Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Verbinding Breda - Antwerpen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Harm » ma 26 okt 2015 22:53

R-K schreef:
Den Haag ligt al in het achterland van Rotterdam en heeft ondanks een overstap in Rotterdam ook een goede verbinding met België. Het is van de zotte om een internationale trein over een boemellijn te sturen terwijl er een mooie HSL ligt.

Dit argument heeft de Belgische ex - minister Lanotte ook gebruikt in de TV programma Zembla (VARA) met de titel "de lege snelheidstrein". Net als de NMBS was hij geen voorstander om een HST 8 keer per dag een HST te laten rijden tussen Brussel - Den Haag. Dat was een wens van de gemeente Den Haag destijds. Want tussen Rotterdam C - Den Haag C vond hij raar om een snelle HST te laten boemelen.

Maar van de gemeente Den Haag kom je natuurlijk niet zo maar vanaf. Daarom is het beter om over een aantal jaren een IC-NG tussen Amsterdam - Breda (2 keer p/u) - Brussel Zuid/Midi (1 keer p/u) en Den Haag - Brussel Zuid/Midi (8 keer per dag) te laten rijden.

AlexNL schreef:
Als december 2016 niet gehaald wordt is dit een rechtstreekse breuk van de NS-concessie!

Het einde van een huwelijk? Wil niet vervelend zijn maar waarschijnlijk is het alleen maar beter voor een aantal partijen. De prestaties van de Beneluxtrein zijn vanaf 2005 al bedroevend. En het ziet er niet dat het beter gaat worden met de Beneluxtrein in de komende jaren.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door mat_64 » di 27 okt 2015 11:46

Harm schreef:
R-K schreef:Den Haag ligt al in het achterland van Rotterdam en heeft ondanks een overstap in Rotterdam ook een goede verbinding met België. Het is van de zotte om een internationale trein over een boemellijn te sturen terwijl er een mooie HSL ligt.

Dit argument heeft de Belgische ex - minister Lanotte ook gebruikt in de TV programma Zembla (VARA) met de titel "de lege snelheidstrein". Net als de NMBS was hij geen voorstander om een HST 8 keer per dag een HST te laten rijden tussen Brussel - Den Haag. Dat was een wens van de gemeente Den Haag destijds. Want tussen Rotterdam C - Den Haag C vond hij raar om een snelle HST te laten boemelen.

Maar van de gemeente Den Haag kom je natuurlijk niet zo maar vanaf. Daarom is het beter om over een aantal jaren een IC-NG tussen Amsterdam - Breda (2 keer p/u) - Brussel Zuid/Midi (1 keer p/u) en Den Haag - Brussel Zuid/Midi (8 keer per dag) te laten rijden. En dan maar hopen dat alle partijen het een goed resultaat vinden.

En bedoel je dan dat die Den Haag - Brussel trein rechtstreeks rijd tussen Rotterdam en Antwerpen? En dat de Amsterdam - Breda - Brussel trein ook Noorderkempen bedient?
Harm schreef:
AlexNL schreef:Als december 2016 niet gehaald wordt is dit een rechtstreekse breuk van de NS-concessie!

Het einde van een huwelijk? Wil niet vervelend zijn maar waarschijnlijk is het alleen maar beter voor een aantal partijen. De prestaties van de Beneluxtrein zijn vanaf 2005 al bedroevend. En het ziet er niet dat het beter gaat worden met de Beneluxtrein in de komende jaren.

Het grootste probleem zit hem in het feit dat in België ze er niet overdenkt de infra-beheerder op afstand te zetten van de vervoerder en onrendabele lijnen aan te besteden, waardoor de NMBS heel veel macht heeft.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door AlexNL » di 27 okt 2015 15:19

België heeft een soortgelijke structuur als Nederland, de overkoepelende holding is een tijd geleden afgeschaft.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door flv-fgsp » wo 04 nov 2015 18:03

AlexNL schreef:Is dat ergens terug te vinden?

Dat komt ooit eens in het verslag van de hoorzitting; in verkorte versie staat het in De Standaard van 22/10:
http://users.b-rail.be/rpk/global_pdf_20151022.pdf, eerste artikel.

flv-fgsp
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Harm » zo 02 okt 2016 19:18

Volgens Gazet van Antwerpen kan het mogelijk april 2017 worden dat de Benelux + gaat rijden op de HSL Amsterdam - Brussel:

http://www.gva.be/cnt/blnve_02496102/la ... -antwerpen

De Beneluxtrein, terug op het spoor gezet na het Fyra-fiasco, zal niet vanaf december 2016, maar pas ten vroegste vanaf april 2017 over de hogesnelheidslijn 4 via station Noorderkempen rijden. Sommigen spreken van eind 2017

Laten we het hopen. Maar dan hopelijk wel storingsvrij rijden. Vandaag moesten treinreizigers de IC Direct Amsterdam - Breda nemen. En vanaf Breda konden de treinreizigers de bus nemen tussen Breda - Noorderkempen. Waarna vanaf station Noorderkempen de shuttletrein & Beneluxtrein (vanaf Antwerpen C) genomen kan worden.

Totale reistijd 4 uur en 20 minuten. Je moet er wat voor over hebben om goedkoper te kunnen reizen tussen Amsterdam - Brussel. (no)

Harm
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door AlexNL » ma 03 okt 2016 09:00

De oorzaak van deze vertraging is nog altijd Bombardier. Zij hebben het 3,5 jaar na het sneuvelen van de Fyra nog altijd niet voor elkaar gekregen om de Traxx-loc gehomologeerd te krijgen voor het Belgische deel van de hogesnelheidslijn.

Ik heb inmiddels gelezen dat de verwachting is dat Bombardier dit niet voor september 2017 geregeld gaat krijgen, en dat NS en NMBS daarom maar hebben gekozen om de Beneluxtrein nog het hele jaar via Roosendaal te laten rijden.

En let wel: verwachting. Het is niet ondenkbaar dat er op 10 december 2017 (start dienstregeling 2018) nog altijd geen Beneluxtrein via Breda zal sporen...!

AlexNL
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Chrisdb » ma 03 okt 2016 09:04

AlexNL schreef:De oorzaak van deze vertraging is nog altijd Bombardier. Zij hebben het 3,5 jaar na het sneuvelen van de Fyra nog altijd niet voor elkaar gekregen om de Traxx-loc gehomologeerd te krijgen voor het Belgische deel van de hogesnelheidslijn.

Ik heb inmiddels gelezen dat de verwachting is dat Bombardier dit niet voor september 2017 geregeld gaat krijgen, en dat NS en NMBS daarom maar hebben gekozen om de Beneluxtrein nog het hele jaar via Roosendaal te laten rijden.

En let wel: verwachting. Het is niet ondenkbaar dat er op 10 december 2017 (start dienstregeling 2018) nog altijd geen Beneluxtrein via Breda zal sporen...!

Ja dankje de koekoek.

Bombardier is niet het probleem, maar NS en NMBS zelf.
Als je bij leverancier A de zaak niet zonder problemen kan krijgen, ga je naar leverancier B of zorg je ervoor dat leverancier A een onderaannemer heeft. Dat spreek je neem ik aan af in je contract.

Als mijn hoster eruit knalt, kan ik zonder problemen bij een backupmogelijkheid.
Of nog beter: als ik iets niet kan regelen voor één van mijn klanten, kan ik terugvallen op een netwerk van onderaannemers zodat ik mijn klant alsnog kan bedienen.

Dikke doei, NS/NMBS moeten eens in de spiegel kijken.

Terugkomend op de Benelux: ik ga er niet vanuit dat die in zijn huidige vorm OOIT op de HSL gaat rijden. Ik zie eerder dat Rutte en Samsom letterlijk in het huwelijk treden.
Tegen de tijd dat iedereen weer zover is, is ICNG ingestroomd en is er misschien wel een vervolgbestelling voor Duitsland/België in opkomst en zou het financieel gewoon zonde zijn om Traxxen klaar te maken voor de HSL. Of er is een alternatief, van een andere vervoerder. Wie weet.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Harm » ma 03 okt 2016 11:09

AlexNL schreef:
De oorzaak van deze vertraging is nog altijd Bombardier. Zij hebben het 3,5 jaar na het sneuvelen van de Fyra nog altijd niet voor elkaar gekregen om de Traxx-loc gehomologeerd te krijgen voor het Belgische deel van de hogesnelheidslijn

Wel opmerkelijk dat Bombardier de grootste leverancier van spoormaterieel is. Maar de levering van ERTMS lijkt voor Bombardier de achilleshiel te zijn. Lees via berichten anno 2016 dat Bombardier bij meerdere treinmaterieel/spoortrajecten problemen heeft met ERTMS. Niet vreemd dat de meeste klanten/spoorbedrijven meestal andere bedrijven vragen voor levering van ERTMS zoals Thales, Siemens, Ansaldo STS, Alstom enz. En als Bombardier gevraagd wordt voor levering van ERTMS werkt het vaak samen met andere bedrijven zoals o.a. Siemens.

Chrisdb schreef:
Terugkomend op de Benelux: ik ga er niet vanuit dat die in zijn huidige vorm OOIT op de HSL gaat rijden

Zal er niet raar van opkijken. Bij de Intercity Direct moeten ze al een aantal maatregelen nemen om de prestaties van de Intercity Direct te verbeteren. Het is met dit materieel vooral zaak om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk vertragingen en uitval zijn. M.a.w. aanmodderen tot de nieuwe materieel is ingestroomd die wel voldoet aan alle specificaties voor het rijden op de HSL Schiphol - Antwerpen en de klassieke spoortrajecten tussen Amsterdam - Brussel.

In Nederland is de NS Traxx + ICR op alle spoortrajecten toegelaten. Maar wat zal de Belgische DVIS doen? Die liet de V 250 beperkt toe omdat ze de bui al zag hangen. En daar kregen ze gelijk in. Na slechts een aantal weken brak de pleuris uit en werd de V 250 definitief niet toegelaten. DVIS wil vast geen herhaling van deze miskleun.

Harm
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Jultar » ma 03 okt 2016 14:09

Chrisdb schreef:
AlexNL schreef:De oorzaak van deze vertraging is nog altijd Bombardier. Zij hebben het 3,5 jaar na het sneuvelen van de Fyra nog altijd niet voor elkaar gekregen om de Traxx-loc gehomologeerd te krijgen voor het Belgische deel van de hogesnelheidslijn.

Ja dankje de koekoek.

Als je bij leverancier A de zaak niet zonder problemen kan krijgen, ga je naar leverancier B of zorg je ervoor dat leverancier A een onderaannemer heeft. Dat spreek je neem ik aan af in je contract.

Als mijn hoster eruit knalt, kan ik zonder problemen bij een backupmogelijkheid.
Of nog beter: als ik iets niet kan regelen voor één van mijn klanten, kan ik terugvallen op een netwerk van onderaannemers zodat ik mijn klant alsnog kan bedienen.

Terugkomend op de Benelux: ik ga er niet vanuit dat die in zijn huidige vorm OOIT op de HSL gaat rijden. Ik zie eerder dat Rutte en Samsom letterlijk in het huwelijk treden.
Tegen de tijd dat iedereen weer zover is, is ICNG ingestroomd en is er misschien wel een vervolgbestelling voor Duitsland/België in opkomst en zou het financieel gewoon zonde zijn om Traxxen klaar te maken voor de HSL. Of er is een alternatief, van een andere vervoerder. Wie weet.

En hoe zou een spoorbedrijf hierop moeten anticiperen? Goh, laten we ook maar 60 Vectrons kopen en tegelijkertijd gaan toelaten, voor het geval dat Bombardier de software over 3 jaar nog niet in orde heeft? En als dat ook niet werkt, dan bestellen we gewoon maar even 60 Alstom Prima locs voor het geval dat?
Iets meer realisme kan geen kwaad ;)
Om maar in de hostingstemming te blijven: je hebt een mooie server besteld, maar Dell heeft een levertijd van slechts 3 jaar. Dan ga jij toch ook niet een SuperMicro server bestellen met een levertijd van 4 jaar voor het geval dat Dell toch niet kan leveren?

Ga er overigens maar van uit dat de NMBS Bombardier gewoon voor deze vertraging aansprakelijk zal stellen (NS is geen partij in deze, aangezien de tractie van de Brussel-expres door NMBS verzorgd wordt).

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door AlexNL » ma 03 okt 2016 18:35

Het op voorhand bestellen van 60 Vectrons is inderdaad onzin, maar er had wel méér gedaan kunnen worden om die Beneluxtrein op de beloofde datum via de HSL te laten rijden. Het "Fyra-alternatief" is in de zomer van 2013 bedacht, de Benelux had pas vanaf december 2016 via de HSL moeten rijden. We hebben het dus over een termijn van 3,5 jaar waarin Bombardier die software op orde had moeten krijgen. Software op bestaande locomotieven, die al reeds in Nederland en België rijden.

Als je het mij vraagt had er zeker wel een plan C moeten zijn, bijvoorbeeld in de vorm van Vectrons. Deze knoop had dan in januari/februari 2015 doorgehakt moeten worden, zodat het alternatief in december 2016 inzetbaar had kunnen zijn.

AlexNL
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Jultar » ma 03 okt 2016 19:53

Echter in januari 2015 leek het er op dat Bombardier de deadline gewoon ging halen. Pas begin 2016 dacht ik werd voorzichtig gesproken van april 2017 in plaats van december 2016, wat inderdaad opnieuw vertraging is, maar nog altijd maar van een paar maanden. Daar ga je op dat moment ook geen geheel andere locs voor bestellen.
Pas halverwege 2016 kwamen de eerste geruchten over september 2017. Opnieuw vier maanden later dan de nieuwe planning. Ga je dan toch die nieuwe locs kopen die ook nog toegelaten moeten worden? Dan ben je opnieuw jaren verder, plus een hele hoop juridisch gesteggel met Bombardier omdat je die locs dan vergoed wilt hebben én waarschijnlijk juridisch gesteggel omdat je dan moet aantonen dat je de spoedprocedure voor het bestellen van nieuw materieel moet volgen omdat er nood aan de man is. Nog even los van al het personeel dat opnieuw opgeleid moet worden, onderhoudspersoneel dat getraind moet worden, en je krijgt opnieuw te maken met de 'badkuipcurve' met de vele problemen in het begin.
Tegen de tijd dat je dan eindelijk een goed rijdend alternatief hebt is het 2020. Dat is ook niet wenselijk.

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Chrisdb » ma 03 okt 2016 23:29

Jultar schreef:
Chrisdb schreef:

Ja dankje de koekoek.

En hoe zou een spoorbedrijf hierop moeten anticiperen? Goh, laten we ook maar 60 Vectrons kopen en tegelijkertijd gaan toelaten, voor het geval dat Bombardier de software over 3 jaar nog niet in orde heeft? En als dat ook niet werkt, dan bestellen we gewoon maar even 60 Alstom Prima locs voor het geval dat?
Iets meer realisme kan geen kwaad ;)
Om maar in de hostingstemming te blijven: je hebt een mooie server besteld, maar Dell heeft een levertijd van slechts 3 jaar. Dan ga jij toch ook niet een SuperMicro server bestellen met een levertijd van 4 jaar voor het geval dat Dell toch niet kan leveren?

Ga er overigens maar van uit dat de NMBS Bombardier gewoon voor deze vertraging aansprakelijk zal stellen (NS is geen partij in deze, aangezien de tractie van de Brussel-expres door NMBS verzorgd wordt).

Het gaat me er vooral om dat NS een Plan C, D , E tot het einde van het alfabet moet hebben.
Oftewel voldoende alternatieven om wel aan de concessie te voldoen.

Dus ja, ik kijk Bombardier er niet op aan, maar NS (en in mindere mate NMBS).
Bovendien, staat het Bombardier-logo bovenaan mijn treinkaartje? Ik dacht het niet!
Ik heb dus met NS/NMBS te maken.

Chrisdb
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door AlexNL » di 04 okt 2016 00:08

Jultar schreef:Echter in januari 2015 leek het er op dat Bombardier de deadline gewoon ging halen.

In 2008 leek het er ook op dat de V250 in 2010 zou rijden.
Pas begin 2016 dacht ik werd voorzichtig gesproken van april 2017 in plaats van december 2016, wat inderdaad opnieuw vertraging is, maar nog altijd maar van een paar maanden. Daar ga je op dat moment ook geen geheel andere locs voor bestellen.

In 2010 leek het er ook op dat de V250 in december 2011 zou gaan rijden, in 2011 werd er gefluisterd dat het misschien toch 2012 zou worden...

Pas halverwege 2016 kwamen de eerste geruchten over september 2017. Opnieuw vier maanden later dan de nieuwe planning. Ga je dan toch die nieuwe locs kopen die ook nog toegelaten moeten worden? Dan ben je opnieuw jaren verder, plus een hele hoop juridisch gesteggel met Bombardier omdat je die locs dan vergoed wilt hebben én waarschijnlijk juridisch gesteggel omdat je dan moet aantonen dat je de spoedprocedure voor het bestellen van nieuw materieel moet volgen omdat er nood aan de man is. Nog even los van al het personeel dat opnieuw opgeleid moet worden, onderhoudspersoneel dat getraind moet worden, en je krijgt opnieuw te maken met de 'badkuipcurve' met de vele problemen in het begin.
Tegen de tijd dat je dan eindelijk een goed rijdend alternatief hebt is het 2020. Dat is ook niet wenselijk.

Helemaal eens, maar je moet wat.

Er zijn in 2013 harde beloftes gedaan, vergezeld met statements zoals "U kunt op ons rekenen". Nou, niet dus!

Toen in 2013 werd gezegd "De Benelux gaat vanaf december 2016 via de HSL-Zuid rijden" hadden daar veel hardere deadlines aan gekoppeld moeten worden. Bijvoorbeeld: "op 1 februari 2015 moet Bombardier de toelating rond hebben, anders gaan we werk maken van een alternatief plan met andere locs die het wel kunnen, al is het maar voor Breda - Brussel met een locwissel. Ondertussen kan Bombardier aan die locomotieven blijven sleutelen totdat het wél in orde is."

Dat dat heel veel werk had betekend staat buiten kijf. Dat interesseert me ook helemaal niet, mij interesseert maar één ding: NS komt wederom hun beloften niet na. En dat moet maar eens afgelopen zijn.

Vergeten we de Eurostar niet, die óók vanaf december 2016 zou gaan rijden?

AlexNL
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Chrisdb » wo 05 okt 2016 09:16

AlexNL schreef:Er zijn in 2013 harde beloftes gedaan, vergezeld met statements zoals "U kunt op ons rekenen". Nou, niet dus!

Dat was waar ik dus ook over ben gestruikeld....

AlexNL schreef:Toen in 2013 werd gezegd "De Benelux gaat vanaf december 2016 via de HSL-Zuid rijden" hadden daar veel hardere deadlines aan gekoppeld moeten worden. Bijvoorbeeld: "op 1 februari 2015 moet Bombardier de toelating rond hebben, anders gaan we werk maken van een alternatief plan met andere locs die het wel kunnen, al is het maar voor Breda - Brussel met een locwissel. Ondertussen kan Bombardier aan die locomotieven blijven sleutelen totdat het wél in orde is."

Totally agree. Ze hadden Vectrons kunnen aanschaffen, of misschien een opgevoerde variant van de BR189? Of in ieder geval geen loze beloftes doen die ze toch niet nakomen.

AlexNL schreef:Dat dat heel veel werk had betekend staat buiten kijf. Dat interesseert me ook helemaal niet, mij interesseert maar één ding: NS komt wederom hun beloften niet na. En dat moet maar eens afgelopen zijn.

Vandaar mijn opmerking 'Staat het logo van Bombardier boven mijn kaartje'.

AlexNL schreef:Vergeten we de Eurostar niet, die óók vanaf december 2016 zou gaan rijden?

Wat wou je daarmee doen? Laten stoppen op Breda en Noorderkempen?

Chrisdb
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door AlexNL » wo 05 okt 2016 11:54

Ik bedoelde daarmee te zeggen: die rijdt ook niet vanaf december 2016. Ook dat wordt later.

AlexNL
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door eelkevd » wo 05 okt 2016 14:15

AlexNL schreef:In 2010 leek het er ook op dat de V250 in december 2011 zou gaan rijden, in 2011 werd er gefluisterd dat het misschien toch 2012 zou worden...

Inderdaad ja... Dus dit kan wel knijpen worden voor de NS om te zien of Bombardier dit gaat halen. Ze kunnen het niet elke keer opnieuw een kwartaal uitstellen om die locs in dienst te nemen. Al denk ik dat DIjksma wel zo wijs is om de NS niet een deadline te stellen op datum x móet je via Breda en de HSL rijden met de Benelux. Met de V250 heeft dat niet gewerkt. Wel zal de druk steeds groter worden. En volgend jaar verkiezingen, dat kan ook weer veranderingen brengen.

Rondom die Benelux+ duurt wel veel langer, niet alleen deze locs maar denk ook aan de stuurstanden die nu uiteindelijk als gewoon rijtuig ingezet worden omdat NedTrain er niet op tijd uit kwam icm met ERTMS.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door Harm » ma 14 nov 2016 19:59

Wanneer gaat de verbindingsspoor tussen Breda - Roosendaal en HSL Rotterdam - Breda in gebruik? Hier een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=ey4aDGRMreo

Kan de Benelux + in ieder geval de roest eruit gaan rijden. ;)

Harm
Bericht Re: [HSL] Verbinding Breda - Antwerpen door John » di 15 nov 2016 00:51

Per dienstregeling 2018 (december 2017) moet de Benelux via Breda gaan rijden en dus van deze boog gebruik gaan maken.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland