Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[NMBS] Roosendaal - Antwerpen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door groentje » wo 16 jul 2014 17:13

Voor heel wat Limburgers (bijvoorbeeld uit Tongeren) is Waremme het gemakkelijkste station richting Brussel, er is een rechte steenweg naartoe, er is parkeerplaats, en er zijn rechtstreekse treinen die er een pak minder lang overdoen dan de "rechtstreekse" trein uit Tongeren. Vergeet niet, Waremme ligt vlak bij de taalgrens. Omgekeerd geldt hetzelfde voor Landen, gemeentes als Hannut, Lincent of Braives liggen dichter bij Landen dan Waremme, Huy of andere Waalse stations.
En Luik is een belangrijke stad in België, met een belangrijk station dat dichterbij ligt dan Brussel.
Kortrijks meest nabije TGV-station is Lille-Europe. Daar geraak je een pak sneller dan naar Brussel. En je mag het aantal transnationale pendelaars niet onderschatten, er werken heel wat Fransen in Zuid-West-Vlaanderen.
En de banden tussen Walen en Vlamingen zijn misschien wat uitgerokken, de laatste decennia, maar ze zijn er nog steeds. We horen dan ook al meer dan 200 jaar bij elkaar. Heel wat Vlamingen gaan de taalgrens over op zoek naar goedkope bouwgrond, Walen zoeken werk in Vlaanderen, etc.
Kortom, waarom zou jij die banden versneld willen doorsnijden, R-K? Het is niet daardoor dat Vlaanderen en Nederland dichter bij elkaar zullen komen. Misschien wel integendeel, als ik zie hoezeer een deel van Vlaanderen meer en maar op zichzelf is gericht.
We hebben echt geen 2-uursdiensten nodig, integendeel, de verbindingen over de taalgrens zijn veelal te zwak, en de internationale vaak nog zwakker.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door eelkevd » do 17 jul 2014 12:54

R-K schreef:Limburgers, Amsterdammers en Achterhoekers en ook Friezen kunnen gewoon fatsoenlijk Nederlands op moedertaal-niveau, aldus dat is wat er verwacht wordt. Dit is niet het geval tussen Vlamingen en Walen. Dat is meer vergelijkbaar met Nederlanders en Duitsers. Ze kunnen zich wel redden in elkaars landen, maar de communicatie is niet op een zeer hoog niveau, wat toch ook noodzakelijk is om in de OV-sector fatsoenlijke reizigersstromen te krijgen.

Verder vind ik dat Vlaanderen zich meer op Nederland en Wallonië zich meer op Frankrijk moet richten en dat de NMBS zich daar op inspelen. Immers vormt een taalgrens waarbij de talen ook nog eens uit verschillende families komen (germaanse talen vs romaanse talen) een ernstige belemmering voor wederzijdse vervoersstromen.
Ik blijf erbij dat het beter is als de NMBS zich richt op wat voor de Belgen goed is. Ze horen ook primair de Belgische markt te bedienen en internationale verbindingen zijn leuk maar niet essentieel voor een goed intern netwerk. Goede interne verbindingen tussen de gebieden echter wel, en zoals groentje ook al aangeeft, er is genoeg verkeer tussen Vlaanderen en Wallonië.

Ik als Brabander kan je ook melden dat veel van het verkeer tussen Brabant en Antwerpen/Limburg (provincies) bestaat uit Nederlanders die daar wonen. Of mensen die kort over de grens werken. Maar een treinverbinding kan hier weinig in betekenen via Roosendaal. Tuurlijk wil ik zelf graag een extra treinverbinding Eindhoven - Turnhout maar die is gewoon niet rendabel.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door pe_pe » di 22 jul 2014 11:42

eelkevd schreef:Ik blijf erbij dat het beter is als de NMBS zich richt op wat voor de Belgen goed is. Ze horen ook primair de Belgische markt te bedienen en internationale verbindingen zijn leuk maar niet essentieel voor een goed intern netwerk.

Landsgrenzen zijn ook maar ooit verzonnen, net als provinciegrenzen. Dat treinverbindingen zich niets aantrekken van provinciegrenzen en wel van landsgrenzen is te billijken vanwege de technische verschillen aan beide zijden van de landsgrenzen, maar het mijden van grensoverschrijdingen per trein (van welke grens dan ook) zou zeker geen doel op zich moeten zijn.

De NMBS zou zich (net als andere exploitanten van passagierstreinen) moeten richten op eender wie wil betalen om gebruik te maken van hun treinen. Als je zegt dat ze zich moeten richten op wat voor de Belgen goed is, dan telt het belang van de Belgische niet-treinreiziger wel, maar dat van een buitenlander die (hoe regelmatig ook) per NMBS-trein reist niet, hoewel dat natuurlijk wel de praktijk is zolang de financieringsstructuur maakt dat de Belgische overheid in feite precies stuurt welke treinritten er wel of niet zullen rijden.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door bob » do 31 jul 2014 09:50

bob schreef:
flv-fgsp schreef: Inderdaad, en de NMBS zal weinig goesting hebben om 2 series lang in Rsd te parkeren. Wat wel mogelijk is, is dat de IC op de L-trein keert en omgekeerd.


dat zou kunnen als men dan die L-trein Roosendaal -Antwerpen Centraal niet langer laat doorrijden naar Antwerpen Zuid & Puurs, maar laat doorrijden als IC naar Brussel (IC31)


grootste probleem: materieel: zowel IC trein Brussel-Antwerpen-Essen(IC22) als Brussel-Antwerpen(IC31) zullen normaal gezien met dubbeldeksmaterieel gereden worden

vandaag heeft NMBS geen dubbeldeksmaterieel dat naar Nederland (Roosendaal) mag...

M6 kan niet naar Roosendaal
M5 zou eventueel wel naar Roosendaal kunnen: maar er zijn tal van issues:
-geen homologatie/geen ontheffing voor Roosendaal;
-deurbediening: enkel volgens de Belgische norm;
-onbekend of boordnet ook functioneert op 1500V;
-lengte van de trein (meest waarschijnlijke configuratie 9 rijtuigen + 2 locs)

update 11/07

stel dat het plaatje technisch & praktisch klopt dan nog blijft het probleem van kostprijs

ter illustratie:

scenario1: huidige situatie:
enkel een L-trein die tot Roosendaal rijdt.
benodigde materieel 2 treinen bestaande uit 1 of 2 motorstellen type varkensneus.
personeel: 2 bestuurders & 2 treinbegeleiders


scenario2: L-trein blijft behouden en IC Brussel Antwerpen Essen rijdt door tot Roosendaal
extra materieel (tov scenario 1): 1 dubbeldektrein
extra personeel (tov scenario 2): 1 bestuurder + 2 treinbegeleiders
extra kosten om tot Roosendaal te rijden (gebruikskosten spoor & energie)
maar grootste probleem de IC-trein zal permanent een spoor bezetten in Roosendaal (zelfs de L-trein kan niet op dat spoor...)

correctie
scenario3: L-trein wordt vervangen door een IC trein Brussel -Antwerpen (IC 31) en dan verder als L-trein naar Roosendaal + de IC-trein Brussel -Antwerpen - Essen (IC 22)rijdt door naar Roosendaal
extra materieel (tov scenario 1): 2 dubbeldektreinen, maar 2 treinen varkensneus komen vrij; schatting 1 dubbeldektrein 9 rijtuigen kost 6x meer dan 1 motorstel varkensneus.
extra personeelskost (tov scenario1): 2 treinbegeleiders extra.
extra energiekost gedeelte Antwerpen - Roosendaal: schatting: dubbeldektrein 9 rijtuigen zal zo'n 4x meer energie verbruiken dan 1 motorstel varkensneus
(IC Essen) extra kosten om tot Roosendaal te rijden (gebruikskosten spoor & energie)
ook in dit scenario zal NMBS in Roosendaal quasi permanent een spoor bezetten, maar dit wel voor de 2 treinen

bob
Berichten: 135
Geregistreerd: wo 24 jan 2007 12:23
Woonplaats: Essen
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door groningen » ma 11 aug 2014 15:21

Waarom rijden in het weekend die varkenstreinstellen vaak in combinatie. Gisteren als ik het goed had in Roosendaal de 807 + 838.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door ICB140 » di 12 aug 2014 10:33

Omdat de ritten die in de '2-uursgaten' van de Benelux rijden veel reizigers hebben.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door groningen » di 12 aug 2014 16:51

Zelfs op een zondag?!
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door ICB140 » do 14 aug 2014 14:08

Juist op een zondag. Dat is de één na drukste dag van de week in internationaal reizigersvervoer.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door AlexNL » vr 15 aug 2014 03:46

Onder andere veroorzaakt door studenten die weer richting hun koten gaan. :)

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [NMBS] Roosendaal - Antwerpen door John » vr 29 jan 2016 03:18

NS heeft aan het Locov advies gevraagd over de verbinding Roosendaal - Antwerpen na het omleggen van de Benelux naar Breda. Klik!

NMBS onderzoekt momenteel of er een tweede stoptrein kan rijden op de lijn door werkzaamheden aan de ring Antwerpen. Het is eventueel mogelijk deze ook door te trekken naar Roosendaal, waardoor er dus een halfuursdienst ontstaat.

Het doortrekken van de huidige IC Brussel - Essen naar Roosendaal had de voorkeur van NS maar dat is nog altijd niet mogelijk vanwege het materieel wat niet geschikt is om in Nederland te rijden en ander materieel inzetten voor NMBS geen optie is gezien de drukte tussen Antwerpen en Brussel. Wellicht bieden nieuwe materieelaankopen van NMBS in de toekomst hiervoor wel mogelijkheden.

Het Locov heeft inmiddels gereageerd dat een stoptrein die er 47 minuten over doet geen waardig alternatief is voor een Intercity die er 26-28 minuten nodig heeft. Het Locov ziet een tweede stoptrein dan ook vooral als meer van hetzelfde.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron