Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » di 14 jun 2016 16:39

mat_64 schreef:
Ik denk dat vooral beschikbaarheid voor de toelatingstesten hier een rol in speelt. Daar naast zijn de NS versie en de Abellio Rijn-Gouwelijn versie niet uitgerust met ETCS en mono-courant. Wat maakt dat Abellio graag wat speling wil houden. Besef we dat mid 2017 bijna half jaar eerder is dan de harde datum van aanvang jaardienst 2018.


Tussen Emmerich (15 KV en PZB) - aansluiting Betuweroute (Alstom ERTMS en 1500 volt. Later 25 KV) en na aansluiting Betuweroute (1500 volt en ATB) zal de Abellio Flirt 3 NRW het meest getest moeten worden. Hoop dat de Abellio treinmachinisten straks beter getraind zijn dan de NS Hispeed treinmachinisten in 2009. Toen stonden de Traxx locomotieven nog wel eens stil in spanningssluizen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door R-K » di 14 jun 2016 17:12

Het lastigste is inderdaad het stuk Wesel-Emmerich-Arnhem, waar op een kort stuk drie verschillende bovenleidingspanningen staan alsmede verschillende beveiligingssystemen. Als de Abellio Flirt is toegelaten dan moet de toelating van de Eurobahn Flirt die een half jaar later moet rijden geen probleem zijn, omdat de stellen technisch identiek zijn. Daarom gaat de dienstregeling Emmerich-Arnhem pas een half jaar later in dan de concessie en gaat de dienstregeling Bentheim-Hengelo gelijktijdig met de concessie in.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » di 14 jun 2016 18:29

Als het gaat om het testen van 25 kV en/of ERTMS hoeft de Abellioflirt niet ver van huis, vanuit de Zaanstraat zit je zo op de HSL waar beide aanwezig zijn. Daarnaast zou er ook over delen van de Betuweroute gereden kunnen worden, de ETCS-installatie rond Zevenaar valt tenslotte onder die laatste spoorlijn. :)

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door LOF » wo 15 jun 2016 08:07

Ja leuk, testen op de HSL. Ik dacht dat de NS en ProRail hun punctualiteit willen verhogen. Testen op de HSL is vragen om problemen: de lijn is technisch complex, wordt geteisterd door technische problemen en is gebouwd voor stoptreinen, hetgeen we al merken bij de ICD. Testen op de Hanzelijn lijkt mij voorlopig het beste.

Overigens zag ik gisteren er eentje langskomen. Hoe duur zouden afdekplaten aan de zijkanten van het dak zijn geweest?

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Daan » wo 15 jun 2016 08:56

Je kunt ook 's nachts testen.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » wo 15 jun 2016 10:05

AlexNL schreef:
Als het gaat om het testen van 25 kV en/of ERTMS hoeft de Abellioflirt niet ver van huis, vanuit de Zaanstraat zit je zo op de HSL waar beide aanwezig zijn. Daarnaast zou er ook over delen van de Betuweroute gereden kunnen worden, de ETCS-installatie rond Zevenaar valt tenslotte onder die laatste spoorlijn. :)


Daar komt bij dat de locomotieven serie 189 van DB Cargo (voorheen Schenker) voorzien zijn van Alstom ERTMS in de locomotief. Weet niet of het veel uitmaakt als de Stadler ERTMS in de Flirt moet 'communiceren' met de Alstom ERTMS op de spoorbaan. Als goed is zijn het allemaal dezelfde specificaties nl. ERTMS level 2 SRS 3.0.

En deze treinmachinisten van goederenlocomotief schakelen ook van beveiligingssysteem (3 x) en stroomsysteem (2 x).

R-K schreef:
Als de Abellio Flirt is toegelaten dan moet de toelating van de Eurobahn Flirt die een half jaar later moet rijden geen probleem zijn, omdat de stellen technisch identiek zijn.


Hopelijk denken IL&T en EBA hetzelfde over.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door mat_64 » wo 15 jun 2016 14:22

Harm schreef:
R-K schreef:
Als de Abellio Flirt is toegelaten dan moet de toelating van de Eurobahn Flirt die een half jaar later moet rijden geen probleem zijn, omdat de stellen technisch identiek zijn.


Hopelijk denken IL&T en EBA hetzelfde over.

Naar mijn weten zijn/worden de Eurobahn Flirt's niet met een 25kV installatie, ETCS zou misschien wel aanwezig zijn.
Technisch zijn ze dus niet identiek. ILT en EBA zullen dus toch een toelatingsprocedure moeten doen (dat zal wel makkelijker zijn door de toelating van de NS Flirt Sprinter en beide Abellio Flirt's).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » wo 15 jun 2016 15:06

Naar mijn weten is er geen ERTMS tussen Bielefeld - Bad Bentheim. DB Netz zal wel meer weten. Ga dan voor het gemak vanuit dat PZB tussen Bad Bentheim - Bielefeld voldoende is voor de Eurobahn Bielefeld - Bad Bentheim. Tussen Bad Bentheim - Hengelo is nu ATB. Op lange termijn ERTMS? Op het kaartje van de uitrol zie je wel dat de ERTMS t/m 2028 zou worden uitgerold tussen Bad Bentheim - Hengelo - Deventer - Amersfoort - Amsterdam.

Maar die plannen zijn inmiddels al weer veranderd. Het is speculeren. Bij de NS Flirt Sprinter zie je dat ze rekening houden met installatie van ERTMS. Wie weet dat ze dan ook doen met de Eurobahn treinen tussen Bielefeld - Hengelo. De Eurobahn treinen hoeven slechts één keer om te schakelen bij Bad Bentheim qua stroomsysteem en beveiligingssysteem.

Op blz. 10 lees je waar ERTMS geïnstalleerd gaat worden. En op bladzijde 13 vind je welke beveiligingssystemen bij grensovergangen zijn zoals Bad Bentheim - Hengelo:

https://fahrweg.dbnetze.com/file/fahrwe ... e_2014.pdf

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » wo 15 jun 2016 18:24

Harm schreef:Als goed is zijn het allemaal dezelfde specificaties nl. ERTMS level 2 SRS 3.0.

Niet bepaald.

De HSL-Zuid zit op versie 2.3.0c, de Betuweroute is een paar jaar terug geüpgrade naar 2.3.0d.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » wo 15 jun 2016 19:13

AlexNL schreef:
Niet bepaald.

De HSL-Zuid zit op versie 2.3.0c, de Betuweroute is een paar jaar terug geüpgrade naar 2.3.0d.


Ze zullen eerst een opleiding moeten volgen om te kunnen omgaan met ERTMS:

http://www.rdpservices.com/wp/?cat=8
http://www.vvrv.nl/

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door R-K » wo 15 jun 2016 22:52

https://railmagazine.nl/december-2017-d ... r-hengelo/
Hier staat wel 25 kV en ETCS, maar als de 25 kV mogelijkheid ontbreekt dan lijkt mij het toelatingsproces eenvoudiger, want technisch minder complexe treinen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » do 16 jun 2016 00:43

Door de Hengelo - Bielefeld-stellen gelijk te houden aan die van Arnhem-Düsseldorf kan een toelating juist sneller verlopen. De treinen zijn tenslotte exact gelijk, afgezien van het kleurtje op de snuit en de stoffering van de stoelen. Dat maakt toelating juist weer iets makkelijker, want het is gewoon een vervolg van een bestaand model zonder afwijkingen.

De aanwezigheid van 25 kV en ETCS heeft een klein bijkomend voordeel voor de exploitant: mocht er iets gebeuren waardoor de grensovergang bij Bad Bentheim langere tijd dicht is (bijvoorbeeld door een overstroming), dan kan een stel dat in Nederland gestrand is op eigen kracht naar huis rijden via Zevenaar/Emmerich.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » do 16 jun 2016 12:42

Wel een forse omweg als het via Emmerich/Zevenaar rijdt. Voor overbrengingsritten lijk me het geen probleem. Een klein aantal Eurobahn en Abellio Flirt 3 zijn geschikt voor het rijden onder drie stroomsystemen en beschikken over drie beveiligingssystemen.

De meeste treinen die Stadler levert zijn mono courant. Rijden onder één stroomsysteem en beschikken over één/twee beveiligingssysteem. Zien of Stadler het goed af gaat. Stadler is zeer succesvol geweest met het leveren van treinen op basis van een modulair platform. Alstom en Siemens hebben inmiddels al ruime ervaring.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » do 08 sep 2016 17:24

Pro Rail heeft Abellio toegelaten. Betekent dat ook IL&T Abellio Flirt 3 NRW toegelaten heeft:

https://www.prorail.nl/nieuws/nr-53-nie ... verbinding
http://www.ovpro.nl/trein/2016/08/24/re ... t-in-2017/

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » do 08 sep 2016 21:14

Harm schreef:Pro Rail heeft Abellio toegelaten. Betekent dat ook IL&T Abellio Flirt 3 NRW toegelaten heeft


Nee, die zaken staan los van elkaar.

Je moet als vervoerder een toegangsovereenkomst sluiten met ProRail om treinen te mogen laten rijden. Deze overeenkomst is gebaseerd op de Netverklaring van ProRail (waarin kosten e.d. staan) en geldt als basis voor alle capaciteitsaanvragen door de vervoerder. Het materieel wat je hiervoor wil gebruiken moet toegelaten zijn op het moment dat je het treinpad wil gebruiken.

Zonder overeenkomst kun je geen paden aanvragen. Als er wel een overeenkomst is maar er geen verwachting is dat het materieel toegelaten is wanneer het pad nodig is, zal ProRail de aanvraag afkeuren - je kunt het pad tenslotte niet gebruiken, terwijl een andere vervoerder dat wel kan.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door R-K » za 10 sep 2016 21:57

http://www.abellio.de/de/deutschland-no ... t-sich-auf
6 april 2017 wordt er doorgereden naar Arnhem. 

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » ma 19 sep 2016 20:35

Rondleiding door nieuwe Abellio trein:

https://www.youtube.com/watch?v=HFI_H05j7N0

De situatie tussen Düsseldorf - Arnhem is al een tijdje gewijzigd. Tussen Düsseldorf - Emmerich 15 KV en PZB. Tussen Emmerich - aansluiting Betuweroute 25 KV en Alstom ERTMS. Daarna 1500 volt en ATB.

Die Mehrsystemzüge fahren schon, aber nur in den Niederlanden, nämlich als Probefahrten! Sehr wenige von den Mehrsystemzügen haben auch schon in Deutschland Probefahrten gemacht! In den Einsystemzügen ist nur ein VRR Abzeichen! In den Mehrsystemzügen sind auch VRR Abzeichen und Abzeichen mit ,,provincie Gelderland"!


Zoals een Duitse treinkenner al aangeeft valt het op dat de Abellio Flirt 3 NRW die onder meer stroomsystemen kan rijden voorlopig alleen onder 15 KV of alleen onder 1500 volt. Wie weet in de komende tijd waarna vanaf zomer 2017 definitief tussen Düsseldorf - Arnhem gereden zal worden. Mits EBA en IL&T de inzet hebben goedgekeurd.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » ma 03 okt 2016 16:30

Abellio Arnhem - Düsseldorf wordt inmiddels ook op de Betuweroute getest:

https://www.youtube.com/watch?v=xdcJduDly5Y

In Duitsland vanaf december 2016 toegelaten. Nu het resterende deel t/m Arnhem.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron