Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Syntus] Twente

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Syntus] Twente door Nieuws » vr 09 mei 2008 08:15

Fietsers hinderen bussen op HOV-baan

8 mei 2008

ENSCHEDE - De stadsbussen van Connexxion die rijden op de busbanen, worden regelmatig gehinderd door automobilisten en fietsers. Met name op de zondag geopende HOV-baan naar Roombeek doen zich af en toe tot hachelijke momenten voor. Volgens Connexxion-chauffeur Harry van Dijk, hebben fietsers, wandelaars en bestuurders van auto's enkele weken het rijk op deze vrijliggende busbaan alleen gehad.

"Het is zowel voor ons chauffeurs als voor degenen die illegaal over de betonnen baan rijden of lopen oppassen geblazen. Een fietser die ons op de eigen weghelft tegemoet komt, heeft geen enkel idee wat dat voor een impact op ons heeft. Met name op het verbindingsstuk tussen de Lasondersingel en de Deurningerstraat is het deze week vaak raak. Fietsers denken dan ook nog dat we even opzij gaan z0dat ze door kunnen rijden. Dat doen we dus niet. Van de andere kant kan een collega aan komen." Harry van Dijk, een ervaren weggebruiker die zestien jaar taxichauffer was en nu een aantal jaren achter het stuur van de stadsbus zit, merkt op dat zich ook elders in de stad gevaarlijke situaties op de busbanen voordoen. ,,Bijvoorbeeld in de Helmerhoek. De politie controleert regelmatig. Maar de overtredingen blijven zich voordoen.''

TC Tubantia Enschede

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Enschede - Buslijn 2 rijdt over de HOV-Noord door Nieuws » zo 11 mei 2008 11:27

Enschede - Buslijn 2 rijdt over de HOV-Noord

11 mei 2008

Buslijn 2 naar Deppenbroek rijdt sinds zondag over de nieuwe HOV-Noord. Het deel tussen de Deurningerstraat en de Hulsmaatstraat is inmiddels klaar waaronder het kruispunt Deurningerstraat - Lasondersingel. De haltes op de Deurningerstraat buiten de singels komen hiermee te vervallen.

De bus rijdt via de busbaan naar de Hulsmaatstraat waar de bus linksaf slaat om daarna via de Buizerdstraat aan te sluiten op de ronde door Deppenbroek. In eerste instantie zal de bus via de P.A. Van Deldenstraat naar de Dr. J. van Damstraat rijden om via het Fazantplein en de Hulsmaatstraat weer terug te rijden naar de busbaan. Door deze wijziging wordt het mogelijk om 6 keer per uur met de bus van het station naar de pas geopende musea in Roombeek te reizen en andersom. In Roombeek bevinden zich twee nieuwe haltes, bij de Roomweg en de Hulsmaatstraat.

Intussen onderzoekt de gemeente samen met Connexxion en de Regio Twente naar de mogelijkheden om binnen de gestelde tijden ook buslijn 2 te laten rijden door de Bolhaar. Eerste testen wijzen uit dat de gestelde tijd niet gehaald kan worden. Om de vraag van de bewoners toch te kunnen vervullen wordt er verder onderzocht. Voor de zomervakantie zullen ook de streeklijnen 60, 61 en 62 gebruik gaan maken van HOV-Noord. Zij zullen vanaf de Oldenzaalsestraat via de Potsweg naar de busbaan rijden en andersom. Vanaf dat moment rijden er in totaal 14 bussen per uur van het station naar Roombeek en andersom.

Plattegrond via De Weekkrant

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Afstand van woning naar bus loopt op tot anderhalve kilomete door Nieuws » wo 28 mei 2008 09:47

Enschede - Wijken in Noord zijn verstoken van busvervoer

28 mei 2008

Afstand van woning naar bus loopt op tot anderhalve kilometer.

Mevrouw BroerseMelis, wonend aan de Mozartlaan in Enschede, kan er met haar hoofd niet bij. Waarom moet zij ruim 600 meter lopen naar de halte die eigenlijk aan dezelfde straat ligt? "Ja, hier rijdt wel servicelijn 7, maar die 'bejaardenbus' rijdt niet na tien over zes 's avonds." Sinds het traject van buslijn 2 naar Deppenbroek vanaf 4 mei is aangepast, worden noordelijke wijken Bolhaar en Walhof niet meer aangedaan. In plaats daarvan rijdt de bus over de nieuwe busbaan door Roombeek, Deppenbroek en Mekkelholt.

Volgens meneer Kleisen, bevriend met mevrouw Broerse-Melis en wonend aan de Händellaan, is dit weer een van de 'paradepaardjes' van de wijk Roombeek. "Daar rijdt elke paar minuten een bus", vertelt hij verontwaardigd. "Maar in deze wijk rijdt er niets. Ik heb het op de fiets opgemeten. Als je aan de Zamenhoflaan woont, moet je meer dan 1300 meter lopen naar een halte van lijn 2. Dat is toch te gek voor woorden!?" Ook PvdA-raadslid M. Smit spreekt van een 'bespottelijke situatie'. "De afstanden zijn veel te lang, bijna even lang als de Cultuurmijl die stad en Roombeek met elkaar verbindt."

Mevrouw Broerse-Melis hoopt dat er snel een oplossing komt. "Nu pak ik meestal de fiets om naar de Lijsterstraat in Mekkelholt te komen. Maar als ik mijn kleinkinderen hier heb en met tassen bagage zit, is het een hele klus om de afstand te belopen en daarnaast voel ik me daar ook niet veilig 's avonds op straat." En de Regiotaxi dan? "Dat is voor mij geen oplossing. Die moet je een uur van tevoren bellen en ze rijden niet door naar het ziekenhuis. Ook heb ik weleens gebeld en dan kwam die taxi niet. Echt betrouwbaar acht ik ze dus ook niet."

Kleisen deelt haar mening. "Ik heb onlangs een hartoperatie ondergaan waardoor ik niet meer mocht fietsen. Ik was totaal aangewezen op mijn dochter, want de halte van lijn 2 is meer dan een kilometer van mijn huis verwijderd. Maar ook nu het wat beter gaat is het geen doen om naar de stad te gaan. De halte is, zoals gezegd, ver weg en met de auto kom je vast te staan in de files rond de stad. Bovendien is het allemaal betaald parkeren, dus je wordt op kosten gejaagd."

Raadslid Smit: "De gemeente doet hier een beroep op de zelfredzaamheid van de burger, maar slaat volledig de plank mis. Officieel zou de afstand tot een halte van de stadsdienst 200 meter moeten zijn en op een busbaandienst, waar er nu vier van zijn in Enschede, 400 meter. Die afstanden worden bij lange na niet gehaald. In de wijkraad is het probleem al aan de orde geweest en in het wijkspreekuur werd dit probleem door buurtbewoners veelvuldig genoemd. Het is nu aan de gemeente om snel met een oplossing te komen."

Als mogelijke oplossingen voor het probleem noemt Smit het toevoegen van haltes aan de Deurningerstraat. "Plaats er bijvoorbeeld één bij de Aldi. Daarmee sluit je gelijk de bewoners van de wijken Zeggelt en Walhof aan. Ook kan lijn 2 slechts één keer over de nieuwe busbaan aan de Lonnekerspoorlaan rijden. Dan houd je voldoende tijd over om over de Deurningerstraat terug naar het station te rijden." Mevrouw Broerse-Melis vindt de huidige situatie vooral sneu voor de wijkbewoners die slecht ter been zijn. "Die mensen jaag je anders de taxi in." Kleisen: "Toen ik Connexxion belde werd mij verzekerd: 'Lijn 2 komt binnenkort ook bij u langs'. Ze hebben er nu een half jaar over kunnen denken", verzucht hij. "Of de chauffeurs nu staken of niet, waar blijft de oplossing?"

TC Tubantia

'Loopafstand naar busbaan juist korter'

28 mei 2008

De Gehandicaptenraad Enschede is verbaasd over het antwoord van wethouder R. Bleker (als vervanger van verantwoordelijk wethouder J. Goudt) maandagavond in de gemeenteraad op PvdA-vragen over de busbaan in Noord. PvdA'er M. Smit wees op de ongerustheid die is ontstaan bij een grote groep ouderen in het noordelijk stadsdeel en anderen die slecht ter been zijn en aangewezen op het openbaar vervoer. Het paradepaardje van een luxe busbaan mag niet ten koste gaan van de mobiliteit van kwetsbare groepen in onze samenleving, vond hij.

Smit pleitte voor een onderzoek naar de mogelijkheden om het busnetwerk ook voor deze personen toegankelijk te houden, door bijvoorbeeld een extra halte langs de busbaan. Bleker zei dat het bekend was dat de mensen die de bus willen pakken om sommige plekken iets verder moeten lopen en wees op het alternatief van de regiotaxi. Er loopt volgens de wethouder een onderzoek naar een oplossing voor het probleem. De gehandicaptenraad stelt dat daarmee bestaand beleid (openbaar vervoer toegankelijker zodat gehandicapten minder gebruik hoeven te maken van de - duurdere - regiotaxi) in een ander licht komt te staan. "Bovendien rijdt de bus regelmatiger dan de regiotaxi", aldus de raad in een brief aan B en W.

TC Tubantia

Connexxion: 'Oplossing is onderweg'

28 mei 2008

Zowel Connexxion, de Regio Twente als de gemeente Enschede zijn op de hoogte van de problemen die spelen met het busvervoer in de wijken van Enschede-Noord. Projectleider E. Rouwette van het Hoogwaardig Openbaar Vervoersysteem (HOV)-Noord. "De route door Roombeek is een bewuste keuze geweest. Door de bundeling van de HOV-lijnen in vier assen in de stad, is het mobiliteitsbeleid zo aangepast dat het sommige delen van de stad verder van een buslijn zijn komen te liggen."

Volgens Rouwette betekent dit niet dat het gebied ten westen van de Deurningerstraat afgesloten blijft. "We zijn druk bezig met met metingen voor een aanpassing aan lijn 2. Daarbij komen allerlei zaken aan de orde, bijvoorbeeld de frequentie van de verkeerslichten. Met Connexxion zullen we na het onderzoek bekijken wat we voor oplossing voor het gebied hebben. Ons streven is om elke woning hemelsbreed 300 meter van een bushalte te hebben." Volgens Rouwette is het bij alle betrokken partijen de intentie om zo spoedig mogelijk de bussen weer door de wijken te laten rijden. "Maar let wel, het standpunt van Connexxion is ook bekend. Zij zitten met een vast budget en elke bus die rijdt of halte die extra aangedaan wordt, kost extra geld. Maar, we hebben de nieuwe haltes wel alvast geplaatst." Over een termijn kan de projectleider nog niets zeggen. "Dat hangt van veel factoren af."

TC Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Kleine nieuwsberichten die geen eigen topic verdienen door Nieuws » wo 09 jul 2008 12:38

Enschede - Buslijnen 60, 61 en 62 via busbaan in Noord

Vanaf zaterdag 12 juli rijden de bussen van de lijnen 60 (Enschede-Oldenzaal), 61 (Enschede-Losser) en 62 (Enschede-Denekamp) in Enschede Noord via de nieuwe busbaan.

Dat betekent dat deze lijnen niet meer rijden via het Van Heekplein. Reizigers met de bestemming Enschede Centrum kunnen bij de halte Enschede Centraal tegenover het NS-station eventueel overstappen op diverse lijnen. De nieuwe route heeft geen gevolgen voor de dienstregeling. Op de nieuwe route komen de volgende halten: Hulsmaatstraat, Roombeek en Dr. Benthemstraat. De halten De Vluchte, St. Jozefkerk, Van Lochemstraat, De Klomp en Van Heekplein komen te vervallen.

Twentseche Courant Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door Nieuws » do 31 jul 2008 15:18

Enschede-Oldenzaal: Veel langer in de bus dan voorheen

31 juli 2008

OLDENZAAL/LOSSER - Busreizigers uit Noordoost-Twente klagen over de langere reisduur vanuit plaatsen als Denekamp, Oldenzaal, Overdinkel en Losser naar de binnenstad van Enschede. Sommigen van hen, zoals Huub van Langen uit Oldenzaal, zijn een keer zo lang onderweg als voorheen.

De buslijnen 60 en 62 vanuit Denekamp over Oldenzaal naar Enschede en lijn 61 vanuit Overdinkel via Losser naar Enschede rijden sinds enige tijd om via het Roombeekgebied. Ze nemen de nieuwe Hoogwaardige Openbaar Vervoer verbinding, de zogenoemde HOV-as. De nieuwe lus zorgt vanuit Oldenzaal voor zeker twintig minuten extra reistijd, bovenop de reguliere twintig minuten om vanuit de Oldenzaalse binnenstad naar het centrale busstation in Enschede te komen.

Voorheen reden de lijnen 60, 61 en 62 over de Oldenzaalsestraat in Enschede rechtdoor om achter het Van Heekplein om naar het station te gaan. "Daardoor", zegt Van Langen, "kon veel winkelpersoneel uit Noordoost-Twente dat in die omgeving werkt daar mooi uitstappen. Dat kon bij De Vluchte, de Jozefkerk, de van Lochemstraat en ook nog verderop. Nu de bus daar niet meer rijdt, moeten veel van deze passagiers verder lopen om op hun werkplek te komen."

De bussen gaan sinds twee weken bij de eerste verkeerslichten op de Oldenzaalsestraat rechtsaf over de Potsweg. Volgens Huub van Langen is de bushalte daar zodanig in het groen gezet dat die beslist klant- en zeker vrouwonvriendelijk is. De Oldenzaler neemt 's morgens regelmatig de bus naar Enschede aan de Bleekstraat in zijn woonplaats. 's Avonds gaat hij dan hardlopend terug naar Oldenzaal. "Ik heb mijn zaak aan de Heurne en kon altijd uitstappen bij de Van Lochemstraat. Ideaal. Ik was zo bij de winkel. Vanaf het station is het een stuk verder."

Oudere bewoners van de Oldenzaalsestraat in Enschede beklagen zich ook al dat de vertrouwde bushaltes er niet meer zijn. Zij voelen zich beperkt in hun mobiliteit.

Woordvoerder Herman de Gooijer van Connexxion is op de hoogte van de klachten. Maar volgens hem is er weinig aan te doen. "De bussen rijden een nieuwe route. En wel over de HOV-as, die speciaal hiervoor is aangelegd. Het laatste stukje van de Deurningerstraat naar de Hengelosestraat ontbreekt nog. De aanleg daarvan kan nog wel even duren. Maar als de HOV-as helemaal klaar is zijn de bussen in elk geval sneller dan nu bij het station. Ze hebben dan minder last van het overige verkeer."

De Gooijer weet niet of de bussen terzijnertijd weer doorrijden van het station naar het Van Heekplein. Volgens Huub van Langen is dat niet het geval., Hij wil het er niet bij laten zitten. "Ik ga contact opnemen met de Regio Twente, hoofdverantwoordelijk voor het openbaar vervoer in deze regio. Dit kan zo maar niet."

TC Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door dennistd » do 31 jul 2008 21:01

En het meest domme aan alles: ze besparen er geen bussen mee...
De tijd die men wint op de busbaan staan ze nu langer stil op het station.

Overigens heb ik een tijdje geleden met een chauffeur gesproken, en die vertelde dat de busbaan voor zoveel geld is aangelegd, en dat er nu minimaal een x aantal bussen per uur over moeten. Dat zou de ware reden van de verlegging zijn.

dennistd
Bericht Re: Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door GroenSein » vr 01 aug 2008 01:44

Na ja, feit is wel dat de reistijd tussen station Enschede en de plaatsen (en Roombeek) verkort wordt en zonder dat je last hebt van het verkeer. Dat is een heel goed is. Wat betreft de bereikbaarheid van de Enschedese binnenstad: doordat de lijnen niet meer stoppen langs het Van Heekplein heb je inderdaad langere reistijd. Dat is opzich jammer, want het zit pal langs de meeste winkels. Aan de andere kant: het station ligt ook in de binnenstad en hooguit 10 minuten lopen vanuit het Van Heekplein. De extra reistijd wordt ook wel een beetje overdreven denk ik...

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door Rogier » vr 01 aug 2008 12:04

Toen ik nog in Enschede woonde ging ik regelmatig naar de Werklust in Losser (oude steenfabriek). Ik ging vanaf het station dan met bus 61. Die doet er nu volgens de planner 23 minuten over, volgens mij was dat vroeger in ieder geval niet korter.

Het Van Heekplein ligt trouwens ook niet echt in het centrum, het centrum ligt meer tussen het van Heekplein en het station in, dus totaal gezien valt het wel mee. Wel jammer voor die mensen die vroeger een mooie verbinding hadden....

Rogier
Bericht Re: Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door Nieuws » wo 06 aug 2008 12:10

Nader onderzoek naar buslijnen

De gemeente begint eind deze maand een onderzoek om te zien of er toch mogelijkheden zijn om bewoners aan weerszijden van de Oldenzaalsestraat, tussen de Molenstraat en de singel, gebruik te laten maken van het openbaar vervoer. Ook wordt bekeken of het mogelijk is het Van Heekplein met de bus weer beter bereikbaar te maken.

Sinds enkele weken zijn de buslijnen 60 (Enschede-Oldenzaal), 61 (Enschede-Overdinkel) en 62 (Enschede-Denekamp) verlegd. Die beginnen nu op het busstation en komen via de busbaan in Roombeek en de Potsweg uit op de Oldenzaalsestraat. De haltes bij De Vluchte, de Jozefkerk, de Van Lochemstraat, De Klomp en van Heekplein zijn komen te vervallen.

Tegen die maatregel wordt nu bij de gemeente massaal geprotesteerd. Rechtstreeks gevolg van het verleggen van de route is namelijk dat een groot deel van Enschede is afgesneden van het openbaar vervoer. Mensen moeten soms bijna een kilometer lopen om bij een halte te komen, terwijl de norm op 500 meter ligt. Dat blijkt een bewuste keuze. De gemeenteraad heeft zich hierbij in 2004 - toen het besluit al is genomen - laten leiden door een onderzoek van het Amersfoortse bureau XTNT. Zij onderzochten een jaar eerder hoeveel stadgenoten gebruik maakten van met name de haltes bij de Jozefkerk en de Vluchte. Daarbij bleek het om slechts een gering aantal reizigers ging.

De uitkomsten van dat onderzoek waren voor de gemeente mede bepalend om de HOV-lijn door Roombeek te laten lopen. De andere opties, Oldenzaalsestraat (sowieso een moeilijk verhaal) en Minkmaatstraat, vielen daarna af. "Maar ik kan me voorstellen dat de situatie van 2003 niet helemaal meer te vergelijken is met die van nu", erkent K. de Vries van de afdeling communicatie. "Het gebruik van de bus is sindsdien heel sterk toegenomen. Eind augustus gaan we een rijtijdenmeting doen. Als daarin nog ruimte zit voor een extra lus of extra haltes, dan gaan we dat bekijken." De kans dat er nog een buslijn over de Oldenzaalsestraat komt te rijden, is uiterst klein. De Vries: "Die weg is zo druk daar valt geen dienstregeling meer op af te stemmen. Dat is nu juist het voordeel van een HOV. Die is betrouwbaar en bussen rijden er zeer frequent."

TC Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door Nieuws » ma 11 aug 2008 12:02

Busbaan in 2011 voltooid

11 augustus 2008

ENSCHEDE - Het duurt nog zeker drie jaar voordat de noordelijke busbaan wordt verlengd van de Deurningerstraat naar de Boddenkampstraat. Daar moet hij weer uitkomen op de Hengelosestraat. Busmaatschappij Connexxion spreekt van een vertraging die hen erg slecht uitkomt.

"Want pas als het hele netwerk aan busbanen klaar is, is duidelijk hoeveel tijdwinst we op de diverse routes boeken", vertelt een woordvoerder van Connexxion.

Tegen die tijd is het ook weer de bedoeling dat de buslijnen vanuit Oldenzaal (60), Overdinkel (61) en Denekamp (62) rechtstreeks doorrijden naar het Van Heekplein. Op dit moment is het nog zo dat reizigers daar alleen maar kunnen komen door op het station over te stappen op een stadsdienst.

Sinds enkele weken zijn reizigers uit Oldenzaal, Losser en Denekamp sowieso al meer tijd kwijt om in het centrum van Enschede te komen. Dat komt omdat de lijnen de noordelijke busbaan door Roombeek volgen en niet meer over de Oldenzaalsestraat gaan.

TC Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door Marko » za 16 aug 2008 11:30

In de oorspronkelijke plannen uit de jaren '90 was de noordelijke busbaan alleen bestemd voor de lijn naar Lonneker-Oldenzaal. (De busbaan is aangelegd op het tracé van de oude spoorlijn Enschede-Lonneker). De enige reden om ook de streekbuslijn naar Losser en Overdinkel via de busbaan te laten rijden, is het voorkomen van vertragingen.

Marko
Bericht Re: Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door Nieuws » ma 18 aug 2008 13:07

'Nieuwe busroutes slecht voor ouderen'

18 augustus 2008

LOSSER/OVERDINKEL - De fractie van Burgerforum noemt het 'een zeer ongewenste ontwikkeling' dat busreizigers vanuit Losser en Overdinkel niet meer rechtstreeks naar het Van Heekplein kunnen komen.Bij de fractie komen hierover veel klachten binnen. Vooral voor oudere reizigers zijn de veranderingen die busmaatschappij Connexxion doorvoerde volgens Burgerforum reden om van een tocht met de bus af te zien.

De buslijnen 60 en 62 vanuit Denekamp over Oldenzaal naar Enschede en lijn 61 vanuit Overdinkel via Losser naar Enschede rijden sinds enige tijd om via het Roombeekgebied. Ze nemen de nieuwe Hoogwaarde Openbaar Vervoer-verbinding, de HOV-lijn. Reizigers zijn daardoor veel minder snel in de binnenstad van Enschede.

"Als de bedoeling is vooral de oudere medemens meer uit het isolement te halen en het openbaar vervoer voor met name deze groep extra te promoten, dan is dit wel een slecht voorbeeld", stelt Burgerforum. "Maar ook voor scholieren, studenten en andere reizigers gelden de problemen."

De fractie vraagt in een brief aan het ROCOV Twente, het Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer, aandacht voor de klachten. Een grensgemeente als Overdinkel zit aan het eind van de lijn en dat geeft volgens de fractie al extra beperkingen. Daar mogen volgens Burgerforum niet ook nog eens langere reistijden en extra overstappen bij komen. De fractie vindt dat ook de Regio Twente zich over de aangepaste routes moet buigen.

Twentsche Courant Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Enschede: Veel langer in de bus dan voorheen door Nieuws » ma 01 sep 2008 12:31

Enschede komt niet terug op buslijn 60

29 augustus 2008

OLDENZAAL/ENSCHEDE - Het college van B en W van de gemeente Enschede ziet geen aanleiding om terug te komen op het besluit lijn 60 (richting Oldenzaal) over de HOV-Noord te laten rijden, en niet meer via de Oldenzaalsestraat.

De gebruikersaantallen van de geschrapte haltes bij De Vluchte en de Jozefkerk waren volgens Connexxion laag. Deze haltes worden voornamelijk gebruikt door busreizigers uit Oldenzaal en Losser. Maar deze groep kan ook gebruik maken van lijn 6 (oostkant Oldenzaalsestraat) of de HOV-Noord (westkant Oldenzaalsestraat. Hoewel het aantal gedupeerde reizigers vrij beperkt is, wordt nu al wel gekeken of het rooster ruimte biedt om de bussen te laten doorrijden naar het Van Heekplein.

Probleem daarbij is wel dat busreizigers met een gereduceerd Twents-kaartje niet mogen overstappen op het busstation richting Van Heekplein. Als het rooster geen ruimte biedt, is het wachten op de aanleg van de busbaan door Boddenkamp. Een alternatieve oplossing kan het in ere herstellen zijn van de oude route over de Oldenzaalsestraat. In dat geval moet echter de busbeïnvloeding in de verkeersregelinstallaties opnieuw worden geactiveerd. En moet een nieuwe halte worden gezocht voor De Vluchte.

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Kleine nieuwsberichten die geen eigen topic verdienen door Nieuws » do 04 sep 2008 21:27

Enschede - Fietsster zwaargewond bij botsing op busbaan

04 september 2008

Bij een aanrijding op de busbaan aan de Zuiderval in Enschede is gistermorgen een fietsster ernstig gewond geraakt. De 54-jarige Enschedese wilde op haar fiets de busbaan oversteken om richting Delistraat te fietsen. Van links naderde een bus over de busbaan.

De 42-jarige buschauffeur zag de vrouw, claxonneerde en begon te remmen maar de Enschedese zag de bus niet en vervolgde haar weg. Een aanrijding was het gevolg. De fietsster klapte met haar hoofd tegen de voorruit van de bus. Ze in kritieke toestand per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. De afdeling Verkeersongevallenanalyse van Politie Twente onderzoekt de precieze toedracht van het ongeval.

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Kleine nieuwsberichten die geen eigen topic verdienen door Marko » do 04 sep 2008 22:42

Nieuws schreef:Enschede - Fietsster zwaargewond bij botsing op busbaan
Dit lijkt mij in de bocht van de busbaan te zijn gebeurd. Bij de ongelukken op de busbaan-zuid heb ik iedere keer een nare bijsmaak; tijdens de aanleg heb ik heel lang gezeurd bij de gemeente of het niet anders kon omdat deze busbaan ongelukken uitlokt - het ding ligt naast de weg, precies waar je hem niet verwacht. nee verdrietig

Marko
Bericht door Nieuws » za 06 sep 2008 12:07

Oldenzaal - 'Op de bres voor de trein en bus'

06 september 2008

Het gemeentebestuur moet zich veel meer inspannen voor behoud van de openbaarvervoersvoorzieningen. Zowel met de bus als de trein is het er voor Oldenzaal niet beter op geworden, stelt oppositiepartij de WerknemersGroepering (WG) vast. "Dit college moet niet alles over zich heen laten gaan. Wij missen de drive om er echt iets aan te doen", stellen WG-fractieleider R. Christenhusz en raadslid J. Lempsink in kritische bewoordingen in een brief aan het college vast.

Zij duiden onder meer op de treinverbinding Oldenzaal-Hengelo vice versa en dan met name op de langere wachttijden in Hengelo om verder te reizen naar en terug te komen uit het westen van het land. Lempsink: "Wachttijden tussen de 18 en 25 minuten. Studenten, forensen en toeristen ervaren dit als zeer hinderlijk." Het raadslid doet een dringende oproep aan het college dit probleem aan de orde te stellen in de Regioraad en samen op te trekken met Dinkelland en Losser, die ook met het openbaarvervoersprobleem te maken hebben. Tweede punt waar de WG kritiek op heeft - die wordt overigens gedeeld met veel reizigers uit deze streek - is de gewijzigde route van de buslijnen 60, 61 en 62. Reizigers vanuit Noordoost-Twente naar Enschede zitten daardoor langer in de bus en kunnen niet meer uitstappen dichtbij hun werkplek.

Lempsink en Christenhusz noemen het typerend dat 'steeds opnieuw de reizigers uit Noordoost-Twente de dupe worden van nieuwe dienstregelingen van de Nederlandse Spoorwegen en Connexxion'. Lempsink zegt te weten dat door de gerezen vervoersproblemen diverse forensen uit Noordoost-Twente alweer voor de auto hebben gekozen. Omdat de komende maanden de voorbereidingen worden getroffen voor de dienstregelingen voor 2009 verzoekt de WG de drie Noordoost-Twentse gemeenten snel in actie te komen en aan de bel te trekken bij de grote vervoersbedrijven.

De derde kwestie die de WG aankaart is de stijging van het goederenvervoer over het spoor van Apeldoorn via Oldenzaal richting Duitsland. Gezien het geproduceerde lawaai tot ver in de stad vermoedt de WG dat de wagens 'vierkante' wielen hebben. Zorgen zijn er ook over de toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen. De WG vindt het uitermate vreemd dat portefeuillehouder wethouder H. Pieper (VVD) zegt daar geen invloed op te kunnen uitoefenen. "Oldenzaal hanteert een laconieke houding. Hengelo heeft over deze problemen bezorgd de vinger opgestoken bij de VNG en Almelo heeft het ministerie een brandbrief gestuurd."

TC Tubantia Oldenzaal

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: door GroenSein » za 06 sep 2008 12:35

Nieuws schreef:Lempsink en Christenhusz noemen het typerend dat 'steeds opnieuw de reizigers uit Noordoost-Twente de dupe worden van nieuwe dienstregelingen van de Nederlandse Spoorwegen en Connexxion'. Lempsink zegt te weten dat door de gerezen vervoersproblemen diverse forensen uit Noordoost-Twente alweer voor de auto hebben gekozen. Omdat de komende maanden de voorbereidingen worden getroffen voor de dienstregelingen voor 2009 verzoekt de WG de drie Noordoost-Twentse gemeenten snel in actie te komen en aan de bel te trekken bij de grote vervoersbedrijven.

Nou, ik denk dat de voorbereidingen voor de dienstregeling van 2009 al wel afgerond zijn, dus dat lijkt me een beetje laat.

En was het niet zo dat Syntus op termijn een kwartierdienst vanuit Oldenzaal naar Hengelo/Goor wil? Daarnaast komt er vanaf december een extra stoptrein Almelo-Enschede, die ook goed zal zijn voor de overstappers naar Oldenzaal.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Enschede - busbanenleed en meer door SuperGhost » za 06 sep 2008 21:08

van die kwartiersdienst van Syntus tussen Hengelo en Oldenzaal heb ik nog niets gehoord. sowieso is elke frequentieverhoging natuurlijk mooi meegenomen.

Maar wat de (huidige) overstaptijd in Hengelo betreft: daar kan Syntus weinig aan doen, aangezien de trein in Zutphen vast zit aan de huidige tijden, en een verlenging van de reistijd Zutphen-Oldenzaal nooit goedgekeurd zal worden door de beide partijen die de lijn aanbesteed hebben (provincie Gelderland en regio Twente).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland