Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

België: NMBS en Infrabel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Harm » do 03 maart 2016 17:30

Was te verwachten. Ze hebben alleen gewacht op het moment dat de tweede deel van de LGV Est redelijk snel in gebruik gaat.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » do 03 maart 2016 20:34

De opening van het laatste stuk was toch vertraagd door het fatale ongeluk boven Straatsburg?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Harm » do 03 maart 2016 20:40

Dat klopt:

http://www.globalrailnews.com/2016/03/0 ... n-lgv-est/

Originally due to be commissioned in April, the opening will now take place on July 3.


Betekent dat de Thalys iets langer over bestaand spoor rijdt tussen Beaudecourt - Straatsburg.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Chrisdb » vr 04 maart 2016 09:10

Even een post gericht met name aan de Belgen onder ons (en de kenners die de situatie in België kennen).

Ik zat es wat te filosoferen over die rijpadenvergoeding van Infrabel. Die is absurd hoog.
Vraag me af of die kosten wel zo hoog opgevoerd mogen worden, zodat private partijen en NS geen heil zien om alleen over het spoor te toeren.

Is hier geen sprake van kartelvorming om de positie van NMBS optimaforma te beschermen en op de HSL-4 Thalys?
Zoja, mag dat zomaar? Hebben ze hiervoor een soort van noodremprocedure in werking gezet om hun eigen spoor op deze manier te beschermen tegen onder andere de boze Nederlanders?
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Harm » vr 04 maart 2016 11:26

Ben niet juridisch onderlegd. Maar de Europese Unie wil het hogesnelheidsnet liberaliseren. Paradoxaal genoeg proberen een aantal staatsspoorbedrijven hun belangen in de laatste 10 jaar zoveel mogelijk te beschermen. Het argument om de HSL te liberaliseren was dat de treinreizigers moest profiteren van de HSL en de HST. Dat is in sommige landen een wassen neus.

In de praktijk zijn een groot deel van de treinreizigers tussen Amsterdam - Brussel slechter op geworden. De dure Thalys reizigers worden goed bediend en kunnen rechtstreeks en snel van punt A naar B. Maar de reizigers die goedkoper willen reizen en flexibeler willen reizen van punt A naar B zijn tot nu toe aangewezen op een Boemelintercity. Dit door rijpadenvergoeding van Infrabel en een NMBS die zo min mogelijk kosten wil maken met treinvervoer per IC tussen Nederland - België. De Benelux+ is geïntegreerd in het NMBS netwerk en heeft geen hogere prioriteit dan de overige NMBS IC.

Kortom totdat de nieuwe treinen zijn ingestroomd is het aanmodderen tussen NMBS en NS. Als ze zelfs na de instroom van de M 7 en de IC-NG het vervoer voor treinreizigers niet willen verbeteren die niet met de Thalys willen reizen lijk me het beter dat ze hun samenwerking stoppen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door AlexNL » vr 04 maart 2016 18:22

Chrisdb schreef:Even een post gericht met name aan de Belgen onder ons (en de kenners die de situatie in België kennen).

Ik zat es wat te filosoferen over die rijpadenvergoeding van Infrabel. Die is absurd hoog.
Vraag me af of die kosten wel zo hoog opgevoerd mogen worden, zodat private partijen en NS geen heil zien om alleen over het spoor te toeren.

Is hier geen sprake van kartelvorming om de positie van NMBS optimaforma te beschermen en op de HSL-4 Thalys?
Zoja, mag dat zomaar? Hebben ze hiervoor een soort van noodremprocedure in werking gezet om hun eigen spoor op deze manier te beschermen tegen onder andere de boze Nederlanders?

Naar mijn weten zit de vork als volgt in de steel:

"Europa" wil dat vervoerders de daadwerkelijke kosten betalen voor het gebruik van de infrastructuur. Op basis van het verwacht gebruik bepalen de infrabeheerders wat de kosten van rijpaden zijn, voor het gebruik van stations en overslagfaciliteiten, enzovoorts. In Nederland krijgt ProRail jaarlijks een zak met geld, waarmee een deel van de onderhoudskosten wordt gedekt. De kosten die worden doorberekend aan de vervoerders zijn hierdoor lager.

De Belgische staat heeft ervoor gekozen dat instandhouding van het netwerk zelfbedruipend moet zijn, dientengevolge is de rijpadvergoeding (en zeker de kosten voor het gebruik van stations) hoger dan in Nederland het geval is. Omdat NMBS wel de treinen moet laten rijden ontvangen ze jaarlijks een flinke zak met geld (de 'dotatie') waarmee onder andere de rijpaden bekostigd kunnen worden. De inkomsten van kaartverkoop alleen zijn niet genoeg om de onkosten van NMBS te dekken.

Deze constructie belemmert andere partijen om over de Belgische spoorinfrastructuur te rijden, maar is volkomen legaal. Keerzijde van de medaille is wel dat het inleggen van één extra trein moeilijk is voor NMBS, de rijpadkosten zijn fors terwijl er niet meer geld vanuit de staat komt.

Het is overigens niet onmogelijk om te achterhalen wat een treinpad kost, alles staat beschreven in de netverklaring van Infrabel. Hou er alleen wel rekening mee dat er allerlei variabelen zijn die de prijs van een treinpad kunnen beïnvloeden: niet alleen gewicht en prioriteit, maar ook de 'afwijking t.o.v. de refertesnelheid van de infrastructuur' en het tijdstip waarop de trein rijdt. Een Thalys betaalt minder om over HSL4 te rijden dan de Beneluxtrein straks zal doen.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » di 22 maart 2016 10:20

Ik mag aannemen dat de Beneluxtrein niet via Zaventem rijdt vanwege de aanslag(en).
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door AlexNL » di 22 maart 2016 10:41

Er zijn daar zojuist mensen overleden, en jij vraagt je af of een bepaalde treinserie nou wel of niet via dat station rijdt? Okay...

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door eelkevd » di 22 maart 2016 13:15

Geloof dat de NS site meld dat er geen IC Brussel en Thalys rijdt op het moment. Heel België is ontregeld, Brussel is gewoon op slot qua OV! Verschrikkelijk wat daar gebeurt (is).

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Chrisdb » di 22 maart 2016 13:48

AlexNL schreef:Er zijn daar zojuist mensen overleden, en jij vraagt je af of een bepaalde treinserie nou wel of niet via dat station rijdt? Okay...


Er zijn mensen voor wie het leven gewoon doorgaat en er misschien wel belang hebben om te weten of een trein wel of niet rijdt.
Zo ook hier. Spijtig, maar het is niet anders.

Verder: ik denk dat alle woorden hierover wel gezegd zijn om uit te drukken hoe erg het is.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » di 22 maart 2016 21:54

Er zijn daar zojuist mensen overleden, en jij vraagt je af of een bepaalde treinserie nou wel of niet via dat station rijdt? Okay...


Toen ik het bericht er neer zette, was de omvang van de drama nog niet bekend. Treinserie kan ook rechtstreeks naar Brussel rijden vanaf Mechelen zonder te stoppen in Zaventem.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Harm » wo 23 maart 2016 09:11

Mijn medeleven gaat uit naar alle slachtoffers en nabestaanden. In en intriest is dit.

Je kunt je afvragen hoe je de Beneluxtrein, Thalys, ICE 3 International en de Berlijn trein optimaal kan beveiligen. Absolute veiligheid bestaat niet. Dat is een illusie. Maar de stations waar de internationale treinen stoppen beveiligen met poortjes, beveiligingsmedewerkers & politie op station laten lopen werkt in ieder geval preventief.

En Marshalls in de Thalys en eventueel Beneluxtrein zal niet verkeerd zijn. Die kunnen zoal de rotte appels eruit halen. Vrees dat het die kant toch opgaat dat internationale stations en internationale treinen steeds beter beveiligd moeten worden.

In de Thalys werd een ramp voorkomen dankzij vier helden die op de goede moment op de goede plek waren. Maar dat is natuurlijk een uitzondering.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door R-K » wo 23 maart 2016 11:08

Waarom dan alleen stations waar internationale treinen stoppen?
Terroristen kunnen dan ook wel een aanslag op een binnenlandse trein plegen.

Maar ik ben tegen vergaande veiligheidsmaatregelen aangezien dat niet effectief werkt, een soort van schijnveiligheid creëert en de reiziger er hinder van ondervindt. Hetzelfde als bij grenscontroles, de files gisteren waren daar al het bewijs van.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door AlexNL » wo 23 maart 2016 19:47

Poortjes werken niet tegen terroristen hoor. Die checken gewoon in en lopen met hun dubieuze bagage en al door het poortje om in de trein te gaan zitten. Dat is wel bewezen met de aanslagen in Londen in 2005.

Een wat meer effectieve maatregel is om x-rayscanners weg te zetten bij de ingangen van stations, maar dit levert zoveel ongemak en hinder op dat het vooral een effectieve manier is om de reizigers te verplaatsen naar een plaats die nog vele malen gevaarlijker is: de autosnelweg.

We kunnen helaas niet alles voorkomen, hoe graag we dat ook zouden willen. Tegen één (of meerdere) gestoorde gek(ken) is technologie niet opgewassen.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Harm » wo 23 maart 2016 19:51

Dacht aan internationale treinen en grote stations omdat de terroristen altijd belangrijke doelwitten uitkiezen. Madrid Atocha AVE waar Al - Quida terroristen een aanslag pleegden. In Londen gebeurde dat in de metronetwerk. In de Thalys werd een aanslag van een ´Lone Wolf´ verijdeld.

Maar je hebt een punt als je zegt dat dit schijnveiligheid is. Het zal hooguit wat moeilijker worden voor zulke idioten om dan een aanslag te plegen. Hoe ver wil NS, Pro Rail, de overheid, de reizigers met veiligheid gaan? En wat hebben ze er voor over? Dat is dan een afweging die ze dan misschien gaan maken. Of niet.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door AlexNL » do 24 maart 2016 01:01

Zolang een automatisch toegangspoortje het enige is dat iemand die met zo'n missie bezig is in de weg staat, bekommert diegene zich niet om een paar tientjes meer uit te geven voor een treinticket...

Ondertussen in België: het OV is weer hervat, maar men staat op scherp. Brussels Airport is voorlopig gesloten, het forensisch onderzoek is nog niet klaar en men kan dus ook nog niet beginnen aan herstel van wat beschadigd is door de aanslagen. In Brussel Centraal wordt iedereen gefouilleerd die het station in wil en de MIVB rijdt een aangepaste dienstregeling. De metrostations worden bewaakt en minder bediend.

De situatie op donderdag 24-3:
Stations met beperkte toegang:

Het station Brussel-Zuid is enkel toegankelijk via het Horta plein.
Het station Brussel-Centraal is enkel toegankelijk via Europakruispunt.
Het station Brussel-Noord is enkel toegankelijk via de Simon Bolivarlaan .
Het station Brussel-Luxemburg is enkel toegankelijk via Trierstraat.
Het station Leuven is enkel toegankelijk via Benedenplein.
Het station Antwerpen-Centraal is enkel toegankelijk via Pelikaanstraat.

Gesloten stations:

De stations Brussel-Nationaal Luchthaven, Brussel-Congres, Brussel-Kapellekerk, Mérode, Delta en Brussel-Schuman zijn niet toegankelijk voor reizigers.

Bron: NMBS

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » do 24 maart 2016 11:52

Hortaplein? Ik dacht dat Brussel Zuid in het franstalige deel van Belgie lag.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door eelkevd » do 24 maart 2016 12:37

Waarom noem je het dan Zuid? Dan moet je Midi zeggen... Brussel is 2 talig, vrijwel alle straten en pleinen hebben daarom 2 namen en voor de Vlamingen gebruiken ze daarom de Nederlandse termen.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron