Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

België: NMBS en Infrabel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door LOF » do 22 sep 2016 12:28

AlexNL schreef:Dit is geen plan van de NMBS, maar van de Belgische regering. Het is een paniekreactie (nog altijd) op de aanslagen in Parijs en Brussel: men "moet" iets doen, want "die terroristen zijn ons land binnengekomen!"

En dan krijg je dit soort debiele maatregelen, net als de bagagescanners in Paris-Nord...

Dat zegt dus helemaal niets: in België lopen bij de spoorwegen bedrijfstop en politiek in elkaar over. De politiek bemoeit zich zeer actief met de NMBS en de liberalen laten hun oren vaak hangen naar de directie, waar de socialisten eerder opkomen voor de werknemers. Hun gedeelde belang is echter het NMBS-belang dat koste wat kost beschermd moet worden. Vandaar dat er niet aanbesteed wordt, Infrabel hoge tarieven hanteert om buitenlandse partijen te weren terwijl de NMBS daarvoor met subsidies gecompenseerd wordt. En het Thalys-aandeel is ook heilig, het is immers het renderende deel van de NMBS dat de cijfers enigszins acceptabel houdt. De politiek stelt zich zeer protectionistisch op, dat bleek al eerder bij de afhandeling van de Fyra en de komst van de nieuwe Beneluxtrein.

Thalys wordt door de maatregel nauwelijks geschaad, integendeel, alle concurrentie op zowel Amsterdam -Brussel als Keulen - Brussel zou vervallen. En vraag is er toch altijd wel.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door AlexNL » do 22 sep 2016 18:26

LOF schreef:Thalys wordt door de maatregel nauwelijks geschaad, integendeel, alle concurrentie op zowel Amsterdam -Brussel als Keulen - Brussel zou vervallen. En vraag is er toch altijd wel.

Dat is niet helemaal waar, want ook Thalys heeft te maken met reizigers die op het laatste moment nog een kaartje kopen. Verhoudingsgewijs niet veel, maar ze zijn er wel.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door R-K » do 22 sep 2016 22:35

Als die plannen doorgaan: moeten treinreizigers tussen Maastricht en Eijsden zich ook laten registreren, of gaat de NMBS weer Randwijck en Eijsden overslaan?

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Chrisdb » do 22 sep 2016 23:34

LOF schreef:Thalys wordt door de maatregel nauwelijks geschaad, integendeel, alle concurrentie op zowel Amsterdam -Brussel als Keulen - Brussel zou vervallen. En vraag is er toch altijd wel.


... Is de NS toch nog afgetroefd door NMBS. Leidt de totale soap toch nog tot iets.
Het is een gedrocht van een maatregel (Terrorist Ali kan zichzelf net zo goed onder de naam Alberto of Octaaf - bij wijze van spreken - registreren) maar het zet het vraagstuk NS - NMBS onderhuids mooi op scherp. Dit dwingt NS nu helemaal om innovatief te handelen.

Overigens.... ik ben benieuwd wat er gebeurd als hier de pleuris losbreekt...
Krijgen wij bij een aanslag ook zulke kamikaze maatregelen of zijn wij inmiddels dusdanig geliberaliseerd dat het kapitaal die keuze maakt?
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door R-K » vr 23 sep 2016 07:19

Bij een aanslag in Nederland pakt Wilders weer de roeptoeter, maar de rest blijft rustig en stelt geen debiele maatregelen voor. Maar als de aanslag vlak voor 15 maart plaatsvindt is dat niet goed voor de verkiezingen aangezien Wilders dan meer stemmen krijgt.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door flv-fgsp » za 04 feb 2017 21:59

Meer details over de dienstregeling 2018 in Belgenland:
http://treintrambus.be/actueel/ov-nieuw ... eling.html

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Harm » zo 05 feb 2017 09:53

flv-fgsp schreef:
Meer details over de dienstregeling 2018 in Belgenland:
http://treintrambus.be/actueel/ov-nieuw ... eling.html


L-trein Puurs - Antwerpen - Roosendaal rijdt op weekdagen ieder halfuur


Is dit de compensatie voor het wegvallen van de Benelux +? Zien wat de reactie van provincie Zeeland en provincie Noord Brabant zal zijn.
In ieder geval biedt NMBS compensatie.

Opvallend is dat de IC Amsterdam - Brussel via de HSL (nog) niet staat aangegeven. Als dat maar geen voorteken is.....

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Chrisdb » ma 06 feb 2017 08:45

Het plan is immers nog niet definitief, en ik blijf het zeggen:

Die trein (Benelux) gaat niet over de HSL. Nu niet, morgen niet, en volgend jaar ook niet.
Het moet op een gegeven moment ook een keer afgelopen zijn met Bombardier die zogenaamd de software niet compatible krijgt.
NS kan honderd keer roepen dat ze niet akkoord gaat met de planning (en immers betalen ze ook voor de configuratie van de NMBS-locs, zie boek Dwarsligger over extra kosten), maar wat niet gaat gaat niet. Plus dat NS naar mijn idee gewoon krijgt wat ze besteld heeft, maar dat helemaal werkend maken gewoon meerprijs is. Iedereen op andere fora vergruisde me toen ik dat zei, maar kijk naar de Fyra: daar moesten ook allerhande aanpassingen aan gedaan worden en daarvoor wilde AnsaldoBreda destijds ook een meerprijs vragen.
Tel daar het Belangenfeest van NMBS bij op. NMBS kreeg al een harde klap met identiteitscontroles op Thalys te voortduren (overstappers naar bijvoorbeeld de Benelux), als de Benelux naar de HSL verhuist gaan er nog meer reizigers overstappen. Dat zal NMBS logischerwijs als aandeelhouder niet goedkeuren.

Het is nu vooral wachten op een gelikt persbericht van NS waarin ze met schaamrood op de kaken uitleggen dat ze teveel beloofd hebben, zonder rekening te houden met andermans belangen.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door eelkevd » ma 13 feb 2017 14:56

NS heeft in de aanvraag hier ook rekening mee gehouden, het huidige pad van de Benelux + is óók aangevraagd als alternatief voor het geval dat.

Al denk ik dat dit incidenteel gebruikt zal worden, als ze hier net als met de Fyra weer in het geheel op terug moeten vallen zullen de publieke rapen direct gegeten kunnen worden.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door fietser » di 14 feb 2017 23:43

Ik vind het al een hele verbetering dat de NS nu wel rekening houden met vertraging bij het verkrijgen van materieel dat geschikt is om via de HSL België in te rijden.
Als de dienstregeling volgens het huidige pad in stand gehouden kan worden, dan weegt het niet-rijden over de HSL toch minder zwaar. Inwoners van Dordrecht, Roosendaal, Bergen Op Zoom en Zeeland vinden het vast helemaal niet erg vinden als de Benelux nog even de oude route blijft rijden.

fietser
Berichten: 167
Geregistreerd: za 23 jan 2010 12:06
Woonplaats: Dordt
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron