Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IC Berlin

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: IC Berlin door Chrisdb » za 13 aug 2016 12:29

wauwthur schreef:Ik hoor nu al twee keer dat het ook erger kan en ik dan maar blij moet zijn.. En nu dat ik het zelf maar moet betalen! Bizar.

Ik verwacht een normaal product. Is dat zo gek?

Ik snap best dat er haken en ogen aan zitten, maar zomaar akkoord gaan met een sub optimaal product en er maar niks van zeggen lijkt mij niet de weg..

Ho even! Ik betaal ook zelf mijn treinkaartjes (vol tarief) en moet alle keren op het balkon doorbrengen in een overvolle dubbeldekker.
Maar ik kom wel op mijn eindbestemming, en veelal mooi op tijd. Je betaalt om van A naar B te gaan, en niet voor een zitplaats zoals bij Thalys of ICE. Of dat nu zittend, staand, liggend of op het dak is.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: IC Berlin door wauwthur » za 13 aug 2016 14:27

En daar ga jij mee akkoord? Als ik moet staan van Amsterdam naar Hengelo, ga ik klagen. En dan ga ik er ook van uit dat het bij een structureel probleem opgelost gaat worden.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: IC Berlin door Daan » za 13 aug 2016 17:46

Maar het is helemaal geen structureel probleem.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door wauwthur » za 13 aug 2016 20:11

Dat is het in de zomermaanden wel, aangezien ze er zelfs een standaard bericht over hebben op de site.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IC Berlin door Chrisdb » za 13 aug 2016 20:23

wauwthur schreef:En daar ga jij mee akkoord? Als ik moet staan van Amsterdam naar Hengelo, ga ik klagen. En dan ga ik er ook van uit dat het bij een structureel probleem opgelost gaat worden.

Zoals Daan zegt: 'Het is geen structureel probleem' (Thanks dude!).
En voor zover ik IC Berlijn ken, is dit niet iets dat het hele jaar door strijd en zet is. Ik heb er vaak zat mee gereisd dat ik alle ruimte van de wereld had.
In mijn ogen zou het pas een structureel probleem zijn als het ook buiten de zomermaanden ellende zou zijn. Laten we zeggen, 6 maanden achter elkaar.

Ten tweede ga ik in voorkomende gevallen gewoon hangen in het bistro-rijtuig (vooral vanwege de koude pakjes Nesquik :p ).
In andere treinen - tsja, ik vind het belangrijker dat ik snel bij m'n dierbare, zakelijke relatie of wie dan ook ben dan of ik ergens kan zitten. In veel voorkomende gevallen gaan de oortjes van m'n iPhone in de oren, zet ik MyTuner oid op en ben ik pas weer bij kennis op het moment dat ik eruit moet. En als ik m'n flappiejappie bij me heb, gaan Adobe, Skype en het CMS van de site van m'n project aan (ook op schoot) en ga ik gewoon een beetje zitten klungelen. Tegen de tijd dat ik erachter ben dat ik ook nog in een volle trein zit, ben ik waar ik wezen moet.

Na al die jaren volle treinen ben ik wel gewend m'n verstand/gevoel uit te zetten als het om volheid gaat. Op festivals, feesten en dat soort plekken kan ik me ook prima aarden, dus klagen over volle treinen is het laatste wat ik doe. Wat overigens niet wil zeggen dat ik fulltime feest, ik werk fulltime ;)

Vreemd genoeg merkte ik laatst dat ik - vanwege een eigen project waarmee ik bezig was in de trein - geïnspireerd en zelfs met mensen aan de praat raakte. Het project in kwestie leverde me zelfs een aantal extra handjes op and now we're growing. Ik probeer er gewoon het beste van te maken. Volle treinen zijn volle treinen. Je kunt wagens bijplaatsen maar da's puur een lapmiddel. Verder is het - zoals onze Daan terecht aangeeft - in bepaalde gevallen niet eens structureel. Dus gewoon ademhalen en er het beste van maken :)

Chrisdb
Bericht Re: IC Berlin door wauwthur » za 13 aug 2016 20:54

Akkoord

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IC Berlin door eelkevd » za 13 aug 2016 21:53

Harm schreef:
eelkevd schreef:
Ik zie zelf deze trein geen ICE worden. er is geen meerwaarde om 300km/h materieel aan te schaffen voor deze route. Immers, alleen tussen Berlijn en Hannover kan er 250km/h gereden worden, daarna is het 140 en 125km/h in Duitsland en Nederland.

Sterker nog. Tussen Berlin Spandau - Oebisfelde (151 km) kunnen de ICE 250 km p/u. Daarna tussen Oebisfelde - Lehrte (ongeveer 100 km) op ABS 200 km p/u. En tussen Lehrte - Hannover Hbf maximaal 160 km p/u op Altbaustrecke. Kortom 200 km p/u treinmaterieel is het beste. Zeker met die omweg via Stendal.

Oh dankje, dat is nog minder.

Toen ik het probeerde op te zoeken kwam ik niet een wiki pagina tegen zoals hier voor NL met baanvaksnelheden voor de Duitslers. Maar het lijkt erop dat de DB nog veel werk moet gaan verzetten voor een beetje een 250km/300km/h netwerk zoals de Fransen al van de grond hebben.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC Berlin door R-K » zo 14 aug 2016 08:50

ICE's stoppen veel vaker onderweg dan TGV's daarom is een 250/300 km/h-netwerk in Duitsland een stuk minder nuttig dan in Frankrijk aangezien er een stuk minder lang kan worden doorgereden op volle snelheid. In Frankrijk rijden TGV's in één pul door van Parijs naar Lyon, in Duitsland stoppen ICE's tussen Duisburg en München in Düsseldorf, Köln, Frankfurt Flughafen, Frankfurt HBF, Asschaffenburg, Würzburg, Nürnberg en Ignolstadt. Dat maakt wel een verschil.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door Harm » zo 14 aug 2016 11:27

eelkevd schreef:
Toen ik het probeerde op te zoeken kwam ik niet een wiki pagina tegen zoals hier voor NL met baanvaksnelheden voor de Duitslers. Maar het lijkt erop dat de DB nog veel werk moet gaan verzetten voor een beetje een 250km/300km/h netwerk zoals de Fransen al van de grond hebben.

R-K schreef:

ICE's stoppen veel vaker onderweg dan TGV's daarom is een 250/300 km/h-netwerk in Duitsland een stuk minder nuttig dan in Frankrijk aangezien er een stuk minder lang kan worden doorgereden op volle snelheid.

En in Frankrijk kunnen HSL eenvoudiger en goedkoper worden aangelegd dankzij het wat vlakkere landschap. En worden de NBS afgezien van de NBS Köln - vliegveld Frankfurt ook bereden door goederentreinen. In Duitsland hebben ze ook een ander beleid. Meer klassieke spoorlijnen moderniseren en aanpassen voor hogere snelheden i.p.v. nieuwe snelle spoorlijnen aanleggen.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC Berlin door brun » ma 15 aug 2016 21:59

John schreef:IC Berlin is nu nogsteeds vrij traag ingelegd. Hengelo - Hilversum is met de IC Enschede Schiphol 7 minuten sneller dan met de IC Berlin.

Volgens een conducteur die ik ooit sprak, is dit een bewuste keuze, zodat vertragingen weer kunnen worden ingehaald.

Weet niet of 't zo is. Maar ik schrijf dit in IC140, die vanwege een medisch noodgeval met 35 minuten vertraging uit Berlijn Hbf vertrok en nu (bij Apeldoorn) weer op tijd rijdt... Zó veel rek zit er dus in de dienstregeling op het hele traject.

brun
Bericht Re: IC Berlin door John » ma 15 aug 2016 22:33

Marges zijn normaal in een dienstregeling maar als er 35 minuten ingelopen kan worden is wel erg overdreven. Afgelopen week ook met IC Berlijn gereisd. Op tijd vertrokken vanaf Berlin HBF en bij Spandau staat die alweer 5 minuten stil...

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IC Berlin door brun » di 16 aug 2016 08:35

Ik heb ooit uitgerekend dat een ICE die zonder stop door Bad Bentheim rolt zoals in Emmerich en die een paar minder belangrijke stations overslaat, de rit moeiteloos in 5 1/2 uur redt. Alleen al het traject tussen Hannover en Berlijn kan bijna een halfuur sneller.

brun
Bericht Re: IC Berlin door eelkevd » di 16 aug 2016 14:05

Harm schreef:Sterker nog. Tussen Berlin Spandau - Oebisfelde (151 km) kunnen de ICE 250 km p/u. Daarna tussen Oebisfelde - Lehrte (ongeveer 100 km) op ABS 200 km p/u. En tussen Lehrte - Hannover Hbf maximaal 160 km p/u op Altbaustrecke. Kortom 200 km p/u treinmaterieel is het beste. Zeker met die omweg via Stendal.

Inderdaad. Wist niet dat die lijn Maar ten dele 250km/h kende, dacht de hele lijn.

eelkevd
Bericht Re: IC Berlin door R-K » di 16 aug 2016 19:19

brun schreef:Ik heb ooit uitgerekend dat een ICE die zonder stop door Bad Bentheim rolt zoals in Emmerich en die een paar minder belangrijke stations overslaat, de rit moeiteloos in 5 1/2 uur redt. Alleen al het traject tussen Hannover en Berlijn kan bijna een halfuur sneller.

De stops in Rheine, Minden, Wolfsburg en Stendal zijn vooral belangrijk voor binnenlandse reizigers. M.u.v. Wolfsburg is de IC Berlin voor deze stations de enigste rechtstreekse verbinding met Berlin. Je kunt die stations eigenlijk niet overslaan.

Bad Bentheim wordt sowieso overgeslagen als de IC Berlin met meerspanningsloks wordt gereden, wat denk ik over een paar jaar gaat gebeuren.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door AlexNL » di 16 aug 2016 21:59

Chrisdb schreef:Daarnaast loopt de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen NS/DB tussen 2020-2025 af. Dat betekent dat er ook goed gekeken moet worden naar het materieel in een eventuele nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Een ICE zie ik ook niet gebeuren; ik zie eerder een knip (binnenlandse trein tot Bad Bentheim en daar overstappen want bezuiniging en goedkoper) of rijden met ICNG (eventueel met railcatering) op lange termijn. Die getrokken rijtuigen moeten er jammer genoeg ook ooit eens uit, het dubbeldeksmaterieel van DB is niet welkom in Nederland en ons dubbeldeksmaterieel is niet welkom in Duitsland, ICE's zijn te onrendabel dus veel blijft er niet over.

Volgens de geruchtenmolen is DB zich aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe vloot intercityrijtuigen voor de 21e eeuw, om daarmee de huidige vloot te vervangen. Deze rijtuigen zouden dan zijn bedoeld voor internationale inzet, omdat een locwissel aan de grens best wel eenvoudig is.

eelkevd schreef:Toen ik het probeerde op te zoeken kwam ik niet een wiki pagina tegen zoals hier voor NL met baanvaksnelheden voor de Duitslers.

De Duitsers hebben zelfs een hele mooie website voor informatie over railinfrastructuur: STREDA.X :)

brun schreef:Ik heb ooit uitgerekend dat een ICE die zonder stop door Bad Bentheim rolt zoals in Emmerich en die een paar minder belangrijke stations overslaat, de rit moeiteloos in 5 1/2 uur redt. Alleen al het traject tussen Hannover en Berlijn kan bijna een halfuur sneller.

Die lijn is een HSL, waar de ICB "slechts" 200 op rijdt. De locwissel in Bad Bentheim voegt ook nog eens een kwartier vertraging toe.

Als je die dingen aanpakt kun je zo al wat tijd besparen.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC Berlin door Chrisdb » wo 17 aug 2016 07:02

AlexNL schreef:Volgens de geruchtenmolen is DB zich aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe vloot intercityrijtuigen voor de 21e eeuw, om daarmee de huidige vloot te vervangen. Deze rijtuigen zouden dan zijn bedoeld voor internationale inzet, omdat een locwissel aan de grens best wel eenvoudig is.

Het zou een goede zet KUNNEN zijn, maar alleen als je een locomotieftype pakt dat zowel in Nederland als Duitsland mag rijden want een locwissel kost tijd, en tijd is geld.
Daarvoor heb je (gezien we met een samenwerkingsverband zitten) NS nodig, want die verzorgen de tractie tot de grens (en wellicht later tot Berlijn). Alleen wil diezelfde NS op lange termijn treindiensten rijden zonder loc's (want efficiënter), dus ik vraag me dan toch af hoe NS en DB nog kunnen samenwerken als de één IC-rijtuigen wil aanschaffen en de ander alleen nog met treinstellen wil werken.

Chrisdb
Bericht Re: IC Berlin door eelkevd » wo 17 aug 2016 08:28

AlexNL schreef:
eelkevd schreef:Toen ik het probeerde op te zoeken kwam ik niet een wiki pagina tegen zoals hier voor NL met baanvaksnelheden voor de Duitslers.

De Duitsers hebben zelfs een hele mooie website voor informatie over railinfrastructuur: STREDA.X :)

Oeh, thanks!

AlexNL schreef:

Die lijn is een HSL, waar de ICB "slechts" 200 op rijdt. De locwissel in Bad Bentheim voegt ook nog eens een kwartier vertraging toe.

Als je die dingen aanpakt kun je zo al wat tijd besparen.

Er kan ook overgestapt worden op ICE in Hannover als die reistijd korter moet.

eelkevd
Bericht Re: IC Berlin door en-es » wo 17 aug 2016 19:04

Heb ooit met ICE en Berlijntrein een reis gemaakt van Berlijn Spandau naar Amersfoort. ICE vertrok een kwartier na de IC en zou dan een kwartier eerder in Hannover aankomen. Zou, want de ICE liep een vertraging op. Gelukkig kwam de IC ook met vertraging aan in Hannover zodat ik toch de aansluiting haalde.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland