Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Duitsland: Deutsche Bahn

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door LOF » ma 04 jan 2016 19:41

Dat maakt op dit moment helaas ook weinig uit. In de praktijk rijden de ICE's gemiddeld 230 á 250 km/u op de Duitse HSL. De maximumsnelheid wordt eigenlijk alleen bereikt als er vertraging is. Anders wil DB stroom en materieel besparen. Maar dat is een ander verhaal. De 'ICE' 4 is in principe dus wel geschikt voor de NBS en gaat daar volgens mij ook rijden.

De ICE is voor de reiziger iig duurder dan de IC helaas...

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door AlexNL » ma 04 jan 2016 22:04

Dat is op dit moment zo, omdat er op veel trajecten zowel een IC als een ICE rijdt. Als het nieuwe Fernverkehr-plan van DB straks volledig is uitgevoerd zal dit veranderen, er zijn dan trajecten waar alleen nog maar ICE's rijden.

IC-reizigers wil DB natuurlijk niet wegjagen, dus ligt het in de lijn der verwachtingen dat het prijsniveau hierop wordt aangepast: denk bijvoorbeeld aan het verlagen van de ICE-prijs tot IC-niveau, of licht daarboven als er tijdwinst is t.o.v. de oude IC.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door Harm » ma 04 jan 2016 23:06

Jultar schreef:
Heel simpel antwoord op de vraag over de NBS Köln - Frankfurt :
Nee.
Treinen op de NBS moeten 300 km/u kunnen rijden, dus zal de ICE4 er nooit rijden.
Om diezelfde reden rijden er ook geen ICE 1/2 treinen, deze kunnen immers 'slechts' 280 km/u

Om een trein te bouwen die hellingen van maximaal 4% met 300 km kan bedwingen liet DB Siemens & Adtranz (overgenomen door Bombardier) een trein ontwerpen waar de aandrijving over de hele trein verdeeld was. En de 200 meter lange ICE 3 heeft relatief meer vermogen dan de ICE 1 en ICE 2. De ICE1 en ICE 2 werd/wordt door DB niet toegelaten omdat ze op de NBS Siegburg - vliegveld Frankfurt niet eens met 280 km p/u kunnen rijden vanwege de steilere hellingen. Lijk me dat de ICE 1 en ICE 2 met hun motorwagens en gewicht eerder een maximumsnelheid tussen 200 - 250 km p/u kan rijden. En de ICE 1 rijdt wel op de NBS Ingolstadt - Nürnberg. Daar zijn hellingen van maximaal 2,5%.

De 12 delige ICE 4 heeft 300 KW meer vermogen dan de ICE 1 (9600 KW). Maar de aandrijving is over de hele trein verdeeld. En de maximumsnelheid werd bepaald op 249 km p/u. Zodat het volgens de regels net geen HST is. Of is het nou toch 250 km p/u? :^) En de ICE 4 is qua gewicht 20 ton lichter zijn dan de oudere ICE 1 (Bron: Engelstalige Wikipedia ICE 4). De ICE 4 zal meer dan de ICE1 en ICE 2 geschikter zijn om te kunnen rijden op de NBS Siegburg - vliegveld Frankfurt (135 km). De ICE 3 zal t.o.v. de ICE 4 5 - 6 minuten sneller zijn.

Maar zoals al is aangegeven zijn er meer dan genoeg ICE 3 en Velaro D.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door R-K » di 05 jan 2016 18:20

Als het goed is moet Amsterdam-Berlijn, samen met een aantal andere internationale lijnen als Berlijn-Warschau, Berlijn-Praag en München-Zürich over 10 jaar ook ICE worden. Wat daar dan komt te rijden is me een raadsel. De ICE3M die nu op Amsterdam-Frankfurt rijdt lijkt mij een beetje zonde.

R-K
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door LOF » di 05 jan 2016 18:50

De ICE 4 krijgt waarschijnlijk ook een broertje (baureihe) dat wel geschikt is voor Nederland en andere landen.

LOF
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door Harm » wo 06 jan 2016 09:45

In ieder geval is de ICE 4 of een broertje van ICE 4 met zijn breedte van 2852 mm slank genoeg om te mogen rijden in het buitenland. Dat was ook een reden om de ICE 3 te bouwen i.p.v. de ICE 1 aan te passen voor inzet in het buitenland. DE ICE 1 was met 3020 mm te breed. Daardoor werd het niet toegelaten in het buitenland.

De tussenrijtuigen zijn maar liefst 27,9 meter lang! En de stuurstandrijtuig 28,6 meter lang. Ken geen treinmaterieel met zulke lange rij - en stuurstandrijtuigen.

Harm
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door bobo90 » wo 06 jan 2016 15:13

Ik weet niet hoe het precies gaat eindigen, maar db heeft volgens mij het plan van de ice4 in Nederland verlaten en had laatst iig een tender uitgevaardigd voor rijtuigen voor onder andere Nederland als ik me niet vergis.

bobo90
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door Harm » wo 06 jan 2016 22:51

bobo90 schreef:
Ik weet niet hoe het precies gaat eindigen, maar db heeft volgens mij het plan van de ice4 in Nederland verlaten en had laatst iig een tender uitgevaardigd voor rijtuigen voor onder andere Nederland als ik me niet vergis.

Uit verschillende bronnen blijkt dat de ICE 4 niet in Nederland gaat rijden. De ICE 4 gaat getrokken rijtuigen vervangen die zijn geleverd in de periode 1971 - 1991. Weet niet hoeveel rijtuigen + locomotief serie 101/120 DB nog heeft. Maar voorlopig zijn er zoal genoeg rijtuigen tussen Amsterdam - Berlijn.

R-K schreef:
Als het goed is moet Amsterdam-Berlijn, samen met een aantal andere internationale lijnen als Berlijn-Warschau, Berlijn-Praag en München-Zürich over 10 jaar ook ICE worden. Wat daar dan komt te rijden is me een raadsel. De ICE3M die nu op Amsterdam-Frankfurt rijdt lijkt mij een beetje zonde.

Waarom zou op deze verbindingen een ICE rijden? PKP (Poolse Staatsspoorwegen) heeft een prima alternatief met zijn Poolse Pendolino (250 km p/u). Weet alleen niet of het is aangepast voor het rijden in Duitsland.

De Tsjechische Staatsspoorwegen heeft de serie 680. Een Tsjechische Pendolino. Tussen München - Zürich heeft een tijdje een ICE-TD gereden. Maar dat werd een flop vanwege grote problemen met de kantelbakmechanisme. En waarom niet een IC-NG International laten rijden tussen Amsterdam - Berlijn?

Thalys, Euroduplex en Railjet rijden ook in Duitsland. En wie weet straks ook de Eurostar 320.

Harm
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door R-K » wo 06 jan 2016 23:12

In een ander forum stond dat in de toekomst de IC alleen nog op secundaire lijnen als Emden-Hannover/Düsseldorf ging rijden en dat de rest (ook Amsterdam-Berlijn, Warschau-Berlijn en Praag-Berlijn) omgezet wordt in ICE. Alles wat 200 km/h of harder kan wordt in de toekomst gezien als ICE (ook TGV, Railjet en waarschijnlijk ook Pendelino).

IC-NG gaat waarschijnlijk niet naar Berlijn rijden, maar aangezien er een hoop nieuwe Velaro's zijn binnengekomen is de kans groot dat de Velaro's de verbindingen met Parijs en Brussel-Londen verzorgen en dat de ICE3M die nu op Frankfurt-Brussel/Parijs rijdt doorgeschoven wordt naar Amsterdam-Berlijn. Bijkomend voordeel is dat de ICE Frankfurt en de ICE Berlijn in Amsterdam op elkaar kunnen keren.

R-K
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door AlexNL » do 07 jan 2016 07:08

De Poolse Pendolino's (ED250) zijn technisch volledig uitgerust voor internationale diensten, maar de eerstkomende jaren mogen ze enkel in Polen worden ingezet. De reden daarvoor moet niet worden gezocht in techniek of in dwarsliggende toelatingsinstanties, maar in de politiek. Europa heeft die treinen medegefinancieerd uit een fonds voor regionale ontwikkeling, ze mogen de eerste 10 jaar niet internationaal worden gebruikt omdat dat de marktwerking zou kunnen verstoren.

Een ICNG naar Berlijn zie ik ook niet gebeuren, die treinen worden besteld voor het Nederlandse intercitynetwerk en mogelijk voor kort-grensoverschrijdend verkeer. Het Nederlandse intercityproduct is wezenlijk anders dan het Duitse (geen catering, geen zitplaatsreserveringen, enz.), en NS gaat denk ik niet een kleine deelserie laten bouwen die daar wél voor is gemaakt.

Ik denk dat de IC Berlijn over een aantal jaar zal worden gereden met ICE3M. Die stellen zijn anno 2016 op de helft van hun technische levensduur, monteurs in Amsterdam zijn er al mee bekend, en dankzij hun hogere topsnelheid kunnen ze de SFS Berlijn - Hannover beter benutten dan de IC Berlijn dat nu doet. Als Amsterdam - Frankfurt (- Basel) dan ook met ICE-3M wordt gereden kunnen de stellen in Amsterdam op elkaar keren. De Velaro D-stellen kunnen dan worden ingezet op Frankfurt - Brussel en Frankfurt/Stuttgart - Parijs, en mogelijk ooit nog eens naar Londen.

AlexNL
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door Harm » do 07 jan 2016 23:00

AlexNL schreef:
Een ICNG naar Berlijn zie ik ook niet gebeuren, die treinen worden besteld voor het Nederlandse intercitynetwerk en mogelijk voor kort-grensoverschrijdend verkeer.

Lijk me handig tussen Amsterdam - Emmerich. Zeker als straks tussen Emmerich - aansluiting Betuweroute 25 KV 50 HZ geïnstalleerd is. En andere mono courante NS treinen kunnen inmiddels al niet de ICE een keertje vervangen. DB-AG kan dat alleen regelen. Soms zelfs met locomotief serie 189 en rijtuigen.

Harm
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door AlexNL » za 09 jan 2016 02:00

Als ICE-vervangend vervoer is het misschien handig om een ICNG te hebben waarmee dat kan, maar een vaste verbinding zal het niet worden. Er rijdt straks* al een stoptrein Arnhem - Zevenaar - Emmerich en zo verder naar Düsseldorf.

* Als het goed is al aan het einde van dit jaar.

AlexNL
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door Harm » za 09 jan 2016 08:07

Als goed is moeten de Stadler Flirt van NS en Abellio gaan instromen. Zal dat in zo'n korte tijd gebeuren? :^)

Harm
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door bobo90 » za 09 jan 2016 13:05

De dienst Arnhem - Emmerich ev. wordt door abellio (nrw ofzo) Duitsland uitgevoerd en die flirts zijn al deels binnen volgens mij. Zodra de flirt van abellio door de toelating is zal het denk ik überhaupt wel snel gaan allemaal. Ik denk dat zodra toelating Europees wordt, er ook wel meer verschillend materieel komt

bobo90
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door thtc » za 09 jan 2016 16:53

Harm schreef:
bobo90 schreef:
Uit verschillende bronnen blijkt dat de ICE 4 niet in Nederland gaat rijden. De ICE 4 gaat getrokken rijtuigen vervangen die zijn geleverd in de periode 1971 - 1991. Weet niet hoeveel rijtuigen + locomotief serie 101/120 DB nog heeft. Maar voorlopig zijn er zoal genoeg rijtuigen tussen Amsterdam - Berlijn.

Het vervangen van de getrokken IC/EC-treinen (incl. IC-Berlijn) door de ICx (7-delige uitvoering) was het oorspronkelijke plan; later zouden dan ICE 1 en ICE 2 treinen worden vervangen door de 10-delige ICx-treinstellen.

In verband met de "slechte" staat van de ICE 1-treinen (met name van de tussenrijruigen en in het bijzonder het restauratierijtuig) heeft men de plannen gewijzigd. Allereerst zullen de ICE 1-treinen worden vervangen door 12-delige ICx-treinstellen (4/12 vorig jaar ICE 4/Bauhreihe 412 gedoopt). De beste (ingekorte) ICE 1-treinen zullen dan doorschuiven naar de IC/EC-dienst; de rest wordt gesloopt. Daarna staat vervanging van de ICE 2-treinen op het programma, welke dan eveneens zullen doorschuiven naar de IC/EC-dienst. De aflevering van de 7-delige ICx-treinstellen (waarvan ook een meersysteem-uitvoering voor de dienst naar Amsterdam was gepland) is voorlopig uitgesteld en wordt waarschijnlijk omgezet in een extra bestelling van de 12-delige variant. Als er een meersysteem-uitvoering komt dan zal dit een variant worden voor 15 kV 16,3 Hz en 25 kV 50 Hz wisselspanning voor de dienst naar Kopenhagen via de nieuwe tunnel tussen Duitsland en Denemarken. Voor de dienst naar Amsterdam zullen tot circa 2030 de huidige (gemoderniseerde) IC/EC- rijtuigen worden gebruikt. Vervanging daarna door de opvolger van de ICE 3-treinstellen (of deze op basis van de ICE 4 worden gebouwd is op dit moment niet bekend).

thtc
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door Chrisdb » ma 11 jan 2016 08:17

AlexNL schreef:Als ICE-vervangend vervoer is het misschien handig om een ICNG te hebben waarmee dat kan, maar een vaste verbinding zal het niet worden. Er rijdt straks* al een stoptrein Arnhem - Zevenaar - Emmerich en zo verder naar Düsseldorf.

* Als het goed is al aan het einde van dit jaar.

Doe maar niet.
We hebben met de Fyra al voor schut gestaan als het om treinen gaat die ook de grens over mogen.
Als die dingen de grens over moeten, betekent dit bij voorbaat weer allerhande specificaties en modificaties die gedaan moeten worden en hoe dat kán uitpakken, zagen we bij de Fyra en de SLT (waarbij de invoering, ondanks dat het een binnenlandse trein is, ook niet geheel vlekkeloos verliep).

Nee, ik zie meer in NS-Traxx en getrokken rijtuigen van DB als vervangende treinen. Er zijn locs die naar Duitsland mogen doorrijden (CNL is immers geïntegreerd in de ICE-dienstregeling van NS en DB) en hoe vaak zal er nu vervanging nodig zijn en belangrijker: Waarom nieuwe schoenen kopen, in tijden van veranderende financiële omstandigheden (o.a. bezuinigingen n.a.v. Fyradrama) en aangetrokken broekriemen, als je met je oude schoenen ook kan doorrennen naar Keulen?
We hebben die ICING's (ICNG) hier in Nederland al hard zat nodig om de binnenlandse goegemeente van A naar B te brengen.
Het reizigersaantal neemt naar mijn gevoel toe dus treinen aan de binnenlandse dienst onttrekken ben ik erg tegen.

Laat NS zich qua materieel aub aan het motto van de - in mijn ogen veel te vroeg vertrokken - opgestapte CEO Huges houden: 'De N van NS oppoetsen' en daarmee de ICING lekker beperken tot Nederland, dat wordt al spannend en duur genoeg.

Wat betreft het overzicht van THTC: Ik ga ervanuit dat je hiermee de IC Berlijn bedoeld waar tot 2030 met rijtuigen gereden wordt. Dat lijkt me ook niet meer dan logisch: De InterCity Berlijn is immers deels een NS-dienst en aan nieuw materieel voor die trein zal NS lijkt me dan ook mee moeten betalen (immers verzorgen zij tussen Amsterdam en Bad Bentheim de tractie met Traxx en 1700-locs). NS heeft zoals ik al eerder in mijn post heb aangegeven genoeg zelf voor handen en de IC/EC-rijtuigen die er nu rijden zijn prima (ik reis er graag mee in ieder geval). Bovendien zou een ICE Amsterdam - Berlijn ook weleens kunnen betekenen dat er een toeslag voor die trein gevraagd gaat worden, waardoor er weer een extra binnenlandse trein zal moeten gaan rijden om dat gat weer op te vullen. Dat ziet NS denk ik vanuit kostenoverwegingen ook niet zitten.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door R-K » wo 13 jan 2016 10:27

Ik zie liever dat de lokwissel en stop in Bad Bentheim binnen nu en enkele jaren gaat verdwijnen, een lokwissel is niet meer van deze tijd. Een Taurus/Vectron kan onder meer spanningen rijden en kan 200 km/h rijden, ideale kandidaat voor de IC Amsterdam-Berlijn. Er moet wel ATB en een toelating in Nederland geregeld worden, maar dat moet geen probleem zijn.

R-K
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door Chrisdb » wo 13 jan 2016 19:21

R-K schreef:Ik zie liever dat de lokwissel en stop in Bad Bentheim binnen nu en enkele jaren gaat verdwijnen, een lokwissel is niet meer van deze tijd. Een Taurus/Vectron kan onder meer spanningen rijden en kan 200 km/h rijden, ideale kandidaat voor de IC Amsterdam-Berlijn. Er moet wel ATB en een toelating in Nederland geregeld worden, maar dat moet geen probleem zijn.

Kun je net zo goed Traxx gebruiken.

Gewoon een poule aan Traxxjes aan NS International ter beschikking stellen (eventueel opvoeren tot 200 km/h, dat kon toch?) en gaan met die banaan! :)

Vectrons, Taurussen en ander ongedierte is leuk en aardig, maar van de Traxx heeft het NS-personeel al kennis.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland