Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Thalys

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Thalys door AlexNL » do 26 nov 2015 01:31

MichaBen schreef:Ik vraag me steeds vaker af of men er in Rotterdam verstandig aan gedaan heeft met die mooie nieuwe fly-overs de HSL op spoor 4 aan te sluiten en niet op spoor 1.

Je kunt vanaf de HSL op spoor 1b uitkomen. Met wat verbouwwerk zou je ook wel op 1a uit moeten kunnen komen, maar dan moet de 'tuin' in het verlengde van spoor 3+4 eraan geloven.

ibodejoode schreef:Is het alleen om een daad te stellen?

Natuurlijk is het alleen bedoeld om een daad te stellen. De Fransen verkeren in paniek en de Belgen gaan er vrolijk in mee. Paniekvoetbal pur sang waar de reiziger de dupe van is.

Het is net zoiets als die vloeistofbeperking die geldt voor vluchten: omdat er één keer een zieke geest was die een aanslag wilde plegen met vloeistoffen en iPodonderdelen, zijn nu alle vliegtuigpassagiers in de hele EU veroordeeld tot bizarre eisen (maximaal 100ml per verpakking, maximaal 1l per persoon, afsluitbaar zakje, enz.). En wat hebben we er nu écht mee gewonnen?

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Thalys door en-es » zo 20 dec 2015 23:22

Vanaf vandaag metaaldetectoren en röntgenapparatuur op de stations in Parijs en Lille. Reizigers krijgen op deze stations te maken met extra controles.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Thalys door AlexNL » ma 21 dec 2015 22:35

In Brussel-Zuid schijnen er ook al extra veiligheidschecks te worden gedaan.

Laten we hopen dat deze gekte zich niet verder verspreidt.

AlexNL
Bericht Re: Thalys door Harm » wo 02 maart 2016 10:46

Thalys wil ook een budgettrein laten rijden:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... ijs-147491

De reis van Brussel naar Parijs met Izy gaat gemiddeld 2 uur en een kwartier duren omdat de treinen in Frankrijk niet op het hogesnelheidsnet rijden

Welk treinmaterieel wordt dit? Een nieuwe Coradia Liner V 200?

Thalys is voor een groot deel in handen van de Franse spoorwegen (SNCF). De Franse spoorwegen laten in Frankrijk onder de naam Ouigo budget TGV-treinen rijden. Het is voor het eerst dat er ook een grensoverschrijdende budgethogesnelheidstrein komt.

Ouigo als binnenlandse budgethogesnelheidstrein. En Izy als internationale budgethogesnelheidstrein. Als SNCF dezelfde werkwijze toepast als ze gedaan hebben met de TGV vanaf 1981 dan bouwen ze het uit indien het een succes wordt. Dan is over 10 jaar niet onmogelijk dat er een Izy trein rijdt tussen Amsterdam - Parijs.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Thalys door Chrisdb » wo 02 maart 2016 10:53

Hmm, misschien Izy (met NS die zich hier ook bij aansluit, bijvoorbeeld als aandeelhouder) inderdaad doortrekken naar Amsterdam? Dat lijkt me zo op het eerste gezicht een interessant Fyra-alternatief.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Thalys door Moshi » wo 02 maart 2016 11:36

Chrisdb schreef:Hmm, misschien Izy (met NS die zich hier ook bij aansluit, bijvoorbeeld als aandeelhouder) inderdaad doortrekken naar Amsterdam? Dat lijkt me zo op het eerste gezicht een interessant Fyra-alternatief.

Een deel van de kostenbesparingen kun je in Nederland nietrealiseren omdat het niet zou passen op conventioneel spoor, kijk maar naar de problemen die de Beneluxtrein in 2017 zou veroorzaken op de dienstregeling op de Oude Lijn. Daarom is het voor Thalys een stuk minder interessant: over de HSL betekent een snellere reis en hogere kosten, en dus meer concurrentie voor de klassieke Thalys. Op Brussel-Parijs zal de Thalys wel aanzienlijk sneller zijn dan Izy, en is Izy dus vooral concurrerend met busverbindingen in plaats van met de Thalys zelf.

Moshi
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Thalys door groningen » wo 02 maart 2016 11:43

Ik las ergens dat er treinen komen die geen zitplaatsen hebben, maar dat je gewoon moet staan. Nu weet ik niet of dat deze treinen zijn. In de goeie oude tijd nam ik altijd de D 282 van Rotterdam naar Parijs. Vanwege aansluiting in Rotterdam alleen mogelijk op maandag. Vertrek uit Brussel Zuid was om 10.10 en aankomst in Paris Nord was om 13.00. Deze nieuwe trein is dus 35 minuten sneller, maar dan heb je toch geen TGV/Thalys-materiaal nodig als je over de oude lijn in Frankrijk en Belgie gaat. Eigenlijk vreemd; eerst laten ze alle langzame treinen verdwijnen en worden vervangen door de TGV en Thalys en nu plusminus 15 jaar later komt zo'n optie toch weer terug. Zou de TGV en Thalys last hebben van bussen tussen Brussel en Parijs en v.v.?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Thalys door groentje » wo 02 maart 2016 14:30

Naar ik heb begrepen worden oude TGV-Réseaustellen ingezet, beetje opgekalfaterd en geschilderd... De eerste TGV's zijn al buiten dienst gegaan, ik kan mij voorstellen dat ze zo bij Thalys en SNCF die oudere stellen een nuttiger oude dag denken te kunnen geven. Het onderhoud moet ietsje minder intensief voor niet-HST-materieel.

Wel interessant, je zal inderdaad kaartjes zonder zitplaatsreservatie (maar met treinbinding) kunnen kopen, een kleine revolutie bij de Fransen.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Thalys door LOF » wo 02 maart 2016 17:12

Weet iemand wat de route gaat worden? Izy heeft het over het vermijden van de Franse hogesnelheidslijnen, impliceert dat ze wel over de Belgische gaan tot Lille of Arras? Of kiezen ze gewoon de oude route over Compiègne en Mons? Ik vermoed eerlijk gezegd wel dat laatste, anders lijken me de reistijden van 2u30 niet echt haalbaar. Het voordeel van een TGV is dan trouwens nihil, de baanvaksnelheid is nergens hoger dan 160 km/u. Met de HSL en een duurder ticket win je dus een uurtje.

Gaat de Izy onderweg stoppen? De Fransen hebben flink bezuinigd en willen nog verder bezuinigen op de TET en de lijn Paris - Maubeuge schijnt op de lijst voor opheffing te staan. Wellicht gaat de Izy in het gat springen.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Thalys door en-es » wo 02 maart 2016 19:57

Volgens ov-magazine.nl gaat de Izy over de lijn Arras-Paris rijden. De goedkoopste plekken zijn staanplaatsen maar voor meer geld kan je ook een gereserveerde zitplaats nemen. Ook ongereserveerd zitten kan.

en-es
Bericht Re: Thalys door groningen » wo 02 maart 2016 22:28

Ik denk gewoon de oude route, dus Mons, Aulnoye, Saint-Quentin, Compiegne en Creil.

groningen
Bericht Re: Thalys door groentje » wo 02 maart 2016 22:45

Blijkbaar via Longueuil (bij Amiens), las ik ergens.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Thalys door groningen » wo 02 maart 2016 23:01

Werkelijk onmogelijk!

groningen
Bericht Re: Thalys door eelkevd » do 03 maart 2016 11:03

groningen schreef:Ik las ergens dat er treinen komen die geen zitplaatsen hebben, maar dat je gewoon moet staan. Nu weet ik niet of dat deze treinen zijn. In de goeie oude tijd nam ik altijd de D 282 van Rotterdam naar Parijs. Vanwege aansluiting in Rotterdam alleen mogelijk op maandag. Vertrek uit Brussel Zuid was om 10.10 en aankomst in Paris Nord was om 13.00. Deze nieuwe trein is dus 35 minuten sneller, maar dan heb je toch geen TGV/Thalys-materiaal nodig als je over de oude lijn in Frankrijk en Belgie gaat. Eigenlijk vreemd; eerst laten ze alle langzame treinen verdwijnen en worden vervangen door de TGV en Thalys en nu plusminus 15 jaar later komt zo'n optie toch weer terug. Zou de TGV en Thalys last hebben van bussen tussen Brussel en Parijs en v.v.?

Ik lees hier dat de trein nonstop zou rijden en in Frankrijk vrij snel de HSL zal verlaten. Ben benieuwd wat voor materieel het zal worden, is het mogelijk dat ze oudere tgv-treinen hiervoor gaan inzetten?

En ze verkopen staanplaatskaarten maar ook zitplaatskaarten (met en zonder reservering). Zeg dus maar net als de ICE waar meer kaartjes verkocht kunnen worden dan dat er stoelen zijn. Ik vermoed ook dat de bussen hier de reden voor zijn.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Thalys door AlexNL » do 03 maart 2016 11:33

Naar verluid heeft Thalys twee tricourante TGV-stellen overgenomen van SNCF.

AlexNL
Bericht Re: Thalys door en-es » do 03 maart 2016 18:12

Heb vier jaar geleden in een thalys gezeten die tussen Parijs en Brussel via Arras reed vanwege een calamiteit. Dus onmogelijk is het niet.

en-es
Bericht Re: Thalys door groningen » do 03 maart 2016 21:00

Arras is maar op 6 a 8 kilometer van de TGV-lijn. De vraag is of je onder Arras weer op de TGV komt.

Stel:
Paris Nord - Arras (TGV) 55 minuten
Arras - Lille 30 minuten
Lille - Brussel Zuid (TGV) 40 minuten

Kom je op 2 uur en 5 minuten; met een ruime stop in Arras en Lille Flandres (kopmaken) kun je op 2 uur en 15 minuten komen.

groningen
Bericht Re: Thalys door mat_64 » vr 04 maart 2016 22:18

Een "TGV-lijn" heet een LGV

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer

Plaats een reactie

Vorige