Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

DB bestelt ICx-stellen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn door Harm » zo 24 mei 2015 13:42

ICx trein wordt getest op de bekende testbaan in Velim. Een aantal mooie foto's:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » wo 03 jun 2015 22:29

In het Engelse spoor Today's Railway werd aangegeven dat ICx zal worden ingezet tussen Hamburg - Würzburg - München, Hamburg - Frankfurt - Stuttgart en op de NBS Nürnberg - Erfurt - Leipzig. Dat zal gebeuren vanaf december 2017.

Op de Duitse Wikipedia van de ICx die op 1 juni 2015 een update heeft gekregen valt het volgende te lezen:

http://de.wikipedia.org/wiki/DBAG_ICx

Nach der Planung des im März 2015 veröffentlichten Fernverkehrskonzeptes[16] sollen die ersten ICx-Züge auf folgenden Linien eingesetzt werden:
Hamburg–München (ab Ende 2017)
Hamburg–Stuttgart (ab Ende 2017)
Hamburg–Rhein/Ruhr–Rhein/Main–Süddeutschland (ab Ende 2018)
Hamburg–Berlin–Leipzig/Halle–Erfurt–Nürnberg–München (ab Ende 2019)
München–Lindau–Zürich (nach 2020)

Nach der Planung von 2011 sollen die ersten ICx-Züge im Laufe des Jahres 2016 auf folgenden Linien eingesetzt werden:[67]
Hamburg–Rhein/Ruhr–Rhein/Main–Süddeutschland
Berlin–Hannover–Amsterdam
Berlin–Kassel–Rhein/Main–Stuttgart–München
Berlin–Kassel–Rhein/Main–Basel
Hamburg–Berlin–Leipzig/Halle–Erfurt–Nürnberg–München (nach Fertigstellung der Neubaustrecken Erfurt–Leipzig/Halle und Ebensfeld–Erfurt im Jahr 2017).


Berlijn - Hannover - Amsterdam staat er ook bij. :) Eerst zien hoe concreet dit is. Maar mooi is het wel. Maar gaan deze comfortabele snelle treinen dan net als de getrokken rijtuigen dan ook stoppen op alle IC stations tussen Hengelo - Amsterdam? Een Dosto zou trouwens ook een prima trein zijn tussen Berlijn - Amsterdam. Die worden ook de komende jaren geleverd aan DB voor een aantal IC verbindingen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door mat_64 » do 04 jun 2015 01:18

Mijn duits is erg slecht, maar zelfs ik kan er in lezen dat het tweede deel verteld dat in 2011 het plan was dat ICx eerst op de genoemde lijnen zou worden in gezet. Het eerste stukje verteld dat per maart 2015 het plan is om ICx eerst op de genoemde lijnen in te zetten.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Moshi » do 04 jun 2015 13:15

Het is Wikipedia. Dus 'Het staat er wel' betekent helemaal niets... Als iemand wil staat er dat die naar Tokio rijdt. De ICx is niet geschikt voor Nederlands spoor, dus zal daar voorlopig niet rijden...

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door eelkevd » do 04 jun 2015 14:06

Klopt, er is ook gemeld dat de versie die 1500V en ATB leuk vind niet komt voorlopig.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door bobo90 » do 04 jun 2015 16:57

achja, als ze lang genoeg wachten hebben ze atb iig niet meer nodig

bobo90
Berichten: 56
Geregistreerd: ma 09 maart 2015 00:30
Woonplaats: delft
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Roberta » za 06 jun 2015 12:28

Hebben de treinstellen draaistellen met een binnenliggend frame ?

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Joenit » za 06 jun 2015 19:47

Roberta schreef:Hebben de treinstellen draaistellen met een binnenliggend frame ?

Alleen de loopdraaistellen.

zie ook http://www.vladanfoto.cz/clanky-icx-db-v-cechach.html

Avatar gebruiker
Joenit
Berichten: 39
Geregistreerd: zo 22 feb 2009 14:43
Woonplaats: Zuidwolde (Dr.)
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door groningen » zo 27 sep 2015 21:38

Keulen

Afbeelding
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » do 15 sep 2016 17:05

ICE 4 wordt dit jaar in reguliere dienstregeling ingezet:

http://www.railjournal.com/index.php/ro ... n-ice.html

The trains will initially be deployed on ICE lines 22 (Hamburg - Frankfurt - Stuttgart) and 25 (Hamburg - Würzburg - Munich).


Daar rijden nu vooral ICE 1 en een aantal ICE 3. Kan DB die weer naar andere routes verschuiven zoals straks de NBS/ABS München - Nürnberg - Erfurt - Leipzig - Berlijn/Hamburg.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door AlexNL » do 15 sep 2016 22:17

Het gaat in eerste instantie om een proefinzet, waarbij een ICE4 wordt gebruikt in plaats van het geplande treinstel. Hiermee wil DB zien hoe de trein zich gedraagt onder normale omstandigheden i.p.v. tijdens proefritten. In de loop van 2017 zal de ICE4 planmatig worden ingezet.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door eelkevd » vr 16 sep 2016 08:34

Pas in december begint normale inzet van de ICE4, nu is het in proefbedrijf volgens de infographics.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » vr 16 sep 2016 11:04

De instroom van de ICE 4 zal in ieder geval een aantal verschuivingen qua treinmaterieel gaan veroorzaken. Maar DB kan eventueel de ICE 4 mixen met ICE 1, ICE 2 en ICE 3/Velaro D. Alleen de SFS (Schnellfahrtstrecke) Köln - Siegburg - vliegveld Frankfurt zal uitsluitend door ICE 3 (International)/Velaro D bereden worden.

De SFS Hannover - Würzburg en SFS Mannheim - Stuttgart worden al genoemd. Ook de SFS Berlijn - München via Leipzig, Erfurt en Nürnberg is al een keer genoemd. Alleen de SFS Berlijn - Hannover is niet genoemd. Ook de minst belangrijke SFS in Duitsland.

Lees dat ICE 4 vooral bedoeld is om getrokken treinmaterieel te vervangen. Maar uit de eerste berichten lijk het erop dat ze vooral de snelle spoorverbindingen worden ingezet. Worden andere ICE zoals ICE 1 en ICE-T doorgeschoven. De ICE - T worden nu nog ingezet tussen Berlijn - München via Leipzig, Erfurt en Nürnberg. Maar dat zal veranderen als het snelle deel tussen Nürnberg - Erfurt ook in gebruik gaat.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door AlexNL » vr 16 sep 2016 16:54

De ICE4 is bedoeld om getrokken materieel, en op termijn ICE1 en ICE2 te vervangen. Waar geen ICE komt te rijden (rustigere lijnen, of waar de baanvaksnelheid amper boven 160 uitkomt) zullen de IC-dubbeldekkers instromen.

Daarmee wordt het Duitse intercitynetwerk flink opgewaardeerd, de enige klassieke getrokken treinen die overblijven zijn internationale treinen.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door R-K » za 17 sep 2016 12:02

Als ICE-T wordt vervangen op Berlin-München dan lijkt mij dat ICE-T in de toekomst als Lindau-Geltendorf geëlektrificeerd is op München-Zürich gaat rijden. Er kan daar nergens harder gereden worden dan 160 km/h dus ICE-T leent zich er wel goed voor. Wat er met Berlin-Hannover-Amsterdam, Berlin-Dresden-Prag en Berlin-Posen-Warschau/Danzig gaat gebeuren blijft me een raadsel.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door AlexNL » za 17 sep 2016 15:12

Voor de EC München - Zürich wil SBB hun Pendolino's (ETR 610) inzetten. Voor de getrokken internationale treinen wil DB voorlopig de huidige rijtuigen blijven gebruiken (die krijgen een revisie) en pas in het volgende decennium zal er worden gekeken naar vervanging.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Buzzcapture en 1 gast


cron