Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Kort nieuws: Internationaal

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Kort nieuws: Internationaal door Nieuws » ma 03 jan 2011 13:18

Hier staan de korte internationale berichten uit 2010.
__________

Italiaanse NS beboet voor chaos

3 januari 2011

De Italiaanse Spoorwegen hebben een miljoenenboete euro aan de broek gekregen. Het bedrijf was niet in staat om het treinverkeer fatsoenlijk op orde te krijgen tijdens hevige sneeuwval in december.

In Toscane viel op 17 december 20 centimeter sneeuw. Het treinverkeer was daardoor dusdanig ontregeld dat honderden mensen de nacht in stations en andere soorten noodopvang moesten doorbrengen. Enrico Rossi, president van de regio Toscane, heeft de onderneming een boete van 1,3 miljoen opgelegd.

Rossi meent dat de spoorwegmaatschappij de contractuele verplichtingen niet is nagekomen. Ze zou verantwoordelijk zijn voor 'stipt en betrouwbaar vervoer' en het informeren van reizigers. Daar was niets van terecht gekomen.

De boete zal geïnvesteerd worden in het spoornet, zo heeft Rossi al aangekondigd.

Bron: Spits

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal 2010 / 2011 door groentje » di 04 jan 2011 01:46

Het ging inderdaad zowat overal mis. Gelukkig maar, kunnen we ons net dat tikkeltje minder schuldig voelen. Al moet het altijd nog beter kunnen.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kleine buitenlandse berichten 2010 door Reiziger Delft » di 04 jan 2011 22:04

Nieuws schreef:Kroatië beter en sneller bereikbaar met ICE-Bus combi

Niet een idee om de ICE naar Muenchen door te trekken en vanaf daar een comfortabele nachttrein in te zetten naar Kroatie? Dat is nog veel sneller.

Avatar gebruiker
Reiziger Delft
Berichten: 2240
Geregistreerd: di 19 okt 2004 12:52
Woonplaats: Delft
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal 2010 / 2011 door en-es » di 04 jan 2011 22:31

Er bestaat toch een nachttrein München-Zagreb?

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal 2010 / 2011 door ino94 » di 04 jan 2011 23:56

Volgens de DB-planner rijdt er een nachttrein die in de avond vertrekt en een Intercity die pin de helft van de ochtend vertrekt.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal 2010 / 2011 door en-es » wo 05 jan 2011 06:07

Toen ik een paar jaar geleden met de CNL in München aankwam toen stond er op hetzelfde perron een Eurocity naar Klagenfurt met doorgaande rijtuigen naar Belgrado. Geen idee of die ook nog rijdt.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal 2010 / 2011 door Playertwo » wo 05 jan 2011 23:27

Was dat voor of na de oorlog in Joegoslavië? Is het er voor is de kans aanwezig dat die verbinding er niet meer is, is het van na de oorlog zal die nog wel bestaan.
Volgens de planner van D-Bahn gaat er sowieso nog een rechtstreekse trein Muenchen - Zagreb.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal 2010 / 2011 door Nieuws » za 08 jan 2011 01:52

Belgen leren de Noren met de trein rijden

8 januari 2011

Transurb Technirail, net als Eurostation een dochteronderneming van de NMBS-Holding, heeft eind vorig jaar een rijsimulator geleverd aan de Noorse spoorwegen. De simulator is even groot als een echte treincabine. Hij is gemonteerd op hydraulische vijzels, wat zorgt voor een perfecte nabootsing van de bewegingen van de trein.

De simulator bevat zelfs een waarheidsgetrouw projectiesysteem, waardoor het lijkt alsof je echt met de trein aan het rijden bent. Hiervoor werd 200 kilometer spoor in Noorwegen gefilmd. De 3D-beelden zijn net echt. Noorwegen is trouwens niet het enige land waarvoor de Belgische ingenieurs een rijsimulator gebouw hebben. Momenteel zijn er zestig exemplaren in gebruik, de meeste in België, maar ook in Tunesië, Algerije, Jamaica, Frankrijk, Groot-Brittannië en Griekenland. Onlangs werd nog een contract afgesloten met Maleisië voor de bouw van vijf metrosimulatoren.

Rijsimulatoren bouwen was helemaal niet de oorspronkelijke opdracht van Transurb Technirail. Het bedrijfje werd in 1973 opgericht om verder bijstand te verlenen aan de spoorweginfrastructuur die de Belgen in Congo gebouwd hadden. Intussen is Transurb Technirail eigenlijk de exportcel geworden van alle Belgische knowhow over openbaar vervoer. Het bedrijfje, dat zelfbedruipend is, is voor 88 procent in handen van de NMBS-Holding. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft 8 procent in handen en de overige 4 procent is in handen van particuliere studiebureaus, waaronder Tractebel.

In zijn zoektocht naar opdrachten voor de Belgische spoorkunde onderhoudt het bedrijf nauwe contacten met de Europese Unie en de Wereldbank. Heel wat werkzaamheden in minder ontwikkelde landen worden dikwijls deels gefinancierd met geld van die instellingen.

Zo controleert Transurb Technirail momenteel ook de werkzaamheden aan het Roemeense spoorwegnet en stations die deels gefinancierd worden door Europa.

Bron: De Standaard

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Nieuws » zo 09 jan 2011 19:01

Man belaagt meisjes in trein

9 januari 2011

Een man heeft in de trein in het Duitse München zonder enige reden twee jonge meisjes aangevallen. Dankzij het heldhaftige optreden van medereizigers kon de belager snel worden opgepakt.

De 24-jarige Duitser begon de meisjes van 15 en 17 jaar oud zonder reden op hun hoofd en in het gezicht te slaan. Twee reizigers stonden meteen op en stelden zich beschermend op voor de tieners. De dader werd door andere passagiers vastgehouden tot de politie hem op kwam halen. De agressieve man moest door meerdere agenten in bedwang worden gehouden.

De geschrokken meisjes hadden verwondingen aan het hoofd en hebben zich onder doktersbehandeling moeten stellen. De politie noemt het optreden van de reizigers heldhaftig.

Bron: Fok

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Nieuws » di 11 jan 2011 13:43

Argentijnse moeder riskeert leven dochter

11 januari 2011

BUENOS AIRES - Een Argentijnse moeder probeerde haar dochter en zichzelf te verstoppen op het perron om maar geen treinkaartjes te hoeven kopen.

De vrouw had de aanstormende trein echter nog niet verwacht. Ze liet het kind op het spoor zakken en zag toen pas de trein naderen. Het hele voorval is door een bewakingscamera vastgelegd. Gelukkig zag het kind kans zich tegen de holle zijkant van het perron te drukken, waardoor ze niet door de trein werd overreden. Uiteindelijk liep het hele voorval dus nog goed af, maar het had beslist veel slechter kunnen aflopen.

Bron: De Telegraaf

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Nieuws » wo 12 jan 2011 20:35

Rennen voor de trein is goed voor het milieu
Lichaamswarmte treinreizigers verwarmt kantoorgebouw

11 januari 2011

[center][/center]

In Stockholm hebben ze een extra reden om de treinen stipt op tijd te laten rijden. Dat betekent misschien dat er meer reizigers door het station moeten rennen om hun trein te halen, maar het is wel goed voor het milieu. In het treinstation zijn namelijk speciale waterbuizen aangesloten aan het ventilatiesysteem. De buizen verzamelen de lichaamswarmte uit de lucht die de 250.000 reizigers elke dag uitstralen. Hoe harder reizigers lopen, hoe meer warmte ze uitstralen en verzameld wordt. Die verzamelde warmte in de buizen wordt weer gebruikt om een kantoorgebouw tegenover het station te verwarmen. Daardoor hoeft het gebouw 25 procent minder energie te gebruiken om te stoken.

Het systeem is erg duur om aan te leggen, legt ingenieur en ontwerper Klas Johnasson uit, maar door de hoge brandstofprijzen in Zweden haal je de investering er op lange termijn gemakkelijk uit:

“It means a low-grade waste heat source, like body heat, can be used advantageously. It’s worth them spending a little bit of money on electricity to move heat from building to building, rather than spending a lot on heating with gas.

Bron: NRC Next

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door VelhaChica » do 13 jan 2011 00:54

Die Bahn stockt auf

Doppelstockwagen auf Fernstrecken
Die Bahn stockt auf

Schneller als geplant will die Bahn das Problem fehlender Züge im Fernverkehr beheben. Ab Ende 2013 sollen erstmals Züge mit zwei Etagen eingesetzt werden. Bisher rollen Doppelstockwagen in Deutschland nur im Regionalverkehr.

Die neu gebauten Züge sollen auf einigen Linien alte Intercity-Züge ersetzen, kündigte Bahn-Vorstand Ulrich Homburg an. Geplant seien Fahrten unter anderem auf Zubringerlinien zu den stark befahrenen Bahnfernstrecken zwischen Berlin, Rhein-Ruhr, Frankfurt am Main und Süddeutschland. Eine Fahrt soll nicht mehr kosten als bisher.

Die neuen Doppelstock-Züge kosten die Bahn rund 400 Millionen Euro. Gebaut werden die 27 Lokomotiven und 135 Doppelstockwagen im Bombardier-Werk im sächsischen Görlitz.
Tempo: 160 Stundenkilometer

Die IC-Flotte der Bahn gilt mit einem Durchschnittsalter von 40 Jahren als veraltet - vor allem beim Komfort. Die neuen Wagen sollen ICE-Zügen in nichts nachstehen. Ein Zug werde aus drei Wagen der zweiten Klasse und einem der ersten Klasse bestehen. Insgesamt würden 469 Sitzplätze angeboten, 70 davon in der ersten Klasse. Die Züge sollen ein Tempo von 160 Stundenkilometer erreichen.

Die Züge böten unter anderem breite Einstiegstüren, moderne Sitze, Gepäckboxen, weit mehr Steckdosen und einen verbesserten Handy-Empfang, kündigte Bahn-Vorstand Homburg an. "Einziger Pferdefuß", so Homburg, sei das gastronomische Angebot: In den Doppelstöckern lasse sich kein Bordbistro unterbringen. Der Gast werde daher direkt am Platz bedient - mit eingeschränktem Warensortiment. Für den Transport von Fahrrädern gebe es zehn reservierungspflichtige Stellplätze. Für Rollstühle ist ein Hublift vorgesehen. Alte IC-Züge werden teilweise modernisiert

Nicht alle alten IC-Züge sollen Ende 2013 ausgemustert werden. Einige werden modernisiert und sollen dann als Reservezüge dienen, zum Beispiel bei Ausfällen bei extremer Witterung. Mit einer ausreichenden Reserve - einem heutigen Schwachpunkt der Bahn - rechnet Homburg aber erst Mitte 2012. Für den Winter 2011/12 bleibt es damit eng. Für die Zwischenzeit müssten technische Lösungen gefunden werden, betonte Homburg. So löse zum Beispiel eindringende Feuchtigkeit beim Antrieb immer wieder Kurzschlüsse aus. In den Verträgen mit Bombardier sei die Nutzung der Doppelstockwagen auch bei extremen Wetterverhältnissen festgeschrieben, ergänzte der Vorstand. Im Regionalverkehr hätten solche Züge bisher gut funktioniert.

Bron: http://www.tagesschau.de/wirtschaft/doppelstockzug100.html

VelhaChica
Berichten: 305
Geregistreerd: di 06 mei 2008 13:16
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door VelhaChica » do 13 jan 2011 00:56

Tagesschau, het Duitse NOS-Journaal, heeft een serie gemaakt over die Pannen-Bahn. Hylarisch om te lezen dat de NS niet alleen staat met het aangaan van 'uitdagingen'.

http://www.tagesschau.de/inland/bahnpannen100.html

VelhaChica
Berichten: 305
Geregistreerd: di 06 mei 2008 13:16
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Fabian-uit-DE » do 13 jan 2011 09:57

Natuurlijk, NS en DB koken altijd met hetzelfde water knipoog
Zelf in Zweden hebben ze overlast met de winter: http://www.kleinezeitung.at/nachrichten ... -ein.story
En in Frankrijk rijden/reden de TGV-treinen tijdelijk 160 km/h i.p.v. 320 km/h

Zoals in het Nederland misschien beweerd wordt, dat alleen problemen met de winter in Nederland zijn, is ook in Duitsland vaak te lezen, dat er alleen problemen in Duitsland zijn en andere landen geen overlast ervan hebben.

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Nieuws » vr 21 jan 2011 12:39

Belgische stations veroveren de wereld

21 januari 2011

[center] Afbeelding[/center]

Een nieuwe staionsomgeving voor Toulouse-Matabiau, een busterminal in Kingston, Jamaica en een complete stadswijk boven de sporen in Moskou, het zijn slechts enkele van de buitenlandse projecten waarvoor Eurostation-Euro Immo Star gecontracteerd werd.

De Franse stad Toulouse wil van het station Toulouse-Matabiau, een prachtig bouwwerk dat dateert van begin vorige eeuw, een knooppunt maken voor het Europese hogesnelheidsnetwerk. Net als in Antwerpen-Centraal moet hier een historisch station compleet aangepast worden aan de reizigerswensen van de 21ste eeuw. Er komt bijkomende spoorinfrastructuur en de stationsvoorzieningen worden gemoderniseerd. Het station moet een verkeersknooppunt worden waar gemakkelijk op tram, metro of bus kan worden overgestapt. Ook de doorstroming van het verkeer rond het station moet beter.

De volledige stationsomgeving wordt aangepakt. De stad Toulouse wil van de stationswijk een gloednieuwe wijk maken waar het aangenaam wonen en werken is. Eurostation-Euro Immo Star werkt samen met lokale studiebureaus aan de uitwerking van het stedelijke masterplan.

Busterminal in Jamaica
[center] Afbeelding[/center]
Eurostation-Euro Immo Star pootte in 2008 samen met het Belgische Transurb-Technirail in Kingston, de hoofdstad van Jamaica, een grote busterminal neer.
Daardoor werd het chaotische kruispunt van de twee drukste verkeersaders van de stad omgetoverd tot een goed gestructureerd verkeersknooppunt. De bus is nog altijd het voornaamste vervoermiddel voor een groot deel van de Jamaicanen.

Jamaica wil zijn transportnetwerk nu verder uitbouwen, zowel over het water, per spoor als per vliegtuig. Euro Immo Star heeft een volledig nieuw transportsysteem uitgetekend met daarin nog nieuwe busterminals, een lightrail en een cargorail.

Het Jamaicaanse verhaal is eigenlijk begonnen met de levering van een hele rist bussen van de Vlaamse busbouwer Jonckheere. Maar die bussen moesten onderhouden worden en dus werd op de Belgen een beroep gedaan om de nodige depots daarvoor te bouwen. Na die depots volgde een busterminal en nu een volledig nieuw transportsysteem.

Stadswijk boven de sporen in Moskou
[center] Afbeelding[/center]
Tot voor de crisis in 2008 stond er geen rem op de Russische ambities en leken de roebels gewoon uit de lucht te vallen. Mirax, een van de grootste Russische projectontwikkelaars, en de Russische Spoorwegen wilden op 6 kilometer van het Kremlin een gigantisch platform bouwen van 400.000 vierkante meter boven een rangeerstation, een reizigersstation en 2 kilometer spoor. Op en naast dat platform zou een heel nieuwe stadswijk verrijzen.

Eurostation-Euro Immostar heeft de Russen in dit project vooral advies gegeven over het bouwen boven de sporen. De Russen waren zeer onder de indruk van de manier waarop in Antwerpen de hogesnelheidstrein onder de stad doorgeleid werd, zonder die stad te deren. De structuur van het Russische platform moet de hoge lasten van de bovenliggende stadswijk kunnen dragen. De voorstudie van het volledige project werd met succes afgerond en Eurostation werd ervoor betaald, maar de realisatie is voorlopig 'on hold' gezet. Het geleverde werk heeft wel de deuren geopend voor andere Russische projecten zoals het stationsproject in Voronezj.

Bron: Vlaamse Architectuur

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Fabian-uit-DE » za 22 jan 2011 01:41

Hamburg, 21-1-11

Lokführer drohen mit Streiks im Bahnverkehr

Der Tarifstreit zwischen Lokführern und Privatbahnen spitzt sich zu: Die Gewerkschaft GDL schließt Streiks im Zugverkehr nicht mehr aus. [...]

Schlechtes Zeugnis für die Deutsche Bahn:

Der Winterbericht des Bundesverkehrsministeriums gibt einen Überblick über die größten Probleme bei der Deutschen Bahn...

1. Unpünktlichkeit im Nahverkehr
Die Pünktlichkeit im Nahverkehr lag im Dezember bei 77,2 Prozent.

2. Unpünktlichkeit im Fernverkehr
Im Fernverkehr sank die Pünktlichkeit an manchen Tagen unter 70 Prozent.

3. Unpünktlichkeit im Güterverkehr
Auch im Güterverkehr sank die Pünktlichkeit auf 67,5 Prozent in der Abfahrt und 49,1 Prozent in der Ankunft.

4. Geschwindigkeitsbegrenzung
Die Höchstgeschwindigkeit der ICE-Züge wurde zeitweise auf 200 km/h reduziert, weil andernfalls von den Zügen herabfallendes Eis Schottersteine aufwirbeln und so die Fahrzeuge beschädigen könnte.

5. Aufwendige Wartung
Die niedrigen Temperaturen machten Enteisungen nötig, die pro Zug mehrere Stunden in Anspruch nahmen.
Züge konnten trotz mehr Personal nicht in der vorgesehenen Zeit gewartet werden, weil sie wegen örtlicher Schneeverwehungen zu spät in der Werkstatt eintrafen.

6. Fahrzeugmangel
Zeitweise fehlten aufgrund dieser Probleme über zehn Prozent der Fahrzeuge. Daher musste der Zugverkehr auf mehreren ICE-Strecken eingeschränkt werden.

7. Störungen bei der Infrastruktur
Die Infrastruktur litt unter vereisten Oberleitungen, Schneeverwehungen, ausgefallenen Weichenheizungen und Stellwerksstörungen.

8. Service
In der Öffentlichkeit wurde eine mangelnde Information der Fahrgäste kritisiert.

Quelle: Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung

===

volledige artikel:
Welt Online

Wellicht zijn er in de komende manden stakingen in Duitsland, omdat de onderhandelingen tussen de bedrijven en de machinistenvakbond (GDL) voorlopig mislukt zijn. Het gaat eromheen, dat de GDL loon voor de machinisten van de regionale vervoerders op DB-niveau eist, om loondumping te vermijden. De vakbond voor treinbegeleiders, bistropersoneel etc. (EVG, voormaals Transnet en GDBA) heeft wel een nieuwe CAO voor de gehele branche afgesloten.

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door groningen » za 22 jan 2011 01:48

Fehmarnbelt: Dänemark will Tunnel

Das dänische Parlament hat die Weichen für einen 18 km langen Tunnel unter dem Fehmarnbelt gestellt. Sprecher von Regierung und Opposition kündigten am Freitag eine entsprechende Abstimmung kommende Woche im Verkehrsausschuss an. Eine Brücke ist damit kein Thema mehr. Der Baubeginn ist für 2014, die Fertigstellung für 2020 anvisiert.

Die Kosten von rund 5,1 Mrd. Euro trägt Dänemark allein. Deutschland zahlt nur für die Anbindung an Land zwischen Puttgarden auf der schleswig-holsteinischen Insel Fehmarn bis Lübeck.

Bron: NDR-text 131

Ostsee-Tunnel von Dänemark nach Deutschland kommt

Knapp 18 km unter der Ostsee: Ein Tunnel statt der bisher geplanten Hochbrücke soll ab 2020 Dänemark und Deutschland miteinander verbinden. Kopenhagen bezahlt das fünf Milliarden teure Bauwerk alleine. Jetzt werden endgültig die Weichen gestellt.

Doch keine Brücke: Ein 17,6 km langer Tunnel unter der Ostsee soll Fahrten zwischen Hamburg und Kopenhagen ab 2020 um eine Stunde verkürzen. Statt gigantischer Brückenpfeiler über den Fehmarnbelt wollen die Skandinavier jetzt den längsten Absenktunnel der Welt mit vorgefertigten Betonröhren bauen: Jeweils 200 Meter lang und mit 70 000 Tonnen so schwer wie ein Tankschiff sind die Elemente. Ab 2014 sollen sie unter dem Meeresgrund zwischen Puttgarden auf Fehmarn in Schleswig-Holstein und dem dänischen Rødby auf Lolland verlegt werden.

«Vor allem die Sicherheit für die Schifffahrt spricht wohl doch für die Tunnel- statt der Brückenlösung», meint Verkehrsminister Hans Christian Schmidt. Im Verkehrsausschuss des Kopenhagener Folketing hat er dafür eine breite Mehrheit hinter sich, nachdem in den letzten Jahren eigentlich der Brückenbau als angesagt galt.

Den Dänen gefällt am Tunnel-Modell inzwischen auch besser, dass es der heimischen Bauindustrie sowie den Nachbarn in Deutschland und Polen mehr Einkünfte verspricht als ein Brückenbau mit viel Stahl aus Fernost. Die Entscheidung zwischen unter oder über der Ostsee treffen die Skandinavier souverän ohne deutsche Beteiligung, weil sie auch die Rechnung - ganz freiwillig - allein begleichen wollen. Bei 5,1 Milliarden Euro liegen derzeit die Schätzungen für den Absenk-Tunnel und 5,2 Milliarden für eine Brücke.

Trotz der gigantischen Kosten und Kritik von Umweltschützern müssen sich die dänischen Politiker wohl kaum vor Bürgerprotesten wie bei Stuttgart 21 fürchten. Jedenfalls nicht im eigenen Land. Bei einem «Bürgerdialog» im Hafenstädtchen Rødby wurden so gut wie keine grundsätzlichen Einwände auf Dänisch vorgebracht: Die Kritiker waren Deutsche und hatten mit der Fähre von Fehmarn übergesetzt, wo das Projekt heftig umstritten ist.

Die Einheimischen beim Bürgerdialog begnügten sich in der Regel mit Fragen nach etwaigen Ostsee-Schäden durch Streusalz auf einer Brücke und den hohen Stromkosten für die Tunnelbeleuchtung. Die Tonlage wechselte unüberhörbar, wenn sich immer wieder Deutsche wie die Grünen-Politikerin Christiane Stodt-Kirchholtes oder Malte Siegert vom Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung zu Wort meldeten.

«Wir auf Fehmarn wollen weder eine Brücke noch einen Tunnel, weil beides unsere Insel kaputtmachen würde», rief Stodt-Kirchholtes in die mit 500 Zuhörern gut gefüllte Sporthalle und forderte den Verkehrsminister auf, sich bitte auch auf der anderen Seite der Ostsee der Kritik zu stellen. Schmidt bleibt aber erst mal daheim und will sich nächste Woche im Verkehrsausschuss endgültig grünes Licht für die Arbeit an einem Tunnel holen.

Für die deutsche Seite fallen ausschließlich Kosten für die Anbindung an Land zwischen Puttgarden und Lübeck an. Sie wurden für den Ausbau der Autobahn und es Bahnanschlusses zunächst auf 800 Millionen Euro geschätzt, könnten sich aber nach Meinung des Bundesrechnungshofes verdoppeln. Der Bundestag und das dänische Parlament haben bisher nur der Planungsphase, nicht aber dem eigentlichen Bau zugestimmt.

Bron: SHV
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Nieuws » zo 23 jan 2011 23:01

Tunnel tussen Denemarken en Duitsland

23 januari 2011

Tussen Duitsland en het Deense eiland Lolland kom geen brug maar een tunnel. De regering van Denemarken heeft daarvoor gekozen.

Het auto- en treinverkeer moet in 2020 bijna 18 kilometer onder de Oostzee door kunnen rijden. Het wordt 's werelds langste afgezonken tunnel, die wordt gebouwd met prefab betonnen buizen.

Elke buis van 200 meter weegt 70.000 ton. Vanaf 2014 worden de segmenten in de zeebodem gelegd tussen Puttgarden in Duitsland en Rødby op het eiland Lolland in Denemarken. De tunnel verkort de reisduur over de weg tussen Hamburg en Kopenhagen met een uur.

Denemarken ziet af van het oorspronkelijke plan voor een gigantische brug. 'Vooral de veiligheid voor de scheepvaart pleit voor een tunnel in plaats van een brug', meent de Deense minister van Verkeer Hans Christian Schmidt. Hij krijgt steun van een brede meerderheid in de transportcommissie van het Deense parlement.

Ander pluspunt van een tunnel is dat die meer werk oplevert voor de bouwsector in eigen land en in de buurlanden Duitsland en Polen. De keuze tussen een verbinding onder of boven de Oostzee is een zaak voor Denemarken zelf, zonder Duitse deelname, omdat de Denen de nieuwe verbinding geheel zelf betalen. De kosten voor de tunnel worden geschat op 5,1 miljard euro, die voor de brugverbinding 5,2 miljard.

Ondanks de kosten zijn Deense politici nauwelijks bang voor burgerprotesten in eigen land. Milieuactivisten zijn alleen een beetje bezorgd over de stroomkosten van de verlichting in de lange tunnel. Bij een inspraakavond in de havenstad Rødby klonken vrijwel geen bezwaren in het Deens. De critici bleken Duits en waren met de veerboot overgestoken.

De Deense minister wil eerst in eigen land definitief groen licht krijgen voor de tunnelvariant. Hij moet nog een akkoord sluiten met de Duitsers over de aansluiting op weg- en spoorinfrastructuur. De Duitse overheid moet wegen en spoorlijnen tussen Puttgarden en het nabijgelegen Lübeck voor naar schatting 800 miljoen euro uitbreiden. De Duitse Rekenkamer heeft gewaarschuwd dat die rekening tweemaal zo hoog kan uitvallen.

Het Duitse en Deense parlement hebben tot nu toe alleen de planningsfase en niet de feitelijke bouw goedgekeurd.

Bron: Nieuwsblad Transport

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast


cron