Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Kort nieuws: Internationaal

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door ibodejoode » di 10 mei 2016 20:33

"Lof" Even een snelle rekensom leert dat NS Reizigers bij 2,3 miljard omzet (2015) ca. 430 mio reizigers vervoerde, is "heel grof" dik 5 Euro per reiziger. Bedenk echter wel dat een enkele reis gemiddeld nog geen 40 km is. Ik begreep in Belgie nog korter, dus misschien wel vol te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T520 met Tapatalk

ibodejoode
Berichten: 475
Geregistreerd: do 04 jan 2007 20:32
Woonplaats: Franeker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door LOF » wo 11 mei 2016 10:20

Aha dat was het cijfer dat ik nog zocht. Weet je toevallig misschien het aantal treinkilometers? Dan is de vergelijking compleet.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » wo 18 mei 2016 17:41

RENFE bestelt nieuwe HST:

http://www.railwaygazette.com/news/high ... fleet.html

Had een tijd geleden gelezen dat ze een overschot aan HST hadden. Maar blijkbaar trekt het nu weer aan. En er worden nog steeds nieuwe HSL aangelegd. En een aantal (breed)spoorlijnen worden gemoderniseerd en aangepast voor hogere snelheden.

SPAIN: National operator RENFE announced on May 18 that it had received four bids to supply up to 30 high speed trainsets. Following prequalification, bids have been submitted by Alstom Transporte, CAF, Siemens and Patentes Talgo.


Alstom Transporte: AGV/Euroduplex
CAF: Oaris
Siemens: Velaro
Patentes Talgo: Talgo AVRIL

Zal me niet verbazen dat RENFE zal kiezen voor Talgo. Dan zorgen ze ook werkgelegenheid in Spanje. Dat zal dan de opvolger worden van de S 102/112 die door Bombardier & Talgo werd ontwikkeld. En Bombardier staat niet op de lijst.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » ma 04 jul 2016 19:04

LGV Parijs - Straatsburg is nu helemaal in gebruik:

http://www.railjournal.com/index.php/hi ... l?channel=
https://www.youtube.com/watch?v=IeuL3Y0gFAw

Betekent ook dat de Eurocity Brussel - Luxemburg - Basel komt te vervallen. De Thalys Brussel - Straatsburg neemt het over. Waarom deze Thalys niet verlengen naar ambtenarenstad Den Haag? ;) (angel)

SNCF laat de TGV Marseille/Montpellier - Straatsburg deels doorrijden naar Luxemburg. Geen idee of er ook nog een slag TGV Parijs - Luxemburg blijft rijden. Wat een luxe voor zo'n klein land.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door eelkevd » di 05 jul 2016 12:34

Die was al in april opgedoekt helaas.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door R-K » di 05 jul 2016 20:22

Trouwens de TGV/ICE Frankfurt-Paris zou dan toch Karlsruhe en Straßburg bedienen ipv Saarbrücken als de LGV Paris-Straßburg af is? Dit stond in ieder geval op de Duitse Wikipedia over de spoorlijn Saarbrücken-Mannheim, aangezien die vrij traag is. Dan kun je tussen Paris en Karlsruhe een nette 2-uursdienst rijden (waarvan de helft doorrijdt naar Mannheim en Frankfurt en de helft naar Stuttgart)

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » di 05 jul 2016 20:39

R- K schreef:
Trouwens de TGV/ICE Frankfurt-Paris zou dan toch Karlsruhe en Straßburg bedienen ipv Saarbrücken als de LGV Paris-Straßburg af is?


Volgens Railway Journal geeft DB & SNCF de volgende verklaring:

French National Railways (SNCF) and German Rail (DB) have stepped up Paris - Frankfurt TGV/ICE services to six trains per day, with four trains running via Saarbrücken and Kaisersalutern and two new services operating via Strasbourg and Karlsruhe. Strasbourg now has three direct high-speed services a day to Frankfurt.

One of the new ICE services is targeted at the business market, departing from Frankfurt main station at 06.58 and arriving at Paris Est at 10.49 (10.40 from December).


http://www.railjournal.com/index.php/hi ... l?channel=

Lees niks over TGV Parijs - München. Die is blijkbaar vervallen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door LOF » di 05 jul 2016 21:35

Nee, nog steeds dagelijks vertrek om 15.55 naar München. Ook zes treinen per dag naar Luxemburg vanuit Parijs. Vanuit Brussel twee treinen naar Straatsburg. En vanuit Luxemburg twee treinen naar Straatsburg. Dus zo heel gek is het nog niet eens.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » do 08 sep 2016 17:08

SNCF en Alstom werken aan een nieuwe generatie TGV:

http://www.alstom.com/press-centre/2016 ... f-the-tgv/

The SNCF-Alstom innovation partnership will be conducted in three phases:

Joint definition and specification of the new TGV, until the end of 2017.
Detailed design, industrialisation and approval, for a duration of approximately 4 years.
Production, train delivery, and entry into commercial service scheduled for mid-2022.


In Italië rijdt de AGV Italo. Daar is de aandrijving over de hele trein verdeeld. Bij de Amerikaanse Avelia Liberty is het de oude concept met 2 motorwagens met 9 tussenrijtuigen die zijn voorzien van kantelbakmechanisme.

Zien of de eerste TGV Sud Est nu definitief vervangen worden. SNCF heeft meer TGV nodig want de LGV Parijs - Le Mans/Tours wordt doorgetrokken naar Rennes/Bordeaux. En daarna wordt ook een HSL aangelegd tussen Bordeaux - Toulouse. Dit is op redelijk korte termijn.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door R-K » vr 09 sep 2016 20:14

Tussen Paris en Bordeaux/Toulouse rijden toch al TGV's. Die nieuwe HS-lijn spaart juist stellen uit, want de omlopen duren minder lang en dus zijn er minder omlopen nodig.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door LOF » di 13 sep 2016 17:57

[url]http://www.railjournal.com/index.php/high-speed/chinese-high-speed-network-reaches-20000km.html?channel=523
[/url]

Inmiddels al 20.000 km aan hogesnelheidslijnen in China na de opening van een nieuwe spoorlijn aan de oostkust. De Chinezen zijn er trots op dat zij in drie jaar tijd de grootte van hun netwerk hebben verdubbeld. Of dit beleid van ongebreidelde nieuwbouw ook rendabel en toekomstbestendig is, lijkt vooralsnog geen zorg te zijn van de Chinese overheid: men investeert ieder jaar méér in hogesnelheidstreinen.

Maar wat ik mij nu afvraag: wat is de binnenlandse vliegmarkt in China? Nu bijna iedere grootstad met het hogesnelheidsnetwerk is verbonden kun je grote delen van China binnen een dag bereizen. Maar heeft dit ertoe geleid dat er minder of helemaal niet gevlogen wordt?

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door eelkevd » di 13 sep 2016 21:04

De Chinese overheid is druk bezig om mensen te bewegen hun vakanties in eigen land te laten houden. Op het moment vieren veel Chinezn als ze het maar een beetje kunnen graag in het Westen. Al is het maar omdat merk artikelen hier veel goedkoper zijn dan daar en er dus mee gepronkt kan worden bij thuiskomst.

Vliegverkeer is booming business in China, vliegvelden worden vaak vergroot of zelfs nieuw aangelegd zoals de stad waar ik geregeld kom, Qingdao. Die had met de Olympische spelen (er werd daar gezeild) flink uitgebreid maar is middels weer te klein aan het worden. Dus over ± 3 jaar ligt er een gloednieuwe, voor 22 miljoen reizigers per jaar gepland. En dat is het maar een middelgrote stad, zoals bijvoorbeeld Nijmegen in Nederland!

Ook die treinen raken gevuld, dat is het probleem niet. Wat wel jammer is , is dat langzaam aan de nachttreinen vervallen.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » di 13 sep 2016 21:18

De HSL worden vooral aan de oostelijke deel van China aangelegd. Laten we voor het gemak zeggen tussen Beijing - Hongkong. En een aantal zijtakken van deze HSL. De HSL Guangzhou - Hongkong zal over een aantal jaren in gebruik gaan.

Vergeet niet hoeveel miljoenen inwoners in dit deel al woont. Tussen Washington - New York - Boston zijn ook veel vliegtuigverbindingen. Maar de Amtrak Acela Express is desondanks de vele vliegtuigen een succes. Zodanig zelfs dat de Avelia Liberty de Acela Express gaat aanvullen en later gaat vervangen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door eelkevd » wo 14 sep 2016 12:53

Is toch ook logisch? Net als dat de HSL hier in Nederland niet tussen Venlo en Arnhem is aangelegd maar vooral Amsterdam en Rotterdam.Aan die kust wonen verreweg de meeste mensen van het land, tussen Hong Kong en Beijing.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door LOF » wo 14 sep 2016 13:32

Chinezen zijn natuurlijk ook met heel veel. Wat bij ons een stad als Venlo is geldt daar natuurlijk als een stipje op de kaart. Op zich is de potentiële vraag dus tig keer zo groot als in onze stedelijke gebieden, dus zouden vliegtuigen en treinen gauw gevuld moeten kunnen raken.

Waar ik persoonlijk wel heel benieuwd naar ben zijn de persoonlijke voorkeuren van de Chinees. In Europa is het best gebruikelijk om middelgrote afstanden met de trein te doen, zeker als de verbinding goed is. Er is hier van oudsher wel affiniteit met de trein. In Amerika worden die juist verketterd, het is of de auto of het vliegtuig. Eigenlijk is er alleen binnen grote steden fatsoenlijk ov, maar zelfs dan blijft de Amerikaan toch verkocht aan de auto. Ik ben benieuwd wat de Chinezen zullen gaan doen nu hun welvaart toeneemt. Vanuit hun communistische achtergrond zouden in principe wel wat moeten voelen voor het ov, maar wie weet vallen zij ook voor de luxe van de auto en het vliegtuig.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » di 04 okt 2016 20:15

In Frankrijk investeert fors om één vestiging van Alstom te redden:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... der-147761

De hoogste baas van Alstom wilt de vestiging sluiten in Belfort sluiten. Maar de Franse president wil dat behouden. Opmerkelijk. Krijg via nieuwsberichten niet het idee dat Alstom een gebrek aan orders heeft. Onlangs NS en Trenitalia. Genoeg orders voor ERTMS. Alleen krijgen ze niet vaak orders voor leveringen voor elektrische locomotieven. Die slag heeft Alstom van Bombardier en Siemens verloren.

De Franse staat heeft Alstom nog niet zo lang geleden geholpen. Als zo'n fabrikant met zo'n grote reputatie nauwelijks rendabel kan zijn. Wat blijft dan er over.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door AlexNL » di 04 okt 2016 21:05

Alstom heeft de afgelopen jaren de nodige grote orders binnengehaald, maar geen enkele order gaat naar Belfort. Belfort is namelijk gespecialiseerd in het bouwen van locomotieven en motorrijtuigen, niet in het bouwen van treinstellen.

De laatste locs die door Belfort zijn gebouwd zijn in 2009 aan Marokko geleverd, en het TGV-concept loopt ook op z'n einde. Er is straks gewoon geen werk meer voor Belfort, want andere Alstom-vestigingen zijn gespecialiseerd in dingen waar Belfort nu niets mee kan.

Het sluiten van een fabriek (het personeel kan terecht bij een andere vestiging!) scoort geen stemmen, dus smijt Hollande er een half miljard tegenaan om die fabriek open te houden.

Dit is een schoolvoorbeeld van socialisme en de gekken fratsen die worden uitgehaald om stemmen te winnen. Ook al is dat economisch niet logisch: TGVs zijn prima treinen, maar ongeschikt voor klassieke intercityverbindingen.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door eelkevd » wo 05 okt 2016 14:57

Vergeet ook niet dat er volgend jaar presidentsverkiezingen zijn, en dit oogt als verlies van werkgelegenheid. Hollande wilt graag blijven en staat er al niet goed voor.

vanuit de EU gezien zijn hier regels voor, en volgens mij moet een order als dit openbaar aanbesteed worden.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast