Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Eurobahn] RB Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld vanaf 2017

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht [Eurobahn] RB Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld vanaf 2017 door Nieuws » di 16 jun 2009 23:48

Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim

16 juni 2009

TWENTE – De Regio Twente wil dat er een vaste treindienst komt tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim. Om dit te bereiken stellen zij 1 miljoen euro beschikbaar voor een proef van drie á vier jaar. Het verbeteren van internationaal treinverkeer zou positief bijdragen aan het toerisme en de werkgelegenheid in de regio.

Of de proef ook echt door gaat is afhankelijk van de totale financiering. Er moeten nog afspraken gemaakt worden over een investering van Duitse zijde. De proef zal pas in 2010 van start gaan.

Twente FM

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door GroenSein » di 16 jun 2009 23:50

Mogelijk gebeurt dit al vanaf december 2009, zo was van Syntus te vernemen. knipoog

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door SuperGhost » wo 17 jun 2009 00:25

Ik las de titel en ik dacht: die is er toch allang?

Maar wel gunstig. Een stoptreinverbinding Zutphen-Bad Bentheim (2x per uur) is een forse uitbreiding op de huidige verbinding Hengelo-Bad Bentheim (1x per 2 uur).

Wel gelukkig dat hier tenminste wel een serieuse proef wordt gedaan en niet zoals Arnhem-Emmerich. (Blijf echter wel vinden dat Arnhem-Emmerich veel meer potentie heeft dan Hengelo-Bad Bentheim).

Maar Twente heeft met Enschede-Gronau al eerder zo'n soort proef gehouden en die was zeer succesvol. Ik denk dat dit ook wel meegewogen heeft om zo'n investering te doen als er al 1x per 2 uur een intercity is.

@Thijs: ik neem aan dat ze dienstregeling 2010 bedoelen?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door GroenSein » wo 17 jun 2009 00:26

SuperGhost schreef:@Thijs: ik neem aan dat ze dienstregeling 2010 bedoelen?

Ik neem aan van wel. knipoog

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door GroenSein » wo 17 jun 2009 01:04

Nog wat meer informatie over Hengelo - Bad Bentheim:

Regio Twente investeert in treinverbinding

16 juni 2009

TWENTE - Het dagelijks bestuur van Regio Twente stelt €1 miljoen beschikbaar voor een proef van drie tot vier jaar met een nieuwe interregionale treinverbinding tussen Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim. Twente wil hiermee de verbinding tussen het Nederlandse regionale spoornet met het Duitse net verbeteren, waardoor een interregionaal netwerk ontstaat. Om het spoorvervoer als alternatief aan te kunnen bieden voor het wegvervoer, is het van belang dat nationale en regionale treindiensten goed op elkaar aansluiten. Dat geldt met name voor de grensoverschrijdende treinverbinding Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim. Gemeenten aan weerszijden van de grens Twente-Duitsland hebben ambities voor een structurele versterking van de sociaaleconomische structuur. In Nederland gaat het met name om Hengelo (Project Hart van Zuid) en Enschede (Kennispark Twente). Een interregionaal netwerk is daarvoor van groot belang. Aan de hand van de uitkomsten van de proef wordt besloten of er al dan niet een structurele interregionale treinverbinding komt.

Tijdens de proef worden aannames uit een haalbaarheidsstudie uit 2007 getoetst en wordt gekeken hoeveel reizigers daadwerkelijk gebruik maken van die verbinding. Mocht de proef positief uitvallen, dan is het ook denkbaar om de spoorverbinding Bad Bentheim-Nordhorn te reactiveren voor het personenvervoer. In dat geval zou een rechtstreekse treinverbinding Hengelo-Nordhorn tot stand kunnen worden gebracht.

Geen aanpassingen infrastructuur
Uitgangspunt bij de opzet van de proef is het laten rijden van een treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim met stops op de tussengelegen stations Hengelo Oost en Oldenzaal. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de huidige infrastructuur. Dat houdt in dat er (vooralsnog) geen dure aanpassingen aan het baanvak noodzakelijk zijn voor de aansturing van seinen, wissels en overwegen. Verder wordt uitgegaan van een uurdienst (van maandag t/m zondag) met in Bad Bentheim een goede aansluiting op de regionale trein van en naar Rheine (Osnabruck en Bielefeld) en in Hengelo op de intercity. De kosten van de proef worden geraamd op € 6-8 miljoen. Over de Nederlands-Duitse cofinanciering van het project wordt de komende tijd overleg gevoerd met de betrokken partijen. Indien overeenstemming wordt bereikt over de financiële uitgangspunten zou de proef op zijn vroegst in 2010 kunnen worden gestart. Of de proef ook werkelijk doorgaat, hangt dus af van de totale financiering.

Mogelijk ook rijksgeld
De verbetering van de grensoverschrijdende treinverbindingen staat ook op de landelijke politieke agenda. Zo heeft de Tweede Kamer op basis van de initiatiefnota “Grenzeloos Genoeg(en)” van CDA en ChristenUnie eind 2008 besloten €20 miljoen beschikbaar te stellen voor plannen ter verbetering van het grensoverschrijdend personenvervoer per trein. In een gezamenlijke brief aan V&W hebben de provincie Overijssel en Regio Twente de plannen voor de proef kenbaar gemaakt en gevraagd om een financiële bijdrage. De minister heeft al laten weten positief te staan tegenover de Twentse proef, maar heeft nog geen concrete toezeggingen gedaan. Op 18 juni a.s. staat het onderwerp grensoverschrijdende treinverbindingen op de agenda van het Algemeen Overleg van de Tweede Kamer.

Jouw Hengelo

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door SuperGhost » wo 17 jun 2009 10:00

met in Bad Bentheim een goede aansluiting op de regionale trein van en naar Rheine (Osnabruck en Bielefeld) en in Hengelo op de intercity.
Indien Zutphen-Bad Bentheim kom je tot een overstap van ongeveer 10 in Bad Bentheim. Voor een uursdienst (stoptrein rijdt 1x per 2 uur en de intercity ook 1x per 2 uur, maakt samen 1x per uur) is een overstap van 10 minuten ruim acceptabel lijkt me. Lijkt me niet dat Twente een stoptrein Hengelo-Bad Bentheim vlak na de stoptrein Zutphen-Oldenzaal zou willen laten rijden. (plus dat je op tijden van de IC Berlijn hier dan ook wel erg vlak voor rijdt).

Maar opzich wel mooi: 1x per uur Zutphen-Bad Bentheim en 1x per uur Zutphen-Oldenzaal ('s avonds en op zondag alleen de trein Zutphen-Bad Bentheim). Ik weet niet hoe dat valt met de huidige uursdienstregeling 's avonds en zondags, want kan zijn dat je die en Zutphen-Winterswijk dan beiden met een half uur moet verschuiven. (bij een uursdienst rijden deze immers gekoppeld)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door GroenSein » wo 17 jun 2009 10:46

De stoptrein Hengelo-Bad Bentheim gaat apart rijden van Zutphen-Oldenzaal.
Vertrek uit Hengelo om .35.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door Tram » wo 17 jun 2009 16:29

@SuperGhost

Wat heb jij met Zutphen - Bad Bentheim? knipoog

Wat voor matterieel gaat het worden eigenlijk?

Tram
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door dennistd » wo 17 jun 2009 16:40

Thijs schreef:De stoptrein Hengelo-Bad Bentheim gaat apart rijden van Zutphen-Oldenzaal.

Mag ik vragen waar je deze info weghaalt?

dennistd
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door SuperGhost » wo 17 jun 2009 17:52

dennistd schreef:
Thijs schreef:De stoptrein Hengelo-Bad Bentheim gaat apart rijden van Zutphen-Oldenzaal.

Mag ik vragen waar je deze info weghaalt?
Ja dat vraag ik me ook af.
Al helemaal omdat dat totaal niet samen gaat met de eis van Twente dat er in Bad Bentheim een goede overstap moet zijn. Zo krijg je een overstap van 20 tot 25 minuten. Dat vind ik niet echt een goede overstap.

@htm-tram: is gewoon de meest logische (en goedkope) optie. Anders moet je 3 tot 5 minuten na deze trein een aparte stoptrein laten rijden op Hengelo-Oldenzaal die wel verder gaat naar Bad Bentheim. En met Zutphen-Bad Bentheim heb je meteen een goede aansluiting in Hengelo op de stoptrein van/naar Almelo en Enschede.

SuperGhost
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door Playertwo » wo 17 jun 2009 20:17

Enige nadeel is dat je met dieselmaterieel een nog groter deel onder de draad rijdt. Kan je beter de dienst in Hengelo knippen een een tweetal V-tjes kopen van NS.

Playertwo
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door Tram » wo 17 jun 2009 21:00

De perrons in Bad Bentheim zijn een beetje laag knipoog

Tram
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door Marko » wo 17 jun 2009 21:14

dennistd schreef:Mag ik vragen waar je deze info weghaalt?
Dit is nu een goed voorbeeld van eigen nieuwsgaring. De bron is nog niet openbaar toegankelijk. glimlach

Persoonlijke opmerking van mij erbij: De Regio Twente heeft dit bericht naar buiten gebracht omdat morgen in Den Haag 20 miljoen euro wordt verdeeld voor dit soort verbindingen en de Regio Twente wel wat extra geld uit Den Haag kan gebruiken. Een beetje publiciteit helpt daarbij.

Marko
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door dennistd » do 18 jun 2009 09:38

Ah ok, maar zou het niet makkelijk zijn om zoiets er meteen bij te zetten? Ik zat al te denken dat ik ergens overheen had gelezen emo

dennistd
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door Vinny » do 18 jun 2009 17:14

Hoeveel geld zou het kosten om het materieel van de RB om te bouwen zodat het ook op Nederlands grondgebied kan rijden (inbouw ATB + geschikt voor 1500 V)? Dit heeft namelijk het grootste rendement, onder de voorwaarde dat wanneer de RB rijdt, Syntus dat dan niet doet glimlach.
Dus: 2x per uur Hengelo - Oldenzaal, 1x per uur Syntus, 1x per uur RB.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door Laurent » do 18 jun 2009 18:15

Reden die niet met Flirts? Die rijden namelijk op 750 volt gelijkstroom knipoog
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door SuperGhost » do 18 jun 2009 18:38

Dit heeft namelijk het grootste rendement, onder de voorwaarde dat wanneer de RB rijdt, Syntus dat dan niet doet glimlach.
Als de trein op de tijden die Marko zei gaat rijden, gaat dat nogal ten koste van veel:
- Oldenzaal - Hengelo gaat in plaats van 30/30 verband in een 18/42 verband liggen.
- Oldenzaal - Zutphen van 2x naar 1x per uur (de andere trein komt immers pas 8 minuten aan nadat de trein naar Zutphen is vertrokken)
- Oldenzaal - stoptrein Apeldoorn gaat van 2x naar 1x per uur.
- Oldenzaal - Enschede gaat als Syntus niet rijdt ruim 10 minuten langer duren.
- Oldenzaal - Wierden gaat als Syntus niet rijdt ruim 10 minuten langer duren.

SuperGhost
Bericht Re: Treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim mogelijk in 2010 door GroenSein » do 18 jun 2009 18:50

SuperGhost schreef:
Dit heeft namelijk het grootste rendement, onder de voorwaarde dat wanneer de RB rijdt, Syntus dat dan niet doet glimlach.
Als de trein op de tijden die Marko zei gaat rijden, gaat dat nogal ten koste van veel:
- Oldenzaal - Hengelo gaat in plaats van 30/30 verband in een 18/42 verband liggen.

Oldenzaal-Hengelo wordt 4x/uur.
SuperGhost schreef:- Oldenzaal - Zutphen van 2x naar 1x per uur (de andere trein komt immers pas 8 minuten aan nadat de trein naar Zutphen is vertrokken)

Oldenzaal-Zutphen blijft dus 2x/uur.
SuperGhost schreef:- Oldenzaal - stoptrein Apeldoorn gaat van 2x naar 1x per uur.
- Oldenzaal - Enschede gaat als Syntus niet rijdt ruim 10 minuten langer duren.
- Oldenzaal - Wierden gaat als Syntus niet rijdt ruim 10 minuten langer duren.

Hier hoef je je dus geen zorgen om te maken. knipoog

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland