Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

DB bestelt ICx-stellen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » vr 02 aug 2013 22:08

Laten we reëel zijn. Een ICE tussen Amsterdam - Berlijn is te duur ongeacht welke route en frequentie. Tussen Amsterdam - Köln is het al onrendabel. Het zal rendabel zijn op tracés met veel snelle NBS/ABS en op de HSL Frankfurt - Brussel - Londen. DB wilde daarom genoegen nemen met een ICx die maximaal 249 km p/u/250 km p/u kan rijden omdat de tijdswinst van de Velaro/ICE 3 (320/330 km p/u) t.o.v. de ICE 1/ICE2/ICx met 250 km p/u op de Duitse spoornet niet al te groot is. Wat treinmaterieel kunnen ze beter kiezen voor een goedkopere Intercity (200 km p/u) die ook geïntegreerd wordt in het Nederlandse spoornet

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door SuperGhost » vr 02 aug 2013 23:08

Een ICE-dienst zou in principe ook prima met ICx gereden kunnen worden, dat hoeft natuurlijk niet perse met een Velaro gedaan te worden.
ICE is in principe gewoon een treinsoort, net zoals hier de Sprinter is.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door eelkevd » za 03 aug 2013 11:26

In Nederland misschien maar in Duitsland hoort een ICE treintype ook met een ICE trein gereden te worden. In geval van overmacht misschien een ICx of IC trein maar niet structureel.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Gereke » za 03 aug 2013 11:47

En wie heeft jou verteld dat ICx geen ICE is? ICx is geen treinsoort.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Fabian-uit-DE » za 03 aug 2013 12:17

eelkevd schreef:In Nederland misschien maar in Duitsland hoort een ICE treintype ook met een ICE trein gereden te worden. In geval van overmacht misschien een ICx of IC trein maar niet structureel.

Er zijn ICEs zonder ICE-materieel en ICs met ICE-materieel. knipoog

Maar volgens mij wordt de ICx gewoon een ICE. Net als de IC-T, die nu als ICE-T rond rijdt.

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » za 03 aug 2013 14:35

Zou met de inzet van een ICE - T (International) tussen Berlijn - Amsterdam veel tijdswinst gemaakt worden omdat het kantelbakmechanisme heeft? Op de NBS/ABS Berlijn - Hannover kan tussen Oebisfelde - Hannover (maximaal 200 km p/u) de ICE - T sneller door de bochten dan de ICE 1/ICE 2. Tussen Hannover - Bad Bentheim zou een ICE - T sneller kunnen rijden? Maar mag de ICE - T op dit spoortraject ook sneller rijden dan andere treinen zoals dit geval op de tracé München - Nürnberg - Leipzig - Berlijn - Hamburg? En kan een ICE - T tussen Bad Bentheim - Amsterdam een kleine tijdswinst boeken? Nadeel van de ICE - T is dat treinen met kantelbaksystemen duurder zijn dan treinen zonder kantelbaksysteem.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door AlexNL » za 03 aug 2013 15:48

Op deze kaart kun je zien op welke trajecten een kantelbaktrein sneller kan rijden (Themes, Characteristics, Tilting Services). Zoals je kunt zien is dat niet het geval op de route Bad Bentheim - Berlijn, een kantelbaktrein inzetten op dat traject gaat je dus geen tijdwinst opleveren.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » za 03 aug 2013 17:36

Dan is duidelijk dat ICE - T afvalt tussen Berlijn - Amsterdam. Volgende kandidaat?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Gereke » za 03 aug 2013 18:08

Waar ben je toch naar op zoek? Die rijtuigen blijven gewoon rijden.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door ReisThijs » ma 05 aug 2013 11:27

Hij is op zoek naar een opvolger voor als die rijtuigen in 2022 alsnog aan de kant gaan. Dat zou best wel eens ICx kunnen zijn.

Fabian-uit-DE schreef:Maar volgens mij wordt de ICx gewoon een ICE.
Het meest voor de hand liggend is dat de "langzame" ICx als IC zal worden ingezet en de snelste ICx als ICE dienst gaat doen.

AlexNL schreef:Op deze kaart kun je zien op welke trajecten een kantelbaktrein sneller kan rijden (Themes, Characteristics, Tilting Services). Zoals je kunt zien is dat niet het geval op de route Bad Bentheim - Berlijn, een kantelbaktrein inzetten op dat traject gaat je dus geen tijdwinst opleveren.
Het enige wat ik kan zien is dat dit traject niet is vrijgegeven voor sneller rijden met kantelbaktreinen. Dat wil nog niet zeggen dat het niet zou kunnen. Men heeft waarschijnlijk nooit onderzocht of de lijn er geschikt voor is.
Je kunt je wel afvragen of de lijn er wel bochtig genoeg voor is.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door ICB140 » ma 05 aug 2013 16:21

Het zou mij ook niets verbazen als DB uiteindelijk alle Fernverkehr-treinen onder de 'merknaam' ICE gaat voeren. Het IC-net stelt niet zo veel meer voor en de belangrijkste lijnen zijn op corridors waar geen (of alleen in het IC-pad) ICE's rijden en de naam dus zonder moeite veranderd kan worden (Hamburg - Keulen, Hannover - Leipzig). Ook tussen Berlijn en Hannover schelen de IC en ICE maar één stop. Zodra er met ICx gereden gaat worden en dus ook de maximumsnelheid en comfort niet meer verschilt is de IC eigenlijk gewoon een 'ICE, stopt ook in Stendal'.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door R-K » ma 05 aug 2013 17:15

De echte IC-diensten (Hannover-Leipzig; Keulen-Hamburg) kunnen omgevormd worden tot ICE. De wannebe-IC's (Emden-Luxemburg/Hannover) mogen van mij vervangen worden door rode dubbeldekkers van DB Regio onder de noemer IRE, dus met regionale prijzen en ook reizigers met Lander-tickets en Schoenes-Wochende-Tickets. Voor sommige IRE's en RE's (zoals Muenchen-Nuernberg) is een toeslag van enkele euro's voor reizigers die gebruik maken van Lander-tickets en Schoenes-Wochenende-Tickets een idee.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door groentje » ma 05 aug 2013 21:24

De benaming betekent ook een andere verantwoordelijke: de IRE wordt betaald door de regionale vervoersautoriteiten, terwijl IC en ICE vallen onder het lange-afstandsverkeer, en DB daar zijn eigen broek moet ophouden...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door SuperGhost » ma 05 aug 2013 22:49

Zo zit het (in praktijk) eigenlijk ook al in Nederland: NS gebruikt de termen 'intercity' en 'sprinter', terwijl de regionalen de termen 'sneltrein' en 'stoptrein' gebruiken...
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door R-K » di 06 aug 2013 11:24

Denk jij dat de wannebe-IC's (Emden-Luxemburg/Hannover) rendabel zijn? Ik denk het niet. Ze kunnen daarom beter overgeheuveld worden naar het nahverkehr en verder als IRE functioneren. Hierbij horen rode dubbeldekkers met blauwe stoelen met blokjesmotief, vaker stoppen (bijv. Leverkusen Mitte) en het opknippen van treindiensten (Bijv. Emden-Duesseldorf/Keulen en Duesseldorf/Keulen-Luxemburg ipv Emden-Luxemburg) horen erbij. Zo krijg je tussen Emden en Oldenburg en tussen Koblenx en Trier een starrere dienstregeling (reiziger hoeft niet meer te kijken of er een IC of een RE rijdt), wat dus aantrekkelijker is voor de reiziger en dus deze trajecten waarschijnlijk ook te maken krijgen met reizigersgroei. Tussen bijv. Duesseldorf en Keulen rijdt er vaker een regionale sneltrein, wat de klant ook kan waarderen.

Om deze investeringen terug te verdienen, moet het mogelijk zijn om reizigers die met een SW-ticket of een Lander-ticket reizen een toeslag van enkele euro's vragen als ze gebruik maken van bepaalde snelle RE's en IRE's (bijv. Nuernberg-Muenchen via de HSL). Ook zal het IC-tarief opgeheven moeten worden. Voor de echte IC's (Keulen-Hamburg; Hannover-Dresden) zal dus het ICE-tarief moeten gelden, ongeacht er met IC of met ICE-materieel wordt gereden.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Vinny » di 06 aug 2013 21:25

Echt niemand zit te wachten op nog een stukje onduidelijkheid over de geldigheid van tarieven en productformules. Kan de persoon die de IRE trein bedacht heeft niet meteen zijn voorstel door de papierversnipperaar halen? Dank u wel. RE is meer dan genoeg duidelijkheid voor de treinformule. instemmen

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » ma 09 dec 2013 17:38

De ICx zal voorlopig niet in Nederland gaan rijden. Dit is te lezen in Spoorwegen 2014. De eerste ICx zal waarschijnlijk in 2018 in Duitsland gaan rijden. Zoals er nu naar uitziet zal Siemens 45 zevendelige en 85 twaalfdelige treinstellen gaan leveren.

12 treinen van dit type zal gaan rijden in Denemarken. Dit betreft de twaalfdelige treinstellen. De zevendelige ICx zullen alleen in Duitsland gaan rijden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door R-K » di 10 dec 2013 16:32

Als de BR101 of de BR120 van de Berlijn-IC vervangen wordt door een Taurus of Vectron die geschikt is voor 200 km/h en ook 1,5kV DC aankan, kan de stop in Bad Bentheim komen te vervallen, zodat er een kwartier bespaard worden.

Eens kijken hoe we aan Nederlandse zijde de tijden kunnen aanpassen.
In Hengelo kan de trein om 12:40 arriveren en 12:42 vertrekken. Deze haalt in Almelo de sprinter in en komt in 14:00 in Amersfoort aan. Gezien de drukte op de Gooilijn rijdt de Berlijn IC dan naar Utrecht Centraal in plaats van Amsterdam Centraal. Aankomsttijd in Utrecht Centraal is 14:20. Terug naar Berlijn vertrekt de trein om 15:40.

Dus je krijgt Utrecht Centraal-Amersfoort-Apeldoorn-Deventer-Apeldoorn-Hengelo-Rheine verder naar Duitsland.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast


cron