Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IC Berlin

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: IC Berlin door Daan » do 11 aug 2016 13:10

Voordat je van de daken gaat schreeuwen dat het een schande is, zou je jezelf ook kunnen afvragen waarom de ICB geïntegreerd is in de binnenlandse dienstregeling. Dat is namelijk omdat een extra trein bovenop de normale dienstregeling niet voldoende reizigers trekt en dus commercieel niet interessant is. Dus het is of hetgeen we nu hebben of helemaal niets. Simple as that. In de zomer is het druk in de ICB omdat er dus extra reizigers de grens over willen. Het is blijkbaar lastig om rijtuigen bij te plaatsen. De rijtuigen die er zijn, hebben ook nog eens last van uitvallende airco's. NS laat vanwege de drukte soms treinen achter de ICB aanrijden om de binnenlandse reizigers te vervoeren. Punt is echter dat NS ook met een materieeltekort te maken heeft.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door wauwthur » do 11 aug 2016 13:42

Daan schreef:Het is blijkbaar lastig om rijtuigen bij te plaatsen.

Waar blijkt dat uit?

Maar feit blijft dat een trein niet standaard te druk mag zijn toch? Ze bedenken maar wat om het op te lossen.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: IC Berlin door brun » do 11 aug 2016 15:21

Beide maatschappijen laten de trein mede als binnenlandse verbinding rijden, om er zoveel mogelijk omzet uit te persen.

Daarom proberen ze ook iedere keer weer iets nieuws. Dan weer rijdt ie een paar jaar vanaf Schiphol, dan weer vanaf Amsterdam CS. Dan weer stopt ie in Rathenow, dan weer in Bad Oeynhausen/Bunde. Hij is al een tijd verlengd geweest naar Leipzig. En een tijd naar Szczecin.

Sommige treinen zitten bijvoorbeeld bomvol tussen Berlijn en Hannover, omdat ze als woonwerkverbinding voor VW-medewerkers in Wolfsburg dienen (en DB om exact die reden niet elke ICE in Wolfsburg laat stoppen).

Op zich begrijp ik dat ook wel, zo'n trein moet ook gewoon geld opleveren.

Maar ik blijf het jammer vinden dat ze niet breder kijken en een heleboel potentiële reizigers overlaten aan Easyjet/KLM en die superlangzame busverbindingen (12 uur rijden!). Al met één goed, representatief en snel treinpaar (een ICE dus) zou je daar echt veel kunnen weghalen.

brun
Bericht Re: IC Berlin door Harm » do 11 aug 2016 16:09

Daan schreef:
Dat is namelijk omdat een extra trein bovenop de normale dienstregeling niet voldoende reizigers trekt en dus commercieel niet interessant is. Dus het is of hetgeen we nu hebben of helemaal niets. Simple as that.

In het verleden reed een EC Berlijn - Amsterdam. Die niet geïntegreerd was en stations Almelo, Apeldoorn en Hilversum oversloeg. De frequentie van deze EC was iets lager dan de huidige nl. 4 keer per dag. Sinds de Berlijn trein geïntegreerd is in IC Enschede - Schiphol en Amersfoort - Enkhuizen is de frequentie gestegen tussen Amsterdam - Bad Bentheim (7 keer per dag)/Berlijn (5 keer per dag). En is de samenstelling ook langer geworden.

Het is dus duidelijk dat het beste is dat de Berlijn trein geïntegreerd blijft in het Nederlandse netwerk. Voor een treinverbinding die een totale reistijd heeft van 6:30 u - 6:45 en tussen Amsterdam - Berlijn alleen grote knooppunten heeft als Amersfoort, Osnabrück (richting Hamburg) en vooral Hannover Hbf is dat nog niet eens zo slecht. Ken niet zoveel treinverbindingen in Europa met een totale reistijd van bijna 7 uur waar met 5 keer per dag gereden wordt. Afgezien van de ICE en TGV verbindingen.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC Berlin door John » do 11 aug 2016 16:30

Ik heb een aantal keer met IC Berlin gereisd en mij valt op dat het drukste deel in Duitsland tussen Osnabruck en Hannover zit. Vooral die tussenstops aldaar generen heel wat reizigers. Reizigers van Hannover richting Berlijn verkiezen waarschijnlijk de snellere ICE's

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IC Berlin door Harm » do 11 aug 2016 17:52

Ken dienstregeling van DB tussen Osnabrück - Hannover niet. Hoeveel treinen zullen op dit relatief rustige en onbelangrijkere gedeelte van het Duitse spoornet rijden?

Weet wel dat een aantal gekoppelde ICE 2 tussen Berlijn - Hamm rijden. Bij Hamm worden de ICE 2 ontkoppeld. Vermoed dat deze ICE tussen Hannover - Osnabrück een halte als Minden overslaat. Maar wel na het passeren van station Minden naar station Bielefeld rijden. Waar vanaf dienstregeling 2018 Eurobahn met de regiotrein naar Hengelo gaat rijden.

Harm
Bericht Re: IC Berlin door John » do 11 aug 2016 17:58

Uit m'n hoofd rijdt er tussen Osnabruck en Hannvoer qua rechtstreekse treinen naast de IC Berlin alleen nog een RE die 1x/2 uur rijdt van de Westfalenbahn.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IC Berlin door en-es » vr 12 aug 2016 01:21

Ik dacht een RE Rheine-Braunschweig. Volgens mij komt Westfalenbahn niet in Hannover.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: IC Berlin door brun » vr 12 aug 2016 09:30

Harm schreef:Ken dienstregeling van DB tussen Osnabrück - Hannover niet. Hoeveel treinen zullen op dit relatief rustige en onbelangrijkere gedeelte van het Duitse spoornet rijden?

Tussen Hannover en Minden rijden ook de ICE's van Berlijn naar het Ruhrgebied. Van Minden tot Osnabrück en Bad Bentheim rijden hoofdzakelijk de IC's naar Amsterdam, een enkele IC van Berlijn naar Münster (zoals de IC2242 die om half zeven 's avonds uit Berlijn vertrekt) en de stoptreinen (RE/RB).

Plus veel goederenverkeer. Het is zeker geen rustig traject.

brun
Bericht Re: IC Berlin door John » vr 12 aug 2016 10:47

en-es schreef:Ik dacht een RE Rheine-Braunschweig. Volgens mij komt Westfalenbahn niet in Hannover.

Die trein gaat via Hannover.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IC Berlin door eelkevd » vr 12 aug 2016 11:13

Harm schreef:In het verleden reed een EC Berlijn - Amsterdam. Die niet geïntegreerd was en stations Almelo, Apeldoorn en Hilversum oversloeg. De frequentie van deze EC was iets lager dan de huidige nl. 4 keer per dag. Sinds de Berlijn trein geïntegreerd is in IC Enschede - Schiphol en Amersfoort - Enkhuizen is de frequentie gestegen tussen Amsterdam - Bad Bentheim (7 keer per dag)/Berlijn (5 keer per dag). En is de samenstelling ook langer geworden.

Dat was een IR trein, wit met blauwe rijtuigen die enorm stoffig waren en ook lager in pikorde stonden in Duitsland dan IC en ICE. Hij was ook toeslagvrij daar. En ondanks dat hij Almelo en Apeldoorn oversloeg was het ding langzamer dan de IC naar Enschede in Nederland.

Ik zie zelf deze trein geen ICE worden. er is geen meerwaarde om 300km/h materieel aan te schaffen voor deze route. Immers, alleen tussen Berlijn en Hannover kan er 250km/h gereden worden, daarna is het 140 en 125km/h in Duitsland en Nederland.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC Berlin door John » vr 12 aug 2016 11:23

IC Berlin is nu nogsteeds vrij traag ingelegd. Hengelo - Hilversum is met de IC Enschede Schiphol 7 minuten sneller dan met de IC Berlin.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IC Berlin door Harm » vr 12 aug 2016 21:44

eelkevd schreef:
Ik zie zelf deze trein geen ICE worden. er is geen meerwaarde om 300km/h materieel aan te schaffen voor deze route. Immers, alleen tussen Berlijn en Hannover kan er 250km/h gereden worden, daarna is het 140 en 125km/h in Duitsland en Nederland.

Sterker nog. Tussen Berlin Spandau - Oebisfelde (151 km) kunnen de ICE 250 km p/u. Daarna tussen Oebisfelde - Lehrte (ongeveer 100 km) op ABS 200 km p/u. En tussen Lehrte - Hannover Hbf maximaal 160 km p/u op Altbaustrecke. Kortom 200 km p/u treinmaterieel is het beste. Zeker met die omweg via Stendal.

Harm
Bericht Re: IC Berlin door Daan » vr 12 aug 2016 21:55

wauwthur schreef:
Daan schreef:Het is blijkbaar lastig om rijtuigen bij te plaatsen.

Waar blijkt dat uit?

Maar feit blijft dat een trein niet standaard te druk mag zijn toch? Ze bedenken maar wat om het op te lossen.

Aan het feit dat DB niet een paar IC-rijtuigen over heeft.
NS rijdt toch treinen rijden achter de ICB aan. Dus ze doen zeker wat om het op te lossen.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door wauwthur » za 13 aug 2016 00:43

NS rijdt er treinen achteraan? Hoe bedoel je dat?

En dat DB die rijtuigen net heeft vind ik een zwak excuus, als het al waar is. Regel er maar een aantal meer dan.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IC Berlin door Chrisdb » za 13 aug 2016 07:34

wauwthur schreef:NS rijdt er treinen achteraan? Hoe bedoel je dat?

En dat DB die rijtuigen net heeft vind ik een zwak excuus, als het al waar is. Regel er maar een aantal meer dan.

Als jij een extra zakcentje hebt ergens in Panama zullen ze vast wel een paar rijtuigjes bijbestellen .....

Ik ga misschien nu iets heel erg kort door de bocht zeggen, maar een (over)volle trein is pas rendabel voor NS. Een haast lege (extra) trein niet.
In het verdienmodel is het nu eenmaal zo dat je zoveel mogelijk tegen zo min mogelijk (liever zelfs geen) kosten doet.... Zo werkt dat in de commercie.

Verder betwijfel ik dat materieeltekort ter sprake doet. Er is nog een zogeheten mottenballenvloot. Maar ik denk eerder dat zowel NS en DB zoiets hebben van 'genoeg is genoeg', hier doen jullie het maar mee en hier gaan jullie zwaar en stevig voor dokken'. Kort door de bocht, maar je kan wel rijtuigen bij blijven plaatsen maar dan wordt die trein op lange termijn toch weer drukker. Daarnaast loopt de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen NS/DB tussen 2020-2025 af. Dat betekent dat er ook goed gekeken moet worden naar het materieel in een eventuele nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Een ICE zie ik ook niet gebeuren; ik zie eerder een knip (binnenlandse trein tot Bad Bentheim en daar overstappen want bezuiniging en goedkoper) of rijden met ICNG (eventueel met railcatering) op lange termijn. Die getrokken rijtuigen moeten er jammer genoeg ook ooit eens uit, het dubbeldeksmaterieel van DB is niet welkom in Nederland en ons dubbeldeksmaterieel is niet welkom in Duitsland, ICE's zijn te onrendabel dus veel blijft er niet over.

En wees blij dat we niet in Japan of India zitten. In India gaan reizigers soms op het dak mee. Of het er mag, geen idee (doet er ook niet toe), effectief blijkt het wel te zijn en als dat in hun verdienmodel zo is en het werkt, wie ben ik dan om er iets van te denken? In Japan worden reizigers de trein in geduwd, ik heb er nog altijd van staan te kijken dat wij dat niet hebben. Misschien krijgen wij dat ook nog weleens. 笑い (oftewel Warai, zoek dat maar op!) ;)
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: IC Berlin door wauwthur » za 13 aug 2016 10:44

Ik hoor nu al twee keer dat het ook erger kan en ik dan maar blij moet zijn.. En nu dat ik het zelf maar moet betalen! Bizar.

Ik verwacht een normaal product. Is dat zo gek?

Ik snap best dat er haken en ogen aan zitten, maar zomaar akkoord gaan met een sub optimaal product en er maar niks van zeggen lijkt mij niet de weg..

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IC Berlin door Harm » za 13 aug 2016 12:10

wauwthur schreef:
Ik hoor nu al twee keer dat het ook erger kan en ik dan maar blij moet zijn.. En nu dat ik het zelf maar moet betalen! Bizar.

Ik verwacht een normaal product. Is dat zo gek?

Ik snap best dat er haken en ogen aan zitten, maar zomaar akkoord gaan met een sub optimaal product en er maar niks van zeggen lijkt mij niet de weg..

Moet je het normaal vinden dat een tijdje geleden vele treinreizigers dat vanwege slechte airconditioning twee gekoppelde driedelige ICM-M worden ingezet tussen Amsterdam - Bad Bentheim? Zet dat af tegen een locomotief serie 1700 met 9 DB rijtuigen. Het gevolg was dat de trein overvol was. Duitse treinreizigers die hadden gereserveerd tussen Amsterdam - Bad Bentheim zaten bij de deuren of in de gangpad.

Weet niet of NS echt niet meer treinmaterieel kon regelen vanwege materieeltekort. Maar NS en DB schoten toen allebei tekort.

Chrisdb schreef:
Er is nog een zogeheten mottenballenvloot. Maar ik denk eerder dat zowel NS en DB zoiets hebben van 'genoeg is genoeg', hier doen jullie het maar mee en hier gaan jullie zwaar en stevig voor dokken'. Kort door de bocht, maar je kan wel rijtuigen bij blijven plaatsen maar dan wordt die trein op lange termijn toch weer drukker. Daarnaast loopt de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen NS/DB tussen 2020-2025 af.

Als dat echt zo is moet de Ministerie van I & M en hun Duitse tegenhanger zorgen voor een nieuwe open accesvervoerder. Dat prikkelt de twee staatsspoorbedrijven tenminste. Zal niet raar van opkijken dat Eurobahn met de regiotrein Bielefeld - Hengelo een aantal treinreizigers gaat weghalen bij de Berlijn trein tussen Osnabrück - Hengelo. Ook ondanks dat de Berlijn trein een andere segment treinreizigers vervoert dan de Eurobahn.

In de Berlijn trein zitten o.a. toeristen. Dat zijn wel een makkelijke categorie treinreizigers. Tijd speelt voor hun niet echt een rol. Als ze er 'maar komen'. Zie je ook bij de Beneluxtrein.

Harm

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland