Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Heerlen - Aachen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Heerlen - Aachen door ReisThijs » wo 11 dec 2013 15:29

Modelbaan schreef:Voor Heerlen Aken hoeft het aanpassen toch niet heel complex te zijn? Ik neem aan dat het materieel tijdens de rit kan omschakelen, dus dan volstaat een spanningssluis langs de lijn. Heel complex is dat volgens mij niet.
De elektrificatie is inderdaad doodeenvoudig.

Het complexe aan het verhaal is dat je er speciaal materieel voor nodig hebt. Gek genoeg lees je in al die plannen nooit iets over welk materieel men voor deze verbindingen in gedachten heeft.

R-K schreef:Maar wat is er mis om gewoon een dieseltrein (LINT, DM'90, BR628 of whatever) te laten pendelen tussen Heerlen en Aachen?
Dan heb je nog steeds geen doorgaande verbindingen van Eindhoven en/of Maastricht naar Aachen. Dat is wat er volgens Limburg mis mee is.

ReisThijs
Bericht Re: Heerlen - Aachen door Modelbaan » do 12 dec 2013 11:12

ReisThijs schreef:
Modelbaan schreef:Voor Heerlen Aken hoeft het aanpassen toch niet heel complex te zijn? Ik neem aan dat het materieel tijdens de rit kan omschakelen, dus dan volstaat een spanningssluis langs de lijn. Heel complex is dat volgens mij niet.

Het complexe aan het verhaal is dat je er speciaal materieel voor nodig hebt. Gek genoeg lees je in al die plannen nooit iets over welk materieel men voor deze verbindingen in gedachten heeft.

Er is volgens mij genoeg materieel op de markt dat twee spanningen aankan. De meeste materieelconcepten zijn modulair en redelijk flexibel. aan te passen. De keuze van het materieel is uiteindelijk aan de exploitant.

Een tijdelijke oplossing in afwachting van elektrificatie zou kunnen zijn dat je een combinatie maakt van diesel en elektrische tractie. Met elektrificatie kun je dan afwachten tot de reizigers aantallen een dergelijke investering rechtvaardigen.
Bijvoorbeeld dat je met elektrische trekduwtreinen tussen Eindhoven en Heerlen rijdt. In Heerlen combineer je met een diesellocomotief die daar klaarstaat en die de trein het laatste stuk naar Aken en verder sleept, en later vanuit Duitsland de trein weer terugduwt naar Heerlen. De duur van het oponthoud in Heerlen zou je kunnen beperken door zowel de diesellok als de trekduwstam met een automatische koppeling uit te rusten, en eventueel door de e-lok als rijtuig mee te nemen.
Anderzijds bouwt stadler elektrische en dieseltreinstellen die onderling kunnen combineren. Daarmee zou je gecombineerd kunnen rijden van Eindhoven naar Heerlen waarna het dieselstel alleen doorrijd naar Aken..

Modelbaan
Bericht Re: Heerlen - Aachen door mat_64 » do 12 dec 2013 12:01

Daar maak je een paar denk fouten. Er is nauwelijks stuurstrandrijtuigen die je daar voor kan gebruiken. En een diesel met een elektrische trein gecombineerd laten rijden is erg duur, hij word, door ProRail, namelijk als geheel gezien als een elektrische trein en je moet ook nog de diesel betalen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » do 12 dec 2013 20:32

ReisThijs schreef:

R-K schreef:Maar wat is er mis om gewoon een dieseltrein (LINT, DM'90, BR628 of whatever) te laten pendelen tussen Heerlen en Aachen?
Dan heb je nog steeds geen doorgaande verbindingen van Eindhoven en/of Maastricht naar Aachen. Dat is wat er volgens Limburg mis mee is.

Doorgaande verbinding naar Eindhoven lijkt mij niet realistisch, aangezien deze stad nog zo'n 100 kilometer verwijderd is van Heerlen en er dus voor een klein stukje (zeg maar Herzogenrath-Aachen) een relatief lang stuk met meerspanningsmaterieel wordt gereden. Meest voordelige doortrekking is doortrekking naar Herzogenrath en NL-materieel (dus alleen onder 1,5kV DC), waar bij station Herzogenrath een spoor onder 1,5kV DC komt te staan. In Herzogenrath kan er over gestapt worden om een trein richting Aachen.

Voor de verbinding naar Maastricht loont misschien weer om te kijken naar het reactiveren van de miljoenenlijn. Dit bied een veel snellere verbinding met Maastricht dan via Heerlen.
Je krijgt dan:
1x/uur RE Maastricht-Valkenburg-Simpelveld-Bocholtz-Richterich-Aachen West-Aachen HBF
1x/uur RB Maastricht-Valkenburg-Schin op Geul-Wijlre Gulpen-Eys Wittem-Simpelveld-Spekholzerheide-Kerkrade Centrum.

De bestaande sneltreinen Maastricht-Heerlen gaan dan verdwijnen (anders krijg je 6x/uur Maastricht-Valkenburg) en er komt alleen een pendelsneltrein Valkenburg-Heerlen voor terug die aan gaat sluiten op de treinen uit Simpelveld. Deze pendelsneltrein rijdt dan alleen in de spits.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door Giuseppe » do 12 dec 2013 21:29

^^ De provincie is sinds vandaag eigenaar van het spoor, dus hopelijk dringt dat nog eens door en wordt dit uitgevoerd ipv avantislijn. Overigens begrijp ik uit de berichten van de provincie dat de sneltrein Maastricht - Heerlen voorlopig zou moeten gaan doorrijden naar Aken.

Giuseppe
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » do 12 dec 2013 23:10

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de bus Maastricht-Aachen sneller is dan de combi sneltrein + euregiobahn. Een doorgetrokken dienst, zou iets sneller zijn, maar dit betekent wel dat er wel wat valt te winnen als de miljoenenlijn-complex weer in gebruik wordt genomen. En, ook belangrijk, de tussenliggende plaatsen worden ook bedient, wat bij Aventis minimaal is.

Ik zou eerder inzetten op 1x Maastricht-Simpelveld-Aachen + 1x Maastricht-Simpelveld-Kerkrade + 1x Heerlen-Aachen dan 2x Heerlen-Aachen of Eindhoven-Heerlen-Aachen (Eindhoven ligt te ver weg)

R-K
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » do 12 dec 2013 23:19

Niet de politicus loopt daar warm voor (die heeft liever naar het Ruhrgebied, want dat klinkt belangrijker en valt dus meer eer te behalen), maar juist het bedrijfsleven. Voor het bedrijfsleven in Eindhoven (veel technische bedrijven) is een goede verbinding met Aachen belangrijk, omdat er nauw wordt samengewerkt met de TU aldaar. Net zoals bedrijven uit Aachen ook intensief samenwerken met de TU in Eindhoven.

Eindhoven heeft ook geen rechtstreekse verbinding met Enschede, Delft trouwens ook niet. En de 3 binnenlandse TU's werken ook intensief samen. De huidige verbinding Eindhoven-Aachen is een stuk beter dan de verbinding tussen Eindhoven en Enschede, dus een rechtstreekse verbinding is een beetje zinloos, vooral door onnodige kosten (multi-courant-materieel, elektrificering).

Tevens was Heerlen-Aachen via Aventis toch trager dan via Herzogenrath, gelukkig is die Aventislijn van de baan.

R-K
Bericht Re: Heerlen - Aachen door pe_pe » do 12 dec 2013 23:53

R-K schreef:[Eindhoven heeft ook geen rechtstreekse verbinding met Enschede, Delft trouwens ook niet. En de 3 binnenlandse TU's werken ook intensief samen. De huidige verbinding Eindhoven-Aachen is een stuk beter dan de verbinding tussen Eindhoven en Enschede, dus een rechtstreekse verbinding is een beetje zinloos
"Een drogreden (schijnreden, sofisme) is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt." zwaaien

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » vr 13 dec 2013 00:00

Valse vergelijking misschien, maar dit betekent nog steeds niet dat er een rechtstreekse verbinding tussen Eindhoven en Aachen moet komen, hooguit tussen Eindhoven en Herzogenrath aangezien je dan met NL-VIRMs kan rijden, maar daar schiet je weinig mee op (behalve dat Landgraaf aangesloten wordt op het IC-net).

R-K
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » vr 13 dec 2013 00:01

Maar zou de TU Eindhoven dan echt meer samenwerken met de TU Aachen dan met de Universiteit Twente?

R-K
Bericht Re: Heerlen - Aachen door pe_pe » vr 13 dec 2013 00:21

In beide gevallen is het nuttig om te kijken of er maatregelen mogelijk zijn om de samenwerking te verbeteren.

Vanaf de UT is sowieso elke andere universiteit tamelijk slecht bereikbaar met het OV. En dat het met de auto iets beter is, is geheel te danken aan het Duitse wegennet. De gemeente Enschede zet uit pure wanhoop in op het mogelijk maken van een luchtbrug. tevreden zon Ik zou hoe dan ook de bereikbaarheid van Twente niet als voorwaarde stellen voordat er over welke andere infrastructurele verbetering dan ook kan worden nagedacht.

pe_pe
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door eelkevd » vr 13 dec 2013 12:06

R-K schreef:Maar zou de TU Eindhoven dan echt meer samenwerken met de TU Aachen dan met de Universiteit Twente?

Twente is inmiddels een gewone universiteit en niet meer een Technische. Kijk maar eens goed naar de naam. Natuurlijk hebben ze nog wel onevenredig veel technische opleidingen.

En Tilburg en Amsterdam hebben ook geen rechtstreekse verbinding, zou dat moeten? Het zijn ook allebei gewone universiteiten.

Wat je niet moet vergeten over de verbinding Eindhoven - Aken, is dat het niet alleen om Eindhoven gaat maar ook om alles wat er tussen in ligt. Zoals bijvoorbeeld Weert en Roermond om maar iets te noemen maar ook Venlo via een overstap of Nijmegen (natuurlijk kan je bij Venlo ook de grens over maar ook dan moet je overstappen).

eelkevd
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » vr 13 dec 2013 13:18

En Tilburg en Amsterdam hebben ook geen rechtstreekse verbinding, zou dat moeten? Het zijn ook allebei gewone universiteiten.

Waarom zou Eindhoven dan wel rechtstreeks verbonden moeten worden met Aachen? Vergeet niet dat je hiervoor voor een stukje van 20 kilometer (Herzogenrath-Aachen) een lijndienst van meer dan 200 kilometer (Schiphol-Heerlen) moet voorzien van multi-courant-materieel. Toppunt van inefficientie. Bovendien moet je Landgraaf-Herzogenrath onder draad brengen, slechts een poepstukje, maar andere trajecten schreeuwen harder om een waslijn.

Als je wilt investeren in Zuid-Limburg zou ik kijken naar de route via Simpelveld. Vanuit Maastricht is dit de snelste route naar Aachen. Bovendien ontsluit je Simpelveld en Bocholtz ermee (en Spekholzerheide aan de lijn naar Kerkrade). Economisch gezien is Maastricht wel een zwakkere stad dan Eindhoven, maar in cultureel opzich is Maastricht een stuk sterker dan Eindhoven.

En daarbij Amsterdam en Berlijn zijn ook niet economisch sterke steden (eerder Den Haag/Rotterdam-Frankfurt), maar in cultureel opzich trekken deze steden veel mensen uit beide landen aan. Daarom rijdt er ook een rechtstreekse trein.

R-K
Bericht Re: Heerlen - Aachen door SuperGhost » vr 13 dec 2013 14:21

Je hoeft dat helemaal niet te doen.
Zeker als straks de IC Den Haag-Eindhoven niet meer naar Venlo gaat rijden kun je dat ook oplossen door de IC uit Schiphol naar Venlo te sturen en aansluiting te geven op een IC Eindhoven-Aachen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door eelkevd » vr 13 dec 2013 14:23

Volgens mij hadden we het over Eindhoven - Aken en niet Schiphol - Aken?

Maar als het traject voor het stuk 15K V te kost is kan de trein misschien doorgetrokken worden naar Keulen. Ik geloof dat daar vanuit Limburg en Zuid Oost Brabant zeker een markt voor is.

eelkevd
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door en-es » vr 13 dec 2013 17:17

Is er een markt voor een rechtstreekse trein Eindhoven-Aken? Mijn indruk is dat er in die treinen Heerlen-Aken niet veel overstappers uit de IC zitten. Ik denk dat de kosten niet opwegen tegen de voordelen.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » vr 13 dec 2013 17:40

eelkevd schreef:Volgens mij hadden we het over Eindhoven - Aken en niet Schiphol - Aken?

Maar als het traject voor het stuk 15K V te kost is kan de trein misschien doorgetrokken worden naar Keulen. Ik geloof dat daar vanuit Limburg en Zuid Oost Brabant zeker een markt voor is.

Laat ze eerst de aansluiting in Venlo op de RE13 verbeteren vanuit Eindhoven, die is nu vrij slecht (22 minuten). Als je een kwartier later een trein laat rijden vanuit Eindhoven wordt de aansluiting in Venlo gewoon goed (7 minuten). Tevens worden de aansluitingen richting Reuver en Venray beter. De RE13 biedt nu in Moenschengladbach een goede aansluiting op de RE8 naar Koeln, maar schijnbaar is de richting Duesseldorf/Wuppertal belangrijker dan Koeln/Bonn.

R-K
Bericht Re: Heerlen - Aachen door PvdO » vr 13 dec 2013 18:46

Aaken is ook een aardig spoorwegknooppunt in Duitsland, net als Luik in België, terwijl woon-werkverkeer volkomen onmogelijk is vanuit Nederland naar deze steden. Alleen al daarom is het het waard om niet over hoeven te stappen op vage infrequente boemeltjes maar gewoon de IC door te laten rijden naar het eerstvolgende grote knooppunt over de grens. Concreet dus naar Keulen vanuit Venlo, Aachen vanuit Heerlen en Luik vanuit Maastricht. Desnoods begin je met 1x/uur en een dieselloc ervoor. Dat ProRail daar extra voor vraagt is naar maar er is bij de EU vast wel geld los te peuteren door de Euregio's die de verbinding erg graag willen hebben.

Kijk naar een verbinding als Malmö - Kopenhagen die in de spits een tienminutendienst rijdt en nog stampvol zit. Internationaal woon-werkverkeer komt echt voor maar is met de huidige dienst naar Duitsland onmogelijk.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland