Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Thalys

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Thalys door eelkevd » di 08 maart 2016 13:14

HSL in het Nederlands.... LGV is Frans!

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Thalys door mat_64 » di 08 maart 2016 17:10

En TGV heet in goed nederlands HST ;).
Het ging over een franse lijn en de franse term (ja, het is ook een merk) voor het treintype word gebruikt.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Thalys door Daan » di 08 maart 2016 17:34

Alleen is TGV ook als merknaam gebruikt, en misschien wordt dat het nog steeds zo is.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Thalys door eelkevd » wo 09 maart 2016 09:34

mat_64 schreef:En TGV heet in goed nederlands HST ;).
Het ging over een franse lijn en de franse term (ja, het is ook een merk) voor het treintype word gebruikt.

Dus als we een chinees artikel plaatsen dan ook maar de Chinees termen gebruiken? Omdat toevallig jij Frans kan betekent niet dat het ook in het Frans moet.... Dit forum is Nederlandstalig dus lijkt me ook wenselijk om Nederlandstalige termen te gebruiken waar mogelijk! TGV is wel een uitzondering, dat is overgenomen in onze taal maar LGV niet.

eelkevd
Bericht Re: Thalys door Chrisdb » wo 09 maart 2016 22:40

Als het Chinees moet zijn, pak dan svp Japans dan kan ik het ook nog volgen :P Maar ff serieus: LGV is toch anders een aardig ingeburgerd begrip onder spoorkenners en zelfs niet-spoorkenners, dunkt me... Zelfs mijn moeder (in de 60, die totaal niets met treinen heeft) kent de term...
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Thalys door groningen » wo 09 maart 2016 23:14

Is toch eenvouding. TGV slaat op de trein; LGV gaat over de lijn. Zo moeilijk is dat toch niet.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Thalys door Roberta » do 10 maart 2016 07:56

mat_64 schreef:En TGV heet in goed nederlands HST ;).

High Speed Train ???

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Thalys door Chrisdb » do 10 maart 2016 08:44

Hoge Snelheids Trein. Oftewel zo'n ding op wieltjes dat met 300 km/h of meer over het spoor heen tjoek tjoekt ;)

Volgens mij zijn sommigen van jullie toe aan een heel lang weekend met een übergezellige VrijMiBo (Vrijdag Middag Borrel).... :p

Chrisdb
Bericht Re: Thalys door eelkevd » do 10 maart 2016 10:08

Chrisdb schreef:Als het Chinees moet zijn, pak dan svp Japans dan kan ik het ook nog volgen :P Maar ff serieus: LGV is toch anders een aardig ingeburgerd begrip onder spoorkenners en zelfs niet-spoorkenners, dunkt me... Zelfs mijn moeder (in de 60, die totaal niets met treinen heeft) kent de term...

Chinees en Japans is net zo gerelateerd als Nederlands en Russisch. dus leg eens uit waarom Japans?
Spoorkenners wel redelijk, maar niet spoorkenners buiten Frankrijk kennen de term LGV niet. Daar hebben we in het Nederlands en Engels HSL voor. Wel met in het Nederlands de betekenis: Hogesnelheidslijn.

Die Vrijdagmiddagborrel is welkom, schiet jij hem in Chris? :p

eelkevd
Bericht Re: Thalys door Roberta » do 10 maart 2016 18:08

Voor mij een rode port, graag ;)

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Thalys door Chrisdb » vr 11 maart 2016 08:24

Mij maak je happy met een goed glas rosé of een Grimbergen :)

@Modjes, zullen we een keer een VrijMiBo organiseren???? @John, heb jou hier even een PB'tje over gestuurd. #ahtoeahtoe

Chrisdb
Bericht Re: Thalys door Harm » wo 25 mei 2016 17:55

http://www.railwaygazette.com/news/sing ... train.html

International high speed operator Thalys is also understood to have had preliminary discussions regarding a next-generation Duplex as it seeks to invest in its fleet following a corporate restructuring where the business has become a single commercial entity. The ability to easily lengthen trainsets to match changing ridership patterns is a priority for the operator, Alstom believes.

‘One thing is certain, flexibility and modularity are now the absolute priority for our customers in a world of rapidly-changing passenger expectations and market competition’, says Jaime Borrell, Market & Portfolio Director for Main Line & Locomotives at Alstom. ‘The engineering and technical parameters of the train are not the dominant criteria that they may have been in the past.’

Een AGV Duplex als de opvolger van de Thalys TGV PB(K)A. Niet zo heel verassend. De Thalys PBA rijdt inmiddels vanaf juni 1996 tussen Parijs - Amsterdam. En de Thalys PBKA rijdt vanaf december 1997. Dus 18/20 jaar oud. Tussen 2025 - 2030 de AGV Duplex i.p.v de ruim 30 jaar oude Thalys? Dat is toekomstmuziek.

Mag SNCF bepalen dat Alstom de nieuwe HST zal leveren tussen Parijs - Brussel - Köln/Amsterdam? Er zal wel eerst een Europese aanbesteding komen waar meerdere concurrenten zullen inschrijven.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Thalys door AlexNL » wo 25 mei 2016 21:45

Harm schreef:Er zal wel eerst een Europese aanbesteding komen waar meerdere concurrenten zullen inschrijven.

Dat is enkel verplicht voor publieke bedrijven, niet voor een onderneming naar privaat recht zoals Thalys. Dat sluit de mogelijkheid tot aanbesteding echter niet uit.

Bij Thalys kunnen ze nu hun eigen plan trekken, als Siemens of Bombardier een beter bod indient voor een nieuwe HST dan is de kans reëel dat de volgende generatie Thalystreinen niet van Franse makelij is. Eurostar heeft tenslotte ook voor Velaro's gekozen, ondanks het grootaandeelhouderschap van SNCF.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Thalys door John » wo 25 mei 2016 23:34

Thalys is nu toch bezig de huidige treinen een mid-life revisie te geven?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Thalys door Moshi » do 26 mei 2016 15:00

AlexNL schreef:
Harm schreef:Er zal wel eerst een Europese aanbesteding komen waar meerdere concurrenten zullen inschrijven.

Dat is enkel verplicht voor publieke bedrijven, niet voor een onderneming naar privaat recht zoals Thalys.

Klopt niet. NS is bijvoorbeeld een onderneming naar privaat recht en dient wel aan te besteden. Dit is omdat het een overheidsbedrijf is (overheid heeft meerderheid van de aandelen) in een speciale sector, maar een overheidsbedrijf kan prima ook een privaatrechtelijke onderneming zijn.

Moshi
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Thalys door en-es » zo 12 jun 2016 13:09

Gisteren een dagtocht naar het EK voetbal in Lens gemaakt met de thalys. In de thalys van 7.17 van Amsterdam naar Lille zaten meerdere voetbalfans. Mijn 1e klasse rijtuig was bijna leeg, tot Rotterdam was ik de enige. Na Brussel zaten met mij erbij vier reizigers in de hele rijtuig. Bijna naast het station Lille Europe bevindt zich de fanzone van het EK2016. Op station Lille Flandres veel politie en zwaar bewapende militairen. Dezelfde dag met de thalys van 21.04 terug. Voor het instappen uitgebreide controle in de stationshal van Lille Europe, compleet met röntgen en metaaldetector. Ik had de 1e klasse rijtuig bijna voor mezelf, alleen tussen Brussel en Antwerpen nog twee andere reizigers. Vanwege een defect werd de barrijtuig gesloten en reizigers mochten gratis flesje water afhalen onderweg.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Thalys door John » zo 12 jun 2016 19:06

Leuk tripje! Was het een beetje makkelijk om aan kaartjes voor het stadion te komen? Tot nu toe zie ik nergens lege plekken op TV.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Thalys door en-es » zo 12 jun 2016 20:19

Ruim een week geleden verkocht de UEFA restanten van vele wedstrijden waaronder die in Lens. Daarna de boeking met thalys gemaakt. Met nog 8 dagen voor vertrek was een retoer Amsterdam-Lille 100 euro in de 2e klasse en 138 euro in de 1e klasse.

Beetje off topic maar op het station van Lens zag ik een supporterstrein uit Zwitserland die geheel uit rijtuigen van de SBB bestond. Later op de avond stond de trein op een opstelterrein in Lille.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland