Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

HS 2

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht HS 2 door Harm » ma 18 feb 2013 22:56

Toekomst: Trein Londen - Manchester met 360 kilometer per uur

maandag 18 februari 2013

Een nieuwe hogesnelheidstrein halveert straks de reistijd tussen Londen en Birmingham en andere steden in Noord-Engeland. Dat blijkt uit de bijzonderheden van het peperdure spoorproject High Speed 2, die de Britse regering vorige maand uit de doeken deed.

De spoorlijn voor High Speed 2 is de eerste die ten noorden van Londen wordt aangelegd sinds heel Groot-Brittannië in de negentiende eeuw in hoog tempo werd bespoord. High Speed 1 verbindt Londen sinds 2007 via de Kanaaltunnel met het Europese vasteland.

De eerste nieuwe trein, die een snelheid haalt van 360 kilometer per uur, moet in 2026 naar Birmingham vertrekken. Twee vervolgtrajecten, naar Manchester en Leeds, worden in 2032 opgeleverd. Een reis van de Britse hoofdstad naar Manchester kost dan nog maar een groot uur.

De hogesnelheidstrein is volgens de regering een zegen voor de economie en het milieu. Het kost weliswaar omgerekend 38 miljard euro, maar levert zeker honderdduizend banen op en geeft de economie in Midden- en Noord-Engeland een impuls, zei minister van financiën George Osborne. Hij vergeleek het project met de negentiende-eeuwse spoorrevolutie.

Tegenstanders noemen de kosten echter veel te hoog, en vrezen dat de trein het aanzien van het schilderachtige en rustieke Britse platteland schaadt.

Bron: Treinreiziger.nl

- De nieuwe Britse HST zal zeker concurreren met de vliegtuig qua reistijd. Moet het qua tarieven ook aantrekkelijk zijn t.o.v. de (goedkope) vliegtuigen. Momenteel is er al 360 km p/u treinmaterieel zoals de AGV. Daar zal de ETR 1000, Zefiro 380 en Talgo AVRIL nog bijkomen.
- De HS 2 en HS 1 zal ervoor kunnen zorgen dat de HST zelfs tussen Parijs/Brussel - Manchester kan concurreren met de vliegtuig door de reistijd van een kleine drie uur.
- Wat de aanlegkosten is inmiddels redelijk bekend maar wat de opbrengsten zullen zijn is natuurlijk moeilijk te zeggen. Bij sommige Europese HSL zijn de hooggespannen verwachtingen uitgekomen en bij sommige niet. De aanlegkosten van 38 miljard Euro is veel.
- Tegenstanders van de HS 2 vrezen dat de aanleg van de HSL het aanzien van het schilderachtige en rustieke Britse platteland schaadt. Maar is de West Coast Main Line ook niet in zo'n zelfde landschap aangelegd?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: HS 2 door Gereke » ma 18 feb 2013 23:52

De HS 2 en HS 1 zal ervoor kunnen zorgen dat de HST zelfs tussen Parijs/Brussel - Manchester kan concurreren met de vliegtuig door de reistijd van een kleine drie uur.

De lijn zal naar Euston lopen.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: HS 2 door Harm » di 19 feb 2013 00:40

De begin/eindpunt van de HS 2 is inderdaad London Euston. Maar er is een verbindingsspoorlijn tussen de HS 1 en de West Coast Main Line. Dat is de North London Line. De High Speed 1 heeft een rechtstreekse aansluiting op de North London Line, waardoor HSL-treinen (Eurostar) door kunnen rijden naar de West Coast Mainline, met bestemmingen als Manchester. En er komen ook verbindingsspoorlijnen tussen de West Coast Main Line en de HS 2.

Harm
Bericht Re: HS 2 door Gereke » di 19 feb 2013 09:59

Naar wat ik heb begrepen is het nog lang geen uitgemaakte zaak dat die lijn door doorgaande HST's gebruikt kan gaan worden. Maar als jij meer weet lees ik dat natuurlijk graag. glimlach

Gereke
Bericht Re: HS 2 door PvdO » di 19 feb 2013 14:44

Euston en St. Pancras liggen niet bizar ver uit elkaar (ongeveer een kilometer), loopafstand voor de sportievere reiziger en 1 of twee stops met de metro. Het kost wel een hoop tijd natuurlijk, gewoon overstappen op hetzelfde station is handiger en sneller. Het probleem is in Parijs een stuk groter, al blijft het natuurlijk wel irritant.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: HS 2 door groentje » di 19 feb 2013 15:13

Ah, ik dacht dat de oorspronkelijke plannen waren om via Heathrow te gaan, en in Paddington uit te komen.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: HS 2 door Gereke » di 19 feb 2013 15:22

PvdO schreef:Euston en St. Pancras liggen niet bizar ver uit elkaar (ongeveer een kilometer), loopafstand voor de sportievere reiziger en 1 of twee stops met de metro. Het kost wel een hoop tijd natuurlijk, gewoon overstappen op hetzelfde station is handiger en sneller. Het probleem is in Parijs een stuk groter, al blijft het natuurlijk wel irritant.

Maar die overstap zorgt er natuurlijk wel voor dat die drie uur die Harm noemt never nooit haalbaar is natuurlijk.

Gereke
Bericht Re: HS 2 door PvdO » di 19 feb 2013 15:42

Inderdaad! Je bent al zeker een kwartier kwijt van perron naar perron, misschien iets minder als je de metro pakt. En dan heb je ook nog het probleem met aansluitingen, ik weet niet hoe vaak de treinen zouden moeten gaan rijden over de HS 2 maar als dat niet al te vaak is zullen ze wel wachten tot iedereen die slecht ter been is het ook heeft gehaald, voor je het weet ben je zo weer 30-45 min verder.
Ik ken de rijtijden Londen - Manchester en Londen - Parijs niet uit mijn hoofd maar zelfs met simpel kopmaken in Londen St. Pancras worden die 3 uur al krap denk ik zo.

PvdO
Bericht Re: HS 2 door eelkevd » di 19 feb 2013 18:47

De Britten kennende rijdt het onregelmatig met gaten van een uur of meer tussen treinen. En in 15 minuten van perron naar perron ik geloof dat je dat nog niet eens haalt me de ondergrondse.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: HS 2 door Harm » di 19 feb 2013 21:53

De totale reistijd tussen Parijs/Brussel - Manchester zal ruim boven de drie uur zijn. Zelfs als een HST nonstop van Paris Nord - London St. Pancras International rijdt in een kleine twee uur en vanaf de HS 1 direct naar de North of London Line rijdt (maakt dan geen kop bij London St. Pancras International) en daarna vervolgens weer naar de West Coast Main Line rijdt en dan vervolgens via een verbindingsspoorlijn naar de HS 2 rijdt dan zal een HST die nonstop tussen Parijs/ Brussel - Manchester de drie uur niet halen. Ik kwam op een kleine drie uur omdat Eurostar Parijs - Londen een kleine twee uur is en een rit vanaf London Euston naar Manchester via de HS 2 slechts 1:08 zal zijn.
Er zijn plannen geweest voor de North of London Eurostar Parijs/Brussel - Manchester maar daar is nooit iets van terecht gekomen.
Wel kan tussen Parijs - Lille - Calais een snelheidsverhoging plaatsvinden van 300 km p/u tot 350 km p/u. De LGV Nord is namelijk geschikt gemaakt voor een maximumsnelheid van 350 km p/u. Voorlopig wordt er niet sneller gereden dan 300 km p/u en de TVM 430 laat ook geen hogere snelheden toe dan maximaal 320 km p/u. Met ERTMS zal dat in de toekomst wel kunnen. In Frankrijk gaan ze ERTMS installeren op de bestaande LGV tot 2020. Stond in een van de treinbladen.

Harm
Bericht Re: HS 2 door InterRailer » di 19 feb 2013 23:38

eelkevd schreef:De Britten kennende rijdt het onregelmatig met gaten van een uur of meer tussen treinen. En in 15 minuten van perron naar perron ik geloof dat je dat nog niet eens haalt me de ondergrondse.

De Britten hebben een redelijke klokvaste dienstregeling op de belangrijkste Intercity verbindingen. Ik weet dat Virgin Trains nu tussen Manchester en Londen op weekdagen om de 20 minuten rijdt en in het weekend om de 30 minuten. Groot-Brittanie heeft gelukkig niet zo'n dienstregeling zoals in Frankrijk.

InterRailer
Bericht Re: HS 2 door Harm » wo 20 feb 2013 07:22

Dan is er een behoorlijke vervoersmarkt als er gemiddeld 3 keer per uur gereden wordt tussen Londen - Manchester. Als de HS 2 is aangelegd zal er in slechts 1:08 gereden kunnen worden tussen Londen - Manchester. Daarvoor moet er dan wel met 360 km p/u gereden. Nu wordt er met 300/320 km p/u gereden. Dat wordt gedaan omdat het technisch nog niet mogelijk is maar ook het economisch beter om met 300 km p/u te rijden i.p.v. 360 km p/u. Want dan is de brandstofverbruik relatief veel hoger. Wanneer laten de vervoersmaatschappijen hun HST echt met 350 - 400 km p/u rijden? In Italie, Spanje en op bepaalde Franse HSL zijn de HSL al geschikt voor 350 km p/u maar wordt voorlopig nog met 300/320 km p/u gereden.

Harm
Bericht Re: HS 2 door eelkevd » wo 20 feb 2013 12:46

InterRailer schreef:De Britten hebben een redelijke klokvaste dienstregeling op de belangrijkste Intercity verbindingen. Ik weet dat Virgin Trains nu tussen Manchester en Londen op weekdagen om de 20 minuten rijdt en in het weekend om de 30 minuten. Groot-Brittanie heeft gelukkig niet zo'n dienstregeling zoals in Frankrijk.

Dan is dat gelukkig verbeterd. In mijn tijd, zo'n 7 jaar geleden was dat nog niet zo. Zelfs Birminghan NS - Luton reed toen wisselend maar wel redelijk vaak (eens per uur minimaal).

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: HS 2 door AlexNL » zo 24 feb 2013 04:51

Harm schreef:Dan is er een behoorlijke vervoersmarkt als er gemiddeld 3 keer per uur gereden wordt tussen Londen - Manchester.

De hoge frequentie is niet het enige opvallende: alle Pendolino-treinen van Virgin Trains zijn inmiddels verlengd van 9 naar 11 bakken. Er is kennelijk een serieuze vraag op de West Coast Main Line.

Het zomaar door laten rijden van continentale HSTs naar de North London Line en de WCML is niet zonder meer mogelijk, dit vanwege het afwijkende Britse omgrenzingsprofiel dat op die lijnen en stations geldt.

Daarnaast is het maar de vraag of de NLL gebruikt kán worden: Transport for London is hierop tegen, omdat een doorkoppeling van HS1 aan HS2 via de NLL betekent dat er minder capaciteit beschikbaar zou zijn voor de London Overground, het S-Bahn-achtige netwerk dat TfL enkele jaren geleden heeft opgezet.

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: HS 2 door Harm » zo 24 feb 2013 09:38

Alex schreef:
Het zomaar door laten rijden van continentale HSTs naar de North London Line en de WCML is niet zonder meer mogelijk, dit vanwege het afwijkende Britse omgrenzingsprofiel dat op die lijnen en stations geldt.

Betekent dat de HS 2 treinen hetzelfde profiel zullen krijgen als Eurostar/HST 225. De Eurostar werd aangepast aan het profiel op het spoor in de graafschap Kent en dat betekent dat ze nog "slanker" moesten zijn dan de TGV Reseau.

Harm
Bericht Re: HS 2 door AlexNL » zo 24 feb 2013 16:09

Een tijd terug heb ik gelezen op de website van DfT dat het de bedoeling is dat er twee soorten materieel gaan komen: HST's volgens Europees profiel bestemd voor HS2-diensten, en materieel volgens Brits profiel dat bestemd is voor diensten verder dan de grenzen van HS2.

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: HS 2 door Harm » zo 24 feb 2013 19:00

Vermoed dat de HST met Europees profiel dan later geleverd zal worden dan de HST met Brits profiel. Want eerst zal de HSL Londen - Birmingham aangelegd worden. Het zal dan handiger zijn om HST met Brits profiel op deze HSL te laten rijden waarna het via klassieke spoorlijnen naar Manchester, Liverpool, Leeds, Glasgow en Edingburgh kan rijden.

Harm
Bericht Re: HS 2 door llama » di 26 feb 2013 14:54

Niks is natuurlijk zeker. Maar directe verbinding Parijs/Brussel - Birmingham lijkt me wel een logische. Birmingham heeft meer dan een miljoen inwoners, en naast dat de verbinding zelf volgens mij binnen de erg aantrekkelijke 3-uurs grens komt te liggen, kan er ook nog op 2 plekken in London gestopt worden, bij Stratford "International" (hoef ik die quotes niet meer te typen) en een nieuwe te bouwen interchange station op HS2 met Crossrail en een snelle verbinding naar Heathrow.

llama

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland