Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » di 30 aug 2016 09:31

Chrisdb schreef:
Het gaat niet om het feit dat Alstom de bouwer is, maar dat NMBS wederom met NS wordt opgezadeld terwijl ze liever het bed in duikt met SNCF.
Ik verwacht eerder dat ze Izy willen doortrekken dan met NS samen materieel aanschaffen


Ministerie van I & M bepaalt via concessies wie op de HSL rijdt. En de overheid is aandeelhouder in de NS. Maar het Europese HSL is ook geliberaliseerd. Wordt dit een juridische steekspel als NMBS & SNCF de IZY wil doortrekken naar Amsterdam?

Het belangrijkste is dat de belangen van de treinreizigers op de eerste plaats komen te staan. Vele miljarden zijn in de HSL geinvesteerd. Maar de NMBS & SNCF bepaalt de snelle HSL verbindingen. En de goedkopere flexibelere treinverbindingen worden verkwanseld. Dat is niet de bedoeling van de peperdure HSL. De reizigers zullen wel de conclusies trekken en overstappen op de snelle comfortabele bussen.

Het wordt de hoogste tijd dat de Ministerie van I & M zowel NS als NMBS buitenspel zetten op de HSL. En dat open acces vervoerders als Arriva, Transdev of de Zweeds/Aziatische MTR de boel overnemen. Zodat er initiatieven als Brainport - Brussel Express en Lage Landen Lijn echt uitgevoerd kan worden.

De geschiedenis heeft geleerd dat andere vervoerders op voorwaarden van provincies/overheid veel klantgerichter werken. Dat houdt in dat als ze de verbinding Amsterdam/Den Haag - Brussel en Eindhoven - Antwerpen exploiteren beter hun best doen.

Voor de NMBS & NS ligt dat anders. De Beneluxtrein is alleen maar van toegevoegde waarde. Wel zullen andere vervoerders waarschijnlijk te maken krijgen met NMBS. Tenzij Europese regelgeving dat anders bepaalt.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door eelkevd » di 30 aug 2016 11:37

Op zich een prima idee maar je loopt wel het risico dat de samenhang in het lange afstandsvervoer minder wordt binnen Nederland. Ook dat zo'n nieuwe vervoerder de krenten uit de pap gaat vissen met lucratieve verbindingen en de minder florerende verbindingen laat liggen. Juist doordat de NS een aantal zeer goed lopende routes heeft kan ze ook weer een aantal minder lucratieve treinseries ook goed houden en als geheel nog winst maken.

Ik zeg niet dat de huidige situatie moet blijven (die is ook niet wenselijk) maar men moet wel kritisch zijn op het opsplitsen van het Hoofdnet. Zweden is nou ook niet direct een goed land om mee te vergelijken. Veel lange afstandstreinen in dat land zijn alsnog stoptreinen om maar iets te noemen.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » vr 09 sep 2016 16:56

Steeds meer treinreizigers naar Brussel Airport:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/rei ... ort-147722

Als vanuit Nederland steeds meer treinreizigers nu al naar Brussel Airport is het toch wel de moeite waard om Brussel Airport in de Benelux te behouden. Draai wat dat betreft van mening. ;) Het is dan een afweging van meer treinreizigers en wat langere reistijd.

En vergeet niet dat vanaf december 2017 Benelux + minstens 20 minuten sneller zal rijden vanaf Amsterdam C, Schiphol en Rotterdam C naar Brussel Airport via de HSL. Het zal dan optimaal zijn als de Traxx + ICR wordt vervangen door de Coradia IC.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door LOF » vr 09 sep 2016 17:24

Wie weet hoe veel reizigers van Zaventem gebruik zouden maken als die belachelijke toeslag van vijf euro geschrapt zou worden. Aan die toeslag kleeft ook een naar luchtje: de opbrengst vloeit naar de private partijen die hebben meegedaan aan de PPS van de Diabololijn. Die toeslag is afhankelijk van het aantal reizigers. In het begin was er weinig extra animo voor de trein naar de luchthaven en bleven de verwachte stijgingen uit. De toeslag werd daarop verhoogd zodat de investeringen van de private partijen gewaarborgd zouden worden. Met effect: want de NMBS besefte dat wanneer de toeslag verder zou stijgen er uiteindelijk niemand naar de luchthaven zou reizen met de trein, dus heeft men niet alleen een zeer grote mediacampagne gevoerd en allerlei treinen omgeleid via de luchthaven. De Benelux moet van NMBS daarom zo onnodig omrijden. Het lijkt de omgekeerde wereld; langere reistijden om de financiële belangen van investeerders te beschermen. En wie is daar weer de dupe van?

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door R-K » vr 09 sep 2016 20:11

Niet alleen vanuit Nederland is de reistijd langer vanwege de omleiding via de luchthaven. Ook Antwerpen-Hasselt is het slachtoffer, of je moet willen overstappen in Aarschot.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Chrisdb » zo 11 sep 2016 07:34

Harm schreef:Steeds meer treinreizigers naar Brussel Airport:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/rei ... ort-147722

Als vanuit Nederland steeds meer treinreizigers nu al naar Brussel Airport is het toch wel de moeite waard om Brussel Airport in de Benelux te behouden. Draai wat dat betreft van mening. ;) Het is dan een afweging van meer treinreizigers en wat langere reistijd.

En vergeet niet dat vanaf december 2017 Benelux + minstens 20 minuten sneller zal rijden vanaf Amsterdam C, Schiphol en Rotterdam C naar Brussel Airport via de HSL. Het zal dan optimaal zijn als de Traxx + ICR wordt vervangen door de Coradia IC.


*prikt droomwolkje van Harm door*
Harmske, ik zie het niet gebeuren, die Coradia IC naar Brussel.....
200 km/h is overigens ook niet echt haalbaar als de Benelux én op Breda én op Noorderkempen moet stoppen.....
Dat is net een jonge hond die bij elk boompje moet ;)

Dat stoppen op Brussel Airport moet dan maar, als het TEVREDEN reizigers oplevert. In dat geval moet die groep natuurlijk gewoon bediend worden.
Op zich hoeft de Benelux ook niet de snelste te zijn, daar is immers Thalys al voor.

Dan blijkt de reiziger dus toch in het achterhoofd te zijn gehouden, het kan nog eens verkeren...
Coradia, is dat mannelijk of vrouwelijk? #durftevragen

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door mandaje » zo 11 sep 2016 20:50

Harm schreef:Reactie staatssecretaris Sharon Dijksma op parlementaire enquete Fyra:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ie-pe-fyra


In de bijlage (2) staat dat ongeveer 10% van de Benelux reizigers naar Den Haag reist. In 2006 was dat nog 17% met de "oude lijn" Benelux/Thalys. Niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar er is dus een grote kans dat veel ambtenaren/politici overgestapt zijn op de Thalys of veel reizigers zijn afgehaakt naar Den Haag. Zie https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiLiI2u-YfPAhUEOhoKHZ4kDQ8QFggqMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbinaries%2Frijksoverheid%2Fdocumenten%2Fkamerstukken%2F2007%2F10%2F10%2Fbr-0701569-onderzoek-internationale-treindiensten-en-benelux%2F0701569.pdf&usg=AFQjCNE3eLw5IeRTeEHInL_OJEWlccnEGw

Grote vraag is dus hoe realistisch is de 10% die de NS opgeeft voor Den Haag, en hoe groot is de markt nu?

mandaje
Berichten: 93
Geregistreerd: di 18 jun 2013 16:30
Woonplaats: Het andere einde van de wereld
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Chrisdb » zo 11 sep 2016 20:53

Realistisch genoeg, anders had NS DH niet opgegeven.
De Benelux in DH behouden was vooral een secundaire arbeidsvoorwaarde voor de ambtenaren die te lui zijn om over te stappen.
Coradia, is dat mannelijk of vrouwelijk? #durftevragen

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » vr 14 okt 2016 20:32

39 e voortgangsrapportage hsl zuid is uitgekomen:

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... e-hsl-zuid

Te lezen valt o.a.

- dat de IC Direct Den Haag - Breda vanaf 23 januari 2017 gaat rijden. Dit i.v.m. werkzaamheden Willemsspoortunnel.
- dat vanaf april 2017 de IC Direct geheel tussen Den Haag - Eindhoven gaat rijden. De tijdwinst zal ongeveer 11 minuten worden. Leuk meegenomen als je geen toeslag hoeft te betalen. Jammer voor de gemeente Dordrecht maar de meeste treinreizigers profiteren hiervan. Mits de IC Direct behoorlijk punctueel rijdt.
- dat de fiets mee kan in de IC Direct (Den Haag - Breda/Eindhoven).
- dat er onderhoud nodig is aan de spoortunnel Rotterdam Noord
- dat de IC-NG 3 minuten sneller is tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam t.o.v. de huidige IC Direct. En vijf minuten sneller t.o.v. de IC Direct Amsterdam - Breda. Dat zal pas gebeuren als er genoeg IC-NG is ingestroomd en de dienstsnelheid omhoog gaat van 160 km p/u naar 200 km p/u. Zal me niet verbazen gezien de slechte punctualiteit van de IC Direct dat de IC-NG al regelmatig met 200 km p/u gaat rijden als de dienstsnelheid 160 km p/u is.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door eelkevd » vr 14 okt 2016 21:19

Apart, ze lopen nu juist overal te verkondigen dat vanaf december de 1900 via de HSL gaat lopen en een knip heeft in Breda. Dan gaat het mogelijk toch niet door?

Overigens, las ik ook dat de problemen met de Traxx zo lastig zijn dat ze nog een heel jaar minimaal nodig hebben, dus de Benelux via Breda is voorlopig nog uitgesteld tot december 2017.

http://www.spoorpro.nl/materieel/2016/1 ... -tot-2018/

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » vr 14 okt 2016 21:42

De software SR 9 van Bombardier werkt blijkbaar nog niet. Vandaar dat (hopelijk) vanaf december 2017 de Benelux + gaat rijden tussen Amsterdam - Brussel. De binnenlandse IC Direct kan wel rijden. Maar grensoverschrijdend kunnen de NS Traxx of NMBS reeks 28 niet rijden. Ken ook weinig Bombardier treinen die grensoverschrijdend rijden. De X 2000 tussen Kopenhagen - Stockholm is daar een van.

Hoe lost Alstom of Siemens dit op met hun TGV of ICE? Blijkbaar hebben zij de kennis om wel ERTMS software te leveren die in meerdere landen goed werkt. Bijvoorbeeld de Eurostar 320 die nu in Nederland getest wordt. De Eurostar 320 zal/kan overweg met de Alstom Atlas ERTMS (HSL Antwerpen - Nederlandse grens) en Siemens ERTMS (HSL Zuid). ICE 3 International rijdt tussen Duitsland - Nederland. En moet gebruik maken van Alstom ERTMS (Emmerich - aansluiting Betuweroute). ICE 3 International beschikt over Alstom ERTMS. Velaro D rijdt tussen Frankfurt - Parijs/Brussel. En rijdt volgens op HSL spoortrajecten die zowel zijn voorzien van TVM 430 (HSL Leuven - Luik), back up LGV Est) of ERTMS (LGV Est).

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door eelkevd » vr 14 okt 2016 22:00

De NS heeft toch maar een zeer vreemde keuze gemaakt om Traxxen aan te schaffen destijds voor de lease en nu koop. Het blijven toch opgevoerde cargo locs als je het mij vraagt. Maar dit is al wel eens vaker besproken dus niet nodig.

Wel hoop ik dat de NS nu en 2e Fyra bespaard blijft, dat ze de problemen toch wel echt op kunnen lossen voordat ze Den Haag, Rover en Nederland over zich heen krijgen.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Chrisdb » za 15 okt 2016 08:45

Als het zo doorgaat gaan zowel NS als Bombardier failliet op het dossier 'Hoe richt ik mijn Traxx af'.
Dat moet een hoop geld kosten om die locs werkend te krijgen. Een andere leverancier zoeken gaat immers ook niet, daar NS een contract heeft met Bombardier alhoewel ik niet weet of dat een exclusiviteitscontract is. In ieder geval wordt voor het ERTMS overstappen naar Alstom of Siemens erg lastig.

Voor nu vraag ik me vooral af 'hoelang is het nog verantwoord, om hier geld in te pompen terwijl er ook geld nodig is op punten als een 2e HC op de DDZ-VI en sociale veiligheid in en om treinen/stations'. Er zijn immers meerdere lijnen dan de HSL. Ik ga er gemakshalve vanuit dat die verbeteropties niet standaard in het contract tussen NS en Bombardier zijn opgenomen.

Daarnaast is de IC Direct nog altijd niet de meest betrouwbare trein en de IC Den Haag - Eindhoven gaat ongetwijfeld ook mee in die nominatiepoule, als de Benelux eenmaal dezelfde ellende heeft hebben we helemaal geen goede, goedkope verbinding meer naar Brussel én geen betrouwbare binnenlandse HSL-verbindingen. Dat dit misschien ook onderdeel van de tijdelijkheid van het materieel is, kan wel zo zijn maar het is unfair naar de reiziger (de politiek boeit me niet, die krijgen hun dividend toch wel).

Aan de ene kant is het een grote aderlating waarbij NS misschien eens over prioriteiten moet nadenken. Aan de andere kant ben ik ook niet treurig dat de Benelux voorlopig blijft waar-ie zit vanwege het belang van Den Haag, Dordrecht en Roosendaal.
Coradia, is dat mannelijk of vrouwelijk? #durftevragen

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Jultar » zo 16 okt 2016 13:56

Klein detail: de IC Den Haag - Breda (- Eindhoven) gaat 23 januari 2017 rijden, niet 23 april.
Die 23 januari is dus vanwege grote werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel waardoor slechts 1 tunnelbuis/2 sporen beschikbaar zijn.

Jultar
Berichten: 231
Geregistreerd: zo 31 aug 2008 14:00
Woonplaats: NL
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door flv-fgsp » do 09 maart 2017 14:31

NS koopt 2 treinstellen voor opvolging Benelux:
http://www.treinreiziger.nl/ns-koopt-tw ... ng-belgie/

flv-fgsp
Berichten: 267
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » do 09 maart 2017 20:45

Zien wanneer DVIS de IC-NG België toelaat op het Belgische spoornet. En of de NS en/of NMBS de IC-NG inzet tussen Amsterdam - Brussel. Nu zijn er 14 stammen tussen Amsterdam - Brussel via Roosendaal. Met een kortere reistijd tussen Amsterdam - Brussel via de HSL kan het wat minder stammen worden.

NS heeft Alstom de order gegeven om vijfdelige en achtdelige treinstellen te leveren. Zal dat ook het geval zijn met de IC-NG België?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door flv-fgsp » ma 15 mei 2017 19:37

NS vult tekort NMBS op exploitatie Benelux aan:
http://www.nu.nl/economie/4695369/ns-ve ... trein.html

flv-fgsp
Berichten: 267
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » ma 15 mei 2017 21:59

Misschien een raar idee. Maar wordt het niet tijd om de treinverbinding tussen Amsterdam - Brussel te reorganiseren? Is de Beneluxtrein nog interessant voor NS & NMBS? Thalys is succesvol. Maar moet de Beneluxtrein blijven rijden? Moet er een andere opzet komen? Of je kort de Beneluxtrein gewoon in tot Brussel - Breda en laat het aansluiten op de IC Direct Amsterdam - Breda?

NS kan dan samen met NMBS het deel tussen Breda - Antwerpen financieren.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten