Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

DB bestelt ICx-stellen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » di 10 dec 2013 19:05

Verwacht niet dat DB-AG en (NS Internationaal) een duurdere meerstroomsysteem locomotief als Vectron wil inzetten om 15 minuten tijdswinst te boeken. Het haalt op deze tracé niet veel uit als je 15 minuten sneller ben als de totale reistijd ruim 6 1/2 uur is. Bovendien zijn de BR 101 lang niet aan vervanging toe.

Als de ICx instromen zullen steeds meer EC/IC/Regio rijtuigen vervangen worden. Weet niet welke type
rijtuigen in Nederland mogen worden ingezet. En hoeveel rijtuigen er zijn die tussen Duitsland - Nederland v.v. mogen worden ingezet. De stamlijn Berlijn - Bad Bentheim is mogelijk een tracé waar de rijtuigen worden ingezet totdat ze totaal versleten zijn evenals de locomotieven serie 1700.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door AlexNL » di 10 dec 2013 19:52

De IC Berlijn-rijtuigen zijn volgens mij RIC-rijtuigen, die dingen mogen in vrijwel heel Europa worden ingezet. Als die dingen tot op de draad versleten zijn pak je andere RIC-rijtuigen om die dienst mee voort te zetten.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door R-K » di 10 dec 2013 22:19

Naar Polen rijden toch ook meerspanningslocomotieven. Naar Tsjechie dacht ik niet (correct me if I'm wrong), daarom kan er toch ook meerspanningslocomotieven naar Nederland (en Tsjechie) worden ingezet.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » di 10 jun 2014 14:10

In de nieuwste editie van Today's Railways (juni 2014) staat het volgende:

No plans for Netherlands approvals for new DB ICE or ICx

Siemens has confirmed that neither the new Class 407 ICE 3 (Velaro-D) nor the future ICx EMUs will be approved for use in the Netherlands under current plans agreed with DB.

This has at least two major implications: firstly the planned DB London - Amsterdam ICE service seems unlikely to ever happen (perhaps because Eurostar has beaten them to it!) and also means that the Berlin - Amsterdam IC service, currently operated using loco-hauled stock, is likely to remain loco operated for many years. The Berlin - Amsterdam service will remain loco-hauled as long as it is part of the Dutch domestic IC network.

Niet echt verassend meer. Maar hier wordt het weer eens bevestigd. En zolang de IC Berlijn - Amsterdam een onderdeel is van het Nederlandse netwerk zullen ze met getrokken rijtuigen blijven rijden. Alleen de locomotief serie 1700 zal mogelijk vervangen worden door een ERTMS locomotief (Traxx/serie 189).

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht door R-K » di 10 jun 2014 15:05

Nadeel van een Traxx of BR189 is nog steeds de lokwissel aangezien ze geen 200 km/h kunnen, wat wel vereist is op Osnabrueck-Berlin. Wel kun je de lokwissel verplaatsen naar Rheine en de stop in Bentheim laten vervallen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » di 10 jun 2014 17:21

Met de serie 189 of Traxx zal natuurlijk geen tijdswinst geboekt worden. Maar de locomotief serie 1700 zal als sommige spoortrajecten alleen met ERTMS beveiligd is niet meer geschikt zijn voor het rijden tussen Amsterdam - Amersfoort - Deventer - Hengelo. De plannen voor ERTMS in Nederland die al eerder bespreken zijn op onze forum worden ook toegelicht in Today's Railway.

Met een Vectron locomotief geschikt voor 2000 km p/u is dat niet nodig. Daar heb je al eens eerder over gehad. Alleen weet ik niet of DB geinteresseerd in is om een aantal locomotieven serie 101 te laten vervangen door een Vectron locomotief omdat de locomotiefwissel bij Bad Bentheim dan zal vervallen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht DB bestelt ICx-stellen door ICB140 » di 10 jun 2014 17:40

2000 km/u? Das snel!

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » di 10 jun 2014 18:14

blozen Ben geen futurist. Zelfs een Maglevtrein kan dat niet. knipoog

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door groningen » di 10 jun 2014 19:03

Waarom zou je de nieuwe ICE in Nederland laten rijden als er al ICE (andere uitvoering weliswaar) rijden en de snelheid blijft toch hetzelfde. Een nieuw baanvak tussen Utrecht en Arnhem/Emmerich; dat kunnen we toch wel uit ons hoofd zetten.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door mat_64 » di 10 jun 2014 19:23

De nieuwe ICE zou, zoals ook in het artikel staat, Amsterdam - Londen gaan rijden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » di 23 dec 2014 18:00

Eerste foto's van ICx:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

In total, Siemens (and Bombardier as sub contractor) will deliver 59 seven-car (max 230 kph) trains and 108 twelve-car sets (max 250 kph), only capable of running under 15 kV / 16,7 Hz AC catenary


Er zouden toch ook ICx ontwikkeld worden die onder meer stroomsystemen kunnen rijden? Zoals tussen Hamburg - Kopenhagen. Dat stond tenminste in Spoorwegen 2014.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door AlexNL » di 23 dec 2014 19:01

Dat is achterhaald, want DB heeft de bestelling gewijzigd. De eerste vloot zal alleen geschikt zijn voor het rijden in Duitsland.

Vervolgorders worden misschien wel multicourant, maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » do 25 dec 2014 18:21

Alex.nl schreef:
Vervolgorders worden misschien wel multicourant, maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken.


Dit staat op pagina 1 van deze topic zie Fabian D-E

The first ICx trainsets are expect to enter into service in 2016. The new trains will be commissioned by line. Use of ICx trainsets for transportation in Germany will be given priority over neighboring European countries.


Volgens de prognoses zal de Fehmarnbelttunnel in de dienstregeling van 2021/2022 in gebruik gaan. Samen met de NBS/ABS Kopenhagen - Ringstedt - Rodby en Puttgarden - Lübeck. Dat betekent dat DSB en DB waarschijnlijk snel een Europese aanbesteding .
zullen doen. Of al gedaan hebben. Is er trouwens op internet ook een Europese variant van Tenderned te vinden?

pagina 1 fabian d-e:
Deutsche Bahn AG and Siemens AG today officially signed the multi-billion euro contract for construction of up to 300 new long-distance trainsets


Het is dan de vraag of de nieuwste ICx dan een goede kandidaat is tussen Hamburg - Kopenhagen. Als ze eerst de 59 zevendelige en 108 twaalfdelige stellen willen leveren ben je al 1- 2 jaar verder. De nieuwe trein zal dan nog getest en toegelaten moeten worden in Denemarken. En DSB moeten nog met de nieuwe trein trainen.

Sluit niet uit dat het nog ICx kan worden. Maar er zijn natuurlijk andere kandidaten zoals een Duits/Deense variant van de Zweedse X 55. Of een trein van Alstom, Stadler, Hitachi, CAF.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door AlexNL » do 25 dec 2014 22:44

Of het wordt gewoon een BR 406 of 407 (ICE 3M, Velaro D). In Denemarken is de uitrol van ETCS in volle gang en die materieeltypes zijn uitgerust met ETCS en lusten 25 kV.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » vr 26 dec 2014 01:04

Ja waarom ook niet? Afgezien van de maximumsnelheid van 320/350 km p/u wat tussen Hamburg - Kopenhagen niet noodzakelijk is is het een goede trein. En waarom zou de ICx (voorlopig) alleen ingezet worden in Duitsland?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_407

Treindiensten
Door vertragingen in de leveringen is de indienststelling vertraagd. Vanaf 2014 zullen de stellen binnen Duitsland worden ingezet, pas na 2016 zal dit ook buiten Duitsland gebeuren.
Dortmund - Köln - Frankfurt / Stuttgart ter ontlasting van Baureihe 403/406
London St. Pacras - Stratford Itl. - Lille Europe - Brussel Zuid/Midi - Luik - Keulen - Frankfurt am Main


Zien hoe vaak de Velaro D wordt ingezet tussen Frankfurt - Londen vanwege de concurrentie van Eurostar en het ontbreken van aparte terminals voor treinreizigers van/naar Londen in Duitsland. De Velaro D zou worden ingezet tussen Marseille - Frankfurt. Maar daar rijdt nu de Euroduplex. Zou me niet verbazen dat dit zo blijft.

Dan blijven nog genoeg Velaro D/ICE 3 - M genoeg over richting Kopenhagen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door AlexNL » vr 26 dec 2014 02:09

De plannen voor Londen staan in de ijskast, onder andere vanwege de strenge toelatingseisen voor de tunnel, het gewijzigde klimaat (concurrentie van busmaatschappijen) en het enigszins beperkte reizigerspotentieel. De ICE's die van en naar Londen zouden gaan rijden kunnen dus voor andere diensten worden ingezet, bijvoorbeeld naar Denemarken via de nieuwe tunnelverbinding.

Onderdeel van het Fehmarn-project is ook een opwaardering van de achterliggende infrastructuur in Denemarken. De spoorlijn tussen Ringsted en Rødby gaat worden geëlektrificeerd, verdubbeld en de baanvaksnelheid wordt opgevoerd naar 200 km/u. Hiermee wordt de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen met anderhalf uur teruggebracht tot 3 uur. Het is de bedoeling dat er een ICE-uurdienst gereden gaat worden tussen Kopenhagen en Hamburg, als ik Wikipedia mag geloven.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door R-K » zo 28 dec 2014 20:41

Uursdienst is erg ambitieus, had eerder een twee-uursdienst verwacht.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: DB bestelt ICx-stellen door Harm » zo 28 dec 2014 22:47

Dit rijdt nu al tussen Kopenhagen - Hamburg:

http://www.groundedtravel.com/routes/ra ... city-train

En dan te bedenken dat dit is met de tijdrovende overtocht tussen Puttgarden - Rodby waardoor de totale reistijd ruim 4 1/2 uur is. Straks is de totale reistijd slechts 2 uur en 50 minuten waardoor het concurrerend is met vliegtuigen en auto's. Een uurdienst lijk me dan niet ambitieus maar eerder reeël.

Zeker als je bedenkt dat de ICE weinig aangevuld zal worden tussen Hamburg - Lübeck - Puttgarten - Rodby - Ringsted - Kopenhagen rijdt. De ICE zal waarschijnlijk zoal in Lübeck Hbf en natuurlijk Ringsted stoppen. En Puttgarten en Rodby overslaan.

En het lijk me niet dat in Denemarken de spoorlijn Ringsted - Rodby en in Duitsland tussen Puttgarden - Lübeck het spoor grondig gemoderniseerd zal worden om slechts 1 keer per 2 uur een snelle trein te laten rijden. Dan moderniseren ze het spoor alleen om vooral veel goederentreinen erop te laten rijden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast