Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Tram Maastricht-Hasselt

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door Vinny » vr 21 dec 2012 21:34

De Lijn zou het natuurlijk ook nog wel kunnen doen. Je koopt een paar linten over van Syntus en je noemt ze sneltram roffel

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tramverbinding Nederland en België: Maastricht-Hasselt door R-K » zo 20 jan 2013 17:45

Mooi idee, ik ben voor. De Linten staan toch niks te doen in Arnhem. Even TBL inbouwen en klaar.
Alleen moet je ze gewoon stoptrein noemen en van station naar station laten rijden. Eerst beginnen met 1x/uur, later als er voldoende reizigers zijn 2x/uur/

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Nieuws » di 23 apr 2013 11:03

Maastricht verdient miljoenen aan sneltram

23 april 2013

De tram Hasselt-Maastricht zal extra bezoekers uit België naar Maastricht brengen. De stad verwacht daardoor voor vijf miljoen extra bestedingen, terwijl de exploitatiekosten van de tramlijn voor De Lijn zijn. De cijfers over de indirecte effecten van de tramlijn staan in de kennisgeving van het milieueffectrapport (mer) van de sneltram Hasselt-Maastricht op Nederlands grondgebied. De nota ligt nu zes weken ter inzage.

De tram moet ten laatste op 1 januari 2018 twee keer per uur in elke richting rijden tussen Hasselt en Maastricht, dat in 2018 culturele hoofdstad hoopt te zijn. De tram speelt ook in op het park & ride-systeem van Maastricht. Aan de halte in Lanaken komt er een parking waar de bezoekers van Maastricht hun wagen kwijtraken. Maastricht is er anderzijds zeker van dat De Lijn 35 jaar lang instaat voor de exploitatie van de tramlijn.

Het is nog altijd niet bekend hoeveel die uitbating gaat kosten en wat de opbrengsten zijn. Daarnaast moet De Lijn ook nog jaarlijks 400.000 euro betalen om het tramspoor in Maastricht te gebruiken.

Bron: Het Belang van Limburg

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door pe_pe » di 23 apr 2013 12:22

Nieuws schreef:Aan de halte in Lanaken komt er een parking waar de bezoekers van Maastricht hun wagen kwijtraken.


Dan kunnen ze de parkeervakken beter nummeren. roffel

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door SuperGhost » di 23 apr 2013 13:32

Alle 2?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door groningen » di 23 apr 2013 18:06

Alle baten voor de Nederlanders; alle kosten voor de Belgen? Als ik De Lijn was dan zou ik van deze lijn afzien. Naast Lanaken kun je ook van Bilzen en Tongeren Maastricht binnen komen. Het is nog helemaal niet zeker dat Maastricht cultureel hoofdstad wordt en die mensen (als Maastricht het wordt) zullen niet allemaal vanuit Europa via Lanaken gaan reizen. Een tram die 2 keer per uur rijdt is geen tram. Het lijkt meer op een frequentie die op treinen is afgestemd. Op zondag zeker 1 tram per uur.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Nieuws » di 30 jul 2013 19:05

Arcadis bereidt tram Maastricht-Hasselt voor

30 juli 2013

Het Arnhemse ingenieursbureau Arcadis mag beginnen met de eerste voorbereidingen voor de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt.

Het gaat om het aanbestedingsgereedmaken van het project en het in kaart brengen van welke deskundigen straks nodig zijn voor de aanleg van de tramlijn.

De provincie Limburg heeft Arcadis de opdracht gegund voor 114.000 euro. De tram tussen Maastricht en Hasselt moet uiterlijk 2018 rijden. De aanleg is een gezamenlijk project van Limburg en Vlaanderen.

Bron: L1

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Nieuws » wo 02 okt 2013 23:16

Comité wil trein Hasselt-Maastricht

2 oktober 2013

“De tram Hasselt-Maastricht legt een hypotheek op het goederen- en reizigersvervoer per spoor en blokkeert daarmee extra werkgelegenheid. De tram zorgt er ook voor dat busreizigers vanuit België straks langer onderweg zijn naar Maastricht én is bovendien een gevaar voor de fietsers in Maastricht.” Dat zegt Guy Visser (foto) van het Maastrichtse actiecomité ‘Op het goede spoor’.

Na de actiecomités in Belgisch- Limburg begint nu ook in Maastricht het verzet te groeien tegen de tram Hasselt-Maastricht. Dat is rijkelijk laat, maar in Maastricht loopt pas nu het openbaar onderzoek over de milieueffecten van de tram.

Het comité ‘Op het goede spoor’ is ontstaan uit de fietsersbond. “Omdat langs het hele tracé van de tram de fietspaden versmald worden van 2,20 tot 1,55 meter”, zegt Visser. “Het tramtracé loopt ook langs 84 monumenten in de binnenstad die straks ontsierd worden door het zicht op kabels en tram."

Volgens Visser zou de route over het bestaande treinspoor 50 miljoen euro goedkoper uitvallen. "En het kost ook minder aan onderhoud en biedt de mogelijkheid om door te rijden naar Randwyck. Een treinverbinding met Hasselt en Antwerpen en een lijn voor goederenvervoer, daar zijn we voorstander van."

Tot slot voorspelt Visser dat mensen die nu met de bus naar Maastricht pendelen, straks met de tram langer onderweg zullen zijn. “Drie buslijnen vanuit Hasselt (lijnen 45 en 20a) en Eisden (lijn 63) vervoeren nu dagelijks 1.500 mensen naar Maastricht. Die buslijnen gaan straks niet meer naar Maastricht, maar naar de tramhalte in Lanaken waar de mensen moeten overstappen. Dat maakt dat ze langer onderweg zullen zijn.”

Het comité ‘Op het goede spoor’ heeft nu een bezwaarschrift (een zienswijze heet dat in Nederland) ingediend tijdens de milieueffectenprocedure in Maastricht. Visser probeert ook de overheid aan Vlaamse zijde op een ander spoor te brengen, maar hij vreest dat de beslissing al is genomen.

Bron: Het belang van Limburg

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door John » vr 11 okt 2013 20:31

Vandaag is er een belangrijke stap gezet in dit dossier. De Vlaamse regering is akkoord gegaan met een forse investering in de tramlijn Maastricht - Hasselt. De aanleg kan begin 2015 van start gaan. Bron.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Nieuws » do 05 dec 2013 12:56

Tram Hasselt-Maastricht helft minder rendabel door fout

5 december 2013

De Spartacus-tramlijn tussen Hasselt en Maastricht zal de helft minder rendabel zijn dan in 2011 door De Lijn werd berekend. Dat blijkt uit een regeringsnota van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, schrijft Het Belang van Limburg. De minister geeft toe dat er enkele foute cijfers en berekeningen zaten in de gegevens van de vervoersmaatschappij.

De werken aan de tramlijn starten in het voorjaar van 2015 en zullen alles samen 217 miljoen euro kosten. De nota schat de jaarlijkse exploitatiekost op 29,2 miljoen euro en de opbrengst op 6 miljoen euro, wat neerkomt op een dekkingsgraad van 20,8 procent. Twee jaar geleden waren de cijfers nog anders. Toen was sprake van 27,3 miljoen euro kosten tegenover 10,5 miljoen euro opbrengst, ofwel een dekkingsgraad van 38,5 procent.

Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD) wijst er in de krant op dat 80 procent van de exploitatie zal worden gedragen door de Vlaamse belastingbetaler. "Deze financiële aderlating is het gevolg van de jarenlange onwil van de federale NMBS om ook Limburg structureel via het spoor te ontsluiten", zegt Vereeck.

Bron: Het Laatste Nieuws

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Nieuws » wo 19 feb 2014 06:43

Groen licht voor tram Maastricht-Hasselt

18 februari 2014

De tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt komt er. Dat is dinsdagavond duidelijk geworden tijdens een raadsvergadering van de gemeente Maastricht. Een meerderheid van PvdA, SPM, VVD, GroenLinks en D66 stemde voor de nieuwe verbinding tussen Belgisch en Nederlands Limburg.

Tegenstanders
Tegenstanders van de tramverbinding kwamen in grote getalen naar de raadszaal. Zij vinden dat er gebruik gemaakt moet worden van het spoornetwerk tussen Maastricht en Hasselt. Een nieuwe tramlijn is volgens hen niet nodig.

Voorstanders
Voorstanders wijzen erop dat de bereikbaarheid door de nieuw aan te leggen trambaan beter wordt. Bovendien komt het overgrote deel van de kosten op rekening van de Belgische overheid en de Belgische vervoerder De Lijn.

Bron: L1

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Modelbaan » wo 19 feb 2014 17:35

als zo duidelijk is dat de meeste kosten bij de Belgen liggen en de meeste baten in NL zou het mij niet verbazen als die lijn er dus niet komt.

Modelbaan
Berichten: 47
Geregistreerd: do 14 nov 2013 10:05
Bericht Tram Maastricht-Hasselt door werchter » wo 19 feb 2014 18:19

Huh, is het licht nog groener dan dat al in 2012 was? http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/ ... verbinding

Avatar gebruiker
werchter
Berichten: 453
Geregistreerd: zo 03 jun 2007 22:24
Woonplaats: Scherpenzeel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door pe_pe » wo 19 feb 2014 18:35

Na elk groen sein komt weer een volgend sein. :idee:

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Giuseppe » wo 19 feb 2014 20:44

Het Bestemmingsplan(het enige rechtsgeldige document in de ruimtelijke ordening) is nu dus vastgesteld. Dat betekent dat het nu allemaal publiekrechtelijk besloten is. Tegenstanders rest nu alleen nog een gang naar het rechtssysteem tot eventueel aan de Raad van State. Dit is heel iets anders dan het projectbesluit dat al eerder was genomen.

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door mat_64 » wo 19 feb 2014 21:06

werchter schreef:Huh, is het licht nog groener dan dat al in 2012 was? http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/ ... verbinding

Het is een traject van vele stapjes. Eerst worden de procedures gestart, dan volgen bestemmingsplannen, etc, etc.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Gereke » vr 21 feb 2014 09:56

Giuseppe schreef:Het Bestemmingsplan(het enige rechtsgeldige document in de ruimtelijke ordening) is nu dus vastgesteld. Dat betekent dat het nu allemaal publiekrechtelijk besloten is. Tegenstanders rest nu alleen nog een gang naar het rechtssysteem tot eventueel aan de Raad van State. Dit is heel iets anders dan het projectbesluit dat al eerder was genomen.

Een bestemmingsplan zegt niet zoveel. Een bestemmingsplan maakt het slechts mogelijk/toegestaan omdat ding aan te leggen. Het is geen besluit, verre van.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Harm » za 22 feb 2014 10:42

De plannen voor de aanleg van de sneltram zijn definitief:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... 015-146040

Vele jaren geleden was er al een goede relatief goedkope busverbinding tussen Maastricht - Hasselt. Nu komt de sneltram er ook bij. Zo kan het dus ook.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast