Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

België: NMBS en Infrabel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht België: NMBS en Infrabel door Nieuws » zo 01 jan 2012 01:00

Nieuws uit 2011 en eerder over de NMBS en Infrabel zijn hier te vinden.

In dit topic is plaats voor alle nieuwsberichten over de Belgische Spoorwegen (NMBS) en de Belgische spoorbeheerder (Infrabel) en aanverwante discussies daarover.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » wo 04 jan 2012 12:30

Man zwaargewond na sprong uit rijdende trein in Leuven

4 januari 2012

BRUSSEL - Een 37-jarige man van Afrikaanse origine is maandag uit een rijdende trein die van Brussel naar Leuven reed, gesprongen na een discussie met de treinbegeleider. De spoorwegpolitie trof hem in de late namiddag zwaargewond aan op de sporen nabij het station van Leuven. Dat meldt de federale politie dinsdag in een persbericht.

De man reed zonder vervoerbewijs. Toen de treinbegeleider naar zijn biljet vroeg, wilde de man betalen met een kredietkaart van Japanse oorsprong. De treinbegeleider vermoedde onraad en sprak de man daarover aan, waarna een discussie ontstond. De begeleider verwijderde zich vervolgens om bijstand te vragen aan het veiligheidspersoneel, maar bij zijn terugkeer was de man verdwenen.

De treinbegeleider stelde vast dat de deur van het treinstel openstond: de man was er namelijk in geslaagd via de noodhendel de pneumatische deur te openen en uit de trein te springen.

De mensen van Securail en de spoorwegpolitie werden op de hoogte gebracht en troffen de man iets later zwaargewond aan op de sporen in de buurt van het station van Leuven.
De man, die intussen is geïdentificeerd, werd met een gapende hoofdwonde naar het ziekenhuis overgebracht. Zijn medische toestand evolueerde gunstig volgens de politie.

Het spoorverkeer werd tijdelijk stilgelegd om de nodige vaststellingen te doen, waardoor het treinverkeer vertraging opliep.

Bron: De Standaard

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » do 05 jan 2012 13:38

Treinbegeleider krijgt pistool tegen hoofd

5 januari 2012

VILVOORDE - Een treinbegeleider die aan het werk was op een trein tussen Schaarbeek en Vilvoorde, is tijdens zijn ronde overvallen door vier jongeren. Hij werd daarbij tegen de grond geduwd, kreeg een zak over zijn hoofd en een pistool tegen zijn slaap. Hij werd gedwongen om zijn gsm, zijn geld en zijn materiaal af te geven.

De spoorwegpolitie kwam ter plaatse, maar de jongeren gingen ervandoor toen de trein stopte in het station van Vilvoorde. De feiten gebeurden vorige week al, maar er werd geen ruchtbaarheid aan de zaak gegeven. De NMBS kon gisteren alleen bevestigen dat ‘een geval van agressie' had plaatsgevonden.

Volgens sommige bronnen zou aan de gewapende overval op de trein een discussie voorafgegaan zijn tussen Nijvel en Antwerpen-Centraal over een al dan niet geldig vervoersbewijs. De daders zijn nog steeds spoorloos.

Bron: Het Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » di 10 jan 2012 19:49

Spontane staking in station Antwerpen-Berchem

10 januari 2012

De seingevers van Antwerpen-Berchem hebben dinsdagnamiddag om 15 uur spontaan het werk neergelegd. Een halfuur later gingen ze opnieuw aan de slag, maar de actie veroorzaakte wel problemen op het spoor.

Een twintigtal treinen is afgeschaft of reed slechts een deel van het geplande traject en een tiental andere hebben vertraging, verklaarde woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel.

'Het ging om een onaangekondigde werkonderbreking die ons ook heeft verrast', zeiBaeken. 'Positief is wel dat de mensen in Berchem na een halfuur het werk hebben hervat, nadat er vanuit Brussel naar hun verzuchtingen was geluisterd. Woensdag volgt er overleg.'

Door de actie stond het treinverkeer in en rond Antwerpen een halfuur stil. Omdat vanuit het seinhuis in Berchem ook de spoorlijnen naar Brussel, Hasselt, Gent en de Nederlandse grens worden gecontroleerd, bleef de hinder niet beperkt tot Antwerpen alleen.

Personeelstekort
Met de spontane actie stelde het spoorpersoneel het aanhoudende personeelstekort aan de kaak, zegt vakbondsman Johan De Windt.

De Windt wijst erop dat niet enkel de seingevers, maar het voltallige personeel van de seinpost Antwerpen-Berchem heeft deelgenomen aan de actie. Het ging om een spontane actie van de spoormedewerkers, die door OVS wordt erkend.

'Het probleem sleept al maanden en zelfs jaren aan', zegt De Windt. 'Er is onderhandeld over meer personeel, maar dat wordt almaar uitgesteld. Als er iemand ziek is, moeten de andere personeelsleden het werk er maar bij nemen. Dat kan niet blijven duren.'

Woensdag is opnieuw overleg gepland, zegt de vakbondsman, die ook bevestigt dat er dinsdagmiddag al een eerste contact was.

Bron: De Standaard

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » di 10 jan 2012 19:50

Infrabel tekent miljoenencontract met Alstom voor veiligheidssystemen

10 januari 2012

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft een overeenkomst gesloten met de groep Alstom voor de levering van veiligheidssystemen. Het contract is 29,5 miljoen euro waard, zo melden Infrabel en Alstom in een gezamenlijk persbericht. Dankzij de overeenkomst kan Infrabel het Europese seininrichtingssysteem ETCS (European Train Control System) verder implementeren.

Alstom zal uitrustingen voor de veiligheidssystemen TBL1+ en ETCS leveren vanaf 2013 tot 2018. TBL1+ (Transmissie Baken Locomotief) wordt momenteel versneld ingevoerd op het Belgische spoornet. Het systeem laat een trein automatisch stoppen als een rood sein wordt genegeerd. Tegen het einde van dit jaar moeten alle belangrijke knooppunten ermee uitgerust zijn. TBL1+ is compatibel met ETCS. Dat systeem gaat nog een stap verder en voorziet in een permanente snelheidscontrole.

Volgens het masterplan van Infrabel en de NMBS moet tegen 2022 het volledige netwerk ermee uitgerust zijn. Het doel van Infrabel is het Belgische netwerk naar de top 3 van de veiligste Europese spoornetten te loodsen. De 10.747 seinen in ons land moeten worden voorzien van bakens.

Dankzij het contract met Alstom zullen de laatste 4.000 seinen deze technologie krijgen. De bakens worden op regelmatige afstanden geplaatst langs het spoor en communiceren rechtstreeks met de ETCS-uitrusting aan boord van de treinen. De uitrustingen zullen gemaakt worden op de site van Alstom in Charleroi, waar 1.000 mensen werken. Een team van een dertigtal werknemers zal het contract, gevolgd door een onderhoudscontract voor vijftien jaar, beheren.

Bron: Knack

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » vr 13 jan 2012 15:28

ACOD: ‘Ticket op trein niet langer cash betalen'

13 januari 2012

Op de lijn Brussel-Mechelen is woensdag een treinbegeleidster overvallen door drie mannen.

De vrouw werd tegen de grond gesmakt, kreeg enkele rake klappen en een wapen tegen het hoofd. Door tussenkomst van andere reizigers moesten de overvallers vluchten zonder buit. De begeleidster moest verzorgd worden in het ziekenhuis.

Het is al het derde incident in één maand tijd op die lijn. Voor de vakbonden is de maat nu vol: ‘Treinbegeleiders hebben te vaak veel geld op zak, omdat steeds meer reizigers hun ticket op de trein zelf moeten kopen. Dat komt doordat steeds meer loketten gesloten worden', zegt ACOD-voorman Jos Digneffe. ‘Er loopt een proefproject waarbij tickets verkocht worden met een chipkaartsysteem, zonder dat er cash bij komt te kijken dus. Dat systeem moet versneld ingevoerd worden.'

Volgens de NMBS komt het nieuwe systeem er eind dit jaar. Intussen bekijkt de maatschappij of er extra veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden.

Bron: Het Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Z2N » vr 13 jan 2012 15:48

Misschien toch maar tijd voor een kaartautomaat op elk station?
De wereld wordt beter van Infrastruct en Busstruct. Feit.\n\nMijn Flick r

Avatar gebruiker
Z2N
Berichten: 196
Geregistreerd: za 08 okt 2011 21:33
Woonplaats: Apn
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door ReisThijs » vr 13 jan 2012 16:54

Daar wordt al aan gewerkt, als het goed is komen er in de loop van 2012 nieuwe kaartautomaten, ook op alle stations waar ze nu nog niet staan.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » za 14 jan 2012 14:18

Undercover als treinbegeleidster

14 januari 2012

BRUSSEL - Agressie tegen treinbegeleiders is erger dan men denkt. Dat concludeert onderzoekster Iris Steenhout, die undercover ging bij de NMBS.

‘We zaten op de trein Bergen– Brussel. De trein had vertraging omdat door overstromingen de tunnel was ondergelopen. Het is wettelijk verplicht om de communicatie in het Nederlands te doen als de trein Halle binnenrijdt. Mijn collega riep de vertraging dus in het Nederlands om. Een van de Franstalige passagiers spuugde op haar, begon te roepen en te tieren, omdat ze de communicatie in het Nederlands deed. Detail: die treinbegeleidster was zelf Franstalig.' Het was een van de voorvallen die Iris Steenhout, criminologe aan de VUB, meemaakte toen ze als treinbegeleidster undercover werkte voor haar onderzoek naar agressie tegen treinbegeleiders.

‘Ik had al eerder onderzoek gedaan naar agressie tegen treinbegeleiders, maar ik kreeg altijd de kritiek dat als mensen met wetenschappers praten, ze de zaken erger voorstellen dan de werkelijkheid en dat ze de wetenschappers naar de mond praten. Omdat ik ooit een opleiding als treinbegeleider heb gevolgd, besliste ik om undercover bij de NMBS aan de slag te gaan. Noch de NMBS-top, noch de collega's wisten hiervan. Omdat ik nieuw was, werkte ik steeds met een andere treinbegeleider samen. En dus kon ik ongestoord observeren.'

Op de lijn Brussel–Mechelen werd deze week een treinbegeleidster met een pistool bedreigd. Volgens de NMBS komt dergelijke extreme agressie zelden voor. Maar volgens Steenhout is agressie een dagelijkse realiteit en door de NMBS erg onderschat. ‘Het ergste dat ik zelf heb ondergaan, is dat iemand mij tegen de muur duwde tijdens een controle.'

Het grootste deel van de agressie komt voort uit frustratie. Frustratie door slechte communicatie, door vertragingen, mensen die hun aansluiting missen. Op de tweede plaats komt instrumenteel geweld: de dader die met zijn gedrag een doel wil bereiken. ‘Het is mij erg opgevallen dat de NMBS een enorm probleem van communicatie heeft, intern en extern', zegt Steenhout. ‘Als treinbegeleider weet je bijvoorbeeld vaak niet waarom een trein stil staat en dat kunnen reizigers niet begrijpen. Je kunt naar het centraal infopunt bellen, maar daar zitten zes mensen voor het hele land. Als er echt iets is gebeurd, dan zijn zij onbereikbaar omdat de lijnen overbelast zijn.'

Volgens Steenhout is de NMBS zich niet bewust van de ernst van de situatie omdat de treinbegeleiders de incidenten vaak niet melden. ‘Omdat het veel papierwerk vraagt. Omdat ze vrezen dat het slecht is voor hun evaluatie als ze vaak incidenten melden. Omdat ze denken dat justitie en de werkgever er toch weinig aan kunnen doen. Als je geconfronteerd wordt met een agressieve reiziger, dan kun je dat melden bij Securail, maar zij zijn alleen in grote stations aanwezig. Als de reiziger in het volgende “kleine” station afstapt, dan heeft Securail inschakelen geen zin meer.'

Volgens Steenhout is de agressie een van dé gespreksonderwerpen onder treinbegeleiders. ‘Het is een uitlaatklep. Hoe een probleem wordt opgelost, hangt af van hoe competent de treinbegeleider daarin is. Conflicthantering maakt geen deel uit van hun opleiding. Ze vragen dat al járen, maar daar is nooit op ingegaan.'

Bron: De Standaard

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Reiziger Delft » za 14 jan 2012 18:05

Nieuws schreef:Een van de Franstalige passagiers spuugde op haar, begon te roepen en te tieren, omdat ze de communicatie in het Nederlands deed. Detail: die treinbegeleidster was zelf Franstalig.'

Dit is echt te bizar voor woorden; maken mensen zich hier druk om? nee Kunnen de Belgen niet eens een voorbeeld aan Zwitserland nemen; daar spreekt men 4 talen in 1 land zonder ernstige problemen.

Avatar gebruiker
Reiziger Delft
Berichten: 2240
Geregistreerd: di 19 okt 2004 12:52
Woonplaats: Delft
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door wbrm » zo 15 jan 2012 00:13

Taal ligt heel gevoelig in België, vooral in Vlaanderen dan.
Leuk voorbeeld is de taal van de omroep in de drie Brusselse NZ stations:
Brussel-Noord: eerst Nederlands dan Frans
Brussel-Zuid: eerst F dan N
Wat doen we met Centraal dan? Wisselt elk jaar om emo

wbrm
Berichten: 62
Geregistreerd: di 05 apr 2011 23:06
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Vinny » zo 15 jan 2012 11:27

Het is een verbinding tussen Brussel en Wallonië waar dus de meeste reizigers (alleen) Frans spreken. Halle is Nederlandstalig, en daarom mag de omroep er helemaal niet in het Frans. Ik vind dat zelf ook een onzinnige regel, als je bijv. van Maastricht naar Luik reist is het ook onzin om bij vertrek uit Maastricht alleen Nederlands om te roepen om bij Luik te veronderstellen dat iedereen die taal is vergeten en volledig over te gaan op het Frans.

Agressiviteit mag het natuurlijk nooit opwekken.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » zo 15 jan 2012 21:23

Maar is het qua wetgeving echt verboden om Frans te gebruiken als secundaire taal in Vlaams gebied of is dat de invulling die de NMBS eraan geeft.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Vinny » zo 15 jan 2012 21:40

Overheidscommunicatie geschiedt in België in de taal van het landsdeel waarin de taal gesproken wordt. Formeel mag de overheid dus geen Franstalige brief sturen naar een in Vlaanderen wonend persoon en vice versa. Dat ligt nogal gevoelig. Op de bewegwijzering is het ook prima te zien, in Wallonië staat bijv. Anvers en Gand op de borden en in Vlaanderen Luik en Bergen. Alleen in tweetalige gemeenten (w.o. Brussel) is de communicatie tweetalig. Voor de spoorwegen geldt dus dat in Vlaanderen een Franstalige omroep illegaal is. Voor hogesnelheidstreinen is een uitzondering gemaakt, daar is de omroep viertalig. (Nederlands, Frans, Duits en Engels)

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » zo 15 jan 2012 21:53

De taalwetgeving is mij wel redelijk bekend, apart alleen dat de spoorwegen ook als deel van de overheid worden gezien.

Als NMBS zijnde zou ik dan maar snel pleiten voor een wetswijziging. Het is allesbehalve praktisch en ontzettend klantonvriendelijk.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » ma 16 jan 2012 12:00

Oostendse treinrangeeerder sterft

16 januari 2012

Brugge - In de nacht van zaterdag op zondag is een treinrangeerder om het leven gekomen in het station van Oostende.

Het gaat om een 60-jarige man uit Leffinge , initialen F.A.. Hij stond buiten op een trede van een goederentrein die in het station binnen reed. Maar hij was eventjes verstrooid en zag niet dat er een paal langs het traject stond. Hij kwam hard in aanraking met de paal en overleed ter plaatse.

Bron: Knack

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » ma 16 jan 2012 12:07

Agressie tegen treinbegeleiders is omvangrijker dan gedacht

16 januari 2012

Het geweld in de trein is omvangrijker dan de NMBS zich realiseert. Uit een wetenschappelijk onderzoek naar geweld bij het werk van treinbegeleiders blijkt dat agressie bijna dagelijks voorkomt. Tijdens de observatieperiode bleek dat agressie vooral voortkomt uit frustratie. De tweede veelvoorkomende vorm van geweldsdaden zijn instrumenteel; de dader wil met zijn gedrag een doel bereiken. Het onderzoek werd verricht door criminologe Iris Steenhout, die 8 weken participerend onderzoek deed tussen treinbegeleiders. Onderzoekster Iris Steenhout werkt aan de Vrije Universiteit Brussel.

Kort geleden is een treinbegeleidster op de lijn Brussel-Mechelen met een pistool bedreigd. Een week eerdere deed zich een vergelijkbare geweldsdaad voor. De NMBS verklaarde daarop dat dergelijke extreme agressie zelden voorkomt. Uit cijfers uit 2008 van de Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS zelf, blijkt dat helaas niet het geval: 220 gevallen van slagen en verwondingen, en bedreigingen 403.
De hoeveelheid agressie is in realiteit echter nog groter. Uit een eerder onderzoek in 2009 waarbij een enquête werd gehouden onder het personeel van de NMBS worden 379 gevallen van slagen en verwondingen, en zelfs 903 bedreigingen genoteerd op een jaar. Aan dit onderzoek werkte 42 procent van het personeel mee.

Uit het recente undercover onderzoek van de VUB-wetenschapper Iris Steenhout blijkt dat het verschil in cijfers voorkomt uit het niet melden van het geweld door personeel. Tijdens de undercoverperiode werd bevestigd dat treinbegeleiders veel gewelddaden niet melden. Dat had verschillende oorzaken: omdat het veel papierwerk voor het slachtoffer opleverde, de indruk leeft dat de werkgever en justitie er weinig aan kan doen of angst voor negatief oordeel werkgever. Vaak wordt het ook ter plaatste opgelost en wordt de afloop van het incident afhankelijk van de conflicthantering van de betrokken begeleider. Treinbegeleiders worden onvoldoende opgeleid voor conflicthantering.

De treinbegeleiders bleken tijdens de vermomde participerende observatie het belang van de verschillende geweldsmeldingen ook anders te interpreteren. De fysieke agressie wordt daarom vaker gemeld dan de verbale agressie. Over het algemeen kunnen we stellen dat als treinbegeleiders er zelf belang bij hebben, de meldingsbereidheid groter is.

Het wetenschappelijk onderzoek heeft undercover plaats gevonden. Criminoloog Iris Steenhout heeft begin 2010 8 weken als treinbegeleider gewerkt. Door undercover te gaan kon zij onopvallend toetreden tot deze wereld en was zij in staat was om directe waarnemingen te doen in de natuurlijke setting. Iris Steenhout is in het verleden opgeleid als treinbegeleider en was jarenlang actief in de functie. Zij maakte het onderzoeksdoel, namelijk de studie van agressie, niet bekend. Doordat ze als onderzoeker maximaal deel kon uitmaken van de groep treinbegeleiders, kon zij vanuit hun perspectief de dagelijkse realiteit beleven en interpreteren.

Bron: Editie Pajot

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Nieuws » do 19 jan 2012 21:19

Steen door voorruit van trein in Vorst

19 januari 2012

In het station van Vorst hebben enkele jongeren een steen door de voorruit van een trein gegooid. Niemand raakte gewond, maar er was wel veel hinder in de buurt van Vorst.

Het incident vond plaats om kwart over vijf vanavond toen de trein van Binche naar Louvain-la-Neuve voorbijreed in het station van Vorst. Enkele jongeren op een perron gooiden een steen naar de trein en die ging door de voorruit.

Niemand raakte gewond, maar de treinbestuurder liet daarop de trein stoppen. De 150 passagiers moesten overstappen in een andere trein, wat tot een half uur vertraging heeft geleid.

Door de alarmprocedure moesten ook andere treinen trager rijden nabij het station. De lokale politie en de spoorwegpolitie gingen op zoek naar de daders, maar die konden ontkomen.

Bron: De Redactie

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron