Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

België: NMBS en Infrabel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groentje » di 19 apr 2016 20:50

Yep. Brussel is tweetalig. Omringd ('omsingeld') door Vlaanderen, maar met een overwegend Franstalige en internationale bevolking, is Frans de dominante taal, maar Nederlands heeft er wettelijk dezelfde rechten. En daar maakt deze Nederlandstalige Brusselaar graag gebruik van :)
Na zoveel weken hoop ik dat er eindelijk een terugkeer komt naar wat op 'normaal' lijkt. Op de luchthaven na zijn alle stations weliswaar geopend, maar de toegangen zijn beperkt in de grote stations, met alle overlast vandien. Ik zie er bovendien het nut niet echt van in, je concentreert de reizigers alleen maar een beetje meer, zodat ze nog een beter doelwit worden, wat mij betreft. Wellicht vruchteloos, vandaag stond alweer in de pers dat Daesch opnieuw would-be-'martelaren' heeft gezonden naar West-Europa, en dan gaan de veiligheidsdiensten nog wat verder in paranoïa...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » wo 20 apr 2016 00:28

Hoe zit het met de treinen naar de Luchthaven? Ik las ergens dat men tijdelijk een oud station weer in gebruik wil nemen. Hoe moet ik dat precies zien?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » wo 20 apr 2016 00:45

In ieder geval tot 26 april 2016. Station Brussels Airport - Zaventem is niet toegankelijk voor reizigers. De Lijn busvervoer tussen het station van Zaventem en de luchthaven is gratis. Stations met beperkte toegang is nog steeds hetzelfde als stations vermeld op de vorige pagina. Het advies wordt gegeven om bagage al een dag van te voren naar het luchthaven te brengen. Of iedereen dat kan doen!
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door eelkevd » wo 20 apr 2016 09:13

Weet iemand hoe de benelux nu rijdt? Want hij stopt dan wel niet op het station Luchthaven nationaal, maar de reistijd tussen Mechelen en Brussel Noord is gelijk gebleven, met vertraging wordt het er ook niet uit gereden.http://www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs- ... ckLink=sq& (geen idee of de link blijft werken maar dit is actueel op het belgische net.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » wo 20 apr 2016 10:15

Op het kaartje staat nu een route over Vilvoorde. Dat is weliswaar een kortere route dan via Brussels Airport maar de Benelux heeft daar geen rijpad dus wellicht boemelt die daar achter van alles aan. Wordt de hele lijn in de middenberm van de E19 trouwens niet gebruikt momenteel?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door LOF » wo 20 apr 2016 10:20

Die lijn wordt gebruikt door de Thalys.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » wo 20 apr 2016 10:25

De snelste IC doet 15 minuten over Mechelen - Brussel Noord. De trein uit Nederland doet dat stukje in 27 minuten. Je bent sneller in Brussel als je in (uiterlijk) Mechelen overstapt op de trein naar Charleroi Sud.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door eelkevd » wo 20 apr 2016 10:47

Zou het kunnen dat deze trein wel door de luchthaven rijdt, maar er niet stopt? Las trouwens ook net een bericht over 10 minuten wachten in Mechelen.\

LOF schreef:Die lijn wordt gebruikt door de Thalys.

Die lijn via de E19 (lijn 25N) is de lijn naar de luchthaven. Gaat de Thalys daar langs?

eelkevd
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » wo 20 apr 2016 10:58

Aan de lijn 25N ligt een aftakking naar de Luchthaven, je kan daar gewoon overheen zonder de luchthaven aan te doen. Thalys rijdt daar al een aantal jaar overheen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door LOF » ma 06 jun 2016 09:54

3 doden en 9 zwaargewonden bij botsing passagierstrein en goederentrein

Een passagierstrein, die een veertigtal personen vervoerde, is in Saint-Georges-sur-Meuse "met relatief hoge snelheid" rond 23.00 uur op een stilstaande goederentrein gereden. Er vielen drie doden: het gaat om twee reizigers en een treinbestuurder, wellicht de bestuurder van de passagierstrein. Negen slachtoffers zijn met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis gebracht in Hoei en Luik. Enkele van hen zijn in kritieke toestand, waardoor de dodentol nog kan oplopen. Zeventwintig andere passagiers werden ter plaatse verzorgd.

Op een persconferentie zei Francis Dejon, burgemeester van Saint-Georges-Sur-Meuse, dat passagierstrein er zeer erg aan toe is. "De eerste wagen is helemaal omgebogen. We hebben geluk dat er niet meer slachtoffers zijn." Door de botsing ontspoorden twee van de zes wagens van de trein, die op weg was van Moeskroen naar Liers, een station in de buurt van Luik. De goederentrein vervoerde producten die afkomstig waren uit een steengroeve.

http://www.demorgen.be/binnenland/live- ... -be555400/

LOF
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door eelkevd » wo 21 sep 2016 14:38

Belgen hebben blijkbaar een nieuw idee om terroristen tegen te houden: Alle treinvervoerders van internationale treinen moeten 24 uur vantevoren een lijst met alle passagiers overhandigen. Dag dag flexibiliteit als het aan de Belgen ligt.

http://www.railwaygazette.com/news/poli ... -rail.html

eelkevd
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door LOF » wo 21 sep 2016 17:29

De Belgen hebben blijkbaar een nieuw idee om al het internationale treinverkeer behalve natuurlijk de reserveringsplichtige Thalys de nek om te draaien...
Dit plan zou het einde betekenen van de Beneluxtrein

LOF
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door en-es » wo 21 sep 2016 19:29

Dit lijkt wel een 1 april grap maar het is nog lang geen april. Ik meen dat dit plan vorig jaar al ter sprake kwam. Niet alleen funest voor de Benelux Express maar ook voor treinen naar Lille en Luxemburg. En dan ook nog stoptreinen zoals Antwerpen-Roosendaal en Spa-Aken. En hoe gaan ze controleren wie er in de trein zit? Identificatie en kaartcontrole voor het instappen?

en-es
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Harm » wo 21 sep 2016 22:08

Eerst zien dan geloven. Lijk me een plan met veel haken en ogen. En geef je dan niet aan de angst voor terrorisme..... Als dit het einde van de Beneluxtrein is ben ik persoonlijk niet rouwig om. De dienstverlening van de NMBS en NS betreffende Beneluxtrein is al jaren matig. Als deze plannen worden doorgevoerd is dit in ieder geval een nieuw dieptepunt voor de Beneluxtrein.

Kortom het wordt tijd voor nieuwe initiatieven van nieuwe vervoerders en nieuwe partijen.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Chrisdb » do 22 sep 2016 00:57

Harm schreef:Eerst zien dan geloven. Lijk me een plan met veel haken en ogen. En geef je dan niet aan de angst voor terrorisme..... Als dit het einde van de Beneluxtrein is ben ik persoonlijk niet rouwig om. De dienstverlening van de NMBS en NS betreffende Beneluxtrein is al jaren matig. Als deze plannen worden doorgevoerd is dit in ieder geval een nieuw dieptepunt voor de Beneluxtrein.

Kortom het wordt tijd voor nieuwe initiatieven van nieuwe vervoerders en nieuwe partijen.

Ik betwijfel of NS hier iets kan doen, want Nederlands...
Verder.... ik ben er niet voor, maar als de Belgen dat willen, tsja, dan willen ze dat.

Verder betwijfel ik of dit met Thalys te maken heeft...
Zoals terecht wordt geschreven zouden ook andere internationale treinen het loodje leggen.
Ik denk ook niet dat dat de bedoeling is, of de Belgen moeten wel heel hard de concurrent (inclusief NS, die reken ik als concurrent) van het spoor willen jagen...

Een Beneluxtrein in een nieuwe vorm lijkt me zeker niet verkeerd. De huidige formule heeft echt een opknapbeurt nodig.
Stiekem hoop ik dat NS op lange termijn tot inkeer komt en voor internationale verbindingen een HST aanschaft, desnoods eentje die 249/250 kan.
Die zou dan bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Brussel, Amsterdam en Frankfürt (gecombineerd met ICE) en Amsterdam en Berlijn (ipv getrokken intercity, en 200/250 op plekken waar het kan) aan kunnen doen. Denk aan bijvoorbeeld de Stadler EC250 of idd een doorontwikkeling van de ICNG.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door AlexNL » do 22 sep 2016 02:03

Dit is geen plan van de NMBS, maar van de Belgische regering. Het is een paniekreactie (nog altijd) op de aanslagen in Parijs en Brussel: men "moet" iets doen, want "die terroristen zijn ons land binnengekomen!"

En dan krijg je dit soort debiele maatregelen, net als de bagagescanners in Paris-Nord...

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door ibodejoode » do 22 sep 2016 08:24

Volgens mij was er ook een aanslag in de metro van Brussel. Met veel doden. Iedereen die met de metro in Brussel reist zich ook maar 24 uur van tevoren laten registreren?

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door eelkevd » do 22 sep 2016 11:40

Als ze dit erdoor drukken is het dagjestoerisme vanuit de buurlanden de nek omgedraaid dus het zal wel met een schep zout genuttigd worden maar het idee van zulke plannen geeft wel aan dat ze geen idee hebben hoe hier effectief mee om te gaan, inzicht te hebben wie het land binnenkomt.

eelkevd

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland