Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Eurostar en Kanaaltunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door John » wo 04 mei 2016 00:22

Denk ook niet dat het heel praktisch is als Nederlands personeel naar London door rijdt. Een slag haal je niet op een werkdag van 8 uur.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door eelkevd » do 26 mei 2016 13:44

Eurostar komt met een nieuw soort goedkoop treinkaartje: 25 Pond voor een enkele reis. Hij is boekbaar vanaf 1 week vantevoren, en geeft niet een presiese trein maar uiterlijk 48 uur vantevoren hoor je pas op welk tijdstip je een trein hebt.

https://www.theguardian.com/business/20 ... nap-ticket

Je kan aangeven of je voor of na 12 uur smiddags wilt reizen, maar verder ben je afhankelijk van waar het systeem je inplant, en na de planning ligt het vast. Kan niet meer aangepast worden.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door jcvjcvjcvjcv » di 31 mei 2016 20:09

John schreef:Denk ook niet dat het heel praktisch is als Nederlands personeel naar London door rijdt. Een slag haal je niet op een werkdag van 8 uur.

Moet dat persé dan? Is toch af en toe ook leuk om eens wat verder te komen? Of zitten daar weer vakbondsregeltjes / hotelkosten tussen?

jcvjcvjcvjcv
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door SuperGhost » di 31 mei 2016 22:07

ik denk dat die mensen ook graag na het werk weer lekker thuis bij vrouwlief/manlief en de kinderen willen zijn ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door AlexNL » di 31 mei 2016 23:37

Er zijn nu al diensten waarbij het personeel overnacht in Brussel/Frankfurt/Bad Bentheim, dus een overnachting in Londen zou een leuke toevoeging zijn aan het rijtje.

Maar reken er niet op, de Londen-diensten zullen - voor zover mij bekend - door twee ploegen worden gedaan. Een Thalys-ploeg doet 'm tussen Amsterdam en Brussel, aldaar neemt iemand van het Eurostardepot de trein over.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Chrisdb » wo 01 jun 2016 08:53

AlexNL schreef:Er zijn nu al diensten waarbij het personeel overnacht in Brussel/Frankfurt/Bad Bentheim, dus een overnachting in Londen zou een leuke toevoeging zijn aan het rijtje.

Maar reken er niet op, de Londen-diensten zullen - voor zover mij bekend - door twee ploegen worden gedaan. Een Thalys-ploeg doet 'm tussen Amsterdam en Brussel, aldaar neemt iemand van het Eurostardepot de trein over.

Een Thalys-ploeg van NS Int of ...?
Kregen NS-machinisten/TM's niet ook wegleer op het stuk Brussel - Londen?

Op de een of andere manier had ik stiekem ook wel wat machinisten uit de PE ICE/IC Berlijn verwacht, vanwege hun kennis met de ICE3M.
Wordt er ook van die expertise gebruik gemaakt? Ik bedoel de Velaro vindt zijn basis in de ICE3M....
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door AlexNL » do 02 jun 2016 00:19

Chrisdb schreef:Een Thalys-ploeg van NS Int of ...?

Er is een Thalys-standplaats in Amsterdam, ja.
Kregen NS-machinisten/TM's niet ook wegleer op het stuk Brussel - Londen?

Er zijn een paar NS-machinisten die zijn opgeleid voor de trein, en die een rit van Londen naar Parijs hebben gereden als examen. Hiermee zijn ze bevoegd om op de e320 te rijden tijdens de testritten.
Op de een of andere manier had ik stiekem ook wel wat machinisten uit de PE ICE/IC Berlijn verwacht, vanwege hun kennis met de ICE3M.
Wordt er ook van die expertise gebruik gemaakt? Ik bedoel de Velaro vindt zijn basis in de ICE3M....

IC Berlijn / ICE zou ik niet verwachten, dat personeel is in de regel niet opgeleid voor België. Een Velaro kun je niet zomaar vergelijken met een ICE 3M, er is echt wel het nodige veranderd.

AlexNL
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Bolino » vr 03 jun 2016 04:51

Ik zie het volgende bericht staan op seat61.com/news:
Direct Eurostars London-Amsterdam from 'late 2017'...

Eurostar CEO Nicolas Petrovic has said that test-running of their new e320 trains between London and Amsterdam is likely to start next month, with public service from 'late 2017'. He said passport and security formalities will definitely take place at Amsterdam on the London-bound run, with no need to detrain at Lille.

Dat druist in tegen tegen het artikel op OV-magazine. Weet iemand meer?

Edit:
Ik zie dat het artikel nu aangepast is.

Bolino
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door eelkevd » ma 06 jun 2016 20:52

Eurostar verzilvert een optie van 7 stellen:

http://www.railmagazine.com/news/fleet/ ... next-e320s
In dienst in 2018

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door en-es » za 13 aug 2016 09:14

Net terug van een weekje in het verenigd koninkrijk. Heen nam ik op 5 augustus de eurostar van 14.56 uit Brussel Zuid. Die kwam met een vertraging van ruim 20 minuten aan in Londen. Dit vanwege een extra lange stop in Lille Europe. Bij aankomst in Londen geen extra paspoortcontrole, iets wat ik 4 jaar geleden bij min laatste eurostar-reis nog wel meemaakte. Terug nam ik op 12 augustus de eurostar die om 12.58 uit Londen vertrok. Die kwam met een paar minuten vertraging aan in Brussel. Wel raar dat de hele massa reizigers door een kleine smalle trap naar de uitgang moesten. Wat me verder op viel was dat mijn treinen nog de oude meuk van 20 jaar geleden waren terwijl ik links en rechts nieuwere modellen zag rijden met de donkerblauwe kleur en gele streep onder de ramen. Wel schijnt eurostar met een nieuwe inrichting bezig te zijn die veel lijkt op de inrichting in de ICE.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Harm » za 13 aug 2016 10:09

en-es schreef:
Wat me verder op viel was dat mijn treinen nog de oude meuk van 20 jaar geleden waren terwijl ik links en rechts nieuwere modellen zag rijden met de donkerblauwe kleur en gele streep onder de ramen. Wel schijnt eurostar met een nieuwe inrichting bezig te zijn die veel lijkt op de inrichting in de ICE.

Eurostar heeft 17 straks Eurostar 320. Zet dat af tegen de 31 Eurostar en 7 Regional Eurostar. Waarvan een aantal daarvan een tijd lang gehuurd werden.

Zie dan ook niet gebeuren dat de Eurostar 320 het op korte termijn het geheel gaat overnemen van de Eurostar TMST op de HSL Londen - Lille - Parijs/Brussel. De Eurostar 320 is nu vooral gebouwd om van toegevoegde waarde te zijn zoals het rijden naar Amsterdam en Frankfurt. Eurostar wil met de nieuwe Eurostar 320 de markt uitbreiden.

Zie op lange(re) termijn wel van komen dat de eerste generatie Eurostar verschoven gaan worden naar de HS 2 Londen - Birmingham - (Leeds/Manchester). Deze Eurostar is bij uitstek geschikt voor binnenlandse Britse hogesnelheidsverbindingen via de HS 2 en klassieke Engelse spoorlijnen. Ze hebben namelijk de slanke profiel waardoor ze ook op de klassieke West Coast Main Line, East Coast Main Line en Midland Main Line kunnen rijden.

De samenstelling van de HST zal dan worden ingekort. Bovendien heeft de Eurostar TMST met een maximumvermogen van 12.200 KW, lengte van 394 meter en grotendeels een snelheid van 300 km p/u niet enorm veel marge over. Minder dan twee gekoppelde TGV Reseau/Duplex die een maximumvermogen van 17.600 KW en volgens mij lichter zijn qua gewicht. Zal me niet verbazen dat het veel vergt van de HST qua onderstellen en motoren.

Een ander logische optie is dat de Eurostar TMST gefaseerd wordt vervangen door de Eurostar 320 of andere HST. Het interieur van Eurostar TMST is gemoderniseerd door Pininfarina:

http://weekend.knack.be/lifestyle/wonen ... 80271.html

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Roberta » za 13 aug 2016 22:37

Harm schreef:Een ander logische optie is dat de Eurostar TMST gefaseerd wordt vervangen door de Eurostar 320 of andere HST. Het interieur van Eurostar TMST is gemoderniseerd door Pininfarina...

Als die dat net zo goed doet als de Fyra...

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Harm » zo 14 aug 2016 11:12

Allebei Italiaans. Maar daar houdt de overeenkomsten op. Pininfarina is absolute top qua design van auto's en treinen. ETR 500, ICN, Re 460, Eurostar 320, Talgo AVRIL.

Ansaldobreda behoorde tot de prutsers onder de treinbouwers.

Harm
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door PvdO » di 16 aug 2016 12:11

@Harm:
De V250 is ook ontworpen door Pininfarina, alleen is Pininfarina verantwoordelijk voor het design van de buitenkant en in het geval van de Eurostar voor het nieuwe interieur en de stoelen etc.
Het is AnsaldoBreda die de afzonderlijke onderdelen ontwerpt en vervolgens de boel dan ook in elkaar zet en daar is het misgegaan.
In hoeverre de ETR500, ICN, Re460, Eurostar 320 en Talgo AVRIL daadwerkelijk werken is dus de verantwoordelijkheid van de fabrikanten, respectievelijk TREVI (waaronder Breda, voorloper van AnsaldoBreda), Bombardier/Alstom, SLM/ABB, Siemens en Talgo.

Overigens vind ik de meerderheid van de treinen die Pininfarina ontwerpt nou niet echt mooi te noemen. Ferrari's zijn ze beter in.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door AlexNL » di 16 aug 2016 21:47

Harm schreef:Zie dan ook niet gebeuren dat de Eurostar 320 het op korte termijn het geheel gaat overnemen van de Eurostar TMST op de HSL Londen - Lille - Parijs/Brussel. De Eurostar 320 is nu vooral gebouwd om van toegevoegde waarde te zijn zoals het rijden naar Amsterdam en Frankfurt. Eurostar wil met de nieuwe Eurostar 320 de markt uitbreiden.

Ja, maar met de e320 kan Eurostar ook meer capaciteit bieden op de bestaande verbindingen. Er passen 150 reizigers meer in een e320 t.o.v. een TMST, als al die extra stoeltjes gevuld kunnen worden is dat een mooie inkomstenbron voor Eurostar. Diezelfde capaciteit kan ook worden gebruikt om de prijs van kaartjes te verlagen om daarmee de aantrekkelijkheid van Eurostar te vergroten.
Zie op lange(re) termijn wel van komen dat de eerste generatie Eurostar verschoven gaan worden naar de HS 2 Londen - Birmingham - (Leeds/Manchester). Deze Eurostar is bij uitstek geschikt voor binnenlandse Britse hogesnelheidsverbindingen via de HS 2 en klassieke Engelse spoorlijnen. Ze hebben namelijk de slanke profiel waardoor ze ook op de klassieke West Coast Main Line, East Coast Main Line en Midland Main Line kunnen rijden.

De samenstelling van de HST zal dan worden ingekort. Bovendien heeft de Eurostar TMST met een maximumvermogen van 12.200 KW, lengte van 394 meter en grotendeels een snelheid van 300 km p/u niet enorm veel marge over. Minder dan twee gekoppelde TGV Reseau/Duplex die een maximumvermogen van 17.600 KW en volgens mij lichter zijn qua gewicht. Zal me niet verbazen dat het veel vergt van de HST qua onderstellen en motoren.

Dat gaat absoluut niet gebeuren, om meerdere redenen:

1) De TMST-stellen zijn in 1994 in dienst gekomen, ze zijn dus al meer dan 20 jaar oud. Voor een HST zijn ze over de helft van hun leven, wat betekent dat ze geen lang leven meer hebben tenzij er flink wordt geïnvesteerd in een revisie.
2) De technologie is óók meer dan 20 jaar oud. Dat betekent dat onderdelen moeilijker te krijgen zijn, dat ze minder energiezuinig zijn dan moderne equivalenten en dat ze ook niet voldoen aan recentere normen (toegankelijkheid, botsveiligheid, enzovoorts).
3) Ze trekken op als een dweil. Daarmee komt de capaciteit op de spoorlijnen in het gedrang, terwijl er door Network Rail juist allerlei kunstgrepen worden toegepast om nog nét dat ene extra pad ertussen te krijgen.
4) Eurostars zijn energieslurpers. De energievoorziening op de ECML is 'on the cheap' gebouwd en er gaan waarschijnlijk wat snelschakelaars klappen wanneer er een paar Eurostars tegelijk om stroom vragen.
5) Ze zijn onhandig op stations. TMST's hebben niet zo heel veel deuren, waardoor langere stationnementen nodig zijn.
6) High Speed 2 zal volgens een Europees profiel worden gebouwd. Er is dan helemaal geen noodzaak meer voor treinen die speciaal aan het Britse profiel voldoen, elke Europese HST kan dan worden ingezet op HS2-treinen. Voor de treinen die slechts deels over HS2 rijden geldt dat natuurlijk niet, maar daarvoor zijn er al Britse modellen zoals de Pendolino en de IEP (Class 800/801).
7) De Midland Mainline is slechts geëlektrificeerd tot Bedford. Plannen voor verdere elektrificatie staan in de ijskast in afwachting van elektrificatie van de Great Western Mainline (GWML), Wales Valley en de Electric Spine.
8) Eurostars zijn inefficiënt: je verliest een ontzettende hoeveelheid zitplaatsen aan die motrices. De maximumlengte van treinen op het Britse klassieke netwerk is beperkt tot zo'n 240 meter (12 bakken van 20 meter), dat is dus slechts een halve Eurostar. Met een beetje geluk bied je dan 400 zitplaatsen aan, terwijl een Pendolino 589 zitplaatsen biedt. In commuter-EMU's (zoals Southeastern Class 375/6) kun je nog meer mensen kwijt: 3x 375/6 levert maarliefst 708 zitplaatsen op.

Een ander logische optie is dat de Eurostar TMST gefaseerd wordt vervangen door de Eurostar 320 of andere HST. Het interieur van Eurostar TMST is gemoderniseerd door Pininfarina:

Een deel van de TMST's zal naar de sloop worden gestuurd zodra alle e320's er eenmaal zijn. Van de Regional Eurostar-treinstellen zijn er zelfs al een paar gesloopt. SNCF had deze overgenomen van Eurostar, maar nu SNCF nieuwe Euroduplex'en in gebruik heeft genomen zijn de ex-Eurostars niet meer nodig.

AlexNL
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Harm » do 18 aug 2016 18:35

AlexNL schreef:
dat ze ook niet voldoen aan recentere normen (toegankelijkheid, botsveiligheid, enzovoorts).

Die kans is zeer groot

AlexNL schreef:
3) Ze trekken op als een dweil. Daarmee komt de capaciteit op de spoorlijnen in het gedrang, terwijl er door Network Rail juist allerlei kunstgrepen worden toegepast om nog nét dat ene extra pad ertussen te krijgen.

Is dat niet het gevolg van een bepaald maximumvermogen t.o.v. een bepaald gewicht? Als de Eurostar TMST ingekort zou worden tot 2 motorwagens met 10 tussenrijtuigen zullen ze vast sneller optrekken. Maar dat lijkt me te duur qua exploitatie.

5) Ze zijn onhandig op stations. TMST's hebben niet zo heel veel deuren, waardoor langere stationnementen nodig zijn.

Dan zie je dat ze specifiek gebouwd zijn voor de HSL Londen - Lille - Parijs/Brussel met lange stationnementen. Op de HS 2 met/zonder klassieke spoorlijnen zal als de Eurostar deze HS 2 gaat exploiteren de Eurostar TMST alleen kunnen inzetten als het aan dezelfde eisen kan voldoen. Dat zal wel niet gebeuren.

High Speed 2 zal volgens een Europees profiel worden gebouwd. Er is dan helemaal geen noodzaak meer voor treinen die speciaal aan het Britse profiel voldoen, elke Europese HST kan dan worden ingezet op HS2-treinen. Voor de treinen die slechts deels over HS2 rijden geldt dat natuurlijk niet, maar daarvoor zijn er al Britse modellen zoals de Pendolino en de IEP (Class 800/801).

De Pendolino is qua snelheid zoal snel genoeg. En de IEP zou natuurlijk wel op de HS 2 kunnen worden ingezet. Maar de vraag is wel hoelang en hoeveel km het op de supersnelle HS 2 (400 km p/u) zal rijden. De snelste HS 2 treinen zullen met snelheden boven de 300 km p/u gaan rijden. Tenzij een dienstsnelheid van 300 km p/u nog steeds de commerciële dienstsnelheid is. 320 km p/u wordt slechts gereden op delen van LGV Lyon - Avignon en LGV Est.

De dienstregeling van IEP treinen en de snelste HS 2 treinen zal dan goed afgestemd moeten zijn. Wat dat betreft is het te vergelijken met de Duitse IC op de Neubaustrecke Hannover - Würzburg (354 km) en in minder mate Mannheim - Stuttgart (99 km).

Harm
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door AlexNL » za 20 aug 2016 02:01

De plannen voor HS2 zijn inderdaad om een baan aan te leggen die geschikt is voor 400 km/u, maar ik denk niet dat er daadwerkelijk zo hard gereden zal worden. Op verschillende plekken ter wereld heeft men dat geprobeerd (Spanje 350 km/u, China 380 km/u) maar daar is men steeds van teruggekomen omdat de energiekosten bij zulke snelheden toch wel weer hoog oplopen, terwijl de prijselasticiteit beperkt is. Ofwel, mensen zijn niet bereid om veel meer te betalen voor 350 km/u, terwijl de tijdwinst ten opzichte van 300 km/u maar beperkt is.

Het economisch optimum lijkt te liggen bij snelheden tussen de 300 en 320 km/u.

AlexNL
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Roberta » za 27 aug 2016 09:50

Boven de 300 km p/u moet je echt aan een Transrapid gaan denken.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland