Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[NMBS] Roosendaal - Antwerpen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door Vinny » ma 21 jan 2013 20:52

Grunnen schreef:
R-K schreef:In NRW zijn maar een paar lijntjes die slechts 1x/2 uur een trein hebben, de meeste hebben 1x/uur een trein en vaak nog meer.
Sowieso is er in Duitsland maar een paar lijntjes die slechts 1x/2 uur een trein hebben, de meeste hebben gewoon 1x/uur een trein.
Frankrijk is gewoon rommel, net als de Failra.

In Frankrijk heeft de trein tegenwoordig een groter marktaandeel t.o.v. andere vervoerswijzen (zoals de auto) dan in Duitsland of Nederland. Niks geen rommel dus, maar juist een heel doordacht spoorwegnet.

Dat komt voornamelijk doordat het RER net in Parijs wordt ingedeeld bij de trein. Dit netwerk is verantwoordelijk voor een behoorlijke hoeveelheid reizigerskilometers knipoog

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door R-K » ma 21 jan 2013 23:10

In Frankrijk wordt echt alleen gericht op forensenvervoer en dan ook alleen forensen met vaste werktijden door in de middaguren heel weinig treinen te laten rijden (zelfs in Nord-Pas de Calais wat redelijk dichtbevolkt is). Tussen onderling grote steden is er een erg slechte verbinding (voor maar eens Lyon-Bordeaux (of omgekeerd) in). Dat kan gewoon beter. Zeker in Nord-Pas de Calais is een klokvaste dienstregeling (zonder gaten) echt wel mogelijk, net als een 2-uursdienst Lyon-Bordeaux (dan laat je zo'n trein dan maar vaker stoppen als een snelle trein te weinig rendabel is; neem een voorbeeld aan de Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal)

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door Vinny » di 22 jan 2013 00:19

De treinreizigers in Frankrijk hebben een ander reispatroon dan in Nederland. Dat heeft ook voordelen: want je kunt vanaf Parijs vrijwel alle bestemmingen in Frankrijk rechtstreeks of met slechts één overstap bereiken.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door groentje » di 22 jan 2013 16:46

Voor Bordeaux-Lyon: bedoel je de route van de voormalige Turbotrains? Ik zou het graag zien, maar ik vrees dat het niet haalbaar is. Eenmaal voorbij Limoges is de grootste plaats waar je passeert, de grootte van pak 'm weg Sneek, en dan nog maar elk uur, of zo. Je passeert er echt wel door de grote leegte.
Of bedoel je met een omweg via Toulouse en Montpellier?

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door SvMp » wo 23 jan 2013 11:37

Is er in Frankrijk wel eens geëxperimenteerd met een regelmatige dienstregeling?
Als je treinen uitsluitend op forensen-tijden laat rijden, dan zul je ook alleen maar forensen in je trein hebben. Of een enkele verdwaalde Nederlander die het interessant vindt knipoog
Maar als je meer reizigers wil, dan moet je toch eerst een meer flexibele dienstregeling aanbieden. Mensen die gaan winkelen bijvoorbeeld zullen dat niet zo snel 8 uren lang doen.

Overigens heb ik hetzelfde in Oekraïne gezien: Twee treinen per dag, eentje 's ochtends vroeg en eentje aan het eind van de middag. Soms nog een derde laat op de avond. En overdag helemaal niets.

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door Grunnen » wo 23 jan 2013 16:12

Vinny schreef:
Grunnen schreef:In Frankrijk heeft de trein tegenwoordig een groter marktaandeel t.o.v. andere vervoerswijzen (zoals de auto) dan in Duitsland of Nederland. Niks geen rommel dus, maar juist een heel doordacht spoorwegnet.

Dat komt voornamelijk doordat het RER net in Parijs wordt ingedeeld bij de trein. Dit netwerk is verantwoordelijk voor een behoorlijke hoeveelheid reizigerskilometers knipoog

Nee, daar komt het niet door. Als je de cijfers voor trein + tram + metro bij elkaar optelt, dan kom je uit op:
Frankrijk 11,3% van alle reizigerskilometers
Nederland 10,0%
Duitsland 9,5%
Vinny schreef:De treinreizigers in Frankrijk hebben een ander reispatroon dan in Nederland. Dat heeft ook voordelen: want je kunt vanaf Parijs vrijwel alle bestemmingen in Frankrijk rechtstreeks of met slechts één overstap bereiken.

Inderdaad. En in Frankrijk hebben ze dus een spoorwegennet dat, gezien de bovenstaande cijfers, goed inspeelt op dat reispatroon. Niks mis mee, zou ik zeggen.

Grunnen
Berichten: 655
Geregistreerd: za 25 maart 2006 01:25
Woonplaats: Groningen / Amsterdam
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door R-K » wo 23 jan 2013 18:25

De treinreizigers in Frankrijk hebben een ander reispatroon dan in Nederland. Dat heeft ook voordelen: want je kunt vanaf Parijs vrijwel alle bestemmingen in Frankrijk rechtstreeks of met slechts één overstap bereiken.

Dat klopt, maar als je treinen vrij onregelmatig laat rijden dan is de trein alleen maar aantrekkelijk voor forensen met vaste werktijden (niet eens voor studenten). Als je een klokvaste dienstregeling invoert dan wordt de trein ook aantrekkelijker voor forensen met flexibele werktijden, studenten, dagjesmensen en andere mensen die nu met de auto reizen. Dit is in elk land zo, ongeacht het reispatroon.

Het model van direkte treinen van ergens naar nergens zie ik eerder als een nadeel dan een voordeel. Hoe meer rechtstreekse verbindingen, hoe lager de frequentie. In Duitsland kun je ieder uur van ergens naar nergens komen, maar dan moet je wel een aantal keer overstappen. In Frankrijk slechts 1x per dag maar dan wel rechtstreeks. Vind de voordeel van een hogere frequentie sterk opwegen tegen het nadeel van het verdwijnen van rechtstreekse verbindingen.

Maar goed, dit topic gaat over Belgie, niet over Frankrijk.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door ReisThijs » wo 23 jan 2013 18:29

België is wel een klein beetje vergelijkbaar met Frankrijk in dit opzicht (zij het wat minder extreem): in de spits van uit alle hoeken van het land heel veel treinen van en naar de hoofdstad, maar in de daluren een mager aanbod.

Vinny schreef:Dat komt voornamelijk doordat het RER net in Parijs wordt ingedeeld bij de trein. Dit netwerk is verantwoordelijk voor een behoorlijke hoeveelheid reizigerskilometers knipoog
In Duitsland wordt het RER net ook ingedeeld bij de trein. Dit S-Bahnnetwerk is verantwoordelijk voor een behoorlijke hoeveelheid reizigerskilometers knipoog

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door groentje » wo 23 jan 2013 21:00

Men evolueert naar meer cadansering, o.a. in de région Lorraine, als ik het wel heb (kan ook Alsace zijn) heeft men een gecandanseerde dienstregeling, weliswaar op zijn Frans (met nog steeds de nodige uitzonderingen, stations die door sommige treinen worden overgeslagen, etc).

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door llama » do 24 jan 2013 13:14

Vinny schreef:Dat komt voornamelijk doordat het RER net in Parijs wordt ingedeeld bij de trein. Dit netwerk is verantwoordelijk voor een behoorlijke hoeveelheid reizigerskilometers knipoog


Waarom zou je het niet als een trein zien?

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door Nieuws » di 12 feb 2013 13:14

Parkeeroverlast in Essen verergert

12 februari 2013

ESSEN (B) - Het afschaffen van de Beneluxtrein en het fiasco van de Fyra laten hun sporen na in het Belgische Essen. Door het uitvallen van die twee treinen is het voor inwoners van Essen een stuk lastiger om hun auto in de buurt van hun eigen station te parkeren.

Het parkeerterrein bij het station en de omliggende straten staan namelijk vaak vanaf 's morgens vroeg al vol met auto's met geel/zwarte nummerplaten. Dat zijn de auto's van Nederlanders die in Essen op de trein naar Antwerpen stappen. Dat doen ze omdat ze hier gratis kunnen parkeren en omdat een treinkaartje in Essen goedkoper is dan in Roosendaal.

Ook toen de Beneluxtrein nog wel reed, namen al relatief veel Nederlanders om die twee redenen de trein in Essen. Nu zijn het er echter zoveel dat het parkeerterrein bij het station te klein wordt en dat mensen in omliggende straten gaan parkeren. De ergernis hierover heeft inmiddels de plaatselijke politiek bereikt. De fractie N-VA/PLE (een samenwerking van de Vlaamse nationalisten van Bart de Wever en een lokale Essense partij) eist dat de gemeente en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS voor meer parkeergelegenheid zorgen.

De NMBS heeft echter al laten weten dit niet te doen. "We hebben er de ruimte niet voor, maar bovendien willen we eerst het effect afwachten van de nieuwe treinverbinding van Den Haag naar Brussel via Roosendaal", zegt NMBS-woordvoerder Paul van Aelst. Die nieuwe Beneluxtrein gaat vanaf 18 februari twee keer daags en vanaf 11 maart acht keer daags rijden. Bovendien verdwijnt ook het voordeel van het goedkopere kaartje. De NMBS krijgt een eigen kaartjesautomaat op het station in Roosendaal, zodat reizigers niet meer naar Essen hoeven om daar te profiteren van het goedkopere Belgische tarief.

Bron: BN de Stem

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door R-K » wo 13 feb 2013 14:02

Eigenlijk moet de NS als straf op eigen kosten aan de westkant een nieuwe, ruime pakeerplaats aanleggen inclusief verbindingstunnel naar de perronsporen en het stationsgebouw.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door eelkevd » wo 13 feb 2013 14:14

Liever niet. Dat is een lange tunnel....
Ben wel blij met dat er een NMBS automaat komt in Roosendaal.

Hoe gaat het nu met die stoptrein? Is die nog steeds stampvol?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door R-K » wo 13 feb 2013 14:31

NS heeft zelf de problemen veroorzaakt. Dus zal de problemen ook moeten oplossen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door John » wo 13 feb 2013 14:35

De NMBS is evengoed verantwoordelijk voor de Benelux/Fyra soap. Daarnaast zijn dit klanten die met de NMBS reizen. Zie niet in wat de NS met parkeerproblemen in Essen te maken heeft.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door SuperGhost » wo 13 feb 2013 16:10

Waarom is de NMBS evengoed verantwoordelijk? NS heeft toch dat materieel besteld?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door Laurent » do 14 feb 2013 11:24

SuperGhost schreef:Waarom is de NMBS evengoed verantwoordelijk? NS heeft toch dat materieel besteld?

En NMBS heeft zich er niet in geroerd? We kunnen ook stellen dat NMBS nalatig is geweest door alles aan NS over te laten.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door SuperGhost » do 14 feb 2013 14:09

Maar als de overheden beslissen dat HSA (lees: NS en KLM) verantwoordelijk is voor het uitkiezen van het materieel, omdat zij die ook gebruikt voor binnenlandse diensten, wat heeft NMBS er dan over te zeggen?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast


cron