Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Jultar » ma 23 mei 2016 14:58

Ik tel zo snel slechts twee stroomafnemers, wat volgens mij klopt.
Dit is de variant die in Duitsland gebruikelijk is: alle apparatuur is zichtbaar en de extra schotten op het dak (die NS en de R-Net versie wel hebben) zijn afwezig.
Ook heeft deze geen uitstulping bij de draaistellen, wat mij doet vermoeden (maar dat weet ik niet zeker) dat deze anders (minder?) afgeveerd zijn.
Ik had ooit eens gelezen dat NS de 'luxe' variant had bestelt, omdat daardoor een groot deel van de werklijnen van de PKP Intercity gebruikt zouden kunnen worden en dus de levertijd zo kort kon zijn.

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » ma 23 mei 2016 18:42

Zijschotten op het dak zijn een optie, als Abellio ze niet heeft gekozen zitten ze er niet op. Baureihe 425 heeft ze bijvoorbeeld ook niet, terwijl de daarvan afgeleide SLT ze wel heeft.

Twee stroomafnemers is voldoende. De ene wordt gebruikt voor 1,8 kV =, de andere voor zowel 15 kV ~ als 25 kV ~. Er is geen aparte stroomafnemer nodig voor Zwitserland (waar de stroomafnemers smaller zijn dan in Duitsland).

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door John » wo 25 mei 2016 23:36

Harm schreef:Is de bovenkant van deze Flirt niet goed afgewerkt?

Ik vind het er ook niet uitzien. Zoveel kan zo'n afdekplaatje toch ook niet kosten?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door John » zo 29 mei 2016 22:50

Zag deze trein bij de Zaanstraat gaan. Neem aan dat deze gebruikt gaat worden voor toelatingsritten? Wel handig dat Abellio onderdeel van NS is.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » ma 30 mei 2016 00:34

John schreef:Zag deze trein bij de Zaanstraat gaan. Neem aan dat deze gebruikt gaat worden voor toelatingsritten?
Nee, die trein staat daar om aan mensen te laten zien wat voor stickers/verf je op een trein kunt plakken ;)

Wel handig dat Abellio onderdeel van NS is.
Dat maakt echt helemaal niks uit, Abellio opereert zelfstandig. Stel dat Abellio onderdeel was geweest van National Express, dan had die trein nu nog altijd gewoon op de Zaanstraat gestaan :)

AlexNL
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door John » ma 30 mei 2016 00:55

Was mijn bijdrage zo overbodig (chuckle)

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » ma 06 jun 2016 07:49

Testritten van Abellio Flirt 3 NRW:

https://www.youtube.com/watch?v=1SeaS8SHwfs

Hopelijk kunnen IL&T en EBA al ruim voor de zomer van 2017 toelaten tussen Arnhem - Düsseldorf. Dan is er ruim de tijd om het Nederlands/Duits personeel te trainen.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door mat_64 » ma 06 jun 2016 17:31

Voor het grootste deel van de opleiding is het niet noodzakelijk dat het materieel is toegelaten. De binnenlandse variant is in Duitsland al actief voor Abellio. Er hoeft alleen bijgeschoold te worden in de multicourante versie, talen (NL, DE), de weg bekendheid, het Nederlandse seinsysteem en ERMTS.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » ma 06 jun 2016 20:44

Zal Duits treinpersoneel geheel worden ingezet tussen Düsseldorf - Arnhem? Omwisselen van treinpersoneel bij Emmerich zal wel teveel tijd kosten. Lijk me goed dat Nederlandse treinpersoneel vooral servicemedewerkers zijn. Die spreken de twee talen meestal beter dan Duits personeel.

Heb Franstalige Belgen in de Thalys wel eens Nederlands horen praten. Het klonk me niet als muziek in de oren. ;)

Harm
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » ma 06 jun 2016 23:02

Het Engels van Franstalig personeel in de Eurostar is ook niet altijd geweldig. Soms is het heel goed, op andere momenten krijg je een "Leedies and gentlemen, wel-kom in ze Joeroestar to Londres Saint Pan-cras..." ;)

Terug naar deze stoptrein: het zou mij eigenlijk verbazen als er naast de machinist nog ander personeel op zit. Éénmansbediening is niet ongebruikelijk in Duitsland, en ook in Gelderland is dat al jaren gemeengoed.

Ik denk dat er een personeelswissel komt in Emmerich, en dat het dienstregelingstechnisch zo wordt gepland dat de treinen elkaar daar kruisen. De Duitser stapt af, loopt naar de andere trein, en rijdt terug naar Düsseldorf. Een Nederlandse machinist (misschien zelfs wel ingehuurd van NSR) doet hetzelfde voor Emmerich - Arnhem. Op deze manier hoeft Abellio geen Duits personeel op te leiden voor het rijden in Nederland (seinstelsel, ERTMS, taaltesten, enz.), wat weer scheelt in de kosten.

AlexNL
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door mat_64 » wo 08 jun 2016 11:58

Thalys heeft een paar heel goed Nederlands sprekende Fransen in dienst (van drie kan alleen aan het naambordje zien dat ze uit Frankrijk komen). De Walen bij Thalys spreken het slechtste Nederlands en Engels bij Thalys. Over Eurostar personeel kan ik niet oordelen, helaas nog nooit kunnen ervaren.

Maar nu weer even terug on-topic, een personeelswissel in Emmerich is misschien zelfs minder kosten efficiënt, want dan moet je of lang (10+ minuten stil staan, machinisten wissel plus marge) wachten of de machinisten een lange rust geven, Nederlandse machinisten moet worden opgeleid voor ERMTS, materieel, Duitse seinstelsel, taal, etc. Daarnaast zou NS personeel wel eens heel duur kunnen zijn, Breng (Hermes/Connexxion) en Arriva hebben ook lokaal personeel dat misschien is dat wel goedkoper is in te huren, die hebben ook al een deel van de weg bekendheid.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door en-es » wo 08 jun 2016 16:27

AlexNL schreef:Terug naar deze stoptrein: het zou mij eigenlijk verbazen als er naast de machinist nog ander personeel op zit. Éénmansbediening is niet ongebruikelijk in Duitsland, en ook in Gelderland is dat al jaren gemeengoed.

Mijn ervaring is dat er altijd een conducteur meerijdt in de Abellio treinen. En die controleert ook of iedereen een vervoersbewijs heeft.

en-es
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door John » wo 08 jun 2016 20:00

Ligt waarschijnlijk aan de eisen van de opdrachtgever. Veel regionale treinen in Duitsland hebben geen vaste conducteur aan boord, zelfs bij DB.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » wo 08 jun 2016 21:44

en-es schreef:Mijn ervaring is dat er altijd een conducteur meerijdt in de Abellio treinen. En die controleert ook of iedereen een vervoersbewijs heeft.

Dat hangt heel erg af van de eisen van de opdrachtgever.

Toen ik begin dit jaar tussen Hagen en Siegen reisde zat er een conducteur op de trein (aardige man, die vond het maar wat speciaal om een groep Nederlanders in zijn trein te zien), maar op andere stoptreinen in NRW zit alleen een conducteur. Venlo - Düsseldorf - Hamm bijvoorbeeld.

AlexNL
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door en-es » wo 08 jun 2016 21:56

Op de treinen tussen Venlo en Hamm maar ook andere routes van deze vervoerder ben ik vaak conducteurs/conductrices tegengekomen die kaartjes controleren. En soms in gezelschap van een beveiliger.

en-es
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door Harm » vr 10 jun 2016 21:27

Abellio receives first Stadler EMU for Dutch-German concession

STADLER Pankow presented the first Flirt 3 regional EMU for the Dutch-German Lower Rhine Network to operator Abellio Rail NRW and Rhine-Ruhr transport authority VRR in a ceremony at Abellio's Hagen depot on June 9.

Abellio Rail awarded Stadler Pankow a contract in June 2013 to supply 20 of the five-car trains, including seven multi-system sets equipped to operate under 15kV 16.7Hz ac and Dutch 25kV 50Hz ac and 1.5kV dc electrification systems.

The 160km/h trains will be introduced on RE 19 and RB 35 Düsseldorf - Wesel - Emmerich services when the 2017 timetable begins on December 11. Abellio says it expects to obtain certification for the operation of the trains on the Dutch network by mid-2017, which will enable the extension of RE 19 services across the border to Arnhem.

Abellio required trains equipped for 25kV ac operation due to the conversion of the line from Emmerich, Germany, to Zevenaar, Netherlands, from 1.5kV dc as part of the extension of the Betuweroute freight line. The trains used for cross-border services will be equipped with ETCS Level 2 in addition to the Dutch ATB and German PZB systems.

The 90.8m-long single-system trains seat 259 passengers, 32 of them in first class, while the multi-system variant seats 251, including 24 in first class. Both types have 43 folding seats and accommodate up to 236 standing passengers. One of the two toilets meets Passengers with Reduced Mobility (PRM) standards and each train accommodates 15 bicycles.

Upon delivery, Abellio will transfer ownership of the trains to VRR, which will lease the fleet back to the operator.

Bron: International Railway Journal

Abellio says it expects to obtain certification for the operation of the trains on the Dutch network by mid-2017, which will enable the extension of RE 19 services across the border to Arnhem.

Afwachten of IL & T de Abellio NRW vanaf de zomer 2017 toelaat tussen Arnhem - Düsseldorf.

Harm
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door AlexNL » za 11 jun 2016 01:54

Het zou me niet verbazen als de toelating van deze FLIRT-variant sneller gaat dan Abellio verwacht. De FLIRTs van R-Net en NS zijn al een aantal maanden in ons land voor proefritten, die tests hoeven dus niet ook nog eens uitgebreid gedaan te worden voor deze versie. Men kan zich dus meer gaan focussen op de verschillen.

AlexNL
Bericht Re: [Abellio] Stoptrein Arnhem - Düsseldorf vanaf 2017 door mat_64 » di 14 jun 2016 15:06

Ik denk dat vooral beschikbaarheid voor de toelatingstesten hier een rol in speelt. Daar naast zijn de NS versie en de Abellio Rijn-Gouwelijn versie niet uitgerust met ETCS en mono-courant. Wat maakt dat Abellio graag wat speling wil houden. Besef we dat mid 2017 bijna half jaar eerder is dan de harde datum van aanvang jaardienst 2018.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland