Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Heerlen - Aachen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Heerlen - Aachen door koosmaterieel64 » do 01 okt 2009 17:26

Hallo ik heb een vraag:

Ik las een tijd geleden dat ze een intercity Eindhoven-Aken willen laten rijden.
Nu vraag ik me een aantal dingen af:
-Vanaf wanneer willen ze dit toepassen?
-Hoe vaak gaat deze trein dan rijden?
-Welke vervoerder komt hierop?
-Willen ze een nieuwe intercity (Eindhoven-Aken) bij de intercity (Alkmaar-Heerlen/Maasstricht) plaatsen of worden de treinen die nu rijden doorgetrokken?
-Wat wordt er met het spoor gedaan? De lijn is nu slechts enkelsporig en er kunnen geen elektrische treinen rijden.

Nu las ik net ook:
Dat ze de TGV niet via Venlo wilden laten rijden maar via Heerlen.
Zouden ze die intercity met TGV gaan rijden?, Denk ik niet!

Als jullie meer dingen weten meld het dan alstublieft.

B.V.D.
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

koosmaterieel64
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door SuperGhost » do 01 okt 2009 17:36

TGV's kennen we niet in Nederland knipoog
Wel Thalys, maar die rijdt via België naar Frankrijk en niet via Duitsland knipoog
De ICE rijdt via Arnhem en dat zal niet veranderen lijkt me.

Een IC Eindhoven-Aachen was volgens mij het plan van de regio's (Zuid-Limburg en Eindhoven), maar niet van de spoorwegen.

Deze IC is niet in de 800 (Heerlen/Maastricht-Alkmaar/Schagen) te passen, omdat VIRM niet is toegelaten in Duitsland.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door koosmaterieel64 » do 01 okt 2009 17:40

Ja dat is wat ik ook dacht! Ik heb dan ook nog nooit een TGV in Nederland gezien, vandaar dat ik meer info vroeg.

Over dat dat plan niet van de spoorwegen is lijkt mij zelf niet zo'n probleem, aangezien er toch overal steeds betere verbindingen komen.

koosmaterieel64
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door SuperGhost » do 01 okt 2009 18:21

Maar als er geen vervoerder wil rijden, dan is het ook lastig om die verbinding te maken knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door koosmaterieel64 » do 01 okt 2009 18:39

Ja dat klopt!

Maar,

De DB onderhoud nu de dienst tussen Heerlen-Aachen en verder Duitsland in met een stoptrein.
Dus ik denk dat de DB dan misschien ook wel een intercity gaat rijden.
Maar ik denk dat de stoptrein ook blijft rijden want anders hebben de stations Heerlen de Kissel, Landgraaf, Eijgelshoven Markt geen regelrechte verbinding met Duitsland meer.

koosmaterieel64
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door SuperGhost » do 01 okt 2009 19:00

En volgens mij heb je dan dubbelspoor nodig. En wie moet dat betalen? DB is via DB Netz beheerder van het Duitse spoor volgens mij. Ik denk niet dat ze erg happig daarop zijn. Laat staan ProRail, dat ook wel iets beters aan het hoofd heeft.

SuperGhost
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door Marko » do 01 okt 2009 19:03

koosmaterieel64 schreef:Ik las een tijd geleden dat ze een intercity Eindhoven-Aken willen laten rijden.
Hier de eerdere discussie op dit forum over Heerlen-Aachen.

Nu de andere vragen van Koos, met een paar forse slagen om de arm omdat er weinig concreet bekend is gemaakt.

Vanaf wanneer willen ze dit toepassen?
Verschillende data zijn in omloop. Meest voorkomend jaar is 2016.

Hoe vaak gaat deze trein dan rijden?
Uurdienst of Twee-uurdienst is het meest waarschijnlijk.

Welke vervoerder komt hierop?
Meest waarschijnlijk zijn
- DB bij intercity Aachen-Heerlen
- NS en DB wanneer de intercity verder wordt doorgetrokken richting Brabant.
- De regionale vervoerders in Vervoersregio Aachen en/of Zuid Limburg.

Willen ze een nieuwe intercity (Eindhoven-Aken) bij de intercity (Alkmaar-Heerlen/Maasstricht) plaatsen of worden de treinen die nu rijden doorgetrokken?
Dat is afhankelijk van wat 'rendabel' is.
Vergelijk Amsterdam - Berlijn, die als extra trein verliesgevend was voor NS maar als onderdeel van de Intercity NoordOost weer betere cijfers haalt.

Wat wordt er met het spoor gedaan? De lijn is nu slechts enkelsporig en er kunnen geen elektrische treinen rijden.
Daar is momenteel discussie over. Er is geld toegezegd om Sittard-Heerlen met 90 seconden te versnellen, waarop Veolia/Provincie Limburg heeft gevraagd om Sittard-Heerlen met rust te laten en Heerlen-Herzogenrath te voorzien van een tweede spoor en/of bovenleiding. Ik kan alleen niet terugvinden hoe deze discussie is afgelopen.

En nu nog een grote maar ...
Avantislijn
Het Aachener Verkehrsverbund en Parkstad Limburg hebben initiatief genomen voor een nieuwe lightrail verbinding naar Aken via het industriepark Avantis. Dit vergt de aanleg van ca. 5 km nieuw spoor tussen de bestaande spoorlijnen Heerlen – Kerkrade – Simpelveld en Simpelveld – Richterich (- Aken). Wij hebben aangegeven mee te willen werken aan haalbare en concrete verbeteringen en met deze positieve insteek ondersteuning te zullen verlenen aan de businesscases. Realisatie van deze nieuwe verbinding is mede afhankelijk van besluitvorming aan Duitse zijde, die naar verwachting in de eerste helft van 2010 plaatsvindt. De provincie Limburg zal de komende periode een faseringsvoorstel uitwerken.

Dit citaat komt uit de 'Voortgangsrapportage met betrekking tot grensoverschrijdend spoorvervoer' van 14 juli 2009 van de minister en staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Marko
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door koosmaterieel64 » do 01 okt 2009 19:32

Goed,

Ik wist niet dat er al een pagina hieroverbestond (anders had ik deze niet aangemaakt).

Maar om de 120 min een trein lijkt mij zelf zeer stom.
Als er dan reizigers vanuit Eindhoven naar Aken willen die deze trein dan net missen moeten ze 2 uur wachten zich iets afvragen .
Dan pakken zei misschien de IC tot Heerlen waar ze dan op de stoptrein stappen.
Stel dit zou een grote groep zijn zou deze bomvol zijn zich iets afvragen .

120 minutendienst zwaaien geen goed idee.
Laat hem dan maar een 60 minuten dienst rijden.

Dat berichtje begrijp ik niet goed,

Willen ze nu in 2010 een trein van Heerlen via Kerkrade naar Simpelveld laten rijden en een verbinding Simpelveld-Aachen maken?
En de ZLSM dan??

koosmaterieel64
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door Mikos » do 01 okt 2009 20:00

Grapjas. glimlach
Dus, omdat er misschien iemand is die de trein mist, moeten we daar maar elk uur voor rijden? Terwijl er misschien niet eens vraag naar een uursdienst is? zwaaien Stel je voor dat er mensen zijn die de trein naar Utrecht vanuit Eindhoven missen. Dan moeten ze een kwartier wachten! cheer down
Kortom: Leuk allemaal ideeën, maar voor zo'n trein moet er wel genoeg animo zijn. Is die er niet, wordt de dienstregeling aangepast, danwel uitgedund, of tegengesteld: Veel vraag = hogere frequentie. Daarbij wordt niet gekeken naar of iemand een trein mist en lang moet wachten.
Trouwens: Áls het al een grote groep is die die trein mist, en ze zóuden al met de stoptrein vanuit Heerlen gaan, dan zit die niet meteen bomvol, hoor knipoog

Mikos
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door Playertwo » do 01 okt 2009 20:29

De IC's naar Duitsland over Arnhem en Hengelo rijden ook 1x per 120 minuten. Dat is meer dan genoeg. Deze trein kan je dan prima integreren in de huidige 800. Reizigers van Maastricht naar Den Bosch of verder krijgen dan alleen wel 2x een overstap op het moment dat deze trein rijdt. Dat zal het enige nadeel zijn.

Om terug te komen op die rijtijdversnelling tussen Sittard en Heerlen. Gelukkig zijn ze daar vanaf gestapt. € 20 miljoen neertelen voor zo'n nihile tijdswinst zou gewoon bezopen zijn. Gelukkig dat ze een deel van de partijen dat inziet en het geld beter weer gebruiken.

Playertwo
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door Eix » do 01 okt 2009 20:44

Playertwo schreef:
Om terug te komen op die rijtijdversnelling tussen Sittard en Heerlen. Gelukkig zijn ze daar vanaf gestapt. € 20 miljoen neertelen voor zo'n nihile tijdswinst zou gewoon bezopen zijn. Gelukkig dat ze een deel van de partijen dat inziet en het geld beter weer gebruiken.

Weet je toevallig waar ik deze discussie kan volgen? glimlach

Eix
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door maxje » do 01 okt 2009 21:09

Ik vind de intergratie van een IC Eindhoven-Aachen prima passen in de 800. Dan krijg je ongeveer het zelfde verhaal als in Twente zoals Playertwo al aangeeft. Of NS er blij mee is weet ik persoonlijk niet want de trein zal dan hoogstwaarschijnlijk wel bestaan uit getrokken rijtuigen met een loc 1700 tot Hertzogengrath dan en dan een DB loc. Temiste dat neem ik aan als er verder gelelectrificeerd wordt. En op het moment dat die IC rijd moet er een aparte IC Sittard-Maastricht rijden wat dan inderdaad een extra overstap opleverd. Voor gelukig niet al te veel reizigers. Het lijkt mij persoonlijk wel de beste oplossing om zo'n soort IC in te voeren.

Greetz Max

maxje
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door koosmaterieel64 » do 01 okt 2009 21:27

@Mikos:Ja daar heb je gelijk in.
Maar stel de NS zou deze gaan rijden dan kunnen ze misschien beter om de 60 min een kleinere intercity laten gaan dan om de 120 min een hele lange. (Mijn mening)

@Maxje:Zo'n 1700 zou dan na mijn idee niet tot Herzogenrath hoeven te rijden maar tot Heerlen.
Ik zal uitleggen waarom:
Tussen Heerlen-Landgraaf-Kerkrade rijden Veolia treinen.
Deze lijn is dus ook elektrisch.
Maar op de DB lijnen is een ander stroom.
Dus ik denk dat ze beter Landgraaf-Aachen wat niet voorzien van stroom is dat ze daar net zoals in Venlo de DB stroom aanleggen.
Als de DB deze lijn dan gewoon onderhoud is er geen probleem...
Anders kunnen ze de lijn beter niet elektrificeren.

koosmaterieel64
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door Vinny » do 01 okt 2009 22:32

Er komt geen integratie van de IC Eindhoven - Aachen in welke bestaande intercitydienst ook. Er wordt een losse intercitydienst opgezet, waarschijnlijk met een multi-courante loc + rijtuigen welke in Nederland en Duitsland zijn toegelaten.
Zelf ben ik wel voor een koppeling met de bestaande 3500-serie (IC Schiphol - Eindhoven), maar dat zit er waarschijnlijk niet in.
Een andere optie is een IC Eindhoven - Dusseldorf via Venlo (incl. kopmaken te Mönchengladbach). Dit schijnt meer investeringen in Duitsland nodig te hebben en is minder waarschijnlijk.
Op iets langere termijn (2020 of zo) is het wel mogelijk dat Den Haag - Dusseldorf en Schiphol - Aachen rechtstreekse IC verbindingen worden. Tijd zal het leren. Er zijn in ieder geval "officieel" mensen mee bezig knipoog

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door SuperGhost » do 01 okt 2009 22:47

Misschien een IC Alkmaar-Maastricht en een IC Schiphol-Heerlen (1x per 2 uur door naar Aachen) een leuk idee? Ben je ook meteen het koppelen in Sittard kwijt. engel

Dan de stoptrein Heerlen-Sittard in Sittard aansluiting geven op de IC uit Maastricht naar Alkmaar en de stoptrein uit Maastricht in Sittard aansluiting geven op de IC uit Heerlen naar Schiphol?

*einde droommodus*

SuperGhost
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door Nielske1990 » vr 02 okt 2009 08:40

SuperGhost schreef:Ben je ook meteen het koppelen in Sittard kwijt. engel *
Waarom dat nou weer? Als er iets perfect werkt is het dat wel, heb je nooit last van lege treinen op het laatste deel van een traject. lekker
Vinny schreef:Een andere optie is een IC Eindhoven - Dusseldorf via Venlo (incl. kopmaken te Mönchengladbach). Dit schijnt meer investeringen in Duitsland nodig te hebben en is minder waarschijnlijk.
Toch jammer, want ik denk zelf dat een dergelijke verbinding drukker zou zijn omdat je bij een verbinding met Aachen direct heel ver naar het zuiden rijdt, kijkend naar het Ruhrgebied. Met Eindhoven - Düsseldorf ontsluit je Zuid-Nederland met een veel centraler punt in het Ruhrgebied, en je tevens veel luchtvaartreizigers naar Düsseldorf zou kunnen trekken.

Vraag me trouwens wat die extra kosten zouden moeten zijn, want dat enkelspoor bij Breyell hoef je er niet voor aan te passen. Dat is zo kort en daar past makkelijk 1x per uur een IC bij.

Nielske1990
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door Marko » vr 02 okt 2009 09:14

Avantislijn
Het Aachener Verkehrsverbund en Parkstad Limburg hebben initiatief genomen voor een nieuwe lightrail verbinding naar Aken via het industriepark Avantis. Dit vergt de aanleg van ca. 5 km nieuw spoor tussen de bestaande spoorlijnen Heerlen – Kerkrade – Simpelveld en Simpelveld – Richterich (- Aken). Wij hebben aangegeven mee te willen werken aan haalbare en concrete verbeteringen en met deze positieve insteek ondersteuning te zullen verlenen aan de businesscases. Realisatie van deze nieuwe verbinding is mede afhankelijk van besluitvorming aan Duitse zijde, die naar verwachting in de eerste helft van 2010 plaatsvindt. De provincie Limburg zal de komende periode een faseringsvoorstel uitwerken.
Dit citaat komt uit de 'Voortgangsrapportage met betrekking tot grensoverschrijdend spoorvervoer' van 14 juli 2009 van de minister en staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer.
koosmaterieel64 schreef:Dat berichtje begrijp ik niet goed, willen ze nu in 2010 een trein van Heerlen via Kerkrade naar Simpelveld laten rijden en een verbinding Simpelveld-Aachen maken? En de ZLSM dan??
Nee. Bij jou in de buurt zit een grensoverschrijdend bedrijventerrein Avantis. Vanuit Aachen is het idee gekomen om lightrail naar Avantis aan te leggen, in het voorjaar van 2010 nemen de Duitsers een beslissing. Daarna gaat in Nederland de beslismolen draaien. Als die lijn er al komt, dan pas over een jaar of vier-vijf. De ZLSM zal hier zeker en vast bij betrokken worden - voor een deel gaat de lightrail over 'hun' lijn.

Marko
Bericht Re: Vanuit Heerlen makkelijk richting Duitsland. door koosmaterieel64 » vr 02 okt 2009 15:42

Over Avantis: Wat een onzin zeg, ik hoop wel dat de ZLSM dan gewoon mag blijven rijden.

@Nielske1990:
Of dat koppelen zo goed werkt, ligt er maar net aan:
Ik hoor in die trein vaker mensen klagen dat de oude treinen ICRM fijner zijn dan de VIRM.(Vind ik zelf ook)
Ook is het erg onhandig dat sommige mensen niet weten of ze nu in dat deel naar Heerlen of dat deel naar Maasstricht zitten.
Ook gebeurt vaker dat de hele trein naar Maasstricht rijdt en dat ze een aparte trein naar Heerlen laten gaan teleurgesteld teleurgesteld teleurgesteld .

@Vinny:
Ja dat klopt daar zijn ook plannen voor maar deze rijdt niet via het zuiden.

@Superghost:
Ja dat lijkt mij ook een goed idee.

Nu even in het algemeen:
Ik lees hier steeds dat ze misschien denken dat deze trein maar 1x in 2 uur naar Aken rijdt. Ik vraag me dan wel af of zo'n intercity veel zin heeft. Kunnen ze naar mijn idee tussen Eindhoven en Heerlen beter op de borden zetten: dat als ze deze trein pakken, dat ze in Heerlen over kunnen stappen, en dan hier in Heerlen net zoals nu 1x per uur een stoptrein laten rijden. (mijn mening)

koosmaterieel64

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland