Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Nieuws » do 12 jan 2012 12:45

'Geen treinen meer naar Emmerich'

12 januari 2012

ARNHEM - De provincie is bang voor problemen met personentreinen tussen Arnhem en Emmerich, als ProRail het spoor bij Zevenaar aanpast.

De spoorbeheerder wil het hoge voltage voor de Betuwelijn op de bovenleiding doortrekken tot aan de Duitse grens. Op die manier hoeven de goederentreinen nog maar één keer van voltage te wisselen als ze Duitsland binnenrijden. Daar geldt een ander voltage op de bovenleiding.

De provincie is niet blij met het plan op op deze manier de goederentreinen voorrang te geven boven het passagiersvervoer. Als het plan doorgaat zijn dure aanpassingen nodig aan de pasagiertreinen die van een ander voltage gebruik maken. Bovendien moeten ze bij het wisselen van bovenleiding 'omschakelen', wat iedere keer tot vertraging leidt.

De provincie stelt in een brief aan de minister dat de reiziger niet de dupe mag worden.

Bron: Omroep Gelderland

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door seinhuis » do 12 jan 2012 17:53

Oplossing: de Duitse spanning doortrekken tot Zevenaar, zodat je het zelfde restutaat krijgt en de (toekomstige) reizigerstreinen onder 2 spanningen kunnen rijden.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Laurent » do 12 jan 2012 18:22

Er rijdt daar geen reguliere passagierstrein vanuit Arnhem naar Emmerich, wat er aan passagierstreinen rijdt totaan Zevenaar is diesel en nu is een andere bovenleidingspanning opeens een probleem? roffel
Enige die een probleem zal gaan hebben als er geen locwisselmogelijkheid meer is, zal voorlopig de EN en de CNL zijn.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door llama » do 12 jan 2012 18:31

Men is bang dat reactiveren van een trein naar Emmerich niet meer mogelijk is. Misschien een beetje overdreven omdat de grootste kans waarschijnlijk het doortrekken van de trein vanuit Duitsland is, maar toch, nu kun je er zo naartoe rijden. En het is op lange termijn wel de ambitie.

Daarnaast is de inzet van een vervangende trein voor de ICE ook wel bijna regulier te noemen tong naar buiten

llama
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door AlexNL » do 12 jan 2012 18:57

Voor EN en CNL is de oplossing eenvoudig: een meerspanningslocomotief ervoor i.p.v. een 1700. CNL heeft al eens eerder met BR189 gereden, getuige deze foto.

Maar was de SAN niet van plan om tegen 2016 ergens weer een directe trein Arnhem - Emmerich te hebben? Als ProRail dit plan doorzet zal dat dan met een meerspanningslocomotief/-treinstel moeten plaatsvinden. Dat wordt een duur geintje: 1500 V en 15 kV en/of 25 kV.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Klaasje » do 12 jan 2012 19:04

Een beetje diesel en gaan met die banaan!

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Mogelijk stoptrein Emmerich (D) - Arnhem door Fabian-uit-DE » wo 28 maart 2012 10:49

Kans op stoptrein Emmerich - Arnhem:

Wesel künftig Endstation für Regional-Express

28 maart 2012

Niederrhein (RP). Dass der Regional-Express (RE 5) auf der Betuwe-Linie in Wesel kehrt macht, sorgt bei Bahnreisenden aktuell immer wieder für Ärger. Der Einzelfall soll von 2016 an zur Regel werden.

Das künftige Konzept, auf dessen Grundlage der Betrieb auf der Strecke gerade ausgeschrieben wird, sieht vor, dass für den RE 5 von Koblenz in Wesel Schluss ist. Dafür soll die Regionalbahn "Der Weseler" (RB 35) bis Düsseldorf verlängert werden und auf dem nördlichen Abschnitt zwischen der Kreisstadt und Emmerich wieder stündlich an allen Bahnsteigen halten.

Diese Überlegungen hat der Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) gestern auf der Sitzung des Nahverkehrszweckverbandes im Weseler Kreishaus vorgestellt. Teil des Konzeptes ist es, eine grenzüberschreitende Verbindung nach Arnheim hinzubekommen, "die für Emmerich bedeutender ist als die direkte Anbindung nach Koblenz", so der VRR-Planer. Der VRR berichtete von erheblichen Überkapazitäten für den RE 5 auf dem Nordabschnitt. Frühmorgens seien von den 700 Sitzplätzen gerade mal zwischen fünf und 13 Prozent besetzt. "Ab Wesel aber wird es richtig voll", so der Berichterstatter.

Verbindung Arnheim – Düsseldorf

Für den südlichen Strang des RE 5 bleibt taktmäßig alles beim Alten. Da durchgängig nur noch Doppelstock-Züge rollen sollen, erhöhe sich das Platzangebot um 100 Plätze. Das sorge für spürbare Entlastung zu den Stoßzeiten. Auf der Regionalbahnstrecke Emmerich – Düsseldorf sollen zu den Hauptverkehrszeiten zusätzliche Züge (HVZ) eingesetzt werden.

Ob der Brückenschlag beim grenzüberschreitenden Nahverkehr funktioniert, wird sich bis zum Sommer herausstellen. Voraussetzung ist, dass die Niederlande sich an den jährlichen Betriebskosten zwischen 1,2 und 2,4 Millionen Euro beteiligen. Hier erwartet der VRR bis Ende Juni eine verbindliche Zusage. Bleibt die aus, "dann ist das Buch zu" für die nächsten zwölf Jahre – so lange wird die Vertragslaufzeit für die Anbieter sein.

Wie sich der Pendelzug "Der Bocholter" (RB 32) zwischen Bocholt und Wesel in das Konzept einfügt, hängt davon ab, wie's um die geplante Elektrifizierung der Trasse bestellt ist. Die Ergebnisse der technischen Machbarkeitsstudie werden in Kürze erwartet. Kosten: rund 20 Millionen Euro.

Bron: Rheinische Post

Vanaf 2016 zal de RE5 Koblenz - Köln - Düsseldorf - Wesel - Emmerich tussen Wesel en Emmerich vervallen. Hiervoor komt de RB35 tussen Düsseldorf en Emmerich te rijden, dit in verband met de huidige overcapaciteit tussen Wesel en Emmerich. De RB35 zal wellicht tot Arnhem doorrijden. Voorwaarde is, dat Nederland met 1,2 - 2,4 miljoen euro per jaar bijdraagt. Tot juni dit jaar is er vanuit Nederland een definitieve toezegging nodig. Ontbreek die, bestaat er de komende 12 jaren geen kans op een stoptrein tussen Emmerich en Arnhem. Dat is de toekomstige contractduur.

[modedit=Rick]In verband met het feit dat dit vaker is besproken op ons forum en ik verwacht dat hier wel een discussie uit kan ontstaan, heb ik het afgesplitst en in een eigen topic gezet.[/modedit]

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door eelkevd » wo 28 maart 2012 14:14

Wie moet dat bepalen? Den Haag of de provincie Gelderland of dit moet komen en er geld voor is.

Ben benieuwd wat er gaat komen, kan me voorstellen dat de provincie/het rijk zich nogal voor het blok gesteld voelt.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door Laurent » wo 28 maart 2012 14:26

Vanuit het Rijk is mijn vermoeden dat NS Hispeed gaat protesteren, persoonlijk zou ik verwachten dat de provincie/SAN dit gaat doen en vervolgens een deel gaat claimen bij het Rijk en/of de EU wegens interlandelijk verkeer. Euregios ontvangen toch subsidies voor deze fratsen?
Op zich zou dit een positieve ontwikkeling zijn, want hierdoor zou je 6x per uur kunnen gaan rijden tussen Arnhem en Zevenaar, waarvan 4 de achterhoek in en 2 Duitsland in. Misschien op den duur nog een station bij Elten plaatsen?

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door RoelZ1 » wo 28 maart 2012 15:36

2x per uur lijkt me niet heel waarschijnlijk aangezien de RB35 maar 1x per uur rijdt, maar ook dan lijkt me dit een mooie oplossing. Ik ben wel benieuwd hoe ze het met materieel regelen. Om alle huidige RB35 treinen te vervangen door multicourante treinstellen lijkt me zeker niet gratis. Met Arriva diesel-GTW's rijden tussen Arnhem en Emmerich zou mogelijk een stuk goedkoper zijn.

RoelZ1
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door Broodtrommel » wo 28 maart 2012 18:42

Mogen er geen Dostos-bakken in Nederland komen met een multicourante loc?
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door Playertwo » wo 28 maart 2012 18:44

Die zullen vermoedelijk buiten profiel zijn, nog afgezien of de statische omzetter vriendjes wil worden met 1500 volt gelijkspanning.

Playertwo
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door Fabian-uit-DE » wo 28 maart 2012 18:51

Die zijn ook in Duitsland buiten profiel. Maar Dosto's lijken me iets te groot voor de trein, een treinstel is zeker het meest geschikt.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door Laurent » wo 28 maart 2012 21:03

Maar als ik het goed begrijp wordt er aanbesteed? Dan zou men dus, helemaal op deze afstanden, mooi kunnen gaan voor bijv. bicourante Flirt treinstellen.

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door R-K » wo 28 maart 2012 21:26

Ik denk gewoon dat men eerst moet beginnen met een pendeltrein RB34/30500 Arnhem-Emmerich met in Emmerich aansluiting (dient gegarandeert te worden; dus als de één vertraging heeft, wacht de andere trein om de aansluiting te garanderen) op een trein naar Duisburg en Duesseldorf, voordat men begint met een multi-courante trein Arnhem-Duisburg e.v.. Het moet dan gewoon een serieuze proef worden net als de Grenzland-express, dus ieder uur een trein en met bestaand materieel, DM'90, SGM of BR628 of zoiets en voor een proefperiode van vijf jaar. Als de trein een succes is kan de dienst Arnhem-Emmerich opgenomen worden in het Nederlands of Duits bestek van treindiensten. Als het geen succes is dan een treinvervangende busdienst (Arnhem-)Zevenaar-Emmerich met in Emmerich aansluitingsgarantie op de trein naar Duisburg en Duesseldorf.

Verder is een verkorting van de RE5 tot Wesel en het apart rijden van een RB35 Duesseldorf-Emmerich alleen zuur voor Nederlanders die naar Koeln willen. Voor de rest komen er een paar minuten bij voor wat extra stops in Praest en Millingen/Haldern. Dat is vervelend, maar dan krijgen de dorpen een serieuze uurdienst met Duisburg en Duesseldorf. Dat zal naar mij idee een hoop extra reizigers trekken. Verder vind ik dat het traject Wesel-Bocholt geelektrificeert moet worden om zo de RE5 én de RB33 (met uitzondering van 's avonds en in het weekend; geen idee of dat ding rijdt tussen Duisburg en Wesel) door te trekken naar Bocholt. Bocholt heeft meer dan 70.000 inwoners en is echt een grote stad dat wel meer verdiend dan 1x per uur een boemeltreintje naar Wesel (wat een stuk kleiner is). De RE5 zal dan meer reizigers trekken (waaronder veel Nederlanders).

Verder mag die RB33 (Bocholt-)Wesel-Moenschengladbach doorgetrokken worden naar Aachen om zo een halfuursdienst te vormen met de RB33 (Duisburg-Moenschengladbach-Aachen). Dan kan de RE4 (Aachen-Dortmund) een aantal stations tussen Aachen en Moenschengladbach overslaan en wordt de reistijd tussen Aachen en Moenschengladbach verkort. Aachen en Moenschengladbach zijn twee steden met meer dan 250000 inwoners en dienen wel een goede onderliggende verbinding te hebben met elkaar.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Duitsland: Deutsche Bahn, Eurobahn, Abellio e.d. door Fabian-uit-DE » wo 28 maart 2012 22:46

Ja, die lijnen worden aanbesteed. Lijkt me ook sterk, dat er gelijk een definitieve treindienst (met speciaal materieel uiteraard) moet komen en geen proef. Die proef een aantal jaar geleden was natuurlijk erg belachelijk.

Een proef, zoals R-K schreef, is zeker het handigst, maar we hebben het probleem, dat die lijnen binnenkort aanbesteed zijn, dan kan men die lijn niet zomaar verlengen, omdat er dan al materieel rondrijdt, wat zeker niet geschikt is voor Nederland.

Arnhem - Keulen is volgens mij een lange afstand-verbinding en met de ICE goed te doen, anders moet men in Düsseldorf overstappen, is ook niet erg als men goedkope kaartjes wil gebruiken. Bovendien is Düsseldorf mooier dan Keulen. Zeker beter als tussen Arnhem en Koblenz met bicourante treinen te rijden, die alleen op een klein deel echt worden gebruikt.

De bovenleiding tussen Wesel en Bocholt wordt onderzoekt.

De verbinding tussen Aachen en Mönchengladbach is inderdaad niet prettig, maar door de komst van de verlengde RB42 Münster - Essen naar Mönchengladbach zie ik weinig kansen.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: Mogelijk stoptrein Emmerich (D) - Arnhem door Laurent » wo 28 maart 2012 23:52

Een proef is niet makkelijk te doen. Het makkelijkst is gelijk goed materieel bestellen, het meeste is plug en play en behalve een toelating zijn de meerkosten niet extreem hoog. De bicourante versie rijdt, als zijnde 3000v DC/15.000v AC al rond in Italië. Een andere optie zou het gebruiken van een GTW met 2 motorbakken zijn. 1 AC en 1 DC motorbak. Voordeel hieraan is dat, indien het niet loopt, je de motorbak die niet nodig is relatief "eenvoudig" zou kunnen verwijderen en verkopen. Bijkomend voordeel zou zijn dat, indien dezelfde toepassing als bij Veolia geplaatst zou worden, men eventueel nog zou kunnen combineren tussen Arnhem en Zevenaar bij gebrek aan paden. Doordat je met deze trein niet meer naar Keulen kunt, zit je de ICE ook niet in het vaarwater qua klandizie. Het is immers niet voor niets dat bijv. het stationsgebied van Emmerich best wel veel geparkeerde auto's met een gele plaat kent. Verder wordt het natuurlijk een stuk makkelijker de grens over te gaan.

Sowieso is zo'n trein tussen Arnhem en Zevenaar nog best aantrekkelijk als gewenste sneltrein. Extra stations kan ik zo snel niet bedenken, m.u.v. Elten misschien. Maar of men daar nou zo om een station zit te springen dat blijft de grote vraag. Stoppen te Zevenaar blijft in mijn ogen noodzakelijk om zo toch aantrekkelijk te blijven voor onder andere reizigers uit de Achterhoek. Misschien zelfs ook stoppen op bijv. Westervoort en dergelijke, maar ik weet niet hoe het contracttechnisch zit met Arriva/Breng en daar stoppen door derden.

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Mogelijk stoptrein Emmerich (D) - Arnhem door Fabian-uit-DE » do 29 maart 2012 00:04

Als DB de aanbesteding wint, zal Arriva geen probleem met stops hebben, denk ik. :lovedb: :lovearr:

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland