Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

City Night Line, Euronight

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » za 10 dec 2016 12:48

Of ze "van deze tijd" zijn of niet. Ook dit jaar heb ik weer vier retourtrips per CNL naar Zwitserland gedaan. Mijn medereizigers waarderen vooral het kunnen slapen door de nacht tegen een zeer acceptabele prijs. Dat de treinstellen niet hypermodern zijn nemen ze op de koop toe; hooguit dat het binnenklimaat soms iets te benauwd is in de 6 persoons slaapvertrekken.

In november deed ik een retour Basel. Op de bak zag ik toen al ÖBB staan. Zou dat te maken hebben met inzet door Oostenrijk, of al met goedkeuring na overname van de bak door ÖBB?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bovenstaand: Na het uitstappen te Basel ontdekte ik dit: ÖBB?

FRAM-9390
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Harm » za 10 dec 2016 12:55

ÖBB gaat (een aantal van) de nachtrijtuigen moderniseren. Niet dat het voor Nederland wat uitmaakt want ÖBB ziet (terecht) niets in Nederland.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » za 10 dec 2016 13:17

Harm schreef:ÖBB gaat (een aantal van) de nachtrijtuigen moderniseren. Niet dat het voor Nederland wat uitmaakt want ÖBB ziet (terecht) niets in Nederland.

Volgens bijgevoegd artikel neemt ÖBB "alle 42 Schlaf- und 15 Liegewagen der Deutschen Bahn".
Zouden de Courgette rijtuigen (met vliegtuigstoelen) gesloopt zijn?

Nachtzüge der Deutschen Bahn
ÖBB, bitte übernehmen Sie!

Je schreef: "ÖBB ziet (terecht) niets in Nederland". Volgens het boordpersoneel was ook de route op Nederland goed bezet. Ik hoop dat ÖBB in de toekomst haar net gaat uitbreiden met Amsterdam of Arnhem. Heb je andere info dat Nederland niet levensvatbaar zou zijn?

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » za 10 dec 2016 18:41

Zal eerder te maken hebben met de vergoedingen die voor het gebruik van het Nederlandse spoor betaald moeten worden. Al schijnt ÖBB wel te onderzoeken of doorrijden naar Amsterdam in de toekomst mogelijk is.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Harm » za 10 dec 2016 21:24

FRAM-9390 schreef:
Je schreef: "ÖBB ziet (terecht) niets in Nederland". Volgens het boordpersoneel was ook de route op Nederland goed bezet. Ik hoop dat ÖBB in de toekomst haar net gaat uitbreiden met Amsterdam of Arnhem. Heb je andere info dat Nederland niet levensvatbaar zou zijn?

Ja dat heb ik:

Door de toenemende concurrentie van goedkope luchtvaartmaatschappijen heeft Deutsche Bahn besloten geen nachtdienstnetwerk meer op te nemen in de nieuwe dienstregeling.

http://nos.nl/artikel/2147584-laatste-n ... maken.html

Maar zoals uit bovenstaande artikel blijkt zijn de meningen hier ook over verdeeld. Wel was duidelijk dat DB weinig moeite deed om de nachtrijtuigen te moderniseren. Laat staan nieuwe moderne slaaprijtuigen aan te schaffen zoals Talgo nachtrijtuigen. Wie weet wilt ÖBB op safe spelen en laten ze eerst vanaf Düsseldorf de nachttreinen rijden naar bepaalde bestemmingen in Europa. En op termijn naar Amsterdam?

Nog niet zo lang is ook de EN Amsterdam - Kopenhagen/Praag/Warschau/Minsk/Moskou opgeheven. Rijdt die nachttrein vanaf Duitsland straks wel onder leiding van ÖBB?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » za 10 dec 2016 22:06

Volgens mij heeft ÖBB geen nachttreinen tussen Duitsland en Oost Europa overgenomen. De Nightjets rijden alleen op Duitsland, Italie en Zwitserland als ik het goed heb.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » ma 24 jul 2017 00:44

Onlangs heb ik een alternatief voor de gestaakte CNL geprobeerd, namelijk FlixBus vanuit Nederland naar het Zwitserse Zürich.

Qua kosten maakt het amper uit en qua comfort viel het me niet eens tegen. Qua vertraging maakte het wel verschil. Met de CNL was op de heenweg eigenlijk nooit vertraging. Met FlixBus wel. We hadden ook ng ruim ene uur vertraging bij de grens tussen DE/CH. Er werden naar verluidt zelfs enkele mede-buspassagiers gevisiteerd. :-(
Op de terugweg kwam het overeen met de CNL: vertraging van ruim een uur.

Op de terugweg zag ik op Zürich HB met ÖBB-logo enkele voormalige CNL-slaaprijtuigen staan.

Ondanks mijn redelijke ervaring met FlixBus hoop ik toch dat er in de toekomst weer een nachttrein gaat rijden vanuit Nederland.

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door fietser » ma 14 aug 2017 20:19

Ik heb deze zomer in een slaaptrein van de NSB (Noorse spoorwegen) van Trondheim naar Oslo gereisd.
Die heeft coupés met twee bedden en een wastafel, waar je een sleutel voor krijgt en is daarmee een stuk luxer dan de nachttreinen zoals ik die van CNL en SNCF gewend ben.

Daar staat ook wel een prijs tegenover; ik had niemand om de coupé mee te delen en was voor de rit meer kwijt dan voor een ruim twee keer zo lange reis met TGV en nachttrein door Frankrijk.

Als zulke treinen vanuit Nederland zouden gaan rijden, dan zou ik ze best in overweging nemen, al denk ik wel dat vanuit Nederland meer ruimte voor fietsen gewenst is dan de vijf ophanghaken dicht op elkaar die de Noorse trein heeft.

fietser

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland