Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Italië: Private HSL

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Italië: Private HSL door en-es » do 22 aug 2013 19:23

Ik heb vorige maand heel wat in Italie gereist en ik heb die Italo's ook vaak gezien. Overigens is de FrecciaRossa van Trenitalia een genot om mee te reizen.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Italië: Private HSL door Harm » za 31 okt 2015 23:18

NTV heeft Alstom de order gegeven om nieuwe Pendolino te leveren:

http://www.alstom.com/press-centre/2015 ... intenance/

Zal deze 250 km p/u treinmaterieel op dezelfde stations stoppen als de AGV? Kan op de site van NTV niets over vinden.

Geen hoop voor de NS dat de V 250 alsnog verkocht worden. ;)

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Italië: Private HSL door AlexNL » do 17 dec 2015 19:46

NTV en Alstom hebben vandaag bekendgemaakt hoe de door NTV bestelde Pendolino's eruit zullen gaan zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met deze 8 Pendo's wil NTV de .Italo-treindienst verder uitbreiden met nieuwe (nog niet genoemde) bestemmingen.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Italië: Private HSL door Harm » do 17 dec 2015 20:29

Kruising tussen AGV en Pendolino. Ziet er fraai uit. Lees alleen niks over kantelbaksysteem (tilt technology). Wat me ook niet helemaal verbaast want het lijkt wel of de kantelbaksysteem niet meer populair is. Zie bijvoorbeeld de Poolse "Pendolino". Ook in Zweden is de nieuwste IC X 55 een IC zonder kantelbaksysteem.

Nu zal private vervoerder NTV met de nieuwste AGV dat ook wel niet nodig hebben omdat het vooral over de HSL rijdt. En in Italië is naar mijn weten alleen nog geen HSL aangelegd tussen Milaan - Venetië. Alleen maar gunstiger voor NTV indien daar ook HSL wordt aangelegd. Zeker nu NTV in een keiharde concurrentieslag met Trenitalia verwikkeld is. Voor de rest is de T vormige HSL corridor bijna geheel aangelegd. Zoals dat ook gepland was in Italië.

Toekomstmuziek zal zijn als de HSL Lyon - Turijn is aangelegd. En snelle AGV of ETR 1000 Frecciarossa tussen Italië - Frankrijk/Spanje zal rijden. Een Eurostar 320 tussen Londen - Milaan lijkt me te ver. Maar er rijdt ook een Eurostar (320) tussen Londen - Marseille. Dus wie weet.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Italië: Private HSL door LOF » do 17 dec 2015 21:25

Fraaie treinen, maar sinds de V250 ben ik daar om een of andere reden toch een beetje huiverig voor. Gelukkig worden ze wel door Alstom gebouwd.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Italië: Private HSL door AlexNL » do 17 dec 2015 21:57

De Poolse Pendolino heeft geen kantelbakinstallatie omdat er geen traject is waar er tijdwinst geboekt kan worden met deze technologie. Dat is in Zwitserland en het VK wel anders.

De SJ3000 heeft inderdaad ook geen kantelbakinstallatie omdat ook deze trein niet op trajecten komt waar dat zinnig is, in tegenstelling tot de SJ2000.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Italië: Private HSL door Harm » do 17 dec 2015 22:00

De V 250 werd alleen door Ansaldobreda gebouwd. En toen bleek dat deze concern alleen niet helemaal zelf een HST te kunnen bouwen. Bij de levering van de ETR 1000 mocht Ansaldobreda als onderaannemer (nu Hitachi Rail Italy) wel de rijtuigen leveren. En levert het de beveiligingssystemen. Met (ERTMS) beveiligingssystemen bleek Ansaldo STS een goede reputatie te hebben. Zie ERTMS voor de Thalys. In de V 250 was dat anders.

Een ander voormalig Italiaans treinbouwer was Fiat Ferroviaria. Deze concern had een voortreffelijke reputatie met kantelbakmechanisme. Het heeft eerst zelf een aantal kantelbakintercity's geleverd totdat Alstom het overnam. Alstom Italy heeft daarna nog een aantal kantelbakintercity's geleverd voor FS (Italiaanse Staatsspoorwegen) en andere spoorbedrijven buiten Italië.

Vermoed trouwens dat het design afkomstig is van Alstom zelf. In tegenstelling tot de ETR 1000 waar Italiaanse designer Bertone het ontwerp voor leverde.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Italië: Private HSL door AlexNL » vr 18 dec 2015 01:13

Alstom heeft inderdaad een eigen designafdeling, onder leiding van Xavier Allard. Daar maakt Alstom tegenwoordig vaak gebruik van, maar in sommige gevallen wordt er met externe partijen samengewerkt.

De 'New Pendolino' die rondrijdt in Italië, Zwitserland, Polen, Spanje en China is oorspronkelijk ontworpen door het Italiaanse bedrijf Giugiaro. Het kleurenschema op de PKP-Pendolino en het interieur van die trein werd door het Poolse MARAD Design ontworpen in samenwerking met Alstom's eigen designafdeling.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Italië: Private HSL door Harm » vr 18 dec 2015 23:25

AlexNL schreef:
Met deze 8 Pendo's wil NTV de .Italo-treindienst verder uitbreiden met nieuwe (nog niet genoemde) bestemmingen.


Op blz. 513 van Spoorwegen 2016 staat daar het volgende over:

Begin oktober 2015 plaatste NTV bij Alstom een bestelling voor acht zevendelige Pendolino-treinstellen type EVO. De treinstellen krijgen een maximumsnelheid van 250 km p/u en zijn bedoeld voor diensten op zowel hogesnelheidslijnen als ook op lijnen van het 'oude' net.

Het ligt voor de hand dat de EVO-stellen diensten Venezia - Rome - Napoli zullen rijden om treinstellen serie ETR 575 (AGV Italo V 360) vrij te maken om deze te gebruiken voor uitbreiding van de dienst Milano - Roma - Napoli tot een halfuurdienst in de spits. De EVO - treinstellen worden in 2017 geleverd en moeten december 2017 in dienst komen. Alstom neemt ook het onderhoud gedurende 20 jaar op zich.

Ook is te lezen dat de ETR 500 wordt ingezet tussen Venetië - Bologna - Florence - Rome - Napels. De ETR 1000 wordt door zijn hogere aanzetsnelheden ingezet op een aantal HSL verbindingen waar eerder de ETR 500 werd ingezet. Met dezelfde aankomsttijden als de ETR 500. De ETR 1000 komt vaak te vroeg aan op de stations. Tevens kan eventuele vertragingen ingelopen worden. Of weggewerkt worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron