Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door mat_64 » vr 06 nov 2015 02:56

R-K schreef:
Harm schreef:
eelkevd schreef:
Wat ik denk wat meespeelt is het gevoel dat de HSL vooral voor Holland zo in gebruik is. Dat alle goede aansluitingen naar België voor Amsterdam en Rotterdam zijn en dat Oost Nederland maar moet zien hoe ze met 3 overstappen er ook kunnen komen.


Ach een rechtstreekse treinverbinding van Oost Nederland naar Antwerpen C/Brussel Zuid is niet noodzakelijk. ;) Lijk me sterk dat dit sentiment een rol speelt. ;) Maar je kunt het aantal treinreizigers via de HSL wel fors laten stijgen indien je de HSL veel meer integreert in het hoofdrailnet. En het zou jammer zijn en een gemiste kans zijn als op de HSL alleen maar treinverbindingen worden uitgevoerd die beginnen in Amsterdam C of straks Den Haag C. Als straks goede HSL treinen zijn die tevens ook prima op het HRN tot zijn recht komen kun je de mogelijkheden op het spoornet vergroten.

Kijk naar Duitsland waar DB de ICE ook grotendeels op ABS en Altbaustrecke laat rijden. En de ICE hebben hun begin - en eindpunt op verschillende delen van Duitsland. Die hebben dankzij de ICE, NBS en ABS een fijnmazig spoornet.

* Vanaf vandaag is Sharon Dijksma de Minister van I & M.

Momenteel heeft Deventer (muv enkele ritten in het weekend), Arnhem, Nijmegen en 's Hertogenbosh geen directe treinverbinding met Rotterdam, vanuit Schiphol is het een heel eind om. Eindhoven en Tilburg hebben wel een directe treinverbinding met Rotterdam maar ook dat is eind om. Kortom: Breda ontsluit een groot deel van Nederland, dus een stop is noodzakelijk.

Deventer heeft een rechtstreekse verbinding (*:32, ja gecombineerd met de IC Den Haag) met Rotterdam op de meeste uren van de dag doordeweeks (vanaf 6:32 t/m 19:32, niet om 11:32, en Ma, Di, Wo en Do niet om 15:32), in het weekend is het elk uur, maar op zondag pas na 10:00.

R-K schreef:En daarnaast heeft dat fijnmazige ICE-net ook forse nadelen. Dat zit hem in met name de frequenties en klokvastigheid. Tussen Hamburg en Hannover rijden de ICE's bijvoorbeeld achter elkaar. Tussen München en Berlijn is de dienstregeling niet klokvast en tussen Düsseldorf en München zitten gaten in de dienstregeling. De stations tussen Köln en Frankfurt worden ook heel wisselvallig bedient.

Maar op de Nederlandse manier kan je met een klokvaste, goed verdeelde dienstregeling, ook een fijnmazig netwerk opbouwen.

R-K schreef:
mat_64 schreef:
groentje schreef:De oude Benelux voldeed nochtans wel, ondanks de gebreken. Een Benelux via Breda ipv via Roosendaal is misschien niet sneller, maar evenmin trager, op voorwaarde dat er wel snelle rijpaden gevonden worden, natuurlijk. De Fyra heeft veel reizigers weggejaagd door onbetrouwbaarheid en te hoge tarieven. Ik ga er vanuit dat de nieuwe Benelux beter scoort op beide.

Rotterdam - Antwerpen met 200 via de HSL met stop in Breda is langzamer dan via Roosendaal voor de afschaffing van de oude Benelux. En veel mensen houden niet van kop maken (ze zitten graag de hele reis voor-/achteruit).

Breda ligt voor de meesten (muv West-Brabant en Zeeland) een stuk gunstiger dan Roosendaal, dus dan is die echt wel sneller.

Voor het oosten van Zuid Brabant en Gelderland en non-stop treinen wel, maar de reistijd Rotterdam C - Antwerpen C met stop in Breda verlies je alle gewonnen tijd en iets extra's.

R-K schreef:En dat kopmaken is gewoon een Bull-shit reden. In Utrecht, Arnhem, Mönchengladbach, Wiesbaden en nog heel veel andere plaatsen maken tientallen treinen per dag kop met hoop reizigers is. Tuurlijk heb je het liever niet, maar soms kan het niet anders.

Maar in jouw voorbeelden en is het noodzakelijk, in Breda niet, dus het kan wel anders.

mandaje schreef:Maar is het dan niet eens tijd dat er hier een open acces vervoerder wordt opgericht? Iets dan de DeltraKrisis Express. De NS zit in de houdgreep van de NMBS en komt er niet zelfstandig uit. http://www.railforum.nl/wp-content/uploads/2015/10/Kort-verslag-Beneluxlijn-sessie-14-september.pdf Den Haag weet ook te weinig van machtspolitiek om dat voor elkaar te krijgen en heeft er te weinig ervaring mee. De Tweede Kamer zal het denk ik wel goed vinden dat er een goed alternatief komt. Daarnaast heeft de NS heeft een serieuze uitdager nodig zodat de huidige deal van tafel en kan dus zou ze wel eens willen samenwerken.

Ja, NS en NMBS hebben een serieuze uitdager nodig. Maar als die te succesvol is dan worden we afhankelijk van die aan bieder en Thalys, omdat dat ook word voorgeschreven in geval van gezonde concurrentie tussen twee open acces aanbieders met een goede dekking er geen verplichting meer is tot het uitvoeren van een gesubsidieerde dienst en vervalt de subsidie voor de dienst.

mandaje schreef:Arriva zal zelfstandig niets doen want zij hebben de NMBS nodig voor Limburg, Synthus=SNCF=Thalys dus wordt niets, en Veolia/Connexxion zal geen grote risicovolle investeringen mogen doen. Dus alleen een nieuwe vervoerder zal deze goed markt kunnen bedienen.

Arriva/DB is veel minder afhankelijk van NMBS dan je denkt. Synthus/Keolis is niet SNCF en SNCF is niet Thalys, maar Keolis en Thalys zijn bedrijven waar SNCF mede-eigenaar van is, beide hebben grote mate van autonomietijd. Veolia en Connexxion zullen inderdaad geen serieze dingen kunnen doen.

mandaje schreef:Wat voor product? Gewoon moderne treinstellen zoals een Flirt3 (of 2), met een spits en daltarief en optionele zitplaatsreservering.
Een snelle Benelux kan Den Haag niet links laten liggen, daarvoor is die markt te interessant en groot genoeg. Dus dan zijn er grofweg drie mogelijkheden:
- 'Klassieke traject' Brussel (Zuid&Centrum) - Antwerpen - Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam C en dus over Roosendaal. Met hoge prioriteit zou het in 2 uur en een kwartier kunnen. Kleine kans dat je dat echter krijgt en er zal snel 15-30 minuten extra moeten worden gerekent. Dit is wel een goedkope optie omdat de treinpaden goedkoop zijn.
- Versnelde Benelux. Bijna dezelfde route als klassieke, alleen tussen Antwerpen en Rotterdam over de HSL. Maximale snelheid van ongeveer 220 km/u zodat je in het andere half uur van de Thalys kunt (Ja in Belgie is er een uurdienst, maar dit wordt steed meer halfuur). Met hoge prioriteit kan het traject in twee uur, maar ik denk dat 5-10 minuten extra realistischer is. Prijs zal redelijk zijn, ongeveer Nederlandse binnenlandse tarieven, zonder SOV'rs. Kan zelfstandig bestaan en maakt de Benelux-plus kapot.
- Als NMBS en NS willen samen werken dan kan er de Thalys route worden gereden tussen Brussel en Amsterdam, met Thalys tijden met max 220 km/u en een delen/koppelen in Rotterdam. Dit kan alleen als er geen concurrentie is, want dan zijn er genoeg reizigers.

De klassieke optie is een goede starter, maar ik weet niet of dat veel extra reizigers oplevert voor de nieuwe vervoerder.
De versnelde optie heeft een goede kans reizigers te trekken. Maar gaat hij stoppen in Amsterdam Sloterdijk, Leiden en Delft? De eerste zou een goede zijn ivm alle internationale bussen die er stoppen. De twee andere zijn toeristisch erg interessant.

Harm schreef:
mandaje schreef:
Maar is het dan niet eens tijd dat er hier een open acces vervoerder wordt opgericht?


Met de huidige situatie is concurrentie op de HSL zoal gezond. Een Nederlandse variant van de NTV zou welkom zijn.

Is de situatie nu gezond? Ik denk het niet. Ja, een open acces vervoerder is erg wenselijk.

Harm schreef:
mat_64 schreef:
Je behaalt geen voordeel uit dat omgooien van die routes:
Rotterdam - Schiphol - Zwolle - Groningen/Leeuwarden neemt ongeveer even veel tijd als Rotterdam - Utrecht - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Materieel technisch is het ook geen slimme zet als de toeslag op Rotterdam - Schiphol blijft bestaan.


Nu is de totale reistijd tussen Groningen - Schiphol 2 uur en 10 minuten. Tussen Leeuwarden - Schiphol 2 uur en 23 minuten volgens NS Reisplanner. Indien tussen Zwolle - Schiphol de IC-NG 200 km p/u rijdt op de Hanzelijn zal er 4 minuten tijdswinst geboekt worden. Tussen Lelystad - Schiphol kan doordat er 160 km p/u i.p.v. 140 km p/u gereden kan worden nog een aantal minuten tijdswinst geboekt. De stop bij Duivendrecht zal vervallen. In het beste geval kan er 10 minuten tijdswinst geboekt worden tussen Zwolle - Schiphol.

Dat betekent een totale reistijd van 2 uur tussen Groningen - Schiphol. Kan vanaf Leeuwarden ook zo snel indien de IC tussen Leeuwarden - Zwolle alleen stopt op Heerenveen en Steenwijk. Vanaf Schiphol naar Rotterdam C via de HSL zal 200 km p/u treinmaterieel in 24 minuten kunnen afleggen. Totale reistijd is dan 2 uur en 24 minuten. Via Amersfoort, Utrecht C, Woerden en Gouda is dat 2 uur en 39 minuten. Tijdswinst 15 minuten.

Als de toeslag blijft bestaan heb je waarschijnlijk gelijk dat het materieel technisch geen slimme zet is. Stel me zo voor dat in elk station waar de treinreizigers instappen wordt omgeroepen dat tussen Schiphol - Rotterdam toeslag verplicht is. En net als bij de IC Direct zal op de monitor op de perrons waar de IC-NG treinen stoppen zal staan aangegeven: toeslag Schiphol - Rotterdam v.v.

Gevolg kan zijn dat treinreizigers de IC-NG tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol nemen. En vanaf Schiphol overstappen op de treinen van/naar Leiden C en Den Haag C/Den Haag HS. Maar die afweging wordt nu ook al gemaakt door treinreizigers tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda. Of het kan zijn dat de treinreizigers de IC-NG deels of helemaal niet nemen tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via Hanzelijn, OV SAAL, Zuidtak en HSL.

Tenzij de 200 km p/u treinmaterieel behoorlijke tijdswinst kan boeken zoals ICE. Of dat het comfort van de IC-NG beter is dan de V-IRM-M, ICM-M. En stel dat de toeslag van E 2,30 blijft bestaan. Of zelfs verlaagd wordt. NS wil de IC-NG wel goed bezet hebben. NS zal in ieder geval niet weer zo stom zijn om 60% toeslag te vragen. Anders kunnen ze hun "Intercity Max" plan niet uitvoeren.

Waar haal je vandaan dat de stop in Duivendrecht vervalt? Er is ook een 3 tot 5 minuten te winnen tussen Rotterdam en Utrecht, 2 tot 5 minuten tussen Utrecht en Amersfoort en er zal ook wel tijd te winnen zijn op Amersfoort en Zwolle.

Harm schreef:
mat_64 schreef:
Rotterdam heeft al een overstaploze IC-dienst met Lelystad, die van mij (iemand die met enige regelmaat van Den Haag naar Zeeland reist), heel goed omgelegd kan worden via de HSL-Zuid.


Die verbinding was ik vergeten. Waarom niet de IC Lelystad - Vlissingen (straks Almere - Vlissingen) vervangen door een IC-NG Amsterdam - Vlissingen. Deze verbinding is zeer geschikt om via de HSL uit te voeren. Gaat de provincie Zeeland er qua reistijd er ook op vooruit. En dat mag dan ook wel na het wegvallen van de Beneluxtrein bij Roosendaal.

Dat word dus een IC NG Lelystad C/Almere C - Amsterdam C - Rotterdam C - Vlissingen. Met de zelfde tijds winst voor Roosendaal en Zeeland.

Harm schreef:
mat_64 schreef:
Amsterdam C verliest de overstaploze verbinding met Zwolle.


Er zijn treinreizigers die Sprinter helemaal nemen tussen Amsterdam - Zwolle. Maar er zijn ook treinreizigers die de IC tot Almere C of Lelystad C nemen. En daarna overstappen op de IC Groningen of Leeuwarden via Zwolle. Zo'n probleem zal het inkorten van de Sprinter Zwolle - Amsterdam niet zijn. Zeker niet als de IC Zwolle - Den Haag C (2 keer p/u) in de plaats komt. En die biedt de gemeentes Kampen en Dronten meer dankzij een snellere rechtstreekse verbinding naar Almere, Schiphol, Leiden en Den Haag. Dat is meer een win - win situatie.

NS wil juist minder zone-treinen en ik zie geen win - win situatie Dronten en Kampen verliezen even veel al ze krijgen.
Daan schreef:Als er straks voldoende ICNG is gaat de toeslag eraf. Dat heb ik heel veel vertrouwen in.

Die gaat juist omhoog en keert mogelijk ook terug op Rotterdam - Breda.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » vr 06 nov 2015 09:11

mat_64 schreef:
Waar haal je vandaan dat de stop in Duivendrecht vervalt?


Heb dat ooit gelezen in dit rapport van I & M:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... e-2-lr.pdf

In de hybride variant bij 8-sporig Weesp rijden net als in de basis 4 Intercity’s tussen Almere en Amsterdam Zuid zonder tussenstop. blz. 24


Weesp krijgt 8 sporen. Daar maak ik het uit op.

mat_64 schreef:
Er is ook een 3 tot 5 minuten te winnen tussen Rotterdam en Utrecht, 2 tot 5 minuten tussen Utrecht en Amersfoort en er zal ook wel tijd te winnen zijn op Amersfoort en Zwolle.


Daar heb je weer een punt mee. Maar eigenlijk is dat ook geen probleem. Het geeft namelijk alleen maar aan dat er meer mogelijkheden zijn als de HSL (materieel) meer geïntegreerd is in het hoofdrailnet.

mat_64 schreef:
Dat word dus een IC NG Lelystad C/Almere C - Amsterdam C - Rotterdam C - Vlissingen. Met de zelfde tijdswinst voor Roosendaal en Zeeland.


Prima verbinding. Hoop dat deze verbinding er gaat komen. Treinreizigers van/naar Provincie Zeeland en West Brabant gaan er dan op vooruit dankzij de HSL.

mat_64 schreef:
NS wil juist minder zone-treinen en ik zie geen win - win situatie Dronten en Kampen verliezen even veel al ze krijgen.


De kleine winst voor Dronten en Kampen dat ze met de IC rechtstreeks naar Almere, Schiphol, Leiden C en Den Haag C kunnen reizen met de IC Zwolle - Den Haag. In plaats van met de huidige Sprinter een overstap te moeten maken op Lelystad C of Almere C. Nadeel is dat voor de richting Amsterdam C een overstap moet maken bij Lelystad C/Almere C. Maar qua reistijd ben met een overstap met een IC Zwolle - Schiphol op de IC Lelystad/Almere C - Amsterdam C nauwelijks langzamer. Mogelijk nog iets sneller.

En Leiden blijft rechtstreeks aangesloten op Almere, Lelystad en Zwolle. Alleen richting Groningen/Leeuwarden moet dan een overstap gemaakt worden.

Daan schreef:
Als er straks voldoende ICNG is gaat de toeslag eraf. Dat heb ik heel veel vertrouwen in.

mat_64 schreef:
Die gaat juist omhoog en keert mogelijk ook terug op Rotterdam - Breda.


Dat lijk me een grote vergissing indien NS dat weer gaan vragen. Na al die wanprestaties van de NS op de HSL waar iedereen over klaagt. De (wan)prestaties van NS en HSL materieel wordt op de voet gevolgd door de media, overheid, andere Nederlandse treinvervoerders.

Laat NS eerst maar zorgen dat de nieuwe IC-NG goed functioneert. Want reken maar dat de druk voor de NS met de nieuwe IC-NG groot is na de Fyra debacle. Tenzij de huidige NS top net als een andere NS top nog steeds in hun eigen wereld leven. Zoals Gerrit Zalm dat aangaf in de parlementaire enquêtecommissie.

En als de IC-NG snel, punctueel en betrouwbaar is gebleken zou NS de toeslag kunnen verhogen. Maar Nederlandse treinreizigers willen niet zo graag toeslag betalen. Mits er wat tegenover staat en de toeslag niet extreem hoog is. Zoals de 60% toeslag voor een slechte IC op de HSL (Fyra V 160) Dat wordt dan makkelijker geaccepteerd. En tussen Rotterdam - Breda kunnen de treinreizigers weinig kiezen indien NS alle IC over de HSL laat rijden. Dan zullen treinreizigers niet blij zijn als NS doodleuk toeslag vragen. Zal niet gewaardeerd worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » vr 06 nov 2015 10:42

Positieve kijk op de HSL:

http://www.ovmagazine.nl/2015/11/de-zeg ... lijn-1148/

Dat er 11 miljard euro is weggegooid na het fiasco van de Fyra, zoals de parlementaire enquêtecommissie suggereerde, is onzin, schrijft Sebastiaan van der Vliet. De HSL gaat zijn rendement alsnog opleveren, alleen jaren later.


Je kunt de mogelijkheden op het Nederlands spoornet met goede HSL materieel vergroten. Maar het zal nog zeer lang duren voordat de HSL alsnog zijn rendement gaat opleveren.

De dienstregeling hiervan wordt – als alles goed gaat – aan het eind van dit jaar naar vier treinen per uur uitgebreid omdat de treinen nu door groot succes overvol zijn.


Overdrijven is een kunst. ;) De IC bestaat uit 4 tweede klas en 2 eerste klas. Nou knap hoor dat deze IC nog redelijk bezet zijn. Moet je bij SNCF niet mee aan komen waar op de LGV Parijs - Lyon regelmatig 2 gekoppelde TGV Duplex rijden. En waar de frequentie ergens tussen 12 -16 keer per uur in elke richting is!

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door groningen » vr 06 nov 2015 12:19

En waar de frequentie ergens tussen 12 -16 keer per uur in elke richting is!


Onzin; het zijn er hoogstens 4 per uur tussen Lyon en Parijs. Niet elke trein uit het zuiden stopt ook in Lyon. Een trein uit Marseille die in Lyon stopt, gaat nooit naar Parijs, maar naar Rennes, Nantes, Geneve, Lille, Frankfurt en Brussel. Een TGV uit Perpignan stopt nooit in Lyon; wel 1 uit Barcelona, maar stopt dan ook in Lyon.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5483
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » vr 06 nov 2015 12:53

Zeg niet dat er 16 TGV p/u rijden tussen Paris Gare de Lyon - Lyon Perrache/Part Dieu. Er staat dat er maximaal 16 TGV (gokje) per uur rijden op de LGV Parijs - Lyon. Waarna een aantal TGV via de LGV doorrijden naar Marseille/Nice, Lyon/Grenoble/Milaan/Geneve/Lausanne, Perpignan/Barcelona, Lille/Brussel/Londen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Roberta » vr 06 nov 2015 16:24

Nieuw voorstel van Ansaldo Breda:

Afbeelding

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » vr 06 nov 2015 16:26

Ansaldobreda is al overgenomen door Hitachi:

https://www.railwaygazette.com/news/bus ... -deal.html

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door eelkevd » vr 06 nov 2015 17:30

Dan word het zo'n trein? :

Afbeelding

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door mat_64 » zo 08 nov 2015 07:30

Harm schreef:
mat_64 schreef:
Waar haal je vandaan dat de stop in Duivendrecht vervalt?


Heb dat ooit gelezen in dit rapport van I & M:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... e-2-lr.pdf

In de hybride variant bij 8-sporig Weesp rijden net als in de basis 4 Intercity’s tussen Almere en Amsterdam Zuid zonder tussenstop. blz. 24


Weesp krijgt 8 sporen. Daar maak ik het uit op.

Dat stuk kende ik niet. Ik zou niet direct die conclusies trekken, maar ik kan er in komen.

Harm schreef:
mat_64 schreef:
Er is ook een 3 tot 5 minuten te winnen tussen Rotterdam en Utrecht, 2 tot 5 minuten tussen Utrecht en Amersfoort en er zal ook wel tijd te winnen zijn op Amersfoort en Zwolle.


Daar heb je weer een punt mee. Maar eigenlijk is dat ook geen probleem. Het geeft namelijk alleen maar aan dat er meer mogelijkheden zijn als de HSL (materieel) meer geïntegreerd is in het hoofdrailnet.

Het voornaamste punt voor het omgooien van Den Haag en Rotterdam was de tijd winst op Rotterdam - Zwolle en dat is een drogreden.

Harm schreef:
mat_64 schreef:
Dat word dus een IC NG Lelystad C/Almere C - Amsterdam C - Rotterdam C - Vlissingen. Met de zelfde tijdswinst voor Roosendaal en Zeeland.


Prima verbinding. Hoop dat deze verbinding er gaat komen. Treinreizigers van/naar Provincie Zeeland en West Brabant gaan er dan op vooruit dankzij de HSL.

mat_64 schreef:
NS wil juist minder zone-treinen en ik zie geen win - win situatie Dronten en Kampen verliezen even veel al ze krijgen.


De kleine winst voor Dronten en Kampen dat ze met de IC rechtstreeks naar Almere, Schiphol, Leiden C en Den Haag C kunnen reizen met de IC Zwolle - Den Haag. In plaats van met de huidige Sprinter een overstap te moeten maken op Lelystad C of Almere C. Nadeel is dat voor de richting Amsterdam C een overstap moet maken bij Lelystad C/Almere C. Maar qua reistijd ben met een overstap met een IC Zwolle - Schiphol op de IC Lelystad/Almere C - Amsterdam C nauwelijks langzamer. Mogelijk nog iets sneller.

En Leiden blijft rechtstreeks aangesloten op Almere, Lelystad en Zwolle. Alleen richting Groningen/Leeuwarden moet dan een overstap gemaakt worden.

Bij een win-win situatie worden alle partijen er beter van en dat is hier niet het geval

Harm schreef:
Daan schreef:
Als er straks voldoende ICNG is gaat de toeslag eraf. Dat heb ik heel veel vertrouwen in.

mat_64 schreef:
Die gaat juist omhoog en keert mogelijk ook terug op Rotterdam - Breda.


Dat lijk me een grote vergissing indien NS dat weer gaan vragen. Na al die wanprestaties van de NS op de HSL waar iedereen over klaagt. De (wan)prestaties van NS en HSL materieel wordt op de voet gevolgd door de media, overheid, andere Nederlandse treinvervoerders.

Door de wan prestatie is tijdelijk Rotterdam - Breda toeslag vrij geworden en de toeslag op Schiphol - Rotterdam tijdelijk verlaagt.

Harm schreef:Laat NS eerst maar zorgen dat de nieuwe IC-NG goed functioneert. Want reken maar dat de druk voor de NS met de nieuwe IC-NG groot is na de Fyra debacle. Tenzij de huidige NS top net als een andere NS top nog steeds in hun eigen wereld leven. Zoals Gerrit Zalm dat aangaf in de parlementaire enquêtecommissie.

Natuurlijk moeten ze eerst presteren, maar daarna zal er meer toeslag geïnd worden.

Harm schreef:En als de IC-NG snel, punctueel en betrouwbaar is gebleken zou NS de toeslag kunnen verhogen. Maar Nederlandse treinreizigers willen niet zo graag toeslag betalen. Mits er wat tegenover staat en de toeslag niet extreem hoog is. Zoals de 60% toeslag voor een slechte IC op de HSL (Fyra V 160) Dat wordt dan makkelijker geaccepteerd. En tussen Rotterdam - Breda kunnen de treinreizigers weinig kiezen indien NS alle IC over de HSL laat rijden. Dan zullen treinreizigers niet blij zijn als NS doodleuk toeslag vragen. Zal niet gewaardeerd worden.

Ja, een toeslag zou alleen verhoogd/heringevoerd kunnen worden als de kwaliteit goed is. Ik zie het niet gebeuren dat de toeslag weer 60% word.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » zo 08 nov 2015 10:46

mat_64 schreef:
Door de wan prestatie is tijdelijk Rotterdam - Breda toeslag vrij geworden en de toeslag op Schiphol - Rotterdam tijdelijk verlaagt.


Ga ervan uit dat NS toeslag op de HSL Schiphol - Rotterdam blijft vragen. Als de toeslag afgeschaft wordt zal een groot deel van de treinreizigers de HSL IC tussen Schiphol - Rotterdam nemen. Maar waarschijnlijk heeft NS dan ook niet genoeg treinmaterieel.

Maar de toeslag moet ook niet te hoog zijn want dan nemen de treinreizigers massaal de IC/Sprinters via de Schiphollijn/Oude Lijn. NS heeft de toeslag van E 2,30 al een tijd lang niet verhoogd. En dat is prima. Als in de periode 2021 - 2025 de toeslag van E 2,30 weer enigszins verhoogd wordt zullen treinreizigers het makkelijker accepteren. Mits de IC-NG goed presteert.

mat_64 schreef:
Bij een win-win situatie worden alle partijen er beter van en dat is hier niet het geval


Je kunt de IC-NG Groningen/Leeuwarden - Rotterdam i.p.v. de huidige IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag laten rijden. En de IC-NG Amsterdam - Vlissingen laten rijden i.p.v. de huidige IC Lelystad - Vlissingen. Die dan worden aangevuld door

- Groningen/Leeuwarden - Den Haag (2 keer p/u) via Amersfoort i.p.v. de huidige IC Groningen/Leeuwarden - Rotterdam
- Lelystad - Dordrecht via Amsterdam C en Schiphol (2 keer p/u) i.p.v. de huidige IC Lelystad - Vlissingen.
- Lelystad - Den Haag (2 keer p/u) i.p.v. de huidige IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag C

De overige verbindingen kunnen dan gehandhaafd blijven. Tussen Lelystad - Almere rijden dan 4 IC en 2 HSL IC. Tussen Groningen - Zwolle is uitbreiding niet nodig. 4 keer p/u is voldoende. Tussen Leeuwarden - Meppel (- Zwolle) is uitbreiding pas mogelijk als het spoor Zwolle - Herfte is uitgebreid met extra sporen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door mat_64 » zo 08 nov 2015 14:56

Harm schreef:
mat_64 schreef:
Door de wan prestatie is tijdelijk Rotterdam - Breda toeslag vrij geworden en de toeslag op Schiphol - Rotterdam tijdelijk verlaagt.


Ga ervan uit dat NS toeslag op de HSL Schiphol - Rotterdam blijft vragen. Als de toeslag afgeschaft wordt zal een groot deel van de treinreizigers de HSL IC tussen Schiphol - Rotterdam nemen. Maar waarschijnlijk heeft NS dan ook niet genoeg treinmaterieel.

Dat is ook wat ik schrijf, maar ik legde alleen uit waarom de toeslagen omlaag gingen.

Harm schreef:Maar de toeslag moet ook niet te hoog zijn want dan nemen de treinreizigers massaal de IC/Sprinters via de Schiphollijn/Oude Lijn. NS heeft de toeslag van E 2,30 al een tijd lang niet verhoogd. En dat is prima. Als in de periode 2021 - 2025 de toeslag van E 2,30 weer enigszins verhoogd wordt zullen treinreizigers het makkelijker accepteren. Mits de IC-NG goed presteert.

Ik zie de toeslag groeien naar € 4,- voor Schiphol - Rotterdam, € 2,50 voor Rotterdam - Breda en € 5,- voor Schiphol - Breda.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door LOF » zo 08 nov 2015 16:03

Er mag volgens de nieuwe concessieovereenkomst HRN geen toeslag meer worden geheven tussen Rotterdam en Breda.

Toeslag tussen Rotterdam en Breda heeft geen zin, de tijdwinst daar is miniem. Bovendien wordt het innen van de toeslag een stuk moeilijker als het systeem wordt uitgebreid en meerdere tarieven gaat tellen - laat staan dat het voor de reiziger duidelijker wordt.

Het zou mij niets verbazen als de NS bovendien de HSL juist verder in het HRN wil integreren, zodat de (toekomstige?) cashcow Amsterdam - Rotterdam in het onderhands gegunde pakket blijft. De toeslag vormt dan een hindernis, zeker als je in de toekomst ook andere intercity's over de HSL wil laten rijden.

De toeslag vormt ook een hindernis bij het verder uitbreiden van de IC Direct. Volgens mij is het niet bepaald een zeer succesvolle dienst, en dat komt in mijn optiek mede door de toeslag. De Intercity Plus is daardoor ook een flop geworden.

De materieelkwestie verdwijnt vanzelf als de ICNG in dienst komt. De TRAXX + rijtuigen komen dan vrij voor het overige net, waardoor de NS meer dan genoeg intercitymaterieel heeft in 2023.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » zo 08 nov 2015 18:44

LOF schreef:
Het zou mij niets verbazen als de NS bovendien de HSL juist verder in het HRN wil integreren, zodat de (toekomstige?) cashcow Amsterdam - Rotterdam in het onderhands gegunde pakket blijft. De toeslag vormt dan een hindernis, zeker als je in de toekomst ook andere intercity's over de HSL wil laten rijden


Tsja als de geschiedenis teruggedraaid kon worden had NS zijn Intercity Max plan allang uitgevoerd. Maar de hoogste baas was toen tegen dit plan. Dus ging het feest niet door.

Het is allang duidelijk dat de oude HSL plannen geen succes zijn. Er is te weinig markt op de HSL voor alleen treinen tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda/Brussel/Parijs. Nog zo'n fout. Daarom moet de HSL veel verder geïntegreerd worden in het hoofdrailnet.

De toeslag tussen Schiphol - Rotterdam is de hamvraag. Moet je het afschaffen? Dan kiezen veel meer treinreizigers voor een IC via de HSL. Maar wil en kan NS zoveel HSL treinmaterieel betalen?

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... 001302.pdf

mat_64 schreef:
Ik zie de toeslag groeien naar € 4,- voor Schiphol - Rotterdam, € 2,50 voor Rotterdam - Breda en € 5,- voor Schiphol - Breda.


Op blz. 2 lees je dit:

Ik vind het belangrijk dat het hogesnelheidsvervoer betaalbaar is. Ik heb daarom met NS afgesproken dat het tarief voor tweede klas kaartjes op de HSL-Zuid maximaal 30% hoger ligt dan het tarief op het Hoofdrailnet (in plaats van de eerder door NS gebruikte toeslag van 65%).


De E4,-- toeslag tussen Schiphol - Rotterdam v.v. zou op basis van de huidige NS tarief nu te hoog zijn. Lees op NS Reisplanner dat de tarief E 11,90 is. Daar 30% van nemen kom je uit op E 3,57. Betekent dat de tarief E 13,33 tussen Schiphol - Rotterdam moet zijn voordat NS E 4,-- toeslag mag vragen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door ibodejoode » vr 13 nov 2015 21:58

Ik heb begrepen dat m.i.v dr 2017 de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL Zuid gaat rijden ipv via Dordrecht. Dus dan een toeslag voor dat stuk invoeren lijkt mij erg vreemd.

ibodejoode
Berichten: 475
Geregistreerd: do 04 jan 2007 20:32
Woonplaats: Franeker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door mat_64 » ma 16 nov 2015 03:45

Die gaat er wel komen zodra de IC-NG (IC200), na de IC Direct verbindingen, instroomt op de verbinding De Haag - Eindhoven

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door eelkevd » ma 16 nov 2015 09:46

Heb je daar een link over? Ik kan me dat niet voorstellen namelijk. Dan moeten reizigers ergens onderweg overstappen om met een toeslagloos kaartje te kunnen reizen, of ergens in en uitchecken voor een toeslag?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Jultar » ma 16 nov 2015 16:25

Rotterdam - Breda is al jaren toeslagvrij. Toeslag voor die verbinding is dus niet nodig. De IC Den Haag - Eindhoven gaat vanaf december volgend jaar over de HSL naar Breda.

Die toeslag gaat er overigens ook in de toekomst niet komen. De enige toeslag blijft de 2,30 (vanaf januari 2,40) tussen Schiphol en Rotterdam.

Jultar
Berichten: 231
Geregistreerd: zo 31 aug 2008 14:00
Woonplaats: NL
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » ma 16 nov 2015 21:39

De toeslag tussen Schiphol - Rotterdam v.v. zal volgend jaar 5% stijgen. Dat is redelijk. Indien de toeslag altijd gehandhaafd blijft krijg je twee keuzes:

- snelle rechtstreekse treinverbinding van/naar Rotterdam - Schiphol - Amsterdam C/Amsterdam Zuid v.v. en verder via HSL. Met toeslag.
- langzamere (in)directe treinverbinding tussen (Dordrecht) Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam C/Amsterdam Zuid.

Kunnen treinreizigers kiezen. Deze discussie is enigszins te vergelijken met een langzame Benelux + en de snelle Thalys tussen Amsterdam - Brussel.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast


cron