Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Thalys

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Thalys door Nieuws » za 19 feb 2011 12:26

400 gestrande Thalys-reizigers overnachten in trein

19 februari 2011

Zo'n 400 reizigers van twee hogesnelheidstreinen op de lijn Amsterdam-Parijs hebben de nacht doorgebracht in slaapwagons in het station Brussel Zuid. Hun trein was daar gestrand door technische problemen.

Er werd vrijdagavond beslist om de defecte trein van 18u16 in Amsterdam aan de eerstvolgende trein van 19u16 te koppelen. Hierdoor ontstonden forse vertragingen en konden de treinen niet tegen hun normale snelheid van 300 km/uur rijden.

Toen ze in het station van Brussel aankwamen, was het al te laat om verder te reizen naar Parijs. Het Franse hogesnelheidsnet was al dicht wegens nachtelijke werkzaamheden, zo vertelt een woordvoerder van Thalys.

Door het late tijdstip waren er onvoldoende hotelkamers te vinden in de omgeving. De passagiers moesten de nacht doorbrengen in de wagons van een slaaptrein. Zij kwamen zaterdagmorgen aan in Parijs met een vertraging van respectievelijk veertien en dertien uur.

Bron: Zita

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Thalys door SRich » za 19 feb 2011 13:16

Wat ik niet snap van HSL lijnen in het algemeen is dat er elke nacht onderhoud aan gedaan moet worden...waarom kunnen de lijnen niet ook in de nacht open zijn?

En verder op het bericht...: is er geen normale verbinding meer met frankrijk dan HSL lijnen, die wel 's nachts open zijn ?
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: Thalys door Mikos » za 19 feb 2011 13:22

Jawel, maar zeer weinig bestuurders van de Thalys hebben wegbekendheid op de 'klassieke lijnen' zoals ze in België heten. Je moet maar net een machinist met wegbekendheid aanwezig hebben om te kunnen rijden...

Mikos
Bericht Re: Thalys door bobke90 » za 19 feb 2011 14:39

SRich schreef:Wat ik niet snap van HSL lijnen in het algemeen is dat er elke nacht onderhoud aan gedaan moet worden...waarom kunnen de lijnen niet ook in de nacht open zijn?

Ja , dat vraag ik me ook af. Waarom is dit? Geen wonder dat het zo duur is dan om de HSL uit te baten, als er elke nacht onderhoudswerken aan worden gedaan. Iemand meer technische kennis van zaken?

bobke90
Bericht Re: Thalys door Dwarsligger » za 19 feb 2011 15:16

Volgens mij staat er nergens dat de HSL daar elke nacht dicht is.Hij was toevallig afgelopen nacht gesloten voor werkzaamheden.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Thalys door llama » za 19 feb 2011 17:33

Op de HSL-Zuid is 's nachts standaard 1 spoor dicht. Maar om de zoveel weken is ie helemaal dicht. Niet dat er 's nachts treinen over rijden normaal gesproken..

Mbt tot LGV Nord / HSL-1, op zondag is de eerste trein (zowel Thalys als Eurostar) 2 uur later dan door de week dus als ze groot onderhoud willen doen is de nacht van zaterdag op zondag wel de meest logische

Ik zit trouwens vaak in die trein (zaterdag-avond). Vorige week nog. Hij moet echt wel flink vertraagd geweest zijn want anderhalf uur nadat deze normaal in Brussel komt rijd er nog een trein van Brussel naar Parijs over de lijn.

llama
Bericht Re: Thalys door davidov2008 » za 19 feb 2011 18:10

In dat geval, Ilama, hoe ervaar jij de punctualiteit van Thalys op dit moment, nog hetzelfde als paar maanden geleden? Thalys is nm. gestopt met het vermelden van de vertragingstijden op hun website emo

davidov2008
Bericht Re: Thalys door lamotep » za 19 feb 2011 18:58

SRich schreef:Wat ik niet snap van HSL lijnen in het algemeen is dat er elke nacht onderhoud aan gedaan moet worden...waarom kunnen de lijnen niet ook in de nacht open zijn?

Ze zijn iedere nacht dicht t.b.v. onderhoud, dat is nog iets anders dan dat er iedere nacht onderhoud wordt gedaan. Bij HSL-lijnen is zoiets niet ongebruikelijk, ook het Japanse Shinkansen-netwerk is bijv. iedere nacht van 0.00 tot 6.00 uur volledig gesloten t.b.v. onderhoud.

lamotep
Bericht Re: Thalys door AlexNL » za 19 feb 2011 19:00

Maar waarvoor is dat nodig? Is er zoveel slijtage aan rails of bovenleiding dat het regelmatig onderhouden moet worden?

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Thalys door Vinny » za 19 feb 2011 19:18

Omdat je op HSL verbindingen nauwelijks weekend-buitendienststellingen kunt inplannen. Vrijwel al het onderhoud moet dus in nachtgaten gestopt worden. En om nou alleen 3 keer per week op onregelmatige dagen 's nachts vervoer aan te bieden werkt ook niet echt, vandaar dat HSL-lijnen 's nachts vaak op slot zitten.

Daarnaast is het ook fijner voor de reiziger om 's nachts langzamer te rijden. Ik vind Zürich-Amsterdam bijvoorbeeld perfect: Je stapt 's avonds in de trein en 's ochtends uit. Stel dat de trein sneller zou zijn, dan moet je ineens midden in de nacht al opstaan. Nou dat is toch een stuk meer comfortabel zeg... nadenkend

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Thalys door groningen » za 19 feb 2011 19:31

Dat er nog slaapwagons zijn.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Thalys door llama » za 19 feb 2011 19:59

davidov2008 schreef:In dat geval, Ilama, hoe ervaar jij de punctualiteit van Thalys op dit moment, nog hetzelfde als paar maanden geleden? Thalys is nm. gestopt met het vermelden van de vertragingstijden op hun website

Je hebt inderdaad gelijk, dat blokje met punctualiteit is van de site verdwenen.

Die vermelding op hun site (percentage binnen 15 min) zweefte altijd rond de 80%. In mijn ervaring klopt dat wel redelijk (1 op de 5 minimaal 30 min vertraagd) zolang het niet sneeuwt (dan rijdt men langzamer dan 300km/h en heb je altijd vertraging). Al was het vaak wel ongeveer 15 minuten plus een minuutje of 2, en in hun eigen informatie systeem staat er dan gewoon +15 dus zo speelde ze wel een klein beetje vals. (edit; hier staan trouwens de punctualiteit-cijfers nog wel...)

Ik gebruik de Thalys al vrij lang regelmatig, maar de laatste tijd nog meer. Ik heb even geteld, de afgelopen 9 maanden zo'n 20 keer. Ongeveer 1/3 was overigens Parijs <-> Keulen de rest Schiphol (of soms Rotterdam) <-> Parijs. Het stuk Brussel-Keulen ondervind naar mijn gevoel de minste vertragingen.

Wat me meer irriteert is dat als je meer vertraging hebt het echt niet goed geregeld is. De informatie voorziening is slecht. Ik heb meestal recht om in zo'n lounge te mogen zitten, dan vind ik het niet erg om nog even een uur te wachten voor mijn trein komt, maar in plaats daarvan moet je bij het perron staan op de hoop wat informatie te kunnen achterhalen daar. Ook op de gewone en mobiele website staat de vertraging van treinen pas online nadat deze al gereden is.

Je kan Thalys niet opbellen, want ze hebben geen klantenservice. Je komt gewoon bij de SCNF, NMBS of NS Hispeed terecht, en deze bedrijven kunnen van boekingen van elkaar niet eens inzien. Zelfs als je dan het juiste bedrijf vind, ondanks dat je volgens hun site in veel situaties recht hebt om met de volgende Thalys mee te gaan weigeren ze vrijwel altijd je boeking te veranderen. Bij personeel ter plaatse of een conducteur heb je vaak meer geluk.

Verder is er een compensatie regeling, maar alleen door een brief op de post naar België te sturen waarna Thalys dan even goed gaat nadenken of het wel echt hun eigen schuld was. Onder de 60 minuten krijg je alleen waardebonnen die in Frankrijk en België te gebruiken zijn.

Kort gezegd: als alles goed gaat (en op een reis van 3 uur vind ik 15 minuten vertraging echt niet erg) is het een erg fijne trein. Als het wat minder gaat dan is het allemaal wat lastiger.

llama
Bericht Re: Thalys door en-es » za 19 feb 2011 20:02

Dat onderhoud kon niet later beginnen om de thalys toch nog te laten rijden?

Overigens had ik bij mijn laatste thalys-reis naar Parijs 40 minuten vertraging. Bij aankomst in Paris Nord stonden thalys-medewerk(st)ers vertragingformulieren uit te delen aan uitstappende reizigers.

en-es
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Thalys door groentje » zo 20 feb 2011 09:02

Er is bijna elke nacht wel iets op de HSL, hoor. Niet over het hele stuk wordt gewerkt, maar als je de 2 sporen nodig hebt, kan je toch niet meer door.
Vorige vrijdag waren er blijkbaar werken in Frankrijk, een aantal Rijsel-Parijstreinen waren ook afgeschaft/omgeleid.
Het grofste schandaal vind ik is dat de reizigers geen hotelkamer is aangeboden, zo heb ik toch begrepen. Zeker in een weekend, in de week dat het Europees Parlement naar Straatsburg is, is het normaal echt geen probleem een hotelkamer te vinden.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Thalys door SRich » zo 20 feb 2011 16:08

Ik vind het raar dat elke nacht de HSL dicht is, het kan toch niet zo erg slijten dat er dagelijks onderhoud nodig is...en als ze er niet werken...laat dan het spoor gewoon open....dat mocht er wat aan de hand zijn er gewoon treinen kunnen rijden....
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: Thalys door Eix » zo 20 feb 2011 17:54

En als er dan daadwerkelijk onderhoud gedaan moet worden?

Ik lees op andere fora dat er namelijk de betreffende nacht groot onderhoud is uitgevoerd. Er was dus blijkbaar wel degelijk een noodzaak voor de sluiting van de lijn.

Eix
Bericht Re: Thalys door lamotep » zo 20 feb 2011 18:15

groentje schreef:Het grofste schandaal vind ik is dat de reizigers geen hotelkamer is aangeboden, zo heb ik toch begrepen.

Volgens Thalys was er geen kamer te krijgen.

lamotep
Bericht Re: Thalys door ino94 » zo 20 feb 2011 20:51

Er staat dat er doordat het zo laat was, niet genoeg kamers te vinden waren. Dat vind ik nogal vaag: bedoelen ze dan dat de hotels geen reizigers meer wilden ontvangen of dat alle kamers vol waren?

ino94

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland