Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Tram Maastricht-Hasselt

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door John » za 22 feb 2014 16:07

Ik neem aan dat de bus wordt opgeheven als de tram gaat rijden. Het OV in Vlaanderen is sowieso aanmerkelijk goedkoper dan in Nederland.

Interlokale tramlijnen zijn in Europa bijna allemaal opgeheven rond de jaren '50-60, op de Vlaamse kusttram na. Waarom zou dit nu weer een succes worden? De lijn Hasselt-Maastricht staat ook niet op zichzelf, want Vlaanderen wil er er nog veel meer aanleggen.

Nog een filmpje van de Lijn:

Link naar YouTube

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Dennenboom » ma 24 feb 2014 23:04

Zelf zie ik deze lijn ook minder zitten, maar het feit dat er in de 50-er en 60-er jaren veel interlokale lijnen in Europa zijn verdwenen heeft niet altijd te maken met het feit dat het aan klandizie ontbrak. Ook was er vaak de politieke onwil om er wat van te maken.

Dennenboom
Berichten: 104
Geregistreerd: vr 23 jul 2010 20:23
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door John » ma 24 feb 2014 23:10

Opzich heeft zo'n tram best wel zo'n voordelen op de wat kortere afstanden ten opzichte van een trein. Deze tram gaat slechts 2x per uur rijden in de spits, veel reizigers worden er dus niet verwacht. Ik vraag mij of in hoeverre dat een forse investering voor de aanleg rechtvaardigt.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Giuseppe » ma 24 feb 2014 23:45

Het kan niet op met de tramplannen in de Euregio, dit project in Luik is ook goedgekeurd.

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door AlexNL » di 25 feb 2014 02:04

John schreef:Opzich heeft zo'n tram best wel zo'n voordelen op de wat kortere afstanden ten opzichte van een trein. Deze tram gaat slechts 2x per uur rijden in de spits, veel reizigers worden er dus niet verwacht. Ik vraag mij of in hoeverre dat een forse investering voor de aanleg rechtvaardigt.


Afgaande op het eerder geplaatste filmpje wordt de infrastructuur grotendeels enkelsporig uitgevoerd, capaciteit voor hogere frequenties is er dan dus niet echt.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door mat_64 » di 25 feb 2014 18:43

Ik hoop waar er nieuw kunstwerken komen die wel zijn voorbereid op tweesporigheid.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door groentje » vr 28 feb 2014 04:44

Misschien kan er in Maastricht een eigen tram komen? Naast de tram van De Lijn? De infra ligt er dan toch...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door mat_64 » vr 28 feb 2014 15:42

Met Eisden als eindpunt, kunnen we dat station ook weer opheffen knipoog .

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Giuseppe » vr 28 feb 2014 17:15

groentje schreef:Misschien kan er in Maastricht een eigen tram komen? Naast de tram van De Lijn? De infra ligt er dan toch...
Dat is onderzocht in het voortraject, maar voorlopig niet realistisch (ging dan met name over vertramming van Brusselse Poort - Randwijck). Enige dat er eventueel kan voorlopig is een kwartierdienst naar Lanaken.

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door SuperGhost » vr 28 feb 2014 18:15

mat_64 schreef:Met Eisden als eindpunt, kunnen we dat station ook weer opheffen knipoog .
En waarom zou je dat station moeten opheffen? Er rijdt daar gewoon een stoptrein langs, dus dan zie ik geen problemen met dat station.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door mat_64 » za 01 maart 2014 18:55

Het zou overkill zijn om een een medium frequente tram (ik dacht aan een halfuursdienst met spits toevoegvers) te hebben naast de trein.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht door Gereke » za 01 maart 2014 19:55

Dus is de bouw van die tram overkill knipoog.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door brandhout » za 01 maart 2014 22:19

John schreef:Ik neem aan dat de bus wordt opgeheven als de tram gaat rijden. Het OV in Vlaanderen is sowieso aanmerkelijk goedkoper dan in Nederland.

Interlokale tramlijnen zijn in Europa bijna allemaal opgeheven rond de jaren '50-60, op de Vlaamse kusttram na. Waarom zou dit nu weer een succes worden? De lijn Hasselt-Maastricht staat ook niet op zichzelf, want Vlaanderen wil er er nog veel meer aanleggen.

Omdat nu door de EU de grenzen steeds meer vervagen, daarom is het nu aantrekkelijker om over de grens te wonen.

Avatar gebruiker
brandhout
Berichten: 92
Geregistreerd: do 02 jan 2014 18:27
Woonplaats: Almere
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door SuperGhost » za 01 maart 2014 22:31

interlokaal hoeft niet perse te betekenen dat je een landsgrens over gaat knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door brandhout » za 01 maart 2014 23:23

Niet perse idd, maar daar gaat het nu wel over

Avatar gebruiker
brandhout
Berichten: 92
Geregistreerd: do 02 jan 2014 18:27
Woonplaats: Almere
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door groentje » ma 03 maart 2014 22:21

Die interlokale tramlijnen zijn wel meestal verdwenen omdat bussen op korte termijn goedkoper waren, toen de infrastructuur op het einde van haar onderhoudscyclus kwam. Niet omdat er geen volk op zat. Zeker, een deel van de reizigers zal wel de voorkeur gegeven hebben aan een moderne, luchtgekoelde bus, boven een oud wrak van een buurttram. Vandaag zouden er ongetwijfeld ook mensen overstappen op een comfortabele lightrail, met airco en bredere zetels.
Een trein had misschien ook gekund, maar de NMBS is nog altijd niet geïnteresseerd. Dan heb ik veel liever een goede tramverbinding dan nog jaren moeten wachten op een spoorwegmaatschappij waar maar geen beweging in te krijgen is...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door John » di 04 maart 2014 02:07

Het grote voordeel van de tram is dat nieuwe infrastructuur wat makkelijker inpasbaar is en precies op de belangrijke bestemmingen kan komen zoals de campus van de Uhasselt en middenin de stadscentra van Maastricht en Hasselt.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Tram Maastricht-Hasselt door Nieuws » ma 24 nov 2014 20:21

Tram Hasselt-Maastricht op de helling

24 november 2014

Hasselt - Een half jaar voor de eerste tramsporen tussen Hasselt en Maastricht zouden worden aangelegd, dreigt het hele project op losse schroeven te komen staan. Alles heeft te maken met de kostprijs aan Nederlandse kant. Uit geactualiseerde kostenramingen is gebleken dat die veel hoger oploopt dan gepland. Het is onduidelijk of de Nederlanders in dat geval de komst van de Spartacustram nog zien zitten.

Alles heeft te maken met de kostprijs aan Nederlandse kant. Die werd in 2009 op 62,5 miljoen euro geraamd, te betalen door het Nederlandse rijk (32,2 miljoen), de provincie Nederlands-Limburg (12,3 miljoen) en de gemeente Maastricht (18 miljoen). Maar uit nieuwe kostenramingen blijkt nu dat die kostprijs wel eens tientallen miljoenen euro duurder zou kunnen uitvallen.

Het belang van Limburg

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast