Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » za 28 nov 2015 11:34

Staatssecretaris Dijksma eist kwaliteit van NS na Fyra-fiasco

Laatste kans op flitstrein

De Nederlandse Spoorwegen krijgen een laatste kans om de hogesnelheidslijn naar Brussel te exploiteren.

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) stelt dat het haar ’menens’ is en dat de NS na het Fyra-debacle echt moet leveren. Ze zet de deur naar buitenlandse concurrentie op het flitstraject op een kier.

„Aan de ene kant wil je de mooiste lijn van ons land niet opeens weggeven aan een concurrent van de NS”, zegt Dijksma in een interview met De Telegraaf. „Maar andersom is het natuurlijk wel zo dat als er niet geleverd wordt, we niet met elkaar eindeloos blijven soebatten over de vraag waarom niet. Het moet door NS opgelost worden, desnoods door samen te werken met een concurrent.”

De staatssecretaris geeft ook aan dat er moet worden ingegrepen om station Schiphol goed te laten functioneren. De halte kan de reizigersstromen nu al nauwelijks aan en Dijksma verwacht dat ze de knip moet trekken om de nationale luchthaven goed bereikbaar te houden. Mogelijk gaat het mes in een nieuw railbeveiligingssysteem (ERTMS), dat dan beperkt ingevoerd zal worden.

Dijksma is Wilma Mansveld opgevolgd, die om de Fyra-puinhopen vertrok

Bron: Telegraaf


Zal tijd worden. Maar eerst zien of het concreet wordt. De NS (top) is inmiddels wel lang genoeg het hand boven het hoofd gehouden. Indien een andere vervoerder op de HSL mag rijden wordt de HSL niet zo goed geïntegreerd in het hoofdrailnet. Maar dan moet dan maar. Zal niet eenvoudig de NS weg te halen van de HSL vanwege de concessie voor 2015 - 2025.

NS laten samenwerken met een andere vervoerder is geen optie. Het verleden heeft allang bewezen dat NS in dat opzicht onbetrouwbaar is en spelletjes gaat spelen. Zie alleen al de samenwerking tussen NS en NMBS in het verleden.

Kan station Schiphol en de Schipholtunnel nog eens uitgebreid met 2 extra sporen en één midden perron?

Verder is te lezen in de Telegraaf dat de nieuwe staatssecretaris vindt dat NS zich vooral moet richten op het hoofdrailnet. En dat andere vervoerders meer op de regionale spoortrajecten moeten gaan rijden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door eelkevd » za 28 nov 2015 15:18

Goede zet van Dijksma.

Voor de reiziger maakt het niet uit wie de treinen exploiteerd, zolang er maar een degelijke dienstregeling uitgevoerd wordt. Uiteraard ook betrouwbaar. Hopelijk zet zij de stappen die nodig zijn om echt de reiziger op 1 te zetten binnen het spoor.

Op Schiphol zou er al sowieso 1 extra eilandperron nodig zijn zodat elk spoor in de tunnel twee perronsporen heeft.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » za 28 nov 2015 18:49

Op welk deel kan de eilandperron + extra sporen mogelijk aangelegd worden in de 5900 meter lange Schiphol ? Naast spoor 1 (richting Amsterdam Zuid) of spoor 6 (richting Hoofddorp)? Er zijn nu vier sporen (van/naar Hoofddorp en van/naar Amsterdam C/Amsterdam Zuid).
Die takken af naar 6 perronsporen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Daan » za 28 nov 2015 19:09

Harm schreef:


Harm schreef:De NS (top) is inmiddels wel lang genoeg het hand boven het hoofd gehouden.

Het gaat erom wat nu de beste oplossing is voor de nummer 1, de reiziger. Niet om hoe lang een hand boven de NS hoofd gehouden is. Daarbij, als je het Fyra-rapport gelezen heeft, heeft de overheid zelf ook grove fouten gemaakt.

Harm schreef:Indien een andere vervoerder op de HSL mag rijden wordt de HSL niet zo goed geïntegreerd in het hoofdrailnet. Maar dan moet dan maar.

Dus puur omdat de NS van de HSL afgegooid moet worden, moet de reiziger boeten. Weer de reiziger niet op één.

Harm schreef:NS laten samenwerken met een andere vervoerder is geen optie. Het verleden heeft allang bewezen dat NS in dat opzicht onbetrouwbaar is en spelletjes gaat spelen. Zie alleen al de samenwerking tussen NS en NMBS in het verleden.

Ik vraag me af waar je op doelt, maar de verhoudingen tussen de NMBS en NS werden verstoord door een politiek spel. NS moest namelijk concurreren met de buitenlandse bedrijven en er waren geen afspraken gemaakt met de Belgen over het vervoer voordat de lijn werd aangelegd. Dat is de basis voor de huidige verstoorde samenwerking. Gevolg is dat er nu andere belangen zijn. NMBS ziet namelijk liever de Thalys rijden.
eelkevd schreef:Goede zet van Dijksma.

Voor de reiziger maakt het niet uit wie de treinen exploiteerd, zolang er maar een degelijke dienstregeling uitgevoerd wordt. Uiteraard ook betrouwbaar. Hopelijk zet zij de stappen die nodig zijn om echt de reiziger op 1 te zetten binnen het spoor.

Voor de reiziger maakt het wel degelijk uit. Door de HSL te integreren in het HRN komt een beter product voor de reiziger tot stand. Puur Asd-Rtd-(Bd) is totaal niet aantrekkelijk.
Notabene als het de reiziger niet uitmaakt dan kunnen we stoppen met alle concessies.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » za 28 nov 2015 20:28

Daan schreef:
Harm schreef:
De NS (top) is inmiddels wel lang genoeg het hand boven het hoofd gehouden.
Het gaat erom wat nu de beste oplossing is voor de nummer 1, de reiziger. Niet om hoe lang een hand boven de NS hoofd gehouden is. Daarbij, als je het Fyra-rapport gelezen heeft, heeft de overheid zelf ook grove fouten gemaakt.


De overheid heeft zeker fouten gemaakt. Maar het heeft geen nut om oude feiten op te rakelen. Het gaat erom wat nu aan de hand is. En de NS top maakt keer op keer niet waar wat ze moeten nakomen. Arriva directeur Hettinga beklaagde een aantal jaren geleden al over dat NS beloond wordt voor zijn wanprestaties op de HSL.

Je hebt natuurlijk gelijk dat de reiziger op nummer 1 moet staan. Daar heeft staatssecretaris Dijksma zelf ook over in de Telegraaf. En NS kan indien het de HSL goed integreert in het HRN dat regelen. Dan heb je geen overstap nodig. Zou ook liever zien dat de HSL veel beter geïntegreerd in de HRN. Maar heb daar met NS onderhand niet veel vertrouwen in.

Maar als de andere HSL vervoerder met zijn treinen bij de stations Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C en Breda goed aansluiten op de NS treinen hebben treinreizigers met een goede overstap ook kwaliteit. Kwaliteit die NS al vele jaren niet biedt.

En hoe zit het de vele Arriva, Veolia, Syntus, Connexxion treinen die stoppen op de NS Intercity stations? Die zullen in de meeste gevallen toch ook prima aansluiten? Rechtstreekse doorgaande treinverbindingen is natuurlijk nog beter.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Chrisdb » za 28 nov 2015 23:12

Staatssecretaris Dijksma eist kwaliteit van NS na Fyra-fiasco

„Aan de ene kant wil je de mooiste lijn van ons land niet opeens weggeven aan een concurrent van de NS”, zegt Dijksma in een interview met De Telegraaf. „Maar andersom is het natuurlijk wel zo dat als er niet geleverd wordt, we niet met elkaar eindeloos blijven soebatten over de vraag waarom niet. Het moet door NS opgelost worden, desnoods door samen te werken met een concurrent.”

Bron: Telegraaf


Hoewel ik Dijksma hoog in het vaandel heb, ben ik het op dit front zéér oneens met haar.
Ik zou voor de mooiste lijn van ons land juist beter gezocht hebben naar de beste en niet meteen op NS afgegaan zijn. Want waarom zou ik een onervaren spoorboer op mijn mooiste spoorlijn laten rijden terwijl er paradepaarden van SNCF en DB rondrijden? Gewoon even je koudwatervrees opzij zetten en lekker van die hoge duikplank afspringen. Dat moesten we allemaal een keer!

Daarnaast hoeft NS niet samen te werken met een concurrent, ze is samen met DB eigenaar van de joint venture ICE International, een mooi antwoord op Thalys! :) Jemig mina wat moeten we allemaal weer moeilijk doen als we met treinen te maken hebben! Even met DB rond de tafel, samen een strategie en kosten afspreken, risico's bespreken, Velaro's (immers doorontwikkeling ICE en beproefd materiaal) bestellen, testerdetest en hoppa scheuren met die hap! :)
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door groningen » zo 29 nov 2015 01:23

De mooiste lijn is natuurlijk een overstatement. Eerst is concurrentie niet goed, maar als de NS het af laat weten, dan mag de concurrent wel meedoen, maar is samenwerking met de NS verplicht. Dat gaat natuurlijk niet werken. Het lag aan de treinstellen; niet aan het baanvak zelf, want daar hebben ze toch niet veel over te zeggen. Kun je voor de betonrot de NS verantwoordelijk houden?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door AlexNL » zo 29 nov 2015 04:15

"Integratie met het hoofdrailnet", nou nou - de Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo wordt toch zeker wel 8 minuten sneller omdat er straks niet meer wordt gestopt in Dordrecht. Meer integratie komt er de komende 5 jaar in ieder geval niet.

Als je het daar nou van moet hebben....

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » zo 29 nov 2015 09:34

AlexNL schreef:
"Integratie met het hoofdrailnet", nou nou - de Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo wordt toch zeker wel 8 minuten sneller omdat er straks niet meer wordt gestopt in Dordrecht. Meer integratie komt er de komende 5 jaar in ieder geval niet.

Als je het daar nou van moet hebben....


Tsja afwachten maar. Vermoed wel dat NS in 2016 gaat beslissen wie de IC-NG gaat leveren. En vanaf 2021 zal de HSL eindelijk echt geïntegreerd worden in het hoofdrailnet. De oude Intercity Max plan in een nieuwe jasje.

De HSL is inmiddels een onderdeel geworden van het hoofdrailnet. Het zal de komende jaren meer een kunst worden om de HSL zo optimaal mogelijk te benutten. Vooral voor binnenlandse verbindingen. Tussen Amsterdam - Brussel/Parijs is te weinig markt om (hogesnelheids) treinen 2 á 3 keer p/u te laten rijden. Als dat zo was had de SNCF & NMBS dat allang gedaan.

Daarom moet NS behoorlijk veel nieuwe IC-NG aanschaffen zodat de HSL optimaal benut wordt. Namens de treinreizigers/belastingbetalers en de overheid. Indien de NS dit niet kan vanwege financiële redenen of vanwege pure onwil moet er maar gekeken worden naar andere vervoerders. Die hebben inmiddels in Nederland allang laten zien dat ze zelfs onaantrekkelijke spoortrajecten kunnen verbeteren.

Denk bijvoorbeeld vooral aan Antwerpen - Noorderkempen - Breda (-Eindhoven/Amsterdam/Den Haag). Indien hier niets gebeurt zullen hier vooral (Flixi) bussen gaan rijden i.p.v. treinen. Omdat twee spoorbedrijven vanwege financiële redenen het laten verpauperen.

Chrisdb schreef:
Daarnaast hoeft NS niet samen te werken met een concurrent, ze is samen met DB eigenaar van de joint venture ICE International, een mooi antwoord op Thalys! :) Jemig mina wat moeten we allemaal weer moeilijk doen als we met treinen te maken hebben! Even met DB rond de tafel, samen een strategie en kosten afspreken, risico's bespreken, Velaro's (immers doorontwikkeling ICE en beproefd materiaal) bestellen, testerdetest en hoppa scheuren met die hap! :)


Indien de Velaro een aantal keren per dag zullen doorrijden naar Londen zal het een prima idee zijn. Weet niet hoe groot het reizigersaanbod/vervoersmarkt is tussen Amsterdam - Brussel is. Maar als je ziet dat 1 keer p/u een Boemelintercity rijdt en die goed bezet is zal voor een veel snellere Velaro ook markt zijn indien het de Beneluxtrein volledig vervangt. Dan kan DB-AG & NS de Velaro Britain een uurdienst laten rijden tussen Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Antwerpen C - Brussel Zuid/Midi.

Tussen Eindhoven - Antwerpen kan dan een nieuwe IC rijden. Deze IC stopt dan in Tilburg, Breda, Noorderkempen, Antwerpen C. Indien de IC Eindhoven - Antwerpen bij station Breda een goede aansluiting heeft op de IC Direct Breda - Amsterdam kunnen de treinreizigers ook op een andere manier snel tussen Antwerpen - Amsterdam reizen. En de IC Eindhoven - Antwerpen kan ook geïntegreerd worden in de IC Den Haag - Eindhoven.

Dit is allemaal fictief. Maar het geeft wel aan wat er voor mogelijkheden er zijn. De HSL kan veel beter benut worden. Maar dan moet er wel de wil zijn bij de twee machtige staatsspoorbedrijven. De realiteit is tot nu toe dat deze twee spoorbedrijven er weinig aan doen om de treinreizigers echt een goed product te leveren.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Chrisdb » zo 29 nov 2015 09:34

Ach en meer dan dat het nu is zal het toch niet worden, dus ons Sharonneke kan de stap 'zaakjes op orde krijgen' wel overslaan. Het geld is op en NS lijkt ook aardig bang voor de tucht van NMBS die het liefste de Benelux tot sprinterniveau degradeert ten gunste van Thalys waar zij aandeelhouder in zijn.

Die strategische keuzes en financiële belangen (waar ben ik bang ook Sharon zich bij moet neerleggen) zijn nodig om het 'systeem' overeind te houden. Anders zou je een compleet systeem ontwrichten. Dat weet iedereen. De slotsom is dat NS er waarschijnlijk mee wegkomt omdat zij nu eenmaal een systeembedrijf zijn. En een bedrijf waar de overheid 100% aandeelhouder van is.

Je zou bijna zelf zin krijgen om een spoorbedrijf te beginnen, hogesnelheidstreinen aan te schaffen en er zelf maar mee gaan rijden...
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Daan » zo 29 nov 2015 10:53

Harm schreef:De overheid heeft zeker fouten gemaakt. Maar het heeft geen nut om oude feiten op te rakelen. Het gaat erom wat nu aan de hand is. En de NS top maakt keer op keer niet waar wat ze moeten nakomen. Arriva directeur Hettinga beklaagde een aantal jaren geleden al over dat NS beloond wordt voor zijn wanprestaties op de HSL.

Wat komt het NS niet na wat ze dan wel hadden moeten doen? Er is afgesproken dat in december 2016 NS het fyra-alternatief operationeel moet hebben. Dus ze hebben nog een jaar.
Met Hettinga doe je overigens beroep op een totaal verkeerde autoriteit. Die man schopt waar hij schoppen kan, vertelt halve waarheden, praat in clichés en doet net alsof het bij droombedrijf Arriva allemaal fantastisch is.

Harm schreef:Maar heb daar met NS onderhand niet veel vertrouwen in.

Dus baseer je je op onderbuikgevoelens.

Harm schreef:Maar als de andere HSL vervoerder met zijn treinen bij de stations Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C en Breda goed aansluiten op de NS treinen hebben treinreizigers met een goede overstap ook kwaliteit. Kwaliteit die NS al vele jaren niet biedt.

Als, als..... In de praktijk zal het niet zo makkelijk gaan. Paden moeten worden verdeeld op één van de drukste trajecten in Nederland, namelijk Schiphol-Amsterdam Centraal/Zuid. Dat wordt geen pretje en ik vraag me af of inchecken bij verschillende vervoerders zo'n pretje wordt daar.

Harm schreef:En hoe zit het de vele Arriva, Veolia, Syntus, Connexxion treinen die stoppen op de NS Intercity stations? Die zullen in de meeste gevallen toch ook prima aansluiten? Rechtstreekse doorgaande treinverbindingen is natuurlijk nog beter.

Je doet aannames. Ik heb geen concrete voorbeelden, maar ik lees op somda soms dat Arriva niet lekker aansluit op NS. Maar goed, dat weet ik niet zeker. Dat zal ik moeten uitzoeken en dan ook met oorzaak. Waar ik overigens niet bij voorbaat al één van deze deze bedrijven beschuldig.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door wauwthur » zo 29 nov 2015 13:48

Elk bedrijf heeft voordeel bij goede aansluitingen. Je wil toch zoveel mogelijk reizigers trekken?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » zo 29 nov 2015 14:51

Chrisdb schreef:
Die strategische keuzes en financiële belangen (waar ben ik bang ook Sharon zich bij moet neerleggen) zijn nodig om het 'systeem' overeind te houden. Anders zou je een compleet systeem ontwrichten. Dat weet iedereen. De slotsom is dat NS er waarschijnlijk mee wegkomt omdat zij nu eenmaal een systeembedrijf zijn. En een bedrijf waar de overheid 100% aandeelhouder van is.


Die belangenverstrengeling tussen de overheid en de NS zorgt inderdaad voor dat NS bijna altijd mee weg komt. Op het hoofdrailnet en de HSL rijden alle NS treinen. Op de meeste regionale lijnen hebben Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion het overgenomen.

Het is een foute gedachtegang om een 'systeem' overeind te houden. De spoormarkt wordt uiteindelijk bepaald door de treinreizigers. En als de treinreizigers niet goed bediend worden zijn de meesten creatief en slim genoeg om iets anders te vinden. Of springen bepaalde bedrijven in het 'gat' dat door NS en NMBS wordt gecreëerd. Dat zie je ook in Zweden, Groot Brittannië.

Daan schreef:
Dus baseer je je op onderbuik gevoelens.


Ja en nee. NS heeft in de HSL geschiedenis al zoveel beloofd. Maar het liep telkens uit. Of het werd niet nagekomen. Maar wie weet moeten we nog één kans met de nieuwe IC-NG gunnen. (yawn) Maar dan zal het echt wel de laatste kans moeten zijn.

Harm schreef:
Maar als de andere HSL vervoerder met zijn treinen bij de stations Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C en Breda goed aansluiten op de NS treinen hebben treinreizigers met een goede overstap ook kwaliteit. Kwaliteit die NS al vele jaren niet biedt.

Daan schreef:

Als, als..... In de praktijk zal het niet zo makkelijk gaan. Paden moeten worden verdeeld op één van de drukste trajecten in Nederland, namelijk Schiphol-Amsterdam Centraal/Zuid. Dat wordt geen pretje en ik vraag me af of inchecken bij verschillende vervoerders zo'n pretje wordt daar.


Station Schiphol en de Schipholtunnel is nu al een knelpunt. Maar treinpaden worden ook verdeeld bij Arnhem, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Maastricht. Het gaat dan toch niet om de vervoerder van de trein? Maar meer om de frequentie tussen Schiphol - Amsterdam C/Amsterdam Zuid?

Het in/uitchecken lijk me bij Schiphol, Amsterdam C inderdaad een probleem. Dan zullen er in het begin wel permanent servicemedewerkers op de perrons moeten lopen om het in goede banen te leiden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Daan » zo 29 nov 2015 15:50

Harm schreef:Ja en nee. NS heeft in de HSL geschiedenis al zoveel beloofd. Maar het liep telkens uit. Of het werd niet nagekomen. Maar wie weet moeten we nog één kans met de nieuwe IC-NG gunnen. (yawn) Maar dan zal het echt wel de laatste kans moeten zijn.

NS heeft dingen gezegd en is ze niet nagekomen. Daar is een hele parlementaire enquete aan te pas gekomen en de resultaten zijn bekend. Daar moeten lessen uit getrokken, maar de dikke drol moet ook doorgeslikt worden. Indien NS van de HSL moet, moet je de overheid ook de deur uitschoppen om het eerlijk te houden.
Op papier is een vervoerder die ook het HRN exploiteert de beste optie. Die weg zijn we nu ingeslagen en totdat dat we dat resultaat hebben bereikt (lees: als de ICNG er is), is er gekozen voor de ICdirect. Halverwege weer allerlei gekke dingen doen is visieloos en paniekvoetbal.

Harm schreef:Station Schiphol en de Schipholtunnel is nu al een knelpunt. Maar treinpaden worden ook verdeeld bij Arnhem, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Maastricht. Het gaat dan toch niet om de vervoerder van de trein? Maar meer om de frequentie tussen Schiphol - Amsterdam C/Amsterdam Zuid?

Daar worden treinpaden alleen verdeeld op de stations, niet op gemeenschappelijke trajecten. Jij vergelijkt appels met peren. Het gaat inderdaad om de frequentie, maar ook om de toegankelijkheid tot de trein. Met meerdere vervoerder op hetzelfde traject wordt het onoverzichtelijk bij wie in te checken als je om tijdstip x aankomt. Immers kan het zijn dat vervoerder A vertraging heeft, waardoor je moet overchecken. Allemaal moeilijkheden die je niet moet willen.

Harm schreef:Het in/uitchecken lijk me bij Schiphol, Amsterdam C inderdaad een probleem. Dan zullen er in het begin wel permanent servicemedewerkers op de perrons moeten lopen om het in goede banen te leiden.

Dit noemen wij in de bedrijfskunde lapmiddelen. Een oplossing die weer allerlei problemen creëert.

Het probleem wat hier besproken wordt is denk ik ook een probleem van het gerommel bij NS. Men weet niet waar ze heen willen, er is geen langetermijnvisie en er is een gebrek aan kennis en kundigheid in de top van het bedrijf. Zeker Van Boxtel is totaal niet geschikt voor deze functie. Wat dat betreft vond ik Huges veel beter.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Harm » zo 29 nov 2015 15:59

Daan schreef:
Op papier is een vervoerder die ook het HRN exploiteert de beste optie. Die weg zijn we nu ingeslagen en totdat dat we dat resultaat hebben bereikt (lees: als de ICNG er is), is er gekozen voor de ICdirect. Halverwege weer allerlei gekke dingen doen is visieloos en paniekvoetbal


Laten we hopen dat de problemen op de HSL en de HSL treinen dan voorgoed voorbij zijn.

Het probleem wat hier besproken wordt is denk ik ook een probleem van het gerommel bij NS. Men weet niet waar ze heen willen, er is geen langetermijnvisie en er is een gebrek aan kennis en kundigheid in de top van het bedrijf. Zeker Van Boxtel is totaal niet geschikt voor deze functie. Wat dat betreft vond ik Huges veel beter.


Van Boxtel is daarom ook voor 1 jaar een interim directeur. Had onlangs kritiek op de medewerkers van I &M. Hij vond dat de medewerkers van I & M te weinig kennis hadden van de spoorwereld. Sharon Dijksma werd door anderen in haar partij en de Tweede Kamer wel geprezen om haar kennis van de problemen met de Fyra en de HSL.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Daan » zo 29 nov 2015 19:09

Harm schreef:Had onlangs kritiek op de medewerkers van I &M. Hij vond dat de medewerkers van I & M te weinig kennis hadden van de spoorwereld.

Heb ik niet meegekregen. Wanneer was dat dan?

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door eelkevd » ma 30 nov 2015 09:35

Daan schreef:Voor de reiziger maakt het wel degelijk uit. Door de HSL te integreren in het HRN komt een beter product voor de reiziger tot stand. Puur Asd-Rtd-(Bd) is totaal niet aantrekkelijk.
Notabene als het de reiziger niet uitmaakt dan kunnen we stoppen met alle concessies.

Denk je? We zijn in dit landje gewend aan overstappen. En wat AlexNL ook aangeeft de plannen van integratie van de HSL in het HRN is nou niet echt spannend.

Over andere consessies kan ik makkelijk zijn: Die zijn versnipperd. Kijk maar eens naar Limburg (Veolia), waar heeft het voordeel opgeleverd met integratie in de spoorwereld ten opzichte van toen de NS de treintjes reed? Alleen wordt er nu meer omgeroepen welke bussen op het station aansluiten. Oftewel consessies zorgen er allerminst voor dat de integratie verbeterd en toch groeien de reizigersaantallen meestal na een aanbesteding. Consessies bestaan zodat de overheid (regionaal, nationaal) een beter vervoersaanbod kan krijgen voor minder geld.

Daarmee terug naar de HSL, als er een andere vervoerder komt dan de NS, zal dat geen gevolgen hebben voor de reizigers. Het kan hooguit verbeteren dan de huidige status.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel; het V250 debacle door Moshi » ma 30 nov 2015 10:29

eelkevd schreef:Denk je? We zijn in dit landje gewend aan overstappen. En wat AlexNL ook aangeeft de plannen van integratie van de HSL in het HRN is nou niet echt spannend.


De meerderheid van de reizigers stapt niet over. Sowieso betekent een overstap meestal tijdverlies.

De plannen van NS met de integratie zeggen weinig, die zijn nu afhankelijk van Traxx + rijtuigen. Met ICNG is er veel meer mogelijk, met meer tijdwinst.

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast