één of andere vervoerder (bv veolia of...) In nederland zou dit geen probleem mogen zijn, want er rijden al private vervoerders. En met die grensverbinding Nederland - België zou er dan eindelijk eens een private vervoerder in België rijden en zo is de eerste stap daar gezet en kan met dit evolueren en zo misschien na verloop van tijd andere regionale lijnen laten uitbesteden.

bobke90
Berichten: 83
Geregistreerd: zo 28 feb 2010 16:10
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast


cron