Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[NMBS] Roosendaal - Antwerpen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra door llama » vr 15 feb 2013 11:24

HSA en NMBS hebben samen besteld. Er stond NMBS en HSA niets in de weg om ook de aanbesteding gezamenlijk te organiseren, de overheid heeft dat nergens verboden.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door seinhuis » zo 29 jun 2014 21:12

Edit John: Afgesplitst van [Arriva] Lage Landen Lijn: IC Den Haag - Brussel

R-K schreef:
SuperGhost schreef:Sowieso had de NS in de jaren'90 bij de ontwikkeling van IRM een deelserie IRM (4baks) moeten ontwikkelen dat geschikt was voor 3kV om in België te mogen rijden.
Of Roosendaal een perronspoor geven met 3kV, en de lijn geschikt maken aan de Belgische eisen, zodat de treinen die nu keren in Essen door kunnen rijden naar Roosendaal.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door SuperGhost » zo 29 jun 2014 21:45

Wil je wel de goede namen bij de quotes geven, deze quote komt namelijk niet van mij ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Lage Landen Lijn: IC Den Haag - Brussel door bob » wo 09 jul 2014 11:24

seinhuis schreef: Of Roosendaal een perronspoor geven met 3kV, en de lijn geschikt maken aan de Belgische eisen, zodat de treinen die nu keren in Essen door kunnen rijden naar Roosendaal.



de trein Brussel - Antwerpen - Essen laten doorrijden naar Roosendaal zou idd zeer leuk zijn, maar ik vrees dat men (= NMBS + NS + Prorail) dat niet wil...

bob
Berichten: 135
Geregistreerd: wo 24 jan 2007 12:23
Woonplaats: Essen
Bericht [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door AlexNL » wo 09 jul 2014 18:39

NS en NMBS gaan onderzoeken of het toch mogelijk is om die IC door te trekken naar Roosendaal. Vroeger was het niet mogelijk om de IC Essen - Charleroi door te trekken naar Roosendaal, omdat de kering dan te krap zou worden (en men dus extra materieel nodig zou hebben). Misschien is dat met de nieuwe NMBS-dienstregeling anders.

edit: Ik heb het nagezocht in de voorlopige NMBS-dienstregeling die vanaf december 2014 ingaat, ik denk niet dat het mogelijk gaat zijn. De IC uit Brussel komt om x:53 uit Brussel-Zuid aan en vertrekt om x+1:07 weer uit Essen, waardoor de totale kering uitkomt op 14 minuten. Voor een rit van Essen naar Roosendaal is zo'n 5 minuten nodig waardoor er nog 4 over zouden blijven voor een kering in Roosendaal. Dat is waarschijnlijk te krap om een robuuste dienstregeling mee uit te kunnen voeren.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door Chrisdb » wo 09 jul 2014 19:48

AlexNL schreef:NS en NMBS gaan onderzoeken of het toch mogelijk is om die IC door te trekken naar Roosendaal. Vroeger was het niet mogelijk om de IC Essen - Charleroi door te trekken naar Roosendaal, omdat de kering dan te krap zou worden (en men dus extra materieel nodig zou hebben). Misschien is dat met de nieuwe NMBS-dienstregeling anders.

edit: Ik heb het nagezocht in de voorlopige NMBS-dienstregeling die vanaf december 2014 ingaat, ik denk niet dat het mogelijk gaat zijn. De IC uit Brussel komt om x:53 uit Brussel-Zuid aan en vertrekt om x+1:07 weer uit Essen, waardoor de totale kering uitkomt op 14 minuten. Voor een rit van Essen naar Roosendaal is zo'n 5 minuten nodig waardoor er nog 4 over zouden blijven voor een kering in Roosendaal. Dat is waarschijnlijk te krap om een robuuste dienstregeling mee uit te kunnen voeren.


En los daarvan, was het niet de NMBS die wilde bezuinigen op de verbindingen naar Nederland?
Ik meen me te herinneren dat men het investeren in verbindingen van en naar Nederland toch echt aan NS wilde overlaten.
NMBS zou in willen zetten op verbindingen tussen Brussel en zuidelijker.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door flv-fgsp » wo 09 jul 2014 21:27

AlexNL schreef:edit: Ik heb het nagezocht in de voorlopige NMBS-dienstregeling die vanaf december 2014 ingaat, ik denk niet dat het mogelijk gaat zijn. De IC uit Brussel komt om x:53 uit Brussel-Zuid aan en vertrekt om x+1:07 weer uit Essen, waardoor de totale kering uitkomt op 14 minuten. Voor een rit van Essen naar Roosendaal is zo'n 5 minuten nodig waardoor er nog 4 over zouden blijven voor een kering in Roosendaal. Dat is waarschijnlijk te krap om een robuuste dienstregeling mee uit te kunnen voeren.

Inderdaad, en de NMBS zal weinig goesting hebben om 2 series lang in Rsd te parkeren. Wat wel mogelijk is, is dat de IC op de L-trein keert en omgekeerd. Dan moet dat met het materieel (type en capaciteit) wel goed uitkomen natuurlijk. Ze hebben nog 2 jaar om dat uit te zoeken.

Even terzijde: in de nieuwe drgl gaat P7200 in Rsd beginnen (vertrek 6:53); in Essen geeft deze dan aansluiting op de dan IC genoemde IR naar Brussel en rijdt dan achter de IC naar Antwerpen. In de avondspits doen ze met P8200 (Antwerpen v. 17:11) het omgekeerde.

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door bob » do 10 jul 2014 10:51

AlexNL schreef:NS en NMBS gaan onderzoeken of het toch mogelijk is om die IC door te trekken naar Roosendaal. Vroeger was het niet mogelijk om de IC Essen - Charleroi door te trekken naar Roosendaal, omdat de kering dan te krap zou worden (en men dus extra materieel nodig zou hebben). Misschien is dat met de nieuwe NMBS-dienstregeling anders.

edit: Ik heb het nagezocht in de voorlopige NMBS-dienstregeling die vanaf december 2014 ingaat, ik denk niet dat het mogelijk gaat zijn. De IC uit Brussel komt om x:53 uit Brussel-Zuid aan en vertrekt om x+1:07 weer uit Essen, waardoor de totale kering uitkomt op 14 minuten. Voor een rit van Essen naar Roosendaal is zo'n 5 minuten nodig waardoor er nog 4 over zouden blijven voor een kering in Roosendaal. Dat is waarschijnlijk te krap om een robuuste dienstregeling mee uit te kunnen voeren.



volgens de dienstregeling NMBS bedraagt de reistijd Essen - Roosendaal 7 minuten.

bob
Berichten: 135
Geregistreerd: wo 24 jan 2007 12:23
Woonplaats: Essen
Bericht [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door bob » do 10 jul 2014 11:09

flv-fgsp schreef: Inderdaad, en de NMBS zal weinig goesting hebben om 2 series lang in Rsd te parkeren. Wat wel mogelijk is, is dat de IC op de L-trein keert en omgekeerd.


dat zou kunnen als men dan die L-trein Roosendaal -Antwerpen Centraal niet langer laat doorrijden naar Antwerpen Zuid & Puurs, maar laat doorrijden als IC naar Brussel (IC31)


grootste probleem: materieel: zowel IC trein Brussel-Antwerpen-Essen(IC22) als Brussel-Antwerpen(IC31) zullen normaal gezien met dubbeldeksmaterieel gereden worden

vandaag heeft NMBS geen dubbeldeksmaterieel dat naar Nederland (Roosendaal) mag...

M6 kan niet naar Roosendaal
M5 zou eventueel wel naar Roosendaal kunnen: maar er zijn tal van issues:
-geen homologatie/geen ontheffing voor Roosendaal;
-deurbediening: enkel volgens de Belgische norm;
-onbekend of boordnet ook functioneert op 1500V;
-lengte van de trein (meest waarschijnlijke configuratie 9 rijtuigen + 2 locs)

update 11/07

stel dat het plaatje technisch & praktisch klopt dan nog blijft het probleem van kostprijs

ter illustratie:

scenario1: huidige situatie:
enkel een L-trein die tot Roosendaal rijdt.
benodigde materieel 2 treinen bestaande uit 1 of 2 motorstellen type varkensneus.
personeel: 2 bestuurders & 2 treinbegeleiders


scenario2: L-trein blijft behouden en IC Brussel Antwerpen Essen rijdt door tot Roosendaal
extra materieel (tov scenario 1): 1 dubbeldektrein
extra personeel (tov scenario 2): 1 bestuurder + 2 treinbegeleiders
extra kosten om tot Roosendaal te rijden (gebruikskosten spoor & energie)
maar grootste probleem de IC-trein zal permanent een spoor bezetten in Roosendaal (zelfs de L-trein kan niet op dat spoor...)

scenario3: L-trein wordt vervangen door een IC trein (zoals hierboven beschreven)
extra materieel (tov scenario 1): 2 dubbeldektreinen, maar 2 treinen varkensneus komen vrij; schatting 1 dubbeldektrein 9 rijtuigen kost 6x meer dan 1 motorstel varkensneus.
extra personeelskost (tov scenario1): 2 treinbegeleiders extra.
extra energiekost gedeelte Antwerpen - Roosendaal: schatting: dubbeldektrein 9 rijtuigen zal zo'n 4x meer energie verbruiken dan 1 motorstel varkensneus
(IC Essen) extra kosten om tot Roosendaal te rijden (gebruikskosten spoor & energie)
ook in dit scenario zal NMBS in Roosendaal quasi permanent een spoor bezetten, maar dit wel voor de 2 treinen

bob
Berichten: 135
Geregistreerd: wo 24 jan 2007 12:23
Woonplaats: Essen
Bericht [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door John » vr 11 jul 2014 15:15

Even terzijde: in de nieuwe drgl gaat P7200 in Rsd beginnen (vertrek 6:53); in Essen geeft deze dan aansluiting op de dan IC genoemde IR naar Brussel en rijdt dan achter de IC naar Antwerpen. In de avondspits doen ze met P8200 (Antwerpen v. 17:11) het omgekeerde.

Op welke stations stoppen P7200 en P8200 en rijden ze nog verder dan Antwerpen?

Heeft de stoptrein eigenlijk veel instappers in Roosendaal?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door flv-fgsp » zo 13 jul 2014 16:32

John schreef:Op welke stations stoppen P7200 en P8200 en rijden ze nog verder dan Antwerpen?


P7200 vertrekt om 6:53 uit Rsd, aankomst Essen om 7:00
IC vertrekt om 7:07 uit Essen naar Brussel-Zuid 8:33
P7200 vertrekt om 7:11 naar Antwerpen Centraal a. 7:49 met alle tussenstops.

P8200 vertrekt om 17:11 uit Antwerpen Centraal en komt na alle tussenstops om 17:49 in Essen aan.
IC vertrekt om 16:27 uit Brussel-Zuid en komt om 17:53 in Essen aan.
P8200 vervolgt om 18:00 zijn weg naar Rsd, aankomst volgens de voorlopige reisplanner 18:09.

Beide P-treinen bestaan uit 1 varkensneus die wordt opgenomen in de omloop van de L-trein.

John schreef:Heeft de stoptrein eigenlijk veel instappers in Roosendaal?

Niet meer zoveel als tijdens de Fyracrisis.

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door R-K » di 15 jul 2014 17:48

Chrisdb schreef:
AlexNL schreef:NS en NMBS gaan onderzoeken of het toch mogelijk is om die IC door te trekken naar Roosendaal. Vroeger was het niet mogelijk om de IC Essen - Charleroi door te trekken naar Roosendaal, omdat de kering dan te krap zou worden (en men dus extra materieel nodig zou hebben). Misschien is dat met de nieuwe NMBS-dienstregeling anders.

edit: Ik heb het nagezocht in de voorlopige NMBS-dienstregeling die vanaf december 2014 ingaat, ik denk niet dat het mogelijk gaat zijn. De IC uit Brussel komt om x:53 uit Brussel-Zuid aan en vertrekt om x+1:07 weer uit Essen, waardoor de totale kering uitkomt op 14 minuten. Voor een rit van Essen naar Roosendaal is zo'n 5 minuten nodig waardoor er nog 4 over zouden blijven voor een kering in Roosendaal. Dat is waarschijnlijk te krap om een robuuste dienstregeling mee uit te kunnen voeren.


En los daarvan, was het niet de NMBS die wilde bezuinigen op de verbindingen naar Nederland?
Ik meen me te herinneren dat men het investeren in verbindingen van en naar Nederland toch echt aan NS wilde overlaten.
NMBS zou in willen zetten op verbindingen tussen Brussel en zuidelijker.

Ik zie liever dat de NMBS bezuinigd op de verbindingen tussen Vlaanderen en Wallonië (muv Vlaamse corridor ten zuiden van brussel) dan op de verbindingen naar NL

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door SuperGhost » di 15 jul 2014 18:28

Waarom dan? Zijn er op Nederland<->Vlaanderen/Wallonië/Luxemburg/Frankrijk dan meer reizigers dan op Nederland/Vlaanderen<->Wallonië/Frankrijk/Luxemburg/Duitsland?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door R-K » di 15 jul 2014 18:56

Tussen Vlaanderen en Nederland zit geen taalgrens wat een ernstige belemmering vormt voor reizigerspotentie en tussen Vlaanderen en Wallonië wel.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door eelkevd » wo 16 jul 2014 11:39

Het zal wel de cohesie tussen beide landsdelen sterk verzwakken. En de NMBS is er voor het vervoer van de Belgen, niet voor de Nederlanders. Wij zijn meestal vrijetijds, gelegenheids-reizigers waar je niet een betrouwbare dienstregeling op kan bouwen, en de NMBS zit met beperkte middelen, niet zo ruim als de NS.

Die taalgrens is een minder groot probleem als wat je denkt. Hij is alleen nog al opgeblazen. De meeste vlamingen kunnen gewoon Frans, en ook een aantal Walen kan Nederlands. Wij kunnen toch ook met Limburgers, Amsterdammers en Achterhoekers communiceren?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door R-K » wo 16 jul 2014 14:49

Limburgers, Amsterdammers en Achterhoekers en ook Friezen kunnen gewoon fatsoenlijk Nederlands op moedertaal-niveau, aldus dat is wat er verwacht wordt. Dit is niet het geval tussen Vlamingen en Walen. Dat is meer vergelijkbaar met Nederlanders en Duitsers. Ze kunnen zich wel redden in elkaars landen, maar de communicatie is niet op een zeer hoog niveau, wat toch ook noodzakelijk is om in de OV-sector fatsoenlijke reizigersstromen te krijgen.

Verder vind ik dat Vlaanderen zich meer op Nederland en Wallonië zich meer op Frankrijk moet richten en dat de NMBS zich daar op inspelen. Immers vormt een taalgrens waarbij de talen ook nog eens uit verschillende families komen (germaanse talen vs romaanse talen) een ernstige belemmering voor wederzijdse vervoersstromen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door John » wo 16 jul 2014 14:59

Euh? Welke verbindingen die de taalgrens passeren kunnen wat jou betreft wel ingeperkt worden?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door R-K » wo 16 jul 2014 16:38

Tongeren-Liege kan naar 1x/2 uur
Landen-Waremme ook 1x/2uur een stoptrein (IC A stopt ook in Ans, wat Waremme-Bruxelles via Ans mogelijk maakt
Kortrijk-Moeskroen 1x/uur, alleen IC-C
Geraardsbergen-Lessines 1x/2 uur

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast


cron