Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Kort nieuws: Internationaal

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door AlexNL » wo 16 dec 2015 14:18

Wat maakt dat uit? Al laat je die dingen in Chili bouwen en assembleren in Nieuw-Zeeland... als ze maar werken :)

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door groningen » ma 14 maart 2016 09:53

Update on Southwest Chief Train 4

March 14, 2016 2:49 a.m.
Just after midnight CT, Amtrak Southwest Chief Train 4, operating from Los Angeles to Chicago, derailed some cars approximately 20 miles west of Dodge City, Kan., on BNSF track. There were approximately 128 passengers and 14 crew members on board. Local emergency responders are on the scene and an investigation is ongoing.

Bron: Amtrak

Een ontsporing dus. Nog niets over gewonden en/of doden.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door en-es » ma 14 maart 2016 17:28

Er zouden geen doden gevallen zijn gelukkig. Wel gewonden maar de media in de VS zijn niet duidelijk over het aantal.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door FRAM-9390 » wo 16 maart 2016 20:13

Fors verlies voor Deutsche Bahn


Deutsche Bahn (DB) is afgelopen jaar diep in de rode cijfers gedoken. Het Duitse spoorbedrijf leed een nettoverlies van 1,3 miljard euro, met name als gevolg van stakingen, afschrijvingen en hoge reorganisatiekosten.

Een jaar eerder werd nog bijna 1 miljard euro winst gemaakt.

De omzet van Europa's grootste spoorbedrijf nam wel met bijna 2 procent toe, en oversteeg voor het eerst de 40 miljard euro. Dat was mede te danken aan een groei van het aantal vervoerde passagiers.

Tevreden is DB evenwel niet. ''Wij hebben niet de doelen bereikt die wij onszelf gesteld hadden'', zei topman Rüdiger Grube woensdag.

Op milieugebied is wel verdere voortgang geboekt. DB rijdt inmiddels voor 42 procent op stroom uit hernieuwbare bronnen. Dat was in 2014 nog minder dan 40 procent. En steeds meer vrachtwagons zijn uitgerust met remmen die voor minder geluidsoverlast zorgen.

Door: ANP
Via NU.NL: http://www.nu.nl/ondernemen/4231268/for ... -bahn.html

FRAM-9390
Berichten: 133
Geregistreerd: zo 13 jan 2013 21:11
Woonplaats: Railcity
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » zo 24 apr 2016 11:24

Nog even en de Spaanse HST kunnen doorgaand met hoge snelheid van Noordwest Spanje naar Zuidoost Spanje of West Spanje rijden:

http://www.railwaygazette.com/news/high ... etion.html

Dat houdt in dat een AVE S 102/103 met hoge snelheid kan rijden tussen Valladolid - Barcelona/Valencia/Malaga/Sevilla. Tussen Barcelona - Malaga/Sevilla rijden AVE dankzij een verbindingsspoorlijn tussen HSL Madrid -Barcelona en Madrid - Cordoba. Vergelijkbaar met de LGV Interconnexxion rondom Parijs.

Het lijkt in Spanje niet op te kunnen met geld voor HSL. In Frankrijk blijft men ook HSL aanleggen. Maar dat gebeurt veel meer in fases. Ook gaat de aanleg van een aantal HSL in Frankrijk niet door. Maar in Spanje steunt de overheid de aanleg van de HSL. En de frequentie van AVE is aanzienlijk lager dan de TGV in Frankrijk.

Is het noodzakelijk dat al die HSL worden aangelegd omdat de klassieke breedsporige spoornet (1668 mm) in Spanje overbelast is? Of wil de Spaanse overheid snel veel sporen met normaalspoor (1435 mm) aanleggen vanwege andere redenen?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... px-AVE.png

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door eelkevd » zo 24 apr 2016 14:26

Ze hebben ook geen keuze daarzo. De economie ligt op zijn gat, hele wijken zijn half of helemaal afgebouwd maar worden niet bewoont gewoon omdat er geen geld is om het spul af te bouwen of te kopen.

Het enige wat je als overheid dan kan doen is projecten versnellen zoals bijvoorbeeld aanleg van wegen om zo toch werkgelegenheid in stand te houden. Doet Nederland net zo goed alleen minder extreem. Maar vergeet ook niet hoe in de jaren 30 er kanalen zijn aangelegd in Nederland of juist toen de Zuiderzee is gedicht.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » zo 24 apr 2016 16:39

Las dat in de jaren vanwege de Wall Street Crisis maar liefst 15% van de Nederlandse bevolking werkloos was. Toen hebben ze paardenmiddelen gebruikt zoals aanleggen van kanalen en het dichten van de Zuiderzee. Ook in Spanje heerst grote werkloosheid. Er zijn zelfs Spanjaarden die in Nederland als tandartsen werken.

President Obama wilde/wil ook HSL aanleggen toen de Amerikaanse economie wat minder goed draaide:

http://vorige.nrc.nl/economie/article24 ... lheidslijn

Wat USA en Spanje in ieder geval met elkaar gemeen hebben is dat met het spoornet vele jaren niets aan gedaan is. In Spanje gold tot de aanleg van de HSL Madrid - Cordoba - Sevilla. En in USA zelfs tot de aanleg van de HSL in Californië waarmee is begonnen.

Maar in Spanje is vanaf 2000 een indrukwekkende inhaalslag aan de gang. Vraag me af of de Spaanse HSL rendabel is. Maar zoals je al aangeeft is dat nu even niet de belangrijkste prioriteit in Spanje. En als de hele Spaanse HSL netwerk er ligt kunnen HST qua reistijd moeiteloos concurreren met de binnenlandse Spaanse luchtvaartverbindingen. En ook tussen Frankrijk - Spanje zijn de snelle reistijden indrukwekkend. Een TGV/AVE Barcelona - Lyon kan concurreren met de vliegtuig.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door LOF » zo 24 apr 2016 19:49

In Californië moet de eerste steen nog gelegd worden volgens mij. Het project wordt sowieso in vele fasen gebouwd, voordat het daar af is zijn we enkele decennia verder. Men gaat volgens mij beginnen met het uitbouwen van San Francisco - San José, waar nu al de CalTrain rijdt. Ook zal men rond LA waarschijnlijk snel gaan bouwen.

In Spanje zijn de motieven anders dan in Amerika. Het spoornet was aan het einde van dictatuur in erbarmelijke staat. Het jonge land had in de jaren daarna weinig geld te besteden. De Spaanse overheid koos toen voor het bouwen van een heel nieuw spoornet dat landelijk dekkend moest worden, in plaats van het renoveren van bestaand spoor. Dat heeft als voordeel dat het land ook internationaal per spoor bereikbaar wordt en dat er hoge snelheden tot 350 km/u kunnen worden behaald.

Het netwerk in Spanje is inderdaad niet kostendekkend. Dat komt enerzijds door de veranderde economische situatie, maar anderzijds ook omdat het netwerk nog lang niet klaar is. Ook weegt de Spaanse overheid de regionale ontwikkeling mee, omdat men wil voorkomen dat echt iedereen naar Madrid en Barcelona trekt. We zien echter ook successen, zo is de Eje Atlantico (Vigo - Santiago - A Coruña) onverwacht populair en de 'oude' hogesnelheidslijnen op de grote assen trekken ook veel reizigers. Ik vermoed dat tegen de tijd dat Spanje echt een hogesnelheidsnetwerk heeft, ze met best hoge frequenties het hele land snel en comfortabel bedienen.

En denk maar zo, het is nog altijd economisch rendabeler dan wat men in China momenteel voor gekkigheid aan het bouwen is.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door LOF » vr 06 mei 2016 13:26

Nieuws uit België en China.

Ik ga even economisch de diepte in, veel leesplezier gewenst. Als er vragen zijn, ben ik natuurlijk bereid die te beantwoorden.

---

De schuldenlast van de NMBS en Infrabel bedraagt samen € 6,33 miljard. Infrabel neemt daarvan € 3,158 miljard voor zijn rekening, de NMBS € 3,176 miljard. De NMBS boekte vorig jaar een bescheiden winst van € 5,7 miljoen. Infrabel boekte € 6,8 miljoen verlies. Dit is echter exclusief de dotaties van de Belgische overheid: die bedraagt voor de NMBS € 775 miljoen en voor Infrabel € 850 miljoen. Deze zijn bij Infrabel echter volledig besteed aan de infrastructuur, bij de NMBS voor een zeer klein deel. Het operationeel resultaat wordt dus 'verbloemd' voor een ca. € 750 miljoen.

De schuldenlast van de CRC, het nationale spoorbedrijf in China dat zowel over de infrastructuur als het vervoer gaat, bedraagt € 560 miljard. Alleen het eerste kwartaal van dit jaar boekte het bedrijf al € 1,1 miljard netto operationeel verlies. Het is wel zo dat de schulden renteloos zijn, ze worden uitgeleend door de overheid annex de staatsbanken. Tegen 2 % marktrente (niet onrealistisch) betekent dat een fictieve last van € 11,2 miljard per jaar. Deze ligt echter bij de overheid, niet bij het spoorbedrijf.

Het meest actuele resultaat is in België dus - € 751,1 miljoen/jaar en in China - € 15,6 miljard/jaar.

Een leuk economisch sommetje is om te kijken hoe bedrijven presteren in verhouding tot de schuldenlast. In België bedraagt het verlies 11,87 % van de schulden, in China is dat 2,79 %.

---

Dat zijn naar mijn mening best zorgelijke cijfers. Met andere woorden: de situatie in België is eigenlijk slechter dan die in China. Natuurlijk is een schuldenlast die groter is dan de Griekse staatsschuld absurd voor een spoorbedrijf, zeker met het gegeven dat die berg de komende jaren zal groeien met enkele honderden miljarden (de Chinese overheid gebruikt de aanleg van spoorlijnen voor de stimulatie van de economie), maar het operationeel resultaat van de Belgen is gewoon dramatisch. De spoorbedrijven draaien op het eerste gezicht min of meer break-even, maar het daadwerkelijke operationeel verlies wordt domweg verbloemd door subsidies.

In België moeten de spoorbedrijven naar mijn mening dringend geherstructureerd worden. Het operationeel resultaat is de afgelopen jaren weliswaar verbeterd, maar de groeiende schuldenberg en navenante rentelasten drukken de cijfers. De NMBS en Infrabel lopen zonder ingrijpen het risico om in een negatieve spiraal te raken van saneringen terwijl de schulden blijven toenemen.

---
Bronnen

http://www.infrabel.be/nl/pers/resultat ... air-beleid
http://www.railjournal.com/index.php/as ... hannel=540
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2016.aspx
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... euro.dhtml

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door groningen » vr 06 mei 2016 22:00

Ik ben een leek wat Belgie betreft. Zijn in Belgie de kosten niet hoog om een trein te laten rijden. Dus wil je er aan verdienen, dan dient die trein wel vol te zijn en tegen een behoorlijke spoorkaartje. Stel dat ze willen; zou de NS niet een paar lijnen willen overnemen. Dan gaan ze wel lijnen waar op verdiend kan worden.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » vr 06 mei 2016 23:12

Ja de HSL Antwerpen - Nederlandse grens bijvoorbeeld. Niks geen hoge rijpadenvergoeding van Infrabel. Gewoon de rijpadenvergoeding van Pro Rail waardoor de Belgische regio Kempen de gewenste 2 keer p/u tussen Noorderkempen - Antwerpen C krijgt.

Weet niet of dat mogelijk is via de vierde Europese spoorwegpakket. Maar reken maar dat de regio Kempen het graag wilt. Die zijn niet tevreden over NMBS.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door eelkevd » za 07 mei 2016 14:25

Nou zijn België en China ook niet echt te vergelijken, ook niet qua spoorwegen. China is druk bezig om een netwerk op poten te zetten. Vergeet niet dat men daar nog met stoomtreinen rond reed 15 jaar geleden! Dat ze nu naast het conventionele spoor ook direct doorpakken om een HSL netwerk op te zetten is indrukwekkend, en dit brengt ook grote kosten met zich mee. Dat er dus ergens een schuld is opgebouwd van miljarden euro's is lijkt mij erg normaal. Immers, alleen al de HSL Hong Kong - Beijing is 2100 km lang ongeveer. Dat is van Amsterdam tot in Rusland!

In België hebben ze deze problemen niet. Het netwerk is al opgebouwd, ook het HSL net. Probleem in België is lijkt mij, dat bijna niemand de volle mep betaald die de trein neemt. Ook al hebben ze de afgelopen 5 jaren wel veel tickets afschaft zoals de Go Pass, Benelux Tourrail etc. Daarnaast, is het rijden op het spoor in België absurd duur, duurder dan in Nederland, waarbij de NMBS dan wel weer subsidie krijgt van de federale overheid voor het rijden van haar treintjes.

Als je het mij vraagt is vooral de samenwerking tussen de NMBS en de overheid niet gezond in België. wellicht is het contract wat er gesloten is niet helemaal ideaal voor de reiziger, zouden ze eens bij de buren moeten gaan kijken, waar de reiziger op 1, 2 en 3 zou staan.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door R-K » za 07 mei 2016 19:30

Buren waar de reiziger op 1,2 en 3 staat? Neem aan dat je Luxemburg bedoeld, want noch bij de NS, noch bij de DB, noch bij de SCNF staat de reiziger op 1, 2 en 3. Bij de NS staat de reiziger op 11, bij de DB op 25 en bij de SCNF op 450, tenzij TGV.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door groningen » za 07 mei 2016 19:57

Als ik 4 euro voor een dagkaart in Luxemburg betaal, dan ga ik natuurlijk niet klagen. Nu is Luxemburg niet al te groot, maar voor Groningen naar Assen (15 minuten reistijd) betaal je al 5 euro voor een enkele reis.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Roberta » zo 08 mei 2016 22:26

FRAM-9390 schreef:Fors verlies voor Deutsche Bahn


Deutsche Bahn (DB) is afgelopen jaar diep in de rode cijfers gedoken. Het Duitse spoorbedrijf leed een nettoverlies van 1,3 miljard euro, met name als gevolg van stakingen, afschrijvingen en hoge reorganisatiekosten.

Een jaar eerder werd nog bijna 1 miljard euro winst gemaakt.

De omzet van Europa's grootste spoorbedrijf nam wel met bijna 2 procent toe, en oversteeg voor het eerst de 40 miljard euro. Dat was mede te danken aan een groei van het aantal vervoerde passagiers.

Tevreden is DB evenwel niet. ''Wij hebben niet de doelen bereikt die wij onszelf gesteld hadden'', zei topman Rüdiger Grube woensdag.

Op milieugebied is wel verdere voortgang geboekt. DB rijdt inmiddels voor 42 procent op stroom uit hernieuwbare bronnen. Dat was in 2014 nog minder dan 40 procent. En steeds meer vrachtwagons zijn uitgerust met remmen die voor minder geluidsoverlast zorgen.

Door: ANP
Via NU.NL: http://www.nu.nl/ondernemen/4231268/for ... -bahn.html

Kost ook een bak geld, Europa overnemen....

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door eelkevd » ma 09 mei 2016 16:13

R-K schreef:Buren waar de reiziger op 1,2 en 3 staat? Neem aan dat je Luxemburg bedoeld, want noch bij de NS, noch bij de DB, noch bij de SCNF staat de reiziger op 1, 2 en 3. Bij de NS staat de reiziger op 11, bij de DB op 25 en bij de SCNF op 450, tenzij TGV.

Nee bedoelde de NS uiteraard maar was sarcastisch. 8-)

Maar zonder grappen denk ik wel dat de NMBS minder goed voor haar reizigers zorgt dan de NS. Ondanks alle services die er bestaan is gewoon de daadwerkelijke dienstverlening te slap daar. Veel lijnen die zelfs maar eens per 2!! uren een trein zien, en elk uur 1 trein is de standaard is niet meer van deze tijd. Nederland en Belgie hebben vergelijkbare reisafstanden tussen de steden grofweg. Als je naar de wegen kijkt zijn die ook gevuld met auto's, men moet er ook geregeld aanschuiven zoals wij in files staan dus denk dat wel veel treinen vaker kunnen rijden.

Ook als er een probleem is, is de reiziger hier sneller geholpen dan daar. Las van het weekend weer dat er een trein op lijn 50A defect was geraakt, heeft er uren gestaan en reizigers klaagden over de hitte omdat er geen ramen open konden en de stroom weg was gevallen.

In Belgie ligt de focus van de NMBS geloof ik op het welbehagen van de overheid, en niet zozeer de reizigers. Hoe zijn de cijfers daar qua tevredenheid zoals de NS hier op afgerekend wordt?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door en-es » ma 09 mei 2016 20:13

Weet nog dat bij de oosterburen mensen bij bosjes flauwvielen in een ICE zonder airco tijdens een hittegolf.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door LOF » di 10 mei 2016 09:53

eelkevd schreef:Probleem in België is lijkt mij, dat bijna niemand de volle mep betaald die de trein neemt. Ook al hebben ze de afgelopen 5 jaren wel veel tickets afschaft zoals de Go Pass, Benelux Tourrail etc. Daarnaast, is het rijden op het spoor in België absurd duur, duurder dan in Nederland, waarbij de NMBS dan wel weer subsidie krijgt van de federale overheid voor het rijden van haar treintjes.


De binnenlandse activiteiten van de NMBS waren in 2015 goed voor 77,9 miljoen treinkilometers en 226,7 miljoen treinreizigers, wat een omzet opleverde van € 659,3 miljoen. Dat betekent dat de gemiddelde reiziger € 2,91 heeft betaald voor zijn reis! Dat valt natuurlijk niet vol te houden.

De exacte cijfers van Nederland ken ik niet, maar hier bedroeg vorig jaar de omzet van de binnenlandse activiteiten € 2,3 miljard.

eelkevd schreef:Maar zonder grappen denk ik wel dat de NMBS minder goed voor haar reizigers zorgt dan de NS. Ondanks alle services die er bestaan is gewoon de daadwerkelijke dienstverlening te slap daar. Veel lijnen die zelfs maar eens per 2!! uren een trein zien, en elk uur 1 trein is de standaard is niet meer van deze tijd. Nederland en Belgie hebben vergelijkbare reisafstanden tussen de steden grofweg. Als je naar de wegen kijkt zijn die ook gevuld met auto's, men moet er ook geregeld aanschuiven zoals wij in files staan dus denk dat wel veel treinen vaker kunnen rijden.


't Is maar wat je onder dienstverlening verstaat. In België vindt men het belangrijk dat iedere trein een legioen conducteurs heeft en dat je op ieder dorpsstation nog bij het loket een kaartje kunt kopen. En dat ieder gehucht een eigen treinstation verdient, met een spitstrein naar Brussel als het even kan. Ook bedient men nog talloze onrendabele lijnen.

Maar aan de andere kant heeft men in België nog geen of nauwelijks moderne voorzieningen als wifi, p+r, cross-platform overstappen, aansluitende dienstregelingen van lokaal vervoer e.d. Het is maar wat je kiest.

Overigens klopt het niet wat je zegt over het aantal treinen. In België staan er altijd chronische files rond Brussel, Antwerpen, Luik en Charleroi. Rond die steden zijn de frequenties echter ook aanzienlijk. De zeer slechte frequenties vind je vooral op het platteland en in het weekend. De NMBS focust immers vooral op de forenzen.

groningen schreef:Als ik 4 euro voor een dagkaart in Luxemburg betaal, dan ga ik natuurlijk niet klagen. Nu is Luxemburg niet al te groot, maar voor Groningen naar Assen (15 minuten reistijd) betaal je al 5 euro voor een enkele reis.


Maar de Luxemburgers hebben het ook wel erg makkelijk. Het netwerk bestaat uit een paar losse lijntjes naar hoofdstad zonder de noodzaak om daar van alles in te hoeven knopen of inleggen in drukke dienstregelingen. Het is daar allemaal heel erg overzichtelijk. En men heeft geld genoeg om alles te subsidiëren.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron