Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Syntus] Twente

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Connexxion] Twente door GroenSein » do 12 mei 2011 20:32

Geerrritt schreef:Volgens mij moet het volgende dan precies passen
Ik ben wel benieuwd naar je BSO van Hengelo.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Geerrritt » do 12 mei 2011 22:36

SuperGhost schreef:Dan hadden ze net zo goed in Lochem kunnen keren. Dat kost geen enkel treinstel, maar zorgt er wel voor dat Lochem ook 4x per uur ri. Oldenzaal een trein krijgt. Of wil men nu opeens station Markelo herbouwen?

Nee, Markelo willen ze niet herbouwen, maar ik verwacht dat daar kopgemaakt gaat worden. Als je in Goor wilt kopmaken zul je een extra spoor moeten aanleggen, omdat je een keertijd van 29 minuten hebt, waarmee je de 31200 in de weg zit. Omdat je in Markelo een passeer mogelijkheid hebt, kun je daar dus mooi kopmaken en zit je de 31200 ook niet in de weg.

Thijs schreef:
Geerrritt schreef:Volgens mij moet het volgende dan precies passen
Ik ben wel benieuwd naar je BSO van Hengelo.

Hengelo:
.00 V spitstrein Goor - Oldenzaal spoor 3b
.02 V spitstrein Oldenzaal - Goor spoor 2a
.02 A stoptrein Nijverdal - Enschede spoor 3a
.03 V stoptrein Nijverdal - Enschede spoor 3a
.03 A intercity Enschede - Hengelo spoor 3b => 1
.04 A intercity Berlijn - Schiphol spoor 2 => 1
.05 A intercity Enschede - Schiphol spoor 2 => 2
.06 V intercity Berlijn - Schiphol spoor 2 => 1
.06 V intercity Enschede - Schiphol spoor 2 => 2
.13 A sprinter Apeldoorn - Enschede spoor 3a
.14 A stoptrein Oldenzaal - Zutphen spoor 2a
.14 A sprinter Enschede - Apeldoorn spoor 2b
.14 A stoptrein Zutphen - Oldenzaal spoor 3b
.16 V stoptrein Oldenzaal - Zutphen spoor 2a
.16 V stoptrein Zutphen - Oldenzaal spoor 3b
.17 V sprinter Apeldoorn - Enschede spoor 3a
.17 V sprinter Enschede - Apeldoorn spoor 2b
.24 A intercity Den Haag - Enschede spoor 3
.24 A stoptrein Enschede - Nijverdal spoor 2a
.25 V intercity Den Haag - Enschede spoor 3
.25 V stoptrein Enschede - Nijverdal spoor 2a
.28 A spitstrein Oldenzaal - Goor spoor 2a
.28 A spitstrein Goor - Oldenzaal spoor 3b
.30 V spitstrein Goor - Oldenzaal spoor 3b
.30 A stoptrein Bad Bentheim - Hengelo spoor 11
.32 V spitstrein Oldenzaal - Goor spoor 2a
.32 A stoptrein Nijverdal - Enschede spoor 3a
.33 V stoptrein Nijverdal - Enschede spoor 3a
.35 A intercity Enschede - Den Haag spoor 2
.35 V stoptrein Hengelo - Bad Bentheim spoor 11
.36 V intercity Enschede - Den Haag spoor 2
.43 A sprinter Apeldoorn - Enschede spoor 3a
.44 A stoptrein Oldenzaal - Zutphen spoor 2a
.44 A sprinter Enschede - Apeldoorn spoor 2b
.14 A stoptrein Zutphen - Oldenzaal spoor 3b
.46 V stoptrein Oldenzaal - Zutphen spoor 2a
.46 V stoptrein Zutphen - Oldenzaal spoor 3b
.47 V sprinter Apeldoorn - Enschede spoor 3a
.47 V sprinter Enschede - Apeldoorn spoor 2b
.53 A intercity Schiphol - Enschede spoor 3 => 3
.54 A stoptrein Enschede - Nijverdal spoor 2a
.54 A intercity Schiphol - Berlijn spoor 3 => 4
.55 V intercity Schiphol - Enschede spoor 3 => 3
.55 V stoptrein Enschede - Nijverdal spoor 2a
.58 V intercity Schiphol - Berlijn spoor 3 => 4
.58 A spitstrein Oldenzaal - Goor spoor 2a
.58 A spitstrein Goor - Oldenzaal spoor 3b

Opmerking:
Als 1 rijdt, rijdt 2 niet en omgekeerd.
Als 3 rijdt, rijdt 4 niet en omgekeerd.

Geerrritt
Berichten: 508
Geregistreerd: di 16 maart 2010 15:25
Woonplaats: Achterhoek
Bericht Re: [Connexxion] Twente door SuperGhost » vr 13 mei 2011 00:41

Het zou mij niets verbazen als de sneltrein Hengelo-Bad Bentheim (stopt immers niet in Hengelo Oost) zou worden geïntegreerd in de spitsdienst Goor-Oldenzaal als de proef naar Bad Bentheim een vervolg krijgt.
Anders zou je immers 5 treinen per uur tussen Hengelo en Oldenzaal krijgen, waarbij er twee treinen vlak achter elkaar rijden. Dat lijkt me niet erg efficiënt. Zeker als er ook nog een internationale IC en diverse goederentreinen bij moeten.

Ik denk dat het wordt (vanaf Hengelo ri. Oldenzaal gezien)
SPITS:
.00 Stoptrein Oldenzaal
.17 Stoptrein Oldenzaal
.30 Stoptrein Bad Bentheim (stopt ook in Hengelo Oost)
.47 Stoptrein Oldenzaal
.58 Intercity Berlijn (1x per 2 uur)

DAL:
.17 Stoptrein Oldenzaal
.35 Stoptrein Bad Bentheim (stopt niet in Hengelo Oost)
.47 Stoptrein Oldenzaal
.58 Intercity Berlijn (1x per 2 uur)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door R-K » vr 13 mei 2011 14:10

Trouwens, Markelo is echt geen station waardig. Het voormalig station ligt midden in de weilanden en als men naar Diepenheim of Markelo wil reizen kan men beter in Goor de bus pakken. Ik denk toch wel echt dat de spitstreinen in Markelo gaan keren.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Floriss » vr 13 mei 2011 18:05

Allereerst proficiat voor Syntus. Mooi dat ze na de verliezen in de Achterhoek en het Rivierenland toch weer een concessie met een treindienst hebben kunnen binnenhalen.

Voor wat betreft het materieel. Ik vind het een prima idee, dat Syntus besluit om de Lint-treinstellen die nodig zijn voor de toekomstige concessie flink op te knappen. Bespaard een hoop geld en het materieel rijdt daar in principe prima.
Uitbreiding van de treindiensten in de spits is een mooi gebaar naar de regio Twente en de reizigers tussen Goor en Hengelo en tussen Hengelo en Oldenzaal.
Over de materieelinzet, wellicht is het de bedoeling van Syntus om straks in de spitsdiensten minder met gekoppelde treinstellen te gaan rijden. Afgezien van een enkele drukke spitstrein van/naar Zutphen, zou je de overige slagen met losse treinstellen kunnen rijden. Dat voorkomt ook dat er buiten de spits onnodig veel treinstellen stilstaan.
Tenslotte over de integratie met de GrenslandExpress. Bij mijn weten worden de Lint-treinstellen, zoals die in Nederland rijden niet toegelaten op het duitse spoorwegennet. Er is destijds bewust voor DM'90 materieel gekozen en niet voor een Lint of mat' 64.

Floriss
Berichten: 196
Geregistreerd: za 21 nov 2009 21:14
Bericht Re: [Connexxion] Twente door SuperGhost » vr 13 mei 2011 20:43

Ik ben benieuwd of dat wel gaat om zo veel mogelijk met losse treinstellen te rijden.

In de spits is het van/naar Zutphen altijd erg druk en ik verwacht dat de spitsdrukte op Hengelo-Oldenzaal zich zal verplaatsen naar de spitstreinen, doordat die veel beter aansluiten op de intercity's.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Floriss » vr 13 mei 2011 21:26

Ik ben eveneens wel benieuwd hoe Syntus uiteindelijk over ruim 2 1/2 jaar zijn omlopen en materieelinzet gaat neerzetten. De reden dat ik op losse treinstellen speculeer, met uitzondering van 1 of enkele drukke treinen die wellicht wel met een extra treinstel moeten worden gereden, betreft vooral de materieelpositie. Syntus rijdt straks nog maar 1 treintraject. Naast de regulere treindiensten Zutphen - Oldenzaal, zullen ze in ieder geval materieel moeten gaan plannen voor de extra spitsritten tussen Goor en Oldenzaal daarnaast houden ze nog een kleine reserve aan voor gevallen van defecten en onderhoud. Maar ik verwacht geen grootschalig materieelpark. Daarvoor is het concessiegebied te beperkt. Het is vergelijkbaar met de Valleilijn en de Merwedelingelijn.

Floriss
Berichten: 196
Geregistreerd: za 21 nov 2009 21:14
Bericht Re: [Connexxion] Twente door SuperGhost » vr 13 mei 2011 21:35

Het zou me niets verbazen dat in de spits de volledige reserve zal worden ingezet en indien er dan een kapot is, dan rijdt er gewoon een keer een kortere trein in de spits.

Maar het zou wel mooi zijn als er 's avonds en zondag (wat langer) een halfuursdienst is op Zutphen-Hengelo
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Geerrritt » vr 13 mei 2011 22:28

Als ik de omloopconstructie bekijk op somda, worden 2 omlopen met 2x Lint gereden, deze beginnen beide in Goor. De andere 2 omlopen wordt met 1x Lint gereden. Denk wel dat het zwaartepunt naar de spitstreinen verhuisd, maar of je daarvoor 2 stellen nodig hebt vraag ik me af... Misschien 1 omloop met 2 stellen de rest met 1. Dan heb je een materiaalpark van 10 stellen waarvan er overdag 6 stil staan.

Geerrritt
Berichten: 508
Geregistreerd: di 16 maart 2010 15:25
Woonplaats: Achterhoek
Bericht Re: [Connexxion] Twente door SuperGhost » vr 13 mei 2011 23:53

Maar in hoeverre zijn de omlopen nu representatief?
Syntus kampt namelijk met een tekort aan treinen, waardoor in de spits op zowel Arnhem-Doetinchem/Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal reizigers regelmatig als haringen in een ton worden vervoerd. Natuurlijk is op de eerstgenoemde lijn het probleem het grootst (waardoor de meeste treinen daar worden ingezet), maar ik weet uit eigen ervaring dat in Zutphen en Vorden ook regelmatig reizigers achter zijn gebleven door te korte treinen.

Dus je kunt je afvragen of als Syntus straks alleen Zutphen-Oldenzaal rijdt en dus meer treinstellen beschikbaar kan hebben voor die dienst, ze in de spits niet meer ritten versterken naar 2 treinstellen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Nieuws » za 28 mei 2011 13:12

Jaarkaarthouders gratis naar Veste met Syntus

28 mei 2011

ENSCHEDE - Streekvervoerder Syntus wil graag met FC Twente afspraken maken over het gratis vervoeren van jaarkaarthouders van FC Twente naar De Grolsch Veste in Enschede. Die service zou kunnen ingaan als de vervoerder vanaf eind 2013 tien jaar lang het belangrijkste openbaarvervoerbedrijf van de regio wordt.

Syntus heeft al een dergelijke regeling met de andere clubs voor betaald voetbal in de gebieden waar de vervoersmaatschappij met bus of trein rijdt. Dat zijn onder andere De Graafschap en Go Ahead Eagles.

„Gratis vervoer naar thuiswedstrijden helpt de verkeers- en parkeerdruk rondom de stadions te ontlasten”, zegt Remko ten Brinke, manager commercie van Syntus. De overeenkomsten komen met gesloten beurzen tot stand, waarbij Syntus naamsvermelding als tegenprestatie krijgt.
Syntus werd begin mei uitverkoren als nieuwe vervoerder na een aanbesteding door de Regio Twente. Tot groot verdriet van vervoerder Connexxion. Syntus neemt alle chauffeurs over van Connexxion.

Bron: Twentsche Courant Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Nieuws » ma 27 jun 2011 13:07

Gunning OV aan Syntus definitief

27 juni 2011

Vanaf december 2013 tot en met 2023 wordt het busvervoer in Twente verzorgd door het vervoerbedrijf Syntus.

De gunning van het openbaar vervoer in Twente door Regio Twente aan openbaar vervoerbedrijf Syntus is definitief. De overige aanbieders hebben geen bezwaar ingediend. Dit betekent dat Syntus vanaf december 2013 tot en met 2023 het busvervoer in Twente en de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal gaat verzorgen. Openbaar vervoer waarbij de reiziger centraal staat en dat gekenmerkt wordt door de waarden: betrokken, vooruitstrevend, en betrouwbaar. Dit gebeurt onder het motto ‘Het Nieuwe Reizen’ vanuit de klant, middenin de regio, voor de gehele reis.

Syntus laat nieuwe rode bussen rijden in de huisstijl ‘Twents’. Alle bussen zijn zo gebouwd dat ze de reiziger zoveel mogelijk comfort bieden. De bussen zijn voorzien van een lage vloer wat het instappen vergemakkelijkt en ze bieden ruimte aan een rolstoel of kinderwagen. Tevens kunnen de bussen zowel aan de voor- als achterzijde ‘knielen’, wat het in- en uitstapcomfort verder verhoogd. De bussen zijn zomers gekoeld en ’s winters aangenaam verwarmd. Syntus hecht veel waarde aan duurzaamheid. De nieuwe bussen die ingezet worden, voldoen aan de strengste eisen op het gebied van uitstoot van uitlaatgassen en realiseren tezamen een CO2 reductie van 60% ten opzichte van de huidige uitstoot door OV-bussen in Twente. De bestaande treinen die Syntus momenteel inzet tussen Zutphen en Hengelo worden volledig gemoderniseerd waardoor het comfort (kwaliteit van de zitplaatsen en geluidsniveau) wordt verbeterd en het serviceniveau (een elektrische rolstoelplank, twee rolstoelplaatsen per treinstel, fietsplaatsen, gratis internet en diverse oplaadpunten) wordt uitgebreid. Daarnaast zullen ze milieuvriendelijker rijden door de roetfilters die aangebracht worden en gaan ze net als de bussen in de kenmerkende Twents huisstijl rijden. Alle bussen en treinen worden uitgerust met camera’s en informatieschermen.

Uitbreiding dienstregeling
De huidige dienstregeling wordt op een aantal punten sterk uitgebreid. Een belangrijke verbetering is dat in de ochtend- en middagspits de trein tussen de stations Goor, Hengelo en Oldenzaal vier keer per uur gaat rijden. Momenteel rijdt de trein op dit traject in de spits ‘slechts’ twee keer per uur. Met deze uitbreiding verwacht Syntus ruim voldoende capaciteit te bieden aan het groeiende aantal reizigers en wordt in Hengelo een goede aansluiting geboden met de treinen van en naar Enschede en Zwolle.

Tevens biedt Syntus nieuwe busverbindingen aan tussen Hengelo en Borne Stroomesch, een verlenging van lijn 14 Hengelo-Weerselo met een rechtstreekse verbinding naar Tubbergen en een uitbreiding van lijn 8 met een rechtstreekse verbinding tussen Enschede Zuid, via Enschede West naar de Universiteit Twente. Daarnaast gaat Syntus bestaande buslijnen aan elkaar koppelen waardoor reizigers minder vaak hoeven over te stappen. In Almelo leidt bijvoorbeeld een koppeling tussen de buslijnen 66 en 92 tot een goede rechtstreekse verbinding tussen het zuiden en het noorden van de stad.

Klantenservice

De dienstverlening van Syntus gaat verder dan enkel de reis met bus of trein; vanaf het moment van vertrek tot het bereiken van de eindbestemming wordt de reiziger gefaciliteerd en worden mogelijke zorgen omtrent de reis uit handen genomen. Hierbij maken we bijvoorbeeld gebruik van een klantenservice die 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is, van nieuwe social media als Twitter om reizigers te informeren over actualiteiten en van reisinformatie via Syntus Maps. Syntus Maps is een interactieve kaart, gebaseerd op Google Maps, met een overzicht van alle buslijnen van Syntus en actuele vertrektijden per halte. Tevens bevat de kaart informatie over omleidingen en toeristische bestemmingen in de regio. Onderweg kunnen reizigers gebruik maken van de mobiele website, actuele vertrektijden op haltedisplays en informatie op schermen in de bussen en treinen.

Syntus wil haar regionale betrokkenheid onderstrepen en de reiziger betrekken bij het openbaar vervoer. Aan de hand van tal van partnerships met regionale organisaties brengt Syntus het openbaar vervoer dichterbij de inwoners. In samenwerking met OAD wordt in negen Twentse vestigingen en één in Zutphen van Globe Reisburo een klantenservicebalie voor Syntus ingericht. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wens van veel reizigers die belang hechten aan persoonlijk contact in plaats van via internet of telefoon. Ook op andere vlakken zal met OAD, die op het gebied van hoogwaardig busvervoer een naam hoog te houden heeft, de samenwerking worden gezocht. Samen met de Universiteit Twente wordt onderzoek gedaan naar technische innovaties op het gebied van reisgedrag van reizigers, ketenmodaliteit en de ontsluiting van landelijk gebied. De combinatie van vakmanschap en innovatie leidt tot betere toepassingen in mobiliteitsmanagement zodat het openbaar vervoer in Twente optimaal blijft aansluiten bij de actuele behoefte van de reizigers.

Verbeterideeën reizigers

De formule ‘Reiziger aan het stuur’ biedt reizigers en inwoners van Twente de mogelijkheid om een idee met betrekking tot (aanvullend) openbaar vervoer aan te dragen. Nadat alle zijn aangedragen, mag iedereen zich aanmelden om een stem uit te brengen op het voorstel dat hij/zij het beste vindt. Aan het einde van de stemperiode wordt het meest gekozen idee vervolgens in de vorm van een proefproject in de praktijk gerealiseerd, waarna het mede aan de inwoners is om het project tot een succes te maken. Als uit de pilot blijkt dat de wens daadwerkelijk een verbetering is waarvan veel reizigers gebruik maken, wordt deze opgenomen in de standaard dienstregeling.

Alhoewel de nieuwe concessie pas op 8 december 2013 ingaat, starten de voorbereidingen nu al. Een implementatieteam van Syntus gaat van start met overleggen met de busleveranciers, sluiten van contracten met verschillende leveranciers, gesprekken over de overname van personeel, keuzes voor vestigingslocaties, uitwerking van marketingprojecten en overleggen met stakeholders. Hierbij wordt intensief samengewerkt met de Regio Twente. Direct na de zomer wordt een bijeenkomst georganiseerd waarin de huisstijl Twents definitief wordt vastgelegd. Reizigers gaan op straat pas in een veel later stadium wat merken van de voorbereidingen, maar waar mogelijk worden ze al betrokken in het proces. Zo wordt de reizigersorganisatie ROCOV betrokken bij keuzes voor de inrichting van treinen en bussen. Syntus en Regio Twente willen in de komende periode op een aantal momenten ook de inwoners van Twente de gelegenheid bieden om mee te denken.

Bron: Regio Twente

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Nieuws » di 06 sep 2011 13:25

De buurtbus in Twente wordt goedkoper

6 september 2011

Reizen met de buurtbus in Twente wordt goedkoper en eenvoudiger. Regio Twente heeft dit in overleg met de Twentse buurtbusverenigingen en Connexxion besloten.

Vanaf 1 oktober 2011 hoeven de reizigers nog maar €1 te betalen voor een rit met de buurtbus, ongeacht de lengte van de rit en duur van de reis. Daarnaast komt er voor frequente reizigers de mogelijkheid om voor € 25 een maandabonnement aan te schaffen (te bestellen via internet op www.ervaarhetov.nl). De vier-en tienrittenkaarten verdwijnen.

Studenten kunnen op vertoon van hun OV-chipkaart gebruik blijven maken van de buurtbus. Met het nieuwe tarief van €1 verwacht Regio Twente dat het aantal buurtbusreizigers weer zal toenemen.

De buurtbusverenigingen zijn positief over de nieuwe tarieven. Voorzitter Paus van buurtbusvereniging Tubbergen: “In Bruinehaar en Langeveen wonen veel scholieren die voor de middelbare school aangewezen zijn op Tubbergen. In de wintermaanden worden die vaak door hun ouders met de auto naar school gebracht omdat de buurtbus te duur is. Ik verwacht dat door het goedkope tarief de buurtbus een goed alternatief wordt voor deze jongeren. Ook de heer Roelofs (voorzitter buurtbus Hellendoorn) is positief. “Onze buurtbus kan in Nijverdal niet de gebruikelijke route volgen in verband met de werkzaamheden in de stationsomgeving. De loopafstand naar het winkelgebied en het station aan de Oostzijde is erg groot, waardoor we veel reizigers missen. Misschien biedt het goedkope tarief een mogelijkheid om toch weer meer reizigers aan te trekken. De werkzaamheden duren nog zeker tot medio 2013 en dat is een hele tijd.” Vanwege de hoge kosten en het geringe gebruik zien Regio Twente en Connexxion voorlopig af van OV-chipkaartleesapparatuur in de buurtbussen. Studenten met een Studenten OV-chipkaart kunnen met die kaart gewoon gebruik blijven maken van de buurtbus door die kaart als zichtpas te tonen. Regio Twente laat ook onderzoeken welke mogelijkheden er nog meer zijn om het imago en daarmee ook het gebruik van de buurtbus te verbeteren. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door studenten van Saxion Hogeschool uit Enschede als onderdeel van een afstudeeropdracht.

In 1979 zijn de meeste buurtbusprojecten in Twente gestart. In gebieden waar reguliere streekbussen niet rendabel zijn, vanwege het geringe aantal reizigers, rijden tussen verschillende kernen buurtbussen. Verenigingen van gemotiveerde vrijwilligers houden zo een openbaar vervoer voorziening in stand. Momenteel rijden er in Twente acht buurtbussen, waarvan er zeven rijden in landelijk gebied en één is gericht op Enschede Zuid. Deze laatste buurtbus biedt de bewoners van twee zuidelijke wijken in Enschede een vervoersvoorziening. De buurtbussen maken onderdeel uit van het vervoersconcept Twents en de 8 persoonsbusjes worden door Connexxion ter beschikking gesteld.

De afgelopen jaren is het aantal buurtbusreizigers licht gedaald. In 2010 maakten ongeveer 63.000 reizigers gebruik van de buurtbus, terwijl dat er in 2005 nog ruim 69.000 waren. Een verklaring voor de daling van bijna 10% is niet exact te geven. Zo is het gebruik van de buurtbusprojecten Buurse-Haaksbergen en Weerselo-Borne juist toegenomen. De buurtbus in Hellendoorn ondervindt tot medio 2013 hinder van de aanleg van de Combitunnel waardoor het bestaande NS-station in Nijverdal-Oost niet bereikbaar is. Het zorgenkindje blijft de buurtbus rond de kleine kernen van Tubbergen. Van deze buurtbusvoorziening maken al een aantal jaren slechts weinig bewoners gebruik.

Bron: Radio 350

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door wauwthur » ma 21 nov 2011 01:26

Wel interssant te horen: Connexxion en Syntus hebben een verkennend gesprek gevoerd over of de concessie eerder dan 2013 overgenomen kan worden.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door SuperGhost » ma 21 nov 2011 09:06

Wil CXX zo graag van die concessie af, of wat is de reden?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door wauwthur » ma 21 nov 2011 13:10

Connexxion maakt hier al jaren verlies. Ze zouden er daarom best vanaf willen denk ik.

Enige voordelen voor Syntus waar ik op kan komen zijn:
Langere voorbereidingstijd om in 2013 echt te gaan beginnen (tot die tijd onder een soort voorbehoud) en het kunnen opleiden van extra treinpersoneel uit de groep Connexxion chauffeurs
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Nieuws » do 01 maart 2012 14:14

De hybride bus is terug, hij bromt niet meer

1 maart 2012

ENSCHEDE - De beide hybride Enschedese stadsbussen van Connexxion zijn terug in de stad. Maandag gaan ze weer rijden.

Ze veroorzaken geen geluidsoverlast meer na aanpassingen aan de motor en software. Omwonenden van de busbaan in de Helmerhoek waar de hybride bussen op lijn 2 langs komen, trokken vorig najaar aan de bel. De Helmerhoekers hadden last van een zwaar bromgeluid dat door de nieuwe bussen zou worden veroorzaakt. Ook schade aan huizen, zoals scheuren in muren werden ook op het conto van de proefwagens geschreven. Maar dat kon tijdens het onderzoek niet worden aangetoond.

Na ampel beraad werd besloten om te onderzoeken of de klachten terecht waren. En zo ja, wat er aan kon worden gedaan. In november reed het duo naar de fabriek in Brabant, maandag keerden ze terug.

Volgens Pieter Blom van busfabrikant VDL voldeden de bussen bij ingebruikname aan de geluidsnormen. „Anders waren ze niet door de Rijksdienst van het wegverkeer toegelaten”, aldus de werktuigbouwkundige. „Maar door omwonenden in Enschede Zuid werd het geluid subjectief omschreven als storende factor. Dat was niet zo in Enschede Noord waar die bussen ook rijden. De overlast werd dus plaatselijk bepaald. Snelheid, wegconditie, ligging van de busbaan ten opzichte van de woningen, de temperatuur, al dit soort aspecten spelen een rol bij de mate van geluidsoverlast.”

Niettemin is er in de fabriek in Eindhoven flink aan de bussen gesleuteld, evenals aan de software, en zouden de problemen tot het verleden behoren..

De gemeente belt deze week met de wijkraad Helmerhoek. Daarbij wordt de vraag voorgelegd of de leden deze week nog met de gemodificeerde bussen willen kennismaken of dat dat op een later tijdstip moet gebeuren.

Bron: Twentsche Courant Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Twente door Nieuws » wo 21 maart 2012 13:36

Meepraten over nieuwe bussen

21 maart 2012

TWENTE – Busreizigers in Twente mogen meepraten over de invulling van de nieuwe bussen die vervoersbedrijf Syntus vanaf december 2013 in gaat zetten.

Het bedrijf begint dan met de uitvoering van het busvervoer in heel Twente. Om precies aan te sluiten bij de wensen van reizigers kunnen zij meepraten over de inrichting van de bussen.

Onlangs bracht een afvaardiging van onder meer de Gehandicaptenraad en het Regionaal Overleg Consumentenorganisatie Openbaar Vervoer een bezoek aan de fabriek waar de bussen gebouwd worden. Er werd gekeken naar de mogelijkheden voor zittingen, de nieuwe rolstoelplank en andere factoren die het reisgenot bepalen.

Bron: Twente FM

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron