Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Eurostar en Kanaaltunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Harm » za 27 aug 2016 16:09

Transrapid/magneetzweeftrein heeft het voordeel dat het minder wrijving heeft vanwege ontbreken van onderstellen en pantografen. Maar de brandstofverbruik is boven de 350/400 km p/u ook erg hoog. En een aparte magneetzweefbaan is ook niet handig vanwege integratie met gewoon spoor.

De magneetzweeftrein & magneetzweefbaan heeft nog teveel kinderziektes. Voorlopig zal het ook niet op de HS 2 voorkomen. De eerste echte magneetzweefbaan & magneetzweeftrein zal ergens tussen 2040 - 2050 tussen Tokyo - Osaka in gebruik gaan.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door MichaBen » za 27 aug 2016 17:32

Bij dergelijke snelheden is het vooral de luchtweerstand waar je tegen vecht, en daar helpt zweven niet tegen. Grootste energiewinst zit volgens mij ook niet in het niet hebben van rolweerstand, maar in het hogere rendement van de aandrijving en dat je bij het remmen een veel groter deel van de energie kunt terugwinnen. Pas als je door vacuümtunnels gaat rijden ga je echt grote sprongen maken qua energieverbruik bij zeer hoge snelheden.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door wauwthur » za 27 aug 2016 19:42

Harm schreef:De eerste echte magneetzweefbaan & magneetzweeftrein zal ergens tussen 2040 - 2050 tussen Tokyo - Osaka in gebruik gaan.


Er zijn er toch echt al een paar in gebruik.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door LOF » za 27 aug 2016 20:05

Op een klein testcircuit ten westen van Tokio, dat wel ooit onderdeel gaat uitmaken van de nieuwe lijn. Wordt voornamelijk voor tests gebruikt.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door Roberta » za 27 aug 2016 20:29


Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door R-K » za 27 aug 2016 21:50

Zo'n Maglev is nog wel toekomstmuziek, maar het kan er wel voor zorgen dat als er een Europees net is aangelegd voor bijv. Barcelona, Milaan, Wenen, Budapest, Bratislava, Praag en Warschau niet meer gevlogen hoeft te worden. Berlin en München kunnen dan zelfs binnen de 3 uur liggen van Amsterdam.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door AlexNL » zo 28 aug 2016 02:11

Magneetzweeftreinen klinken leuk, maar ik denk niet dat we ooit een echt Europabreed netwerk gaan zien zoals we dat de afgelopen jaren hebben zien ontwikkelen met HSL's. Ook de Hyperloop gaat denk ik nooit van de grond komen. Het klassieke, 'saaie' spoornetwerk is namelijk wijdverbreid.

Met relatief weinig moeite kun je een doorgaande trein laten rijden van Trondheim naar Istanbul, iets wat met Transrapid en Hyperloop simpelweg (nog) niet kan omdat het netwerk er niet is. Snelle punt-tot-puntverbindingen zijn handig, maar juist de mogelijkheden voor een doorgaande verbinding heb je niet met zulke specifieke infrastructuur.

Toen de Kanaaltunnel en HS1 werden gepland en gebouwd waren er ideeën over het laten rijden van allerlei internationale treinen. Er zou zelfs een nachttrein Amsterdam - Londen - (verder UK) moeten komen (Nightstar). Uiteindelijk is dat er om diverse redenen (opsplitsing British Rail, securitychecks) nooit van gekomen, maar het zou wel mogelijk zijn geweest.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door bobo90 » zo 28 aug 2016 08:49

Het mooie van de maglev in Japan is dat deze ook op conventioneel spoor zal kunnen gaan rijden.

bobo90
Berichten: 56
Geregistreerd: ma 09 maart 2015 00:30
Woonplaats: delft
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door PvdO » zo 28 aug 2016 11:24

Heb je daar een bron voor, lijkt me nogal een luchtkasteel namelijk.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door eelkevd » di 27 sep 2016 14:25

https://www.businesstraveller.com/rail- ... trainsets/

Eurostar gaat nog 10 e300 stellen slopen, en besteld naast de al bestelde 10 e320's nu nog 7 meer. Naar verwachting is de toelating voor NL en België in 2017 rond.
Tot dusver zijn 2 oude stellen gereviseerd, er volgen nog 6.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Eurostar en Kanaaltunnel door en-es » wo 12 okt 2016 22:46

Dienstregeling Amsterdam-Londen is bekend gemaakt. Twee treinen per dag in beide richtingen. Naar Londen geen stop in Antwerpen, vanuit Londen wel. In Brussel Zuid een stop van 28 minuten op de heenweg voor controles. Terug is die stop slechts 4 minuten aangezien er dan geen controles zijn aldaar.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron