Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Heerlen - Aachen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Heerlen - Aachen door Gereke » vr 13 dec 2013 20:57

R-K schreef:En daarbij Amsterdam en Berlijn zijn ook niet economisch sterke steden (eerder Den Haag/Rotterdam-Frankfurt)

Over Berlijn heb je gelijk. Maar stellen dat Amsterdam economisch niet sterk is is lachwekkend. Amsterdam is hét economische centrum van Nederland.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door en-es » vr 13 dec 2013 21:33

Kort geleden was er op dit forum sprake over een IC Heerlen-Aken. Hoe zit het hiermee?

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » vr 13 dec 2013 23:32

@PvdO, eerst moet er gekeken worden naar verbetering van grensvervoer tussen landen die een vergelijkbare taal spreken. Nederland en Belgie. Hierbij denk ik meer aan een soort S-Bahn op lijn 12 waarbij er ieder kwartier een stoptrein naar Essen rindt, waarvan ieder half uur naar Roosendaal. Over lijn 4 elk half uur een trein van Antwerpen over Noordenkempen, Breda, Rotterdam en Schiphol naar Amsterdam. En van Maastricht naar Hasselt. Busvervoer ook verbeteren.

Maar aangezien de NMBS niet eens een fatsoenlijke trein van Antwerpen naar Hasselt wilt rijden, zie ik het somber in.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door pe_pe » vr 13 dec 2013 23:50

R-K schreef:eerst moet er gekeken worden naar verbetering van grensvervoer tussen landen die een vergelijkbare taal spreken.

Wat is dat nu weer voor een non-argument? Gaan we eerst de OV-verbindingen met Zuid-Afrika op topniveau brengen voordat er gewerkt kan worden aan verbindingen met het buurland waar we het meest economisch profijt van hebben?
Bovendien: In Limburg tegen de grens met Duitsland kan een Duits-sprekende zich niet minder goed verstaanbaar maken dan een Hollands-sprekende.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door John » za 14 dec 2013 02:19

PvdO schreef:Aaken is ook een aardig spoorwegknooppunt in Duitsland, net als Luik in België, terwijl woon-werkverkeer volkomen onmogelijk is vanuit Nederland naar deze steden. Alleen al daarom is het het waard om niet over hoeven te stappen op vage infrequente boemeltjes maar gewoon de IC door te laten rijden naar het eerstvolgende grote knooppunt over de grens.

Voor de reizigers die van wat verder wegkomen zou het inderdaad veel aantrekkelijker zijn als de Intercity gewoon doorrijdt. Maar voor de inwoners van de grensregio voldoet dat boemeltje die keurig is geïntegreerd in het regionale treinaanbod rond Aachen ook prima. Alleen de frequentie is naar Nederlandse maatstaven wat karig.

Kijk naar een verbinding als Malmö - Kopenhagen die in de spits een tienminutendienst rijdt en nog stampvol zit. Internationaal woon-werkverkeer komt echt voor maar is met de huidige dienst naar Duitsland onmogelijk.

Zal er ook mee te maken hebben dat de auto geen alternatief is omdat zelfs met een Scandinavisch loon die tol niet is op te brengen voor een dagelijkse forens tong naar buiten

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door en-es » za 14 dec 2013 10:26

Aken kan best een knooppunt zijn maar daar hebben reizigers uit de randstad en brabant weinig aan. Als ze naar het roergebied, Keulen en het zuiden moeten dan gaan ze wel via Emmerich of Venlo. Als ze naar Belgie of Frankrijk moeten dan gaan ze wel via Roosendaal of Visé. En die argumenten die nu gebruikt worden golden ook voor Maastricht-Brussel destijds. Toen waren er ook argumenten als internationaal knooppunt, op de kaart zetten die vooral door lokale publiciteitsgeile politici aangedragen werden. En met de verschuiving van de IC Alkmaar-Heerlen is de aansluiting naar Aken ook verbeterd dus ik denk niet dat er meer nodig is. Hooguit kan je wensen dat er een overstap komt op hetzelfde perron.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door PvdO » za 14 dec 2013 15:04

@en-es: Precies alle verbindingen die je noemt zijn van die gare infrequente boemeltjes die niet thuishoren in een treinreis over langere afstand of in een makkelijke mogelijkheid tot forenzen.

@R-K: Nederlands en Duits zijn aardig vergelijkbaar anders en zeker in Limburg spreekt de bevolking nog heel redelijk Duits volgens mij. Maastricht en Venlo worden overspoeld door Duitse studenten. Je ideeën op lijn 4 en 12 vind ik ook een goed idee.

@John daar zijn ook abonnementen voor die het een stuk goedkoper maken natuurlijk knipoog

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » za 14 dec 2013 15:48

pe_pe schreef:
R-K schreef:eerst moet er gekeken worden naar verbetering van grensvervoer tussen landen die een vergelijkbare taal spreken.

Wat is dat nu weer voor een non-argument? Gaan we eerst de OV-verbindingen met Zuid-Afrika op topniveau brengen voordat er gewerkt kan worden aan verbindingen met het buurland waar we het meest economisch profijt van hebben?
Bovendien: In Limburg tegen de grens met Duitsland kan een Duits-sprekende zich niet minder goed verstaanbaar maken dan een Hollands-sprekende.

Ik bedoel buurlanden die dezelfde taal spreken. Er moet ook niet ieder half uur een vliegtuig naar Suriname vertrekken.
Je hebt wel gelijk over dat in Limburg een aardig woordje Duits wordt gesproken, maar dan is vooral regiovervoer van belang. Een directe IC Eindhoven-Aachen is geen regionaal, maar interregionaal vervoer. En het lijkt mij ook niet dat Eindhoven erg op Aachen gericht is, eerder op Duesseldorf. Ik pleit als eerste voor om de IC Eindhoven-Venlo een kwartier te verschuiven, om de aansluitingen in Blerick en Venlo te verbeteren.

Wat betreft regionaal vervoer, zie ik eerder reactivering van de route via Simpelveld, dan een tweede pendel Heerlen-Aachen. Te meer omdat de route via Simpelveld de relatie Maastricht-Aachen sterk versnelt en de tussenliggende plaatsen (Simpelveld, Bocholtz) worden bedient. De relatie Maastricht-Aachen is een stuk sterker dan Heerlen-Aachen. Aangezien Maastricht en Aachen in cultureel opzich elkaar sterk aantrekken.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door Nieuws » di 15 apr 2014 10:59

Intercity Eindhoven - Keulen lijkt een stap dichterbij

15 april 2014

Een intercity tussen Eindhoven en Keulen lijkt weer een stap dichterbij. Vervoersbedrijf Arriva gaat onderzoeken of zo'n verbinding haalbaar is. Staatssecretaris Mansveld van infrastructuur heeft daar gisteren het startschot voor gegeven.

Die verbinding lijkt logisch, omdat Duitsland de belangrijkste handelspartner is van Nederland. Maar ook voor de Brainportregio is de treinverbinding van belang. Het idee is dat er goed openbaar vervoer moet zijn tussen onder andere Keulen, Maastricht, Aken en Eindhoven, omdat daar belangrijke kennisinstellingen zitten. In Aken zit bijvoorbeeld de grootste Technische Universiteit van Europa. Studenten en jonge onderzoekers moet het makkelijker gemaakt worden om over de landsgrenzen heen bij hun collega's in het buitenland te komen.

Er ligt nu al een plan voor een treinverbinding tussen Maastricht, Heerlen en Aken, maar die moet dus worden uitgebreid. Aan de Duitse kant richting Keulen, en aan de Nederlandse kant richting Eindhoven. Het is nog niet duidelijk wanneer Arriva weet of de uitbreiding van die treinverbinding haalbaar is.

Bron: Studio 040

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door SuperGhost » di 15 apr 2014 13:54

Is het een ongelukkig geschreven artikel, of kijken ze serieus naar Eindhoven-Heerlen-Aachen-Köln i.p.v. Eindhoven-Venlo-Köln?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door John » di 15 apr 2014 14:17

Het is sowieso een ongelukkig geschreven artikel. Maar er wordt zowel gestudeerd op een IC Eindhoven - Venlo - Düsseldorf als op een IC Eindhoven - Heerlen - Aachen (- Köln).

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door SuperGhost » di 15 apr 2014 15:22

Oke, duidelijk.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door John » di 15 apr 2014 18:33

Vervoersbedrijf Arriva gaat onderzoeken of zo'n verbinding haalbaar is. Staatssecretaris Mansveld van infrastructuur heeft daar gisteren het startschot voor gegeven.

Staatssecretaris Mansveld heeft gisteren een startschot gegeven voor de elektrificatie van Heerlen - Aachen, zodat de nieuwe concessiehouder Limburg straks met een elektrische trein 1x per uur de sneltrein Maastricht - Heerlen kan doortrekken naar Aachen. Ik kan mij niet voorstellen dat Mansveld Arriva opdracht heeft gegeven een IC Eindhoven - Heerlen - Aachen - Köln uit te werken.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door en-es » zo 05 jun 2016 08:23

Vanaf 12 juni gaan er rechtstreekse treinen rijden tussen Herzogenrath en Stolberg Hbf via Alsdorf. Hiermee zijn er twee routes tussen Heerlen en Stolberg.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door R-K » zo 05 jun 2016 19:02

De bedoeling is op termijn 2x/uur (Liège-)Maastricht-Valkenburg-Heerlen-Aachen?

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door LOF » zo 05 jun 2016 21:25

Klopt, dat is onderdeel van de nieuwe concessie Limburg. Het Duitse deel komt waarschijnlijk wel rond, er zijn daar volgens mij ook al afspraken over gemaakt. Maar het Belgische deel is nog lang niet zeker.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door flv-fgsp » wo 22 jun 2016 16:15

Er is inmiddels een akkoord over het hele traject: http://www.1limburg.nl/akkoord-over-dri ... en-en-luik

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Heerlen - Aachen door John » wo 22 jun 2016 16:44

Interessant, Qua dienstregeling zet men dus in op 1x Visé - Maastricht = Heerlen - Herzogenrath en 1x Luik - Visé - Maastricht - Heerlen - Herzogenrath - Aachen. Kan er niet gewoon 2x per uur naar zowel Luik als Aachen gereden worden? Visé is toch geen serieus te nemen eindpunt voor een trein.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron